Herve Niquet reconstituie Le Grand Siecle

Clavecinist, organist, pianist, interpret, compozitor, şef de orchestră şi conducător de cor, Hervé Niquet abordează profesia de muzician ca un veritabil cercetător, revenind mereu la sursele ei pentru a depăşi convenţiile, dezvoltând gustul său pentru partituri originale.

A creat în 1987 Concert Spiritual, cu marea dorinţă de a face să reînvie marile motete franceze, ansamblu care s-a impus în interpretarea muzicii baroce, lărgindu-şi repertoriul în toate stilurile şi genurile muzicale, de la muzica sacră la Operă, trecând prin simfonie, redescoperind opere cunoscute şi necunoscute ale compozitorilor francezi, englezi sau italieni din epocă. Concert Spiritual s-a produs în cele mai prestigioase săli din Europa şi din întreaga lume: Théâtre des Champs-Elysées şi Salle Pleyel din Paris, Opéra royal de la Versailles, Arsenal de la Metz, Opéra de Montpellier, Théâtre de Caen, Auditorium National din Madrid, Philharmonie de Luxembourg, Concertgebouw din Amsterdam, Barbican Hall şi Wigmore Hall din Londra, Kulturzentrum din Lucerna, Festivalul de la Schwetzingen, Opera City Concert Hall din Tokyo…

Alături de mezzosoprana Anne Sofie van Otter

A dirijat orchestre prestigioase de la Akademie für Alte Music Berlin la Sinfonia Varsovia, Orchestre Philharmonique de la Radio France, Rias Kammerchor, Orchestre de l’Opéra din Nürnberg, Orchestre National din Lyon, Orchestre National din Montpellie sau Orchestra de Cameră din Geneva, explorând repertoriul secolului al XIX-lea şi începutului secolului XX.

Cu spiritul său de pionierat în redescoperirea operelor din acea perioadă, a participat, la Palazzetto Bru Zane, la crearea Centrului de Muzică Romantică Franceză de la Veneţia, cu care a susţinut numeroase proiecte.

Soprana Carolyn Samson în rolul lui Amor, Jean Philippe Rameau şi mezzosoprana Blandine Staskiewicz în rolul lui Hymen

Pasionat de Operă, Hervé Niquet este invitat să dirijeze opere lirice. S-a aflat la pupitrul operei Orfeu şi Euridice de Gluck, la Théâtre de La Monnaie din Bruxelles, colaborând cu regizorul Romeo Castellucci şi acum, în premieră, cu Christian Schiaretti pentru Castor şi Pollux, la Théâtre des Champs-Élysées.

El este şi directorul artistic al Festivalului Saint-Riquier din Picardia.

Pentru merite deosebite, a fost numit Chevalier de l’Ordre National du Mérite şi Officier des Arts et Lettres.

Metamorfozele lui Jean Philippe Rameau

Într-un echilibru între rigoarea clasică şi efuziunea romantică

Dirijorul şi fondatorul Concertului Spiritual este prezent pe mai toate scenele, în acest an în care sunt celebraţi 250 de ani de la dispariţia lui Jean-Philippe Rameau. Are carte blanche la Auditoriumul de la Luvru, lansează Glossa în premieră mondială, opera-balet Sărbătorile lui Hymen şi Amor, în 23 septembrie, dirijează o nouă producţie cu Castor şi Pollux la Théâtre des Champs-Elysées, pusă în scenă de Christian Schiaretti, şi este prezent, de asemenea, la Centrul de Muzică Barocă de la Versailles, la Gala Rameau, care va încheia în forţă comemorările organizate la Metz, Gand şi Versailles, între 9 şi 22 noiembrie.

Între cele două versiuni ale operei Castor şi Pollux, din 1737 şi din 1754, dirijorul Hervé Niquet şi regizorul Christian Schiaretti au optat pentru cea de a doua. Este o operă dificil de regizat, dar o adevărată plăcere literară.

La festivalul de la Saint Riquier alături de membrii Orchestrei

”Imaginaţi-vă în secolul XXI o lume fără radio, fără televiziune, dar în care divertismentul ocupă un loc important. Viaţa lirică de astăzi este săracă în comparaţie cu cea din secolul al XVIII-lea. Recent, am înregistrat Sărbătorile lui Hymen şi Amor, o operă-balet compusă de Rameau în 1747. Povestea este lipsită de interes, dar entuziasmul auditorilor a fost real, pentru că muzica reuşea să-i transporte în altă lume. Este uluitor cum Rameau, un om de o deosebită inteligenţă, a fost interesat de un asemenea text, mai ales că, muzical, el mergea către abstract. Cred că opera cu o frumoasă istorie de dragoste face să vibreze în spectacol sentimentele exacerbate. Rameau a făcut să se bucure şi să plângă cu un simplu acord de septimă care cade brusc. Dar, în acelaşi timp, operele alese de el formau un spectacol total şi datorită decoratorilor, costumierilor, excelenţilor cântăreţi. El iubea vocile minunate, capabile de a ilumina cuvintele, şi avea geniul de a trata corul ca şi cum l-ar fi pus să realizeze un recital. Aş putea spune că Rameau era un showman”, declara Hervé Niquet.

