Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a prezentat, miercuri, în faţa comisiilor parlamentare de transporturi, reunite în şedinţă comună, Master Planul general de transport, care cuprinde toate intervenţiile în infrastructură pentru 2014-2030, scrie MEDIAFAX. Master Planul arată că guvernul a decis să contruiască drumuri expres în loc de autostrăzi.
Potrivit documentului, România ar trebui să construiască 656 kilometri de autostradă şi 2.226 kilometri de drumuri expres până în anul 2030, reiese din Master Planul de Transport, în condiţiile în care fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, promitea în aprilie 1.800 kilometri noi de autostradă până în anul 2020.
Proiectele de autostrăzi incluse în Master Plan sunt Sibiu – Braşov (103 km), Ploieşti – Comarnic (49 km), Craiova – Piteşti (115 km), Comarnic – Braşov (54 km), Braşov – Bacău (158 km) şi Gilău – Borş (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fără TVA, potrivit unui document de sinteză furnizat de Ministerul Transporturilor.
În plus, Master Planul cuprinde construcţia de drumuri expres însumând aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizând circa 17,5 miliarde euro fără TVA. Documentul mai prevede construcţia a 2.674 km de drumuri transregionale, 293 km de drumuri EuroTrans şi 172 km de variante ocolitoare, totalul fondurilor necesare pentru dezvoltarea sectorului rutier fiind de 26,1 miliarde euro.
A dispărut autostrada de centură a Bucureştiului?
Potrivit HotNews, pe toate rutele parte din reţeaua europeană TEN-T Core (centrală/prioritară, pentru care Comisia Europeană poate oferi până la 85% fonduri nerambursabile), România propune să construiască drumuri expres, în timp ce singurele autostrăzi propuse în MPGT acopera rute de pe reţeaua TEN-T Comprehensive (extinsă/secundară).
Apoi, în noua strategia oficială nu se pomeneşte nicăieri de inelul de centură la nivel de autostradă al Capitalei
În actuala variantă a Master Planului, secţiunea Sibiu – Piteşti, de 115 km, una dintre cele mai aşteptate autostrăzi din România, promisă de autorităţi, figurează ca viitor drum expres.
Autostradă vs drum expres
HotNews scrie că „surse bine avizate din minister susţin că toate drumurile expres vor fi realizate în vederea extinderii lor pe viitor şi transformarea uşoară în autostrăzi. Astfel, exproprierile vor fi făcute din start pe o lăţime de 70 de metri, ca la autostrăzi, iar „upgrade”-ul ulterior va fi facut cu costuri minime”.
În acest moment, în ţara noastră nu există niciun drum expres, însă conform normativelor stabilite de autorităţile în domeniu drumurile expres, în teorie, nu sunt cu mult diferite de autostrăzi. Cele mai mari diferenţe le reprezintă lipsa benzii de siguranţă şi viteza maximă la câmpie (120km/h), in rest vorbim de un drum cu câte cel puţin două benzi pe sens, care ocoleşte localităţile şi nu se întâlneşte la nivel cu altă cale de transport.
Cât priveşte proiectele feroviare, se prevede modernizarea a 3.000 de km de cale ferată, însă nu se pomeneşte nimic despre liniile de mare viteză, discutate cu potenţiali parteneri din China.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.