Cine este Florian Buşcă, zis Walter, omul prins în Dubai

După un an de zile de când este urmărit, Florian Buşcă, zis Walter, a fost prins de către autorităţile române în Emiratele Arabe Unite, unde obţinuse rezidenţă permanentă în Dubai.

DIICOT îl suspectează pe patronul Romprest că a constituit și coordonat un grup infracţional organizat în perioada 2013-2014, ce acționa pe raza mai multor județe și în municipiul București, care ar fi desfăşurat operaţiuni financiare din sfera evaziunii fiscale şi a spălării banilor, prin reducerea artificială a profitului impozabil şi TVA de plată, efectuarea unor decontări fictive de la diferite societăţi şi utilizarea de firme-fantomă, inclusiv SC Romprest Service SA.

Prejudiciul produs bugetului consolidat al statului este în valoare totală de 4,5 milioane de euro, la care se adaugă 14 milioane de euro constituind bani spălaţi. Walter-Buşcă a fost unul dintre principalii acţionari ai clubului de fotbal Dinamo.

Acum apare în acte la Univestitatea Cluj Napoca. Firmele lui Walter-Buşcă salubrizează străzile din sectorul 1. A ridicat maşinile parcate ilegal pe raza aceluiaşi sector, dar la preţuri umflate. El l-a scos din ţară pe Mihai Necolaiciuc, fostul şef de la CFR. Nu a fost cercetat pentru asta. Crezul după care Walter, fost Buşcă, îşi ghidează afacerile şi viaţa este simplu: „Da, prin relaţiile personale se obţin contractele cu statul, care-i problema?!”.

Nu în ultimul rând, Walter este cumătrul lui fostului ministru şi parlamentar PSD Miron Mitrea, azi închis pentru corupţie. Florian Buşcă şi-a început afaceril înainte de 1990 prin Pantelimon, acolo unde, cu Cristi Borcea, vindea butelii pe sub mână, “pentru că nu se găseau”.

Decembrie 1989 l-a prins cu o avere de un milion de lei puşi la saltea, după cum singur s-a lăudat. După 1990 şi-a diversificat interesul şi a trecut la transportul de persoane care mergeau la muncă la negru în Occident. A făcut puşcărie pentru asta în Austria, fiind prins după o urmărire celebră pe autostrăzi. După ce a ieşit pe cauţiune din arest, s-a întors în ţară şi a intrat în sectorul de protecţie şi pază, înfiinţând compania Beretta. De asemenea, s-a asociat cu Marian Măgureanu, fiul lui Virgil Măgureanu, în afaceri de comerţ cu mobilă şi materiale de construcţii.

A intrat apoi în afaceri cu salubritate şi firmele sale din grupul Romprest au câştigat contracte cu Aeroportul Otopeni, CFR, Primăria Sectorului 1 sau Metrorex. Ca să dea bine la americani, Buşcă şi-a schimbat numele în Walter în 2007. El dorea să câştige licitaţiile de salubrizare a bazelor militare de la Kogălniceanu şi Babdag, dar avea mari probleme cu cazierul. Florian Buşcă, zis Walter, s-a dat bine pe lângă familia Măgureanu şi prin intermediul acesteia a ajuns la Miron Mitrea, fostul ministru al Transporturilor.

L-a susţinut financiar pe acesta la alegerile din 2000 şi drept recompensă, Walter-Buşcă a ajuns consilier PSD în Consiliul General al Primăriei Bucureşti. De asemenea, una din cele două fiice a fost botezată de Mitrea. Şi de acum în colo, contractele cu statul au început să curgă. Subsidiare ale ANL, CFR, Metrorex sau GEVARO plăteau lunar în jur de un milion de euro pentru serviciile companiilor lui Walter-Buşcă.

În 2004, omul de afaceri, cercetat acum pentru evaziune fiscală şi spălare de bani, a intrat în proprietatea CFR Transauto, companie desprinsă din CFR Marfă, şi care activează în domeniul transportului combinat de marfă şi transportul de persoane dar este totuşi celebră pentru că ridică maşini parcate ilegal. Florian Buşcă l-a scos din ţară pe Mihai Necolaiciuc, cel condamnat 10 ani pentru devalizarea CFR şi 4 ani şi şase luni de închisoare pentru că a cheltuit ilegal 2,7 milioane de euro din fondurile Băncii Europene de Investiţii.

