„Quod erat demonstrandum”, Premiul Special al Juriului

163 de filme din 30 de ţări, peste 150.000 de spectatori în 10 zile, 5 expoziţii, 26 de conferinţe şi întâlniri, peste 1.200 de articole în presa naţională şi internaţională, peste 5.200 articole on line, 752 de reporteri din  media internaţională.  Acesta este, în mare, bilanţul Festivalului Internaţional de la Roma, care şi-a anunţat aseară câştigătorii.

Filmul românesc “Quod Erat Demonstrandum” a fost distins cu Premiul Special al Juriului. Producţia românească, semnată de regizorului  Andrei Gruzsniczki, realizată în alb-negru, cu acţiunea plasată în timpul epocii Ceauşescu, a fost una dintre cele mai cotate de  bookmakers. Regizorul Andrei Gruzsniczki, prezent sâmbătă seară la ceremonia oficială de decernare a premiilor, care a avut loc la Auditoriumul „Parco della Musica”, a mulţumit juriului pentru „această onoare”.

Rolurile principale au fost interpretate de actorii Ofelia Popii, Sorin Leoveanu, Florin Piersic Jr., Virgil Ogăşanu şi Dorian Boguţă. Filmul „Quod Erat Demonstrandum” a fost proiectat pe 12 noiembrie la Roma, în premieră mondială, fiind pentru prima dată când un film românesc este prezentat în competiţia oficială a Festivalului de Film din capitala Italiei.

„Quod Erat Demonstrandum” a fost ales pentru competiţia oficială a festivalului de către directorul artistic Marco Müller, fostul selecţioner de la Veneţia.

Filmul românesc a fost apreciat şi aplaudat atât la proiecţia pentru presă, cât şi la proiecţia de gală, la care au fost prezenţi şi membrii juriului competiţiei oficiale: cineaştii Veronica Chen din Argentina, Luca Guadagnino din Italia, Aleksei Guskov din Rusia, Noemie Lvovsky din Franţa, iranianul Amir Naderi, chinezoaica Zhang Yuan , precum şi regizorul american James Gray, preşedintele juriului.

„Un film foarte bun, despre viaţa unor tineri intelectuali români în timpul Securităţii lui Ceauşescu, povestit ca un «thriller» implacabil şi ca o teoremă matematică. O poveste despre dragoste, prietenie şi trădare, care demonstrează că nu există decizii importante fără mari consecinţe”, aprecia cotidianul “La Repubblica”.

Deşi favoritul la “Marc Aurelio d’Oro” era considerat “Her”, de Spike Jonze, prestigiosul premiu a fost acordat de juriu peliculei italiene “Tir”, semnate de Alberto Fasulo. “«Tir» este un film care mi-a schimbat viaţa (…). Este un premiu pentru curajul pe care l-am avut timp de cinci ani, în care mi-am asumat riscuri”, a comentat victoria Alberto Fasulo, adăugând că, probabil, juriul a răsplătit osteneala lui din cabina acelui camion. “Am făcut ceva instinctiv şi am riscat să lucrez cu un acor ca Branko Zavrsan. O poveste ciudată, care spune în manieră documentaristică istoria unui om şi a camionului său pe drumurile Europei. La sfârşitul filmului nu mai reuşeam să dorm în spaţii deschise şi mă întorceam în cabină”.

Alberto Faulo şi actorul Branko Zavrsan, Premiul „Marc Aurelio d’Oro”

“Tir” este un documentar în timp real despre singurătatea unui camionagiu. Acţiunea se petrece aproape în întregime în cabina sofisticată a unui Tir Scania-Saab, unde munceşte Branko, fost profesor de limba croată, un om cult şi trist, care s-a decis să se transforme în şofer de tir. Pentru el, a lucra astfel înseamnă a-şi ajuta familia aflată departe, telefonul fiind singurul mijloc de comunicare cu soţia şi cu fiul său. Coloana sonoră a filmului este formată din zgomotele străzii, din cele ale motorului, din puţinele dialoguri cu colegul său Maki, interpretat de Marijan Sestak, şi din telefoanele date soţiei. Conversaţii în care se recunosc obişnuinţe, se întrezăresc gelozii, se discută despre problemele familiei.

