Cum poate arăta o autostradă la doar nouă luni de la inaugurare

În urmă cu câteva zile, Compania Naţională de Autostrăzi (CNADNR) a decis închiderea pentru o lună şi jumătate a lotului 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu…

Cum poate arăta o autostradă la doar nouă luni de la inaugurare

În urmă cu câteva zile, Compania Naţională de Autostrăzi (CNADNR) a decis închiderea pentru o lună şi jumătate a lotului 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu…

În urmă cu câteva zile, Compania Naţională de Autostrăzi (CNADNR) a decis închiderea pentru o lună şi jumătate a lotului 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu în vederea remedierii degradărilor constatate la viaductul Aciliu.

Această măsură a venit la doar nouă luni de la inaugurarea tronsonului cuprins între nod rutier Sălişte (km 270+020) şi nodul rutier Cunţa(km 292+455). Responsabilitatea remedierii defecţiunilor aparţine constructorului italian Impregilo. Oficialii CNADNR susţin că italienii au lucrat greşit şi nu au respectat proiectul. Pe forumul peundemerg.org şi pe pagina de Facebook a fostului ministru al Transporturilor Alexandru Nazare au apărut câteva imagini care arată adevarata stare a tronsonului, cu denivelări, fisuri, gropi etc.

Deşi autostrada a fost închisă pentru reparaţii la punctul Aciliu, peundemerg.org a constatat probleme şi în alte zone ale lotului respectiv. La 2 km spre Sebeş se observă că pământul alunecat a împins corpul autostrăzii.

sursa foto peundemerg. ro

Parapetele este demontat şi se pregăteşte remedierea, susţin cei care administrează portalul peundemerg.org:

sursa foto peundemerg.ro


Risc de înfiltraţii prin capilaritate din terasament chiar dacă n-a mai plouat de o săptămână:

sursa foto peundemerg.ro


Ravenări foarte urâte:

sursa foto peundemerg.ro

“Am fost să văd cu ochii mei autostrada închisă după nouă luni, adică lotul 3 din autostrada Orăștie-Sibiu. Pe scurt: apa își face de cap cam peste tot în zona respectivă infiltrându-se în terasamente și producând alunecări de teren. Fără să îmi arog vreo expertiză, cred că e nevoie de soluții serioase și masive de consolidare și drenare care, probabil, nu mai pot fi efectuate în cadrul contractului existent”, susţine Cătălin Drulă de la forumul peundemerg.org.
Ideea de a arăta adevărata stare de pe tronsonul 3 a fost preluată de fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare. “Repari undeva, crapă altundeva! Aşa vrea Matache (ministrul Iulian Matache, n.r.) şi compania de drumuri să rezolve problema Orăştie-Sibiu! De mântuiala, de ochii lumii! La 100 metri de singurul loc unde se plănuiau reparaţii (viaductul Aciliu, n.r.) a apărut o altă fisură, la 60+500 metri”, susţine Nazare.
Potrivit acestuia, „nu sunt şanse să mai folosim acest tronson în acest an”. „Ministrul Matache trebuie să vină să vadă stadiul aşa-ziselor „reparaţii” şi să intervină de urgenţă sau să îşi dea pur şi simplu demisia, împreună cu premierul Victor Ponta! Am luat la pas tronsonul Cunţa-Sălişte şi m-am convins că atât timp cât se râde şi se reconstruieşte nu mai putem vorbi de reparaţii, acest tronson trebuie refăcut din temelii în zonele afectate! În schimb, se repară un singur punct din şapte critice identificate. Ponta are acest mare talent să inspire un guvern întreg să facă treaba de mântuială. Menţinând acest ritm nu sunt şanse să mai folosim acest tronson în acest an. Vom pierde integral banii europeni aferenţi acestei autostrăzi. Avem nevoie de o soluţie durabilă”, spune Nazare.
Ca să fie cât mai convingător, fostul ministru şi-a făcut selfie pe autostrada stricată:

Foto Facebook/Alexandru Nazare

Foto: Facebook/Alexandru Nazare


În privinţa viaductului Aciliu, acolo unde s-a descoperit iniţial marile probleme de la tronsonul 3 de pe Orăştie-Sibiu, Impregilo a demarat lucrările de remediere începând cu data de 15 iulie, lucrări ce constau în refacerea dispozitivelor antiseismice, remedierea scurgerii apelor, drenuri longitudinale, lucrări de remediere la sferturile de con etc .