Legăturile dintre ei pornesc tot de la Miron Mitrea, ministru al lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei între 2000 şi 2003, iar Necolaiciuc era subordonatul acestuia. În 2001, Walter-Buşcă s-a aliat cu deputatul PSD Mihai Sireteanu cu scopul de a pune mâna pe Agrozootehnica Drăgăneşti. Cei doi l-au împrumutat pe Ion Georgescu, directorul economic al IAS-ului, cu 1,46 miliarde de lei pentru ca acesta să cumpere compania în numele lor. Dobânda era una colosală, 0,5% pe zi, peste orice oferea băncile la ora aceea.

Mişcarea a suscitat interesul procurorilor care au început să instrumenteze un dosar de înşelăciune şi cămătărie. După isprava cu Agrozootehnica, Walter-Buşcă a trecut la un stadiu superior. S-a aliat cu statul român şi a înfiinţat compania Romprest. Acţionariatul acesteia era compus din două companii din Marea Britanie, Detaco LLC şi 3I Grup PLC, şi Aeroportul Internaţional Otopeni. În spatele Detaco, care deţinea 60% din Romprest, era Walter-Buşcă. La scurt timp după înfiinţare, Romprest a preluat serviciile de salubrizare de la Aeroportul Otopeni.

Mai mult, Romprest Security a preluat de la Jandarmerie serviciile de securitate la aeroport. Pe timpul ministeriatului lui Ludovic Orban, Romprest a primit de la Compania Naţională de autostrăzi (CNADNR) un contract de salubrizare a imensei reţele de autostrăzi din România. O altă societate controlată de Walter-Buşcă, Antrepriza Construcţii-Montaj 4 (ACM 4), a obţinut fonduri importante în timpul ministeriatului lui Mitrea, apărând în contracte cu Agenţia Naţională pentru Locuinţe, dar şi în contracte semnate direct cu CFR-ul condus de Necolaiciuc, cel pe care Walter, fost Buşcă, l-a ajutat să fugă din ţară via Chişinău, conform celor spuse chiar de el, în septembrie 2007, într-un interviu acordat de fostul acţionar dinamovist ziarului „România Liberă”.

Totodată, Romprest-ul lui Walter-Buşcă a reuşit să înlocuiască REBU din Sectorul 1 pentru că “ăia nu făceau treabă”. Omul de afaceri spune că a ajuns să ţină de curăţenia sectorului după ce a fost chemat de primarul Andrei Chiliman. În 2008, s-a semnat un contract pe 25 cu primăria prin care Romprest urma să primească 450 milioane de euro.

Afacerea a căzut, contractul fiind anulat de instanţă. Însă în 2013, reprezentanţi ai primăriei au anunţat că există un nou contract, pe 15 ani, cu Romprest, dar nu au făcut publică suma. De asemenea, Romprest a efectuat servicii de salubrizare şi în sectorul 5, păstorit de Marian Vanghelie. Compania a semnat în 2011 un contract de 17 milioane de lei, în 2012 unul de 16 milioane de lei şi un altul de 44 milioane de lei.

Toate acestea s-au acordat fără licitaţie. Un alt cu contract-bombă semnat cu primăria sectorului 1 a fost ridicarea maşinilor parcate ilegal în sectorul 1. Verificările efectuate de cotidianul.ro au arătat că firma CFR Transauto SRL, care ridica maşinile parcate ilegal în sectorul 1, practica cel mai mare tarif din Bucureşti. Conform datelor din Registrul Comerţului, acţionarii societăţii CFR Transauto erau la vremea aceea fraţii Alexandru Cosmin şi Valentin Giorgian Buşcă (cei doi fii ai lui Florian Walter, fost Buşcă, din prima căsătorie), alături de firma Euro Grup SRL, care, la rândul ei, îi are ca asociaţi tot pe fraţii Buşcă.

Cei doi au intrat, practic, în firma Euro Grup după ce tatăl lor, Florian Walter, s-a retras, în februarie 2008. Firma fiilor lui Florian Walter-Buşcă a fost singura participantă la licitaţia organizată, în august 2008, de Primăria Sectorului 1 pentru serviciul de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4608 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.