Filmul descoperă privitorului această meserie dură de şofer de Tir, în care trebuie să te obişnuieşti să fii singur şi să găseşti companie în întâlnirile cu colegii numai în pauzele scurte, dar şi să descoperi o muncă de sacrificiu în care se câştigă bine, cel puţin de trei ori mai mult decât salariul unui profesor.

“Premiul pentru cea mai bună regie” a revenit japonezului Kiyoshi Kurosawa pentru “Sebunsu kodo” (Seventh Code), povestea lui Akiko, care ajunge la Vladivostok, în Rusia, pentru a-l întâlni pe întreprinzătorul Matsunaga. Aici o întâlneşte pe Atsuko Maeda, o actriţă japoneză excepţională care a crezut că talentul ei va fi mai apreciat în străinătate decât în Japonia… Producţia şi-a adjudecat şi “Premiul pentru cea mai bună contribuţie tehnică”, acordat lui  Koichi Takahashi. Un film  romantic, care se transformă pe neaşteptate într-o poveste de spionaj, plină de violenţă şi sânge.

Regizorul japonez Kiyoshi Kurosawa

“Premiul pentru cel mai bun actor” s-a îndreptat către Matthew McConaughey, pentru rolul din “Dallas Buyers Club” de Jean-Marc Vallée, peliculă care a obţinut şi “Premiul Publicului”.

Iar cel pentru “Cea mai bună actriţă” a fost conferit lui Scarlett Johansson  pentru “Her”, de Spike Jonze, filmul în care ea este vocea Samanthei, sistemul operativ de care se îndrăgosteşte tânărul solitar Theodore.

“Premiul pentru tânără speranţă” a recompensat întreaga echipă a filmului iranian “Gass”.

“Cel mai bun scenariu” a fost considerat cel al peliculei “Ben o değilim” (I Am Not Him), semnat de  Tayfun Pirselimoğlu.

O Menţiune Specială a primit şi Cui Jian pentru scenariul la “Lanse gutou” (Blue Sky Bones).

Juriul Internaţional al secţiunii “CinemaXXI”, prezidat de Larry Clark şi compus din Ashim Ahluwalia, Yuri Ancarani, Laila Pakalnina şi Michael Wahrmann, a acordat “Premiul pentru cel mai bun film”, rezervat lungmetrajelor, peliculei “Nepal Forever” al regizoarei ruse Aliona Polunina.

“Premiul Special al Juriului CinemaXXI” a fost cucerit de “Birmingemskij ornament 2” (Birmingham Ornament 2), de Andrey Silvestrov şi Yury Leiderman.

Pelicula “Der Unfertige” (The Incomplete), a regizorului Jan Soldat, a primit “Premiul pentru scurtmetraj”, iar o “Menţiune specială” a fost atribuită scurtmetrajului  “The Buried Alive Videos” de Roee Rosen.

În concursul “Prospettive Italia Doc”, Premiul pentru “Cel mai bun documentar italian” a recompensat pelicula “Dal profondo” de Valentina Pedicini, filmul “Fuoristrada” de Elisa Amoruso, obţinând o “Menţiune specială”.

La categoria “Cea mai bună primă sau a doua operă”, juriul condus de Roberto Faenza, a conferit Premiul “Taodue Camera d’Oro” peliculei “Out of the Furnace” de Scott Cooper.

Premiul “Taodue pentru Cel mai bun producător tânăr” a revenit lui Jean Denis Le Dinahete şi Sébastien Msikaper pentru “Il sud è niente”.

 

Scarlett Johansson, Premiul pentru „Cea mai bună actriţă

Matthew McConaughey, câştigătorul Premiului pentru „Cel mai bun actor

Echipa peliculei iraniene Gass

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.