Parapetul de la marginea viaductului s-a deformat, ţevile de scurgere la fel, placarea s-a spart, iar panoul rutier care anunţă intrarea pe viaduct nu mai stă în picioare. La fiecare ploaie dealurile se mişcă mai puţin sau mai mult. Straturile de sol permeabil se îmbibă cu apă şi devin grele, iar cele impermeabile ţin apa deasupra lor şi creează suprafaţa perfectă pentru alunecare, care la un moment dat va prăvăli şi viaductul. Pericolul a fost neglijat din moment ce studiul de fezabilitate pentru A1 Orăştie-Sibiu Lot 3 nu a inclus şi un studiu geotehnic, ci doar referinţe la existenţa unor probleme de teren, care ar fi urmat să fie analizate geotehnic abia în faza de proiectare. Tot pe acest tronson, în asfaltul turnat de firmele italieneşti Salini Impregilo şi Collini Lavori au apărut fisuri în măsură să pună în pericol traficul rutier. Conform lui Alin Goga, director suspendat la Compania Naţională de Autostrăzi, au fost emise peste 300 de note de neconformitate iar în prezent, „nu există rezolvare tehnică” și trebuie scos tot ce e acolo.

„O rezolvare tehnică ne costă 250 de milioane de euro. Tot ce am plătit trebuie scos afară și să construim, din nou, de la zero. Planurile de alunecare sunt atât de avansate și, ce este cel mai grav, este că noi am avut rapoarte comandate de CNADNR, de constructor care ne-au spus și am știut raportul doamnei Sanda Manea, profesor la Universitatea de Construcții București, și ne-a zis că sunt greșeli de proiectare și de execuție. Am știut din decembrie, anul trecut, și noi am plătit autostrada integral, în condițiile în care noi am știut că lucrurile sunt făcute greșit. Aceste 300 de note de neconformitate au fost făcute de firma CONSITRANS – consultant pe lucrare. Nu firma asta era inginerul. Era consultant și ăla spune <>. Noi le-am ascuns, l-am dat pe ăla afară și am pus niște salariați de-ai noștri. CONSITRANS a câștigat în tribunal și trebuie să le dăm și zece milioane de lei. Punem niște salariați și oricât de bine intenționați ar vrea să fie, nu au experiența de șantier pentru că sunt oameni care au stat mai mult la birouri și ei depind de un director. Specialiștii care au verificat calitatea tehnică a construcțiilor le-a luat o zi să spună că e în regulă”, a declarat Alin Goga.

Problemele se ştiau din 2011 şi de abia după terminarea lucrărilor CNADNR a ieşit în faţă să arate că dealul de la Aciliu reprezintă un pericol public. Studiul de fezabilitate a dat varianta deplasării autostrăzii 8 kilometri mai lataral pe un teren unde nu existau pericole de alunecări. S-a ales varianta cea mai proastă. Alin Goga a declarat recent că a existat, încă de la bun început, o sesizare de la DRDP Brașov că există un plan de alunecare, care afectează și magistrala de cale ferată, iar firma CONSITRANS, angajată de CNADNR drept consultant de proiect, a atras atenția că sunt folosite pământurile cele mai proaste pentru construcția autostrăzii. Goga a explicat, în acest sens, că „pentru alegerea traseului e responsabil cel care a făcut studiul de fezabilitate și CNADNR pentru aprobarea proiectului. Cu toate acestea, s-a mers mai departe.
Din 2011, când s-au constatat primele probleme, şi până azi, la Ministerul Transporturilor, patronul CNADNR, s-au prezentat în post 11 ministri. Iată-i:

Anca Boagiu: 03.IX.2010-09.II.2012

Alexandru Nazare: 09.II.2012-07.V.2012

Ovidiu Silaghi: 07.V.2012-21.XII.2012

Relu Fenechiu: 21.XII.2012-26.VIII.2013

Ramona Mănescu: 26.VIII.2013-05.III.2014

Dan Șova: 05.III.2014-24.VI.2014

Ioan Rus: 24.VI.2014 – 16.VII.2015

Iulian Matache 16.VII.2015 – în prezent.

