Chiriţoiu: GFR nu poate prelua CFR Marfă

Preluarea CFR Marfă de către Grup Feroviar Român, care a câștigat licitația, nu poate avea loc fără un acord al Consiliului Concurenţei, a declarat,  la Realitatea TV, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului.

„(…) primul lucru pe care trebuie să-l vedem este dacă acest caz va fi analizat la noi sau îl va prelua Bruxellesul. O să am o discuţie mâine la Comisia Europeană pe acest subiect. Rămâne de văzut, este o chestiune de luni de zile, iar legea ne dă varianta ca, dacă mergem pe varianta, care tehnic se numeşte investigaţie, să avem maximum şase luni la dispoziţie ca să luăm o decizie. Dacă între timp se semnează contractul şi, abia după şase luni, se ia o decizie, este un risc asumat de Consiliul Concurenţei. Bănuiesc că cine cumpără CFR Marfă, care are pierderi, vrea să controleze măcar ce face managementul actual, dacă nu chiar să-l schimbe. Legal, ei nu pot să preia controlul la CFR Marfă până nu are Ok-ul din punct de vedere concurenţial, fie că-l dăm noi, fie că îl dau cei de la Bruxelles, vom vedea. Cazul CFR poate fi de competenţa Consiliului Concurenţei din România dacă acesta depinde de o parte strict tehnică, cât de mari sunt cifrele de afaceri. În acelaşi timp, Comisia are posibilitatea să preia cazul dacă, totuşi, consideră că este unul care are relevanţă la nivelul pieţei interne a Uniunii Europene, şi depăşeşte strict interesul românesc”, a explicat Chiriţoiu.

Începând din primăvara acestui an, instituţia pe care o conduce a solicitat celor trei companii interesate de CFR Marfă informaţii cu privire la activitatea lor, dar nu au oferit foarte multe detalii, spus Chiriţoiu.

„Undeva din primăvară ne-am pus problema ce ne facem dacă unul dintre cei trei candidaţi iniţiali ne va crea probleme sau dacă procesul de privatizare trebuia să se deruleze rapid pentru că avem un termen cu FMI. Ne-am pus problema cum vom proceda atunci când va veni vorba despre procesul de privatizare a CFR Marfă. În acest sens, am cerut date de la toate companiile implicate, dar necazul a fost că n-am primit foarte multe astfel de date. Oameni au spus că sunt ocupaţi cu pregătirea ofertei, că nu au timp şi că nu au resurse umane să înceapă să răspundă şi la întrebările noastre. Deşi am încercat să fim buni gospodari şi să ne facem sanie vara şi iarna căruţă, nu suntem în relaţii foarte avansate cu aceste companii”, a afirmat Chiriţoiu.

Peşedintele Consiliului Concurenţei a mai  precizat că o cotă de piaţă a unei companii de 75-80% reprezintă o problemă, cifra-cheie fiind, în mod normal, de 40%.

Grup Feroviar Român, condus de Gruia Stoica, a fost declarat joi câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu. În ultima etapă a privatizării a participat doar Grup Feroviar Român (GFR), după ce asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup – Donau Finanz şi compania americană OmniTRAX s-au retras.

Câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, Gruia afirma că va plăti cele peste 200 de milioane de euro în termenul prevăzut pentru că altfel riscă să piardă 28 de milioane de euro.
„Dacă nu plătesc banii pentru CFR Marfă, risc să pierd 28 de milioane de euro“, spunea Gruia Stoica.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.