Tudor Chirilă, regizorul unui incitant spectacol, „Perpetua şi Felicitas”

Teatrul „Regina Maria” din Oradea anunţă premiera unui spectacol de teatru/film, „Perpetua şi Felicitas”, bazat pe texte paleocreştine din secolele II – IV, în regia artistică a lui Tudor Chirilă (regizor al TVR), ce va avea loc la 1 februarie.
Scenariul dramatic, alcătuit după „Actele Martirice” paleocreştine, publicate de Patriarhia Ortodoxă Română, dar şi după alte texte din secolele al II-lea şi al IV-lea, având ca ax Martiriul Sfintelor Perpetua şi Felicitas, este conceput ca un eseu vizual postmodern despre martiraj în general, despre locul bine definit al martirului în microcosmul unei societăţi dictatoriale extreme, despre relaţia cu totul specială care se înfiripă între călău şi victima sa.

Textul este inspirat de un caz real bine documentat în textele vremii. În anii 202-203, în urma unui edict dat de împăratul Septimius Severus, un val de persecuţii cutremură Imperiul Roman. Îi cade victimă şi un grup de cinci creştini din Cartagina, adepţi ai sectei (eretice) montaniste, ţesute în jurul figurii tinerei şi bogatei matroane de 22 de ani Vibia Perpetua (o persoană instruită, care scria în greceşte, cu toate că la Cartagina limba literară era latina), azvârlită în închisoare după ce născuse, alăptându-şi încă pruncul la sân. Alături de ea va sta sclava sa Felicitas, care va naşte la rându-i chiar în închisoare. Refuzând cu obstinaţie să-l considere zeu pe împăratul Romei şi să-i aducă jertfe în public în pofida insistenţelor de tot felul ale autorităţilor timpului lor, cei cinci martiri sunt finalmente condamnaţi să fie sfâşiaţi de fiare în amfitetatrul din Cartagina, ca episod al sărbătorilor organizate de municipalitate cu ocazia aniversării zilei de naştere a unuia dintre fiii nevârstnici ai împăratului. Cu sânii încă mustind de lapte, Vibia Perpetua este legată de coloana condamnaţilor şi biciuită, apoi zdrobită de o vacă sălbatică în uralele mulţimii. Pentru că încă mai trăia, este decapitată. Biserica Ortodoxă le sărbătoreşte pe cele două sfinte martire în 1 februarie.

Perpetua pe coloana condamnaţilor

Concepţia regizorală este insolită, spectacolul fiind dezvoltat pe două planuri întrepătrunse. Unul filmic, proiectat pe un mare ecran, în care personajele vor susţine textul dramatic ajutate de încadraturile propice (prim-plan, gros-plan). Altul scenic, în care aceleaşi personaje vor evolua simultan în momente de teatru-imagine verbal şi non-verbal, descinse parcă din lumea umbrelor. Cele două planuri interferează în permanenţă, personajele penetrând ambele spaţii, fie „live”, fie filmate.

Scenă din spectacol

Apare cu această montare un spaţiu scenic nou, film şi teatru deopotrivă, numit de autor „polispaţiu ludic”, ce se bucură de toate avantajele oferite de fiecare dintre cele două arte, îngemănate pentru prima oară la Teatrul „Regina Maria” din Oradea. În distribuţie: Mihaela Gherdan, Angela Tanko, Emil Sauciuc, Adrian Locovei, Florian Chelu, Madeva, Corina Cernea, Daniel Vulcu, Sebastian Lupu, Alina Leonte, Ion Abrudan, Tiberiu Covaci. Scenografia îi aparţine Oanei Cernea, muzica fiind semnată de Florian Chelu Madeva şi Emil Sauciuc.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.