×
×
Noi
Citite
Recomandate
Ultima oră
Actualizat acum 10 minute
24 Ore
7 Zile
30 Zile
24 Ore
7 Zile
30 Zile
Data
Duminică, 24 septembrie 2017, 18:50
EUR (€)
-0.0037 ↘
4.5950 RON
USD ($)
-0.0277 ↘
3.8316 RON
• • •
O instituție care fierbe și prăjește
Organigrama furturilor de la RATB

Noua organigramă a RATB este generoasă cu sinecurile politice. Aceasta este un exemplu de jaf din banul public. Organigrama instituției a trecut pe șest prin ședința din 30 iunie 2017 a Consiliului General, când a fost pusă pe lista suplimentară a proiectelor de hotărâri. Mașina de vot PSD – ALDE a aprobat-o fără dezbateri sau discuții. Șeful Serviciului de Control Financiar de Gestiune din RATB, Marcel Nicușor Furdui, a sesizat DNA și DIICOT cu privire la neregulile din RATB: ilegalități și abuzuri. El acuză conducerea RATB de încălcarea prevederilor legale economice și financiar-contabile, de complicități între conducerea regiei și persoanele care produc pagube însemnate, prin furturile de motorină și piese de schimb. Efectul acestor sesizări este anchetarea sa disciplinară.

Marcel Nicușor Furdui afirmă că din ianuarie 2017 a sesizat în mai multe rânduri „abaterile de la prevederile legale și abuzurile repetate săvârșite de managementul RATB, privitor la activitatea de control financiar de gestiune, unele în formă continuată“. Acesta reclamă că actuala conducere susține insubordonarea, impostura în activitatea de control financiar, ascunde, nu-și asumă și nu consemnează încălcările prevederilor legale, chiar de către unii dintre revizorii contabili implicați în actul de control. „Am încercat, până la data prezentei, cu răbdare, atât în scris, cât și verbal, să aduc aceste abuzuri în atenția directorului general și al Consiliului de Administrație al RATB“, spune Furdui în document. El reclamă că i s-a interzis accesul nelimitat la informațiile de natură economico-financiară, contabilă și patrimonială ale unității, conform legii.

Prejudicii nerecuperate de un milion de lei

Inspectorii Curții de Conturi au dispus în 2015 recuperarea sumei de 951.819 lei, cheltuită după concedierea a șase directori, care și-au recâștigat în instanță dreptul de a fi reangajați. „Mai mulți oameni au fost dați afară în același fel, dar soluțiile instanțelor sunt diferite, iar RATB plătește“, a comentat Furdui pentru Cotidianul. Potrivit calculelor, prejudiciul constatat de Curtea de Conturi se ridică în prezent la 1,3 milioane lei, bani pe care Furdui cere să-i fie imputați directorului care a făcut concedierile abuzive. Numai că acela care se opune acestor recuperări este, spune Furdui, tocmai actualul director al RATB, Adrian Sorin Mihail. În acest context, bun de plată ar fi tocmai conducătorul regiei, spune șeful Controlului.

Revizor contabil de partea hoților

În documentul publicat, Furdui menționează că în decembrie 2016 a controlat niște „operațiuni frauduloase“. El susține că revizorul contabil desemnat a refuzat „să verifice și să analizeze deficiențele în instrumentarea dosarelor în instanță de către Serviciul Juridic Contencios. (...) Prin lege, urmărirea ducerii la îndeplinire a măsurilor dispuse este în răspunderea directă a directorului general, pentru că acesta are prerogativa sancționatorie. El a săvârșit un nou abuz prin tergiversarea și depășirea intenționată a termenului de 6 luni de la săvârșirea faptei, sancționarea doar cu avertisment scris a revizorului contabil care a încercat să acopere și să ascundă un mod de gestiune defectuos (fals intelectual)“, se spune în document. Șeful Controlului mai spune că pentru recuperarea prejudiciului au fost stabilite măsuri de recuperare de la vinovați. Numai că directorul RATB a cerut revocarea raportului de control, ceea ce este „un abuz în serviciu în formă continuată și complicitate la gestiune frauduloasă și alte infracțiuni conexe“, spune Furdui.