Les Paladins, producţia lui Jose Montalvo şi Dominique Hervieu

Niquet a fost cap de afiş şi la Zilele de deschidere a ciclului de Muzică franceză, De la Rameau la Daho, la Auditorium din Luvru. Între o conferinţă intitulată Stilul francez: Rameau, o etapă, susţinută de Lionel Esparza, producătorul Auditorium-ului de la France Musique, şi o selecţie de filme, ideea directoare a fost nu aceea de a se cantona în Rameau, ci de a lărgi propunerile bazate pe contemporaneitate şi pe succesorii acestuia, ridicând un văl asupra unora dintre grădinile sale secrete.

Hippolyte et Aricie, în regia lui Ivan Alexandre

Cea de a doua etapă a ciclului, intitulată Weekend Jean Philippe Rameau, va avea loc în 26 septembrie cu trei opere filmate: Platée la Opera Naţională din Paris, pusă în scenă de Laurent Pelly, Les Paladins, la Théâtre de Châtelet, în 27 septembrie, şi Hippolyte et Aricie la Palatul Garnier, în realizarea vizuală a lui Ivan A. Alexandre, în 28 septembrie.

Opera Hippolyte et Aricie, ce va fi retransmisă la Auditorium de la Luvru

Un viu interes va trezi cu siguranţă conferinţa aceluiaşi Ivan A. Alexandre, intitulată Metamorfozele lui Rameau, ilustrată printr-o selecţie de filme în 27 septembrie, cât şi proiecţia documentarului Rameau regăsit de Reiner E. Moritz, în 28 septembrie, care va completa meniul.

Cea de a treia etapă a ciclului, Rameau la Luvru, se deschide în 3 octombrie şi durează până în 9 noiembrie şi este dedicată Moştenirii lui Jean-Philippe Rameau.

”Eu am spiritul unui anticar”

Scenă din Platee de Rameau

Hervé Niquet aprecia că este dificil de a găsi cântăreţi pentru a-l interpreta pe Rameau. Ei trebuie controlaţi fiecare ca şi când ar oferi un recital. Ei sunt foarte diferiţi faţă de un cântăreţ de jazz sau de comedie muzicală, dar şi de un interpret al lui Verdi sau Wagner. Sarcina unui dirijor este aceea de a juca rolul unui moderator şi de a pune toată lumea în acelaşi creuzet, propunând o viziune globală. ”Rameau a fost un geniu, dar operele lui sunt complicate pentru amatorii de muzică de operă. Publicul vrea să asculte Verdi, Wagner, atât penru voce, cât şi pentru un rol. El pune muzica în prim plan, înaintea cântăreţilor. Dar succesul cu Platée de la Paris oferă multe speranţe. Eu am spiritul unui anticar. Tânăr fiind am studiat pianul şi tatăl meu mi-a cumpărat kilograme de partituri. Mi-am însuşit imediat repertoriul francez care mi s-a părut uşor. Am continuat să cumpăr toate partiturile care îmi cădeau în mână, cum ar fi simfonii transcrise pentru pian, dar hrana mea spirituală venea de la marea muzică franceză, de la Cantatele lui Bach, cât şi de la emisiunile tânărului René Koering… La Opera din Paris am întâlnit un maestru de balet care a avut în mână o generaţie prodigioasă, cea a lui Francis Poulenc, Darius Milhaud, Serge Lifar, toţi cei care au adus glorie între anii 1920 şi 1960. Împreună cu el am trăit ca într-o carte de istorie, atât repertoriul francez, cât şi poezia”.

Decorul din Sărbătorile lui Hymen şi Amor, la Versailles

Hervé Niquet are o mare pasiune atât pentru muzica veche, cât şi pentru cea barocă. A asistat la cursurile pentru clavecin ale lui William Christie.

Ca şi la Auditorium de la Luvru, Hervé Niquet a ocupat un loc important în bogatul program de toamnă de la Centrul Muzicii Baroce de la Versailles, sub direcţia lui Hervé Burckel de Tell. În 23 septembrie i-a ieşit Glossa, ecoul concertului inaugural în Anul Rameau, oferit la Opera Royal, împreună cu Concertul Spiritual, cu opera-balet Sărbătorile lui Hymen şi Amor, creată la Versailles în 15 mai 1747, cu ocazia celei de a doua căsătorii a Delfinului, fiul lui Ludovic al XV-lea, cu Marie-Josèphe de Saxe.

La Opera Regală de la Versailles

Dirijorul francez se va afla la pupitrul Galei Rameau, a cărei premieră este prevăzută la Metz, în 9 noiembrie, apoi la Gand, în 15 noiembrie, la Versailles în 22 noiembrie, în Galeria Oglinzilor şi, mai târziu, în 2015, la Paris.

Un an bogat pentru Hervé Niquet.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.