Motivarea CCR: De ce au fost declarate amenzile neconstituționale

Curtea Constituțională arată, în motivarea deciziei prin care amenzile din perioada stării de urgență au fost declarate neconstituționale, că legea nu întrunește „exigenţele de claritate, precizie şi previzibilitate”, iar stabilirea contravențiilor este lăsată, în mod arbitrar, la aprecierea agentului constatator.

CCR a publicat, miercuri, motivarea deciziei din 6 mai prin care a fost declarată neconstituţională ordonanţa de urgenţă prin care au fost majorate amenzile date pentru încălcarea ordonanţelor militare, în urma unei sesizări transmise de Avocatul Poporului.

„Dreptul contravenţional, asemenea dreptului penal, are un caracter subsidiar, intervenind doar acolo unde alte mijloace juridice nu sunt suficiente pentru protejarea anumitor valori sociale. (…) Stabilirea faptelor a căror săvârşire constituie contravenţii este lăsată, în mod arbitrar, la libera apreciere a agentului constatator, fără ca legiuitorul să fi stabilit criteriile şi condiţiile necesare operaţiunii de constatare şi sancţionare a contravenţiilor. Totodată, în lipsa unei reprezentări clare a elementelor care constituie contravenţia, judecătorul însuşi nu dispune de reperele necesare în aplicarea şi interpretarea legii, cu prilejul soluţionării plângerii îndreptate asupra procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei”, se arată în motivarea deciziei.

Normele prin care sunt stabilite contravenţiile trebuie să indice în mod clar şi neechivoc obiectul material al acestora în chiar cuprinsul normei legale sau acesta trebuie să poată fi identificat cu uşurinţă, prin trimiterea la un alt act normativ cu care textul incriminator, mai spune CCR.

Norma trebuie redactată cu suficientă precizie pentru a permite cetăţeanului să îşi controleze conduita, astfel încât să fie apt să prevadă, într-o măsură rezonabilă, consecinţele care ar putea rezulta din săvârşirea unei anumite fapte. Altfel spus, legea trebuie să definească în mod clar contravenţiile şi sancţiunile aplicabile, fiind necesar ca destinatarul normei să cunoască din însuşi textul normei juridice aplicabile care sunt actele, faptele sau omisiunile ce pot angaja răspunderea sa contravenţională”, se menționează în motivare.

Conform documentului citat, este necesar ca norma care constituie temeiul sancțiunilor contravenționale „să fie clară, precisă și previzibilă”. Legiuitorul, mai arată CCR, ar fi trebuit să-și fi îndeplinit obligația de transpunere a principiului proporționalității reglementând norme prin care fapta contravențională este individualizată legal.

„Prevederile art.28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 nu numai că nu prevăd concret faptele care atrag răspunderea contravențională, dar stabilesc în mod nediferențiat pentru toate aceste fapte, independent de natura sau gravitatea lor, aceeași sancțiune contravențională principală. În ceea ce privește sancţiunile contravenţionale complementare, deși legea prevede că acestea se aplică în funcţie de natura şi gravitatea faptei, atâta vreme cât fapta nu este circumscrisă, evident că nu se poate determina nici natura sau gravitatea sa pentru a stabili în mod just sancțiunea complementară aplicabilă”, subliniază judecătorii CCR.

Curtea constată și că, „întrucât prevederile de lege supuse controlului de constituţionalitate impun o obligație generală de a respecta un număr nedefinit de norme, cu dificultate identificabile, și stabilesc sancțiuni contravenționale, neincriminând fapte concrete, încalcă principiile legalității și proporționalității care guvernează dreptul contravențional. Așa fiind, Curtea constată că prevederile art.28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999, caracterizate printr-o tehnică legislativă deficitară, nu întrunesc exigenţele de claritate, precizie şi previzibilitate şi sunt astfel incompatibile cu principiul fundamental privind respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, prevăzut de art.1 alin.(5) din Constituţie, precum și cu principiul restrângerii proporționale a drepturilor și libertăților fundamentale, prevăzut de art.53 alin.(2) din Constituție”.