Sindicatul a căzut la pace şi a umflat salariile şefilor

Furturi din autobuze imobilizate

Prejudicii majore cu implicații penale s-au găsit la autobuzele imobilizate pentru reparații. „Comisia RATB a constatat că, de pe autobuzele imobilizate din cauza unui defect, au apărut la verificare și chiar la inventariere multiple piese schimbate sau lipsă, unele autobuze fiind devalizate și descompletate irațional și fără justificare“, se spune în document. Șeful comisiei a fost chiar directorul general, spune Furdui.
„S-au exercitat controale la trei depouri de tramvaie, un depou de troleibuze și două autobaze, constatându-se că în perioada în care autobuzele au stat imobilizate s-au înlocuit piese de schimb și agregate bune (în stare de funcţionare), la data imobilizării, cu alte piese de schimb defecte“, se mai spune în raport. Mai mult, din rezervoarele acestor autobuze a dispărut și motorina. Persoanele „nu au fost identificate“. Cu toate acestea, ele au emis foi de parcurs chiar pentru aceste autobuze defecte, curse efectuate și salarii încasate. De exemplu, la autobaza Ferentari a fost constatat un prejudiciu de 163.104,51 lei prin piesele de schimb furate, iar valoarea celor noi a fost de 1.326.404,44 lei. La autobaza Titan s-au sustras din rezervoarele de motorină 7.998,63 litri motorină, în valoare de 33.194,31 lei, iar piesele și materialele furate valorează 541.642,35 lei.

Coloana auto pentru construcții

Curse fictive s-au constatat și în domeniul coloanelor auto pentru construcții din cadrul Direcției Infrastructură. Aceste coloane auto sunt folosite la lucrări de reparații ale liniilor de rulare ale tramvaielor și la rețeaua de fire de contact ale troleibuzelor. Potrivit lui Furdui, aceste curse nu au mai fost verificate din luna februarie 2011. Acestea au fost confirmate ca efectuate în foile de parcurs zilnice, pentru justificarea consumurilor de motorină la autovehiculele de transport de marfă. Lipsesc doar justificările
curselor. „Activitățile înscrise în foile de parcurs nu sunt confirmate la încărcarea și descărcarea mărfurilor în depozite sau baze. Confirmările tuturor utilajelor sunt făcute per total de către aceleași persoane și pe aceeași ștampilă. Nu se specifică în foile de parcurs felul materialelor transportate, în baza cărei comenzi scrise (dispoziții) a fost efectuat transportul, documentele însoțitoare (aviz expediție, bon consum, notă transfer)“, spune Furdui.

Anchetă disciplinară

Față de cele relatate și transmise municipalității nu s-a luat nicio măsură. În schimb, șeful Controlului este hăituit încă din luna ianuarie 2017 și anchetat disciplinar. „Se fac presiuni și abuzuri asupra mea pentru că refuz să încalc legea și să acopăr infracțiunile reieșite în controalele exercitate de Serviciul Control Financiar de Gestiune. Se fac presiuni pentru a ceda și a fi schimbat din funcție“, a declarat, pentru Cotidianul, Marcel Nicușor Furdui.

Raportări false

„În bugetul de venituri și cheltuieli apar cheltuieli pe risc de exploatare (aproximativ 20.000.000 lei), fără a se prezenta o justificare a cercetării unor eventuale vinovății și recuperarea prejudiciilor. În condițiile în care RATB a încheiat exercițiul financiar pe profit zero, regia a înregistrat «Cheltuieli privind impozitul pe profit» în sumă de 8.268.699 lei. În cuantumul cheltuielilor totale efectuate au fost înregistrate și cheltuieli nedeductibile fiscal, de natură «amenzi, dobânzi de majorare și penalități aplicate de organele fiscale pentru neachitarea în termenele legale a obligațiilor la bugetul de stat și celelalte bugete de asigurări sociale, despăgubiri din amenzi și penalități clauze contractuale, amenzi aplicate RATB de diverse organe de control etc.»“, a declarat Marcel Furdui (foto), șeful serviciului control al RATB.

Curse fictive și hoție ca-n codru

Pe lângă consumul de carburant, coloanele auto pentru construcții fictive purtau și alte cheltuieli. „2 autovehicule de transport marfă încarcă și transportă fiecare până la 10 tone de materiale, iar la o lucrare se consumă 4-6 tone materiale. Nu pot fi justificate toate transporturile efectuate în aceeași zi cu toate cele 30 de autovehicule de transport marfă. Consumul de motorină aferent unui singur autovehicul transport mărfuri supus verificării se ridică la aproximativ 60 litri/foaie parcurs în 8-12 ore. Coloana auto pentru construcții deține peste 100 de utilaje utilizate în activitatea specifică. Aceasta trebuie consemnată în foile de parcurs, trebuie să fie justificată prin documentele aferente comenzilor și lucrărilor executate, punctual pentru fiecare utilaj, vehicul și deservent în parte. În același timp, aceste documente trebuie să justifice pontajul și activitatea depusă de salariații care deservesc aceste utilaje și vehicule“, precizează șeful Controlului. Acesta are o singură explicație. Materialele pentru reparații erau furate și transportate la diverse persoane care-și pavau curțile cu dalele de la terasamentul de tramvaie sau își făceau garduri din șine.

