Un Protocol semnat cu Spania pentru dezvoltarea infrastructurii românești, ignorat total din 2012 încoace

Guvernele României și-au făcut o faimă din semnarea unor documente de colaborare cu alte țări care ulterior nu mai sunt respectate. Astăzi vă oferim exemplul unui protocol pentru semnarea căruia doi miniștri, din două guverne diferite, s-au plimbat pe la Madrid lăudându-se că vor urmări punerea sa în practică. Este vorba despre Protocolul de cooperare între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din România şi Ministerul Dezvoltării din Regatul Spaniei în domeniul Transporturilor și Infrastructurii de transport. Document semnat în anul 2012.

Nazare și Silaghi, plimbări pe bani publici la Madrid
Mai întâi, după ce experții spanioli și români au redactat conținutul acestuia, la Madrid a fost Alexandru Nazare. Era în fruntea ministerului Transporturilor pe ultima sută de metri a Guvernului Boc. El a condus o delegație care s-a dus pe bani publici la Madrid în perioada 17-19 februarie 2012, iar vizita sa a fost consemnată în Raportul de activitate al ministerului unde se povestește despre întrevederea sa cu reprezentanți ai ministerului dezvoltării din Regatul Spaniei.

Cade Guvernul Boc, vine Guvernul Ponta 1, iar pe data de 7 mai 2012 este numit ministru al Transporturilor Ovidiu Silaghi. Era nevoie de susținerea spaniolilor pentru că România era în mare impas referitor la atragerea de resurse pentru mari proiecte de infrastructură și existau reproșuri întemeiate din partea înalților oficiali ai UE legate de gradul scăzut de absorbție și de nereguli referitoare la accesarea fondurilor europene. Astfel că Silaghi merge și el în Spania, la Madrid și, pe 30 octombrie 2012 anunță cu mare fast că i-a prezentat ministrului dezvoltării din Regatul Spaniei, Ana Maria Pastor Julian, situaţia la zi a proiectelor de infrastructură din România, gradul de absorbţie a fondurilor europene şi activitatea companiilor spaniole care au investit în ţară.

Ne-am folosit de credibilitatea spaniolilor și pe urmă i-am lăsat baltă
„Am primit sprijinul părţii spaniole pentru a urmări gradul de absorbţie a fondurilor europene şi a explica în faţa Comisiei că situaţia este diferită”, s-a lăudat ulterior Silaghi. De asemenea, el anunța oficial chiar și o primă reuniune bilaterală pentru miercuri, 31 octombrie, potrivit prevederilor protocolului, între un responsabil al CFR Infrastructură şi reprezentantul companiei feroviare spaniole, Renfe.

În acel context, ministrul Silaghi a confirmat impasul în care se afla România, spunând că: „după cum bine ştiţi, ne aflăm în perioada de presuspendare /a fondurilor europene, n.r./, pentru corectarea perioadei 2009-2011, şi avem două luni la dispoziţie să luăm măsurile necesare pentru încadrarea în normele cerute. Şi le vom lua”. Impasul a fost trecut deci cu ajutorul spaniolilor, Guvernul României fluturând pe la Bruxelles noua înțelegere proaspăt convenită.

Ce a fost asumat prin Protocolul de cooperare între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din România şi Ministerul Dezvoltării din Regatul Spaniei în domeniul Transporturilor și Infrastructurii de transport, nu a fost respectat niciodată de atunci încoace. Practic, acest document pentru semnarea căruia s-au depus eforturi diplomatice și de specialitate în domeniu, nu a fost niciodată pus în practică. Dacă cineva ar fi urmărit aplicarea lui, s-ar fi realizat și principalul scop care a fost stimularea elaborării şi realizării unor proiecte şi/sau programe comune în domeniul transporturilor şi infrastructurii de transport, precum şi promovarea legăturilor şi a schimbului de experienţă şi bune practici pe problemele tehnice şi ştiinţifice rezultate din activitatea de cercetare în domeniul transporturilor.

S-a ratat dezvoltarea comună de proiecte și programe
Potrivit informaţiilor furnizate de Ministerul spaniol al Dezvoltării, obiectivul acestei colaborări dintre cele două ţări trebuia să urmărească schimbul de experienţe, bune practici, rezultate ale cercetărilor. Dar mai ales, dezvoltarea comună româno-spaniolă de programe, în toate domeniile legate de transport şi infrastructura de transport. Colaborarea dintre cele două părţi poate privi orice temă legată de planificarea, construcţia, conservarea şi exploatarea infrastructurilor din toate mijloacele de transport.

Prin anul 2013 secretarului de stat, Cristian Ghimbu i-au fost prezentate de omologul spaniol noi oportunități, pe când era ministru la Transporturi Relu Fenechiu a fost întrebat și el de ambasadorul Spaniei cum se va materializa Protocolul, apoi s-a așternut tăcere oficială românească în jurul acestui subiect.

Și totuși, protocolul semnat la Madrid pe 30.10.2012, a intrat imediat in vigoare, nimeni nu i-a contestat vreodată valabilitatea, e în vigoare și astăzi, dar este total ignorat, în ciuda faptului că Spania are rezultate deosebite în atragerea fondurilor europene, iar expertiza acestei țări poate reprezenta un model și pentru economia românească. Spania are o experiență de peste 30 de ani în accesarea de fonduri europene, iar din 1986, de când a intrat în UE, si-a dezvoltat foarte mult infrastructura de transport. PIB-ul a crescut cu 60%, iar în economie au intrat 80 de miliarde de euro din fonduri europene.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lavinia Ionescu 21 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.