Acestea sunt problemele care au apărut la Aciliu, conform CNADNR, la o lucrare care a fost gata acum câteva luni

– Crăpatură km 60+595 – km 60+717, calea 1

”În data de 20 noiembrie 2014 s-a constatat aparitia unor fisuri la pozitia km 60+660, calea 1, în corpul autostrăzii care pleacă din banda de staționare sub formă de arc de cerc. La data prezentei se constată execuția lucrărilor la sistemul de drenaj aflat în partea de aval a autostrăzii, și s-a constatat că Antreprenorul a efectuat lucrări de reparații provizorii a pe ambele căi, pe o lungime de 122.0 m (calea 2, banda a 2-a, iar pe calea 1 pe toată lățimea). În momentul de față sunt în curs de elaborare două expertize tehnice, una efectuată de Antreprenor, și una de CNADNR, în baza cărora Antreprenorul va adopta soluții de remediere a problemelor, degradărilor apărute”, se transmite în comunicat.

– Alunecare km 64+300 – 64+500, calea 1

”S-au constatat ravenari (eroziuni) și ușoare alunecări ale taluzului debleului ca urmare a acțiunii apelor meteorice și a lipsei protecției acestuia. Alunecările observate nu sunt de natură să pună în pericol siguranța circulației pe această zonă, în perioada imediat următoare. În momentul de față este în curs de elaborare o expertiză tehnică, în baza căreia Antreprenorul va adopta soluții de remediere a problemelor, de stabilizare a alunecărilor existente, și de refacere a elementelor degradate”, mai transmite CNADNR.

– Defecte constatate km 44+305 – km 44+380, calea 1

”În zona km 44+360, calea 1 s-a constat un ebulment (denivelare) pe banda de staționare de urgență, la limita cu dispozitivul de colectare a apelor pluviale (șanț). Zona afectată este zona de conexiune a lotului 2 cu lotul 3. Până în prezent Antreprenorul nu a remediat definitiv defectele constatate, iar în Șantier defectele au evoluat constatându-se următoarele: dislocare tub cămin dren, fisură banchetă din fața zidului de gabioane, fisuri șant de scurgere a apelor, fisurare acostament betonat. În momentul de față este în curs de elaborare o expertiză tehnică, în baza căreia Antreprenorul va adopta soluții de remediere a problemelor, de stabilizare a alunecărilor existente, și da refacere a elementelor degradate”, se transmite în comunicat.

Alte defecte constatate sunt înfiltrații la pasajul CF (după realizarea umpluturilor peste pasajul CF și în urma ploilor căzute se constată că printre rosturile dintre elementele prefabricate curge apa), defecte constatate km 59+950 (cale 1) (denivelări în banda de urgență, banda 1 și banda 2 , care continuă și pe calea 2) , defecte constatate km 62+090 – 62+140 (cale 1) (o denivelare aparută în banda de urgență) și defecte constatate km 64+380 – 64+400 (cale 1) (o denivelare în banda de urgență, apărută în urma împingerilor provocare de taluz).

”Pentru toate aceste defecte constatate, Inginerul FIDIC DRDP Brașov a emis rapoarte de neconformitate, conform prevederilor contractuale și legale. Conform prevederilor Contractului “Proiectare și Execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, lot 3, km 43+855 – km 65+965”, Antreprenorul are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute atât în perioada de execuție a lucrărilor cât și în perioada de garanție (4 ani). Astfel, lucrările de remediere vor fi executate pe riscul și cheltuiala antreprenorului”, transmite CNADNR.







Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.