Până la închiderea ediției, conducerea RATB nu ne-a transmis, deși am solicitat insistent, un punct de vedere cu privire la reclamațiile și sesizările șefului Serviciului Control Financiar și Gestiune al RATB. De asemenea, Primăria Municipiului București, în subordinea căreia se află regia de transport public, nu a răspuns solicitării Cotidianul de a comenta raportul lui Marcel Nicușor Furdui.

Citiţi şi

RATB fierbe şi prăjeşte (I)

Gabriela DinescuPublicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
10370
 | 7
 | 14
+Adaugă
Comentarii
2000
Trimite
SOBOLANU
0
E BINE CA TATA FIREA TRIMITE STUDENTII GRATIS CU TREI MESE PE ZI LA MARE PE BANII CUI ???????????????????
Publicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
+Răspunde
Țăranul
+3
Ei , acum ai credibilitate ... , cînd vii și prezinți elemente cauzale și efectele imediate ... ! Mi se pare foarte corectă și utilă analaliza făcută de tine , Gabriela ... , e colcăială mare la RATB . Dar să faci responsabilă pe Firea pentru faptul că încă nu a fost dărîmată Cathedral Plaza ... , e distanță lungă ... ! Nici pe departe nu vreau să insinuez că Firea e perfecțiunea întruchipată ... , are carențe cu duiumul în activitatea de la primărie , în schimb , te asigur că nu are intenții de a face stricăciuni , cum au făcut predecesorii săi ... ! Mai sunt aproape trei ani ... și vor veni cei de la USR la conducerea primăriei ..., și gata , se vor rezolva toate necazurile bucureștenilor ... , vor fi salvați de ...reprezentanții ciumei roșii ... ! Ciceală , e pe poziție ... , are un plan de redresare a Capitatei , realizabil în cîteva ore de la investire ...
Publicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
+Răspunde
dandy @ Țăranul
0
Esti complet dus cu capul si cu mintea. Se vede ca nu citresti nimic in afara de titlu. Mi bine taci dracului ca te umplii de penibil. Asta fura cu mana altora si tu nu vezi
Publicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
+Răspunde
Ţăranul @ Țăranul
+4
Dandy @ Scuză-mă Dandy , nu ştiam că fauna e populată şi cu specimene de tipul tău ... ! De ce ar trebui să văd eu că aia fură ... ? Tu şi tovarăşii tăi din instituţiile abilitate ce aţi ma face ... , că ... , oricum , vă bateţi de muscă şi nu cunoaşteţi decît ranchiuna şi sunteţi scavii subculturii de mahala ... , fapt care vă umple viaţa ... ! Eşti furios din cale-afară , şi pe căldura asta ... , în afara eventualelor spume la gură , aspect extrem de dizgraţios , doar putoarea atitudiinii ce vă este caracteristică , mai răzbate din direcţia voastră ... !
Publicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
+Răspunde
Ion @Dandy @ Țăranul
+2
Iti faci norma de postari, baiete?
Publicat Duminică, 16 iulie 2017
+Răspunde
In atentia DNA
+2
Este foarte bine ca in tara noastra plina de hoti numiti de catre partide politice in functii publice mai are cineva curajul sa vorbeasca despre jaful pe care il fac.DNA-ul si DIICOT-ul probabil ca dorm.Alunecan pe subiect dovedesti ca esti unulu dintre ciorditori.Articolul este real furtul de piese si de motorina se face de catre conducere si sindicatul reprezentativ.De doua ori au fost ridicatii liderii sindicatului reprezentativ cu mascatii.Piesele le smecheriti voi sefii si sti prea bine cum.Dai banu iti repara masina, nu dai banu platesti si reparatia stai si cu masina defecta.La puscarie cu voi.
Publicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
+Răspunde
Relu
-1
