Expoziţia „DIARY 1964-2014”. Christian Paraschiv, la New York

La ICR New York a fost vernisată recent, la Gallery RIVAA, expoziţia retrospectivă Jurnal 1964-2014, a artistului român, stabilit la Paris, Christian Paraschiv, ce va rămâne deschisă până pe data de 16 noiembrie.

Expoziţia are un caracter retrospectiv, cuprinzând lucrări ale artistului realizate de-a lungul a 50 de ani de creaţie (1964-2014). Sunt mai ales fotografii colorate de mână din anii ’80 şi lucrări de grafică, dar şi în tehnică mixtă sau „obiecte”, în care apar recurent însemne ale regimului totalitar, ce transfigurează plastic traumele dictaturii comuniste asupra unei întregi colectivităţi, în general, şi asupra artistului, exilat în Franţa, în particular. În acest fel, drama colectivă se combină cu datele istoriei personale, evocate, în mod semnificativ, chiar prin prezenţa trupului artistului în mai multe lucrări. În expoziţie vor fi incluse şi câteva lucrări ale lui Christian Paraschiv provenite dintr-o colecţie particulară americană, ilustrând prima perioadă expresionist-abstractă de la Paris.

Însemnele comuniste apar în mai multe opere

Expoziţia traversează astfel principalele teme care configurează universul plastic al artistului: Feminin-Masculin, Negrul este culoarea limbajului, Pielea/Corpul, Nomos şi Historyline.

La vernisaj au luat cuvântul scriitoarea Doina Uricariu – Director ICR New York, Eduard Andrei – critic de artă, coordonatorul proiectului, precum şi reprezentanţi ai asociaţiei RIVAA. Cu această ocazie, artistul Christian Paraschiv şi-a prezentat cel mai recent catalog, publicat în ediţie bilingvă, română-engleză, şi a vorbit despre propriile lucrări.

Eu şi Silvia. Din seria de fotografii colorate de mână

Vernisajul a inclus şi proiecţia lucrărilor de artă video ale lui Christian Paraschiv. Componenta video-art din creaţia sa reprezintă asumarea noilor tehnologii, a programelor de editare film şi a graficii computerizate, care contrabalansează tehnicile „mai tradiţionale” în care sunt executate alte lucrări. Proiecţiile video cuprind înregistrarea spectacolului de tip performance Negrul este culoarea limbajului, făcut de Christian Paraschiv în Polonia (1999), un film autobiografic despre copilăria artistului în România (1967), precum şi câteva filme scurte, create direct pe computer (1992).

Lucrare din ciclul Nomos

Christian Paraschiv (n.1953) a absolvit Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din Bucureşti în 1978. S-a afirmat în anii ’80 drept unul dintre exponenţii generaţiei care a transformat radical arta experimentală românească, orientând-o spre estetica internaţională a postmodernismului.

În 1986 a părăsit România şi s-a stabilit la Paris, unde, de atunci, este reprezentat de Galerie Oudin Art Contemporain, care i-a organizat mai multe expoziţii personale. De asemenea, în 2009, ICR Paris i-a găzduit expoziţia intitulată Nomos / Le Corps, iar în 2007, Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC) din Bucureşti i-a dedicat o amplă retrospectivă, cu lucrări din 30 de ani de creaţie (1977-2007).

Din seria de fotografii colorate de mână

A participat la importante saloane şi expoziţii internaţionale în Franţa, Belgia, Germania, Spania, Austria, SUA, Brazilia, Olanda, Polonia, Japonia, Ungaria, România. A primit numeroase premii şi distincţii, între care: Medalia de argint franceză, pentru merit şi dăruire (Paris, 2004), Grand Premio Juanito Laguna / Fundaţia Volpe Stessens (Buenos Aires, 2003), Premiul I la Concursul Internaţional Diogenes Tabora / Fundaţia Volpe Stessens (Buenos Aires, 2001), Premiul I pentru pictură Atelier 35 (Bucureşti, 1981). A fost câştigătorul Bursei de Pictură acordate de Uniunea Artiştilor Plastici (Bucureşti, 1979) şi beneficiarul unei rezidenţe la Cité Internationale des Arts (Paris, 1986-1988).

Piesă din seria RIEN, 1987

Christian Paraschiv şi-a construit opera de-a lungul timpului, pe baza trinomului memorie-identitate-exil, în care tema corpului uman – adesea auto-referenţială – joacă un rol major. Artistul se exprimă într-o varietate de genuri şi tehnici, mergând de la pictură şi sculptură la intervenţii pe fotografie, video art, instalaţie şi performance.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.