Guvernul va căuta un investitor strategic pentru Tarom până la finele anului şi va privatiza compania de transport aerian atunci când condiţiile pieţei o vor permite, se arată în scrisoarea de intenţie convenită de Guvern cu FMI.
Tarom a fost inclusă pe lista companiilor monitorizate de FMI din noul acord, iar instituţia financiară va evalua atât pierderile, cât şi arieratele operatorului aerian.
Prin actualul acord cu FMI sunt monitorizate o parte din companiile din subordinea Ministerului Transporturilor, respectiv CFR SA, CFR Călători, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Metrorex, CFR Marfă şi Electrificare CFR.
Numărul pasagerilor transportaţi anul trecut de Tarom a crescut cu 24% faţă de anul precedent, de la 1,77 milioane de călători la 2,2 milioane de pasageri, potrivit datelor preliminate ale companiei.
Tarom estimează că în acest an cheltuielile vor fi egale cu veniturile, faţă de un câştig bugetat de 19,8 milioane lei anul trecut, conform proiectului de buget pentru 2011. Compania a înregistrat pierderi de 90,99 milioane de lei în 2009, când miza pe un profit de 760.000 de lei.
Guvernul va angaja până în luna august un cosultant recunoscut internaţional pentru a pregăti privatizările-cheie la unele companii de stat, printre care şi Oltchim Râmnicu-Vâlcea, iar licitaţiile pentru vânzarea acestor societăţi vor avea loc la mijlocul anului 2012.”Pentru privatizările cheie, care includ şi vânzarea participaţiei pe care statul o mai deţine la Oltchim, un intermediar recunoscut internaţional va fi numit până la finele lunii august 2011.Prpunerile vor fi trimise până la sfârşitul anului, iar ofertele până la jumătatea anului 2012″, se arată în scrisoarea de intenţie către FMI, document obţinut de MEDIAFAX.
Ideea privatizării Oltchim a fost lansată de Guvern încă din 1997.”Privatizările-cheie vor include şi vânzarea restului de acţiuni deţinut de stat la Oltchim”, potrivit documentului.Statul controlează prin Ministerul Economiei 54,79% din capitalul combinatului chimic Oltchim.
La finalul anului 2010, Oltchim avea datorii de 2,289 miliarde lei (aproximativ 545 milioane euro), cu 22% peste obligaţiile de plată de la 31 decembrie 2009, de 1,879 miliarde lei. Combinatul a înregistrat în intervalul 2007-2010 pierderi cumulate de peste 745 milioane lei.
Compania a fost inclus pe lista celor 20 de societăţi de stat care vor fi monitorizate în noul acord pe doi ani care va fi încheiat de Guvern cu FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială.
FMI va extinde în noul acord lista societăţilor de stat monitorizate prin includerea unor companii precum Tarom, Poşta Română, Oltchim, Societatea Naţională a Lignitului Oltenia, Electrica Transilvania Nord şi va evalua atât pierderile, cât şi arieratele pentru că unele dintre ele vor fi luate în calcul la bugetul general consolidat.
Prin actualul acord cu FMI sunt monitorizate Compania Naţională a Huilei, Termoelectrica, CFR SA, CFR Călători, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Metrorex, CFR Marfă, Electrificare CFR, Compania Electrocentrale Bucureşti şi Administraţia Naţională a Îmbunătăţirilor Funciare.
Guvernul va permite CFR Călători să majoreze tarifele la biletele de tren pentru o mai bună acoperire a costurilor, în vederea eficientizării activităţii companiei, se arată în scrisoarea de intenţie convenită de Guvern cu FMI, document obţinut de MEDIAFAX. Cea mai recentă majorare a fost operată de CFR Călători în septembrie anul trecut, când a urcat costul biletelor de tren cu 8%, după doi ani de stagnare. Strategia pentru CFR Călători include o scădere a pierderilor cu 15% în acest an, neacumularea de noi arierate şi eficientizarea activităţii prin restructurarea companiei. Operatorul estimează că a obţinut anul trecut venituri din vânzarea biletelor de tren de 745 milioane de lei, în condiţiile în care în 2009 nivelul încasărilor a fost de 843,950 milioane lei.
CFR SA va închide până la sfârşitul lunii august 1.000 de kilometri de cale ferată şi va închide alţi 6.000 de kilometri de linii, reprezentând 30% din reţeaua feroviară, dacă nu reuşeşte să externalizeze întreţinerea în urma unor licitaţii. Planul strategic pentru îmbunătăţirea activităţii companiei vizează reducerea pierderilor cu 25% şi neacumularea de arierate noi în acest an, se arată în scrisoarea de intenţie convenită de Guvern cu FMI. Proiectul de buget pentru acest an al CFR SA prevede pierderi de 748,39 milioane lei, în scădere cu 39% faţă de anul trecut, când compania a înregistrat un rezultat negativ de 1,04 miliarde de lei. La finele anului trecut, nivelul arieratelor către bugetul de stat şi furnizorii de energie electrică a ajuns la 5,36 miliarde lei. Potrivit celor mai recente date, lungimea totală a liniilor de cale ferată din România era de 20.210 kilometri, din care 17.691 kilometri infrastructură feroviară publică administrată de CFR SA şi 2.519 kilometri în administrare privată.