Ciudate povesti circula despre RATB-ul asta.Cand s-a dat in folosinta noul sediu al Monitorului Oficial din str Parcului prim ministru era Nastase si primar Basescu. Acesta din urma, cu umorile-i binecunoscute , nu a fost incantat de onorurile primite, pe buna dreptate, de adversarul lui intru pricepere si mai ales cultura.Asa ca a refuzat solicitarea salariatilor de la MO de a introduce o linie RATB care sa serveasca zonei - si unde nu demult se afla capatul unei linii de autobuz si acolo au ramas si dotarile, azi folosite ca parcare de MO.Tocmai fusesera cateva violuri in zona dupa lasarea intunericului si femeile erau disperate. Asa ca MO, regie autonoma fiind , a angajat miocrobuze pentru salariati, de parca locatia ar fi undeva inafara Bucurestiului. Iar locuitorii zonei ( plus studenti de la SNSPA, Agronomie, Universitatea RA, si Liceul teoretic) au ramas cu buzele umflate, "beneficiind' de tramvaiul 42 care este unul singur pe toata linia numai pentru pastrarea utilitatii , si masina 105 care are un program exasperant.
Publicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
+Răspunde
dandy @ Relu
+1
Minciuna sadea. Exista linii RATB chiar mai multe
Publicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
+Răspunde
Relu @ Dany @ Relu
+1
@ Dandy. Pe Bd Expozitiei, vreau sa spun, acesta deserveste str parcului. Pe la Cismigiu , pe la Piata scanteii, or fi...
Publicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
+Răspunde
Iosif pentru Dandy (?!) @ Relu
+2
Daca tot te-ai trezit acum, ia numara-le mai Trahanache!
Publicat Duminică, 16 iulie 2017
+Răspunde
Suntem o ţară de hoţi, e din ADN
+4
Astia cu piesele vor avea viaţă frumoasă cand vin cele 500 de autobuze noi.....acum e doar incalzirea şi fără aer conditionat !
Publicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
+Răspunde
Alunecand pe subiect
-4
Nu prea stiu cine e nene Furdui asta, dar pare cazut in Romania recent. Ia sa explice el, cu logica lui de "caine de paza la piese de schimb", cine, dar mai ales de ce ar fura piese de schimb de la troleibuze, tramvaie si chiar autobuze, tinand cont ca singurul parc auto care are asemenea mijloace de transport apartine municipalitatii si orice achizitie de piese impune niste documente. Nu e ca si cum Gigel merge cu piesa sub halat la directorul RATB si ii spune: "mosule, cumperi o pesa?". Iar asta o pune in diplomat si merge cu ea la Fierea si ii spune "ia uite ce chilipir am gasit de la Gigel, da niste banuti sa facem o invarteala". Sunt misto latraturile astea la gard, dar ar cam trebui sa aiba si noima.
Publicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
+Răspunde
lili
+1
In 25 Martie 2016, Gabriela Firea scria pe Facebook: "La RATB este nevoie de măsuri profunde de Reformare și Reorganizare, dar acest lucru ar trebui să nu fie făcut sub presiune, pe ultima sută de metri a mandatului actualului Consiliu General, ci de către următorul Consiliu, care va avea o mult mai mare legitimitate, indiferent care va fi componența sa politică." Seamana ceea ce se intampla acum la RATB cu ceea ce promitea Gabita in martie 2016? Seamana! Asa cum seama promisiunile mincinoase ale lui Dragnea din campania electorala din Decembrie 2016 cu ceeea ce FACE acum PSD: Amanari de cresteri de salarii, ELIMINAREA multor Masuri promise in maretul Program de guvernare plimbat pe la TVurile de casa de Dragnea, Circ si Haos, Minciuni peste Minciuni, celebra VIRGULA disparuta din Programul lui Dragnea este DOVADA minciunii generalizate a PSDului lui Dragnea! Iar bucurestenii au ce-au votat, PSD au votat, Gabita au, RATB prajit au, HOTII peste HOTII au berechet!
Publicat Sâmbătă, 15 iulie 2017
+Răspunde
Recomandate
De ce crede Rusia că americanii nu vor ataca
Publicat acum 3 ore şi 42 minute
Doftoriceala pe net poate ucide
Publicat acum 8 ore şi 30 minute
Tarom, captivă grupurilor de interese
Publicat acum 10 ore şi 39 minute
Centrul Atenţiei
alarm off
Dosar Cotidianul
5 articole/ Actualizat acum 10 ore şi 9 minute
alarm off
Mostra de la Veneţia
7 articole/ Actualizat Duminică, 10 septembrie 2017
alarm off
Cotidianul cititorilor
20 articole/ Actualizat Sâmbătă, 23 septembrie 2017
Simona Popescu

De când fiecare telefon, de multe ori mai inteligent decât posesorul, este dotat cu o cameră video, o mulţime de cineaşti amatori îşi postează scurtmetrajele pe Facebook. Au o mare problemă, însă.

Simona PopescuPublicat acum 23 ore şi 47 minute