Mai mult, Curtea subliniază și că imprecizia textului de lege afectează garanţiile constituţionale care caracterizează dreptul la un proces echitabil, inclusiv componenta sa privind dreptul la apărare.

„Măsurile de primă urgență pe care Președintele le poate adopta au caracter administrativ și nu pot viza decât aspectele reglementate de lege”, mai explică judecătorii constituționali.

În 6 mai, CCR a stabilit că art.28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență și Ordonanța de urgență a Guvernului nr.34/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență este neconstituțională, în ansamblul său, sunt neconstituționale

Motivarea deciziei, publicați miercuri pe site-ul CCR, se comunică președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Author

9 Comentarii

  1. ” stabilirea contraventiilor este lasata in mod arbitrar la aprecierea agentului constatator,”! care are doar sase luni de ” specializare ” initial meseria lui fiind aceea de cioban liber profesionist , saltul de la o meserie la alta fiind prea mare , avand in vedere ca si maimutei i-au trebuit multi ani ca sa coboare din cocotier..!!iar presedintele a vrut inca odata sa fie ceea ce nu este ..!aleluia …

  2. „Măsurile de primă urgență pe care Președintele le poate adopta au caracter administrativ și nu pot viza decât aspectele reglementate de lege”
    Adica CCR considera ca Presedintele nu poate legifera dupa bunul plac prin decrete?! Pai ce tara este asta? ce stat de drept?

  3. Clanul Dornenilor, pesedisti si lingurari,loveste din nou!
    Vorba lui Caragiale:
    „-Brânzovenescu: Dacă e ceva la mijloc…

    Farfuridi: Ceva la mijloc…

    Trahanache: Ceva la mijloc?

    Farfuridi: Da, aşa, dacă e trădare, adică dacă o cer interesele partidului, fie…”

  4. Mai nene, cand agentii constatatori sunt cei care pazesc bancile din parc si fara studii juridice decat cu exceptii la „spritu Haret”, daca te prinde un asemenea agent poti sa-i explici ca faci sport cu bicicleta si ca n-ai loc de intors in jurul blocului o mie de ani si pana la urma tot de face la portofel! Unde-i ordin, cu placere! Prostia nu este la cei care aplica legea ci la la cei care au conceput legea! Felictari Catarama care i-ai dat un cap in gura lui Gadea si cu manta „guvernului meu”! Succesuri marele PNL, acum v-ati dat arama pe fata si ne-ati aratat de 6 luni cat de competenti sunteti! Era mai buna Veo de 1000 de ori precum TV-urile pe lampi! Atentie, masca trebuie sa acopere nasul nu gura fiindca virusul patrunde prin nas , nu prin gura!

  5. sa raspunda pentru miile de morti care vor veni. Vom vedea carduri de „fericiti”, pe la toate chermezele. Ca se infecteaza ei, eu nu vad o paguba, mai rau va fi cand vor infecta oameni nevinovati. Sii, totul pentru propaganda partidului dorneenilor!

  6. Tehnic motivare corecta, mai este necesar sa fie si inteleasa (Scrasnila arunca (…) „paltonul” pe biroul CCR, Sica vrea desfiintarea CCR – prea ii consuma timpul de sprit).

  7. Nu exista nicio motivare reala decat aceea ca romanul e anarhist si face ce vrea muschii lui, fara sa-i pese de lege.

    Daca legea zice sa nu faci, nu faci si gata! Nu stam sa negociam. Se pare ca romanul nu intelege de vorba buna. El nu stie sa respecte regulile sau sa respecte orice lucru de bun simt.

    E de inteles ca unele amenzi sa fie anulate din moment ce sunt excesive. Dar sa spui ca TOATE amenzile sunt neconstitutionale este o prostie monumentala. Sunt multe de spus, dar deja mi s-a facut scarba si chiar nu mai pot sa-mi continui ideea.

  8. Motoivare. motivare, noi asteptam o alta motivare, sa ne spuna Curtea Constitutionala a Romaniei daca „este Constitutional sa-si voteze propriile PENSII de zeci de mi de lei sau de … LUX”, este sau NU in „conflict de interese” si caz de neconstitutionalitate, cand dau public „motivarea” ???????????.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.