Acorduri muzicale în aşteptarea Crăciunului

„The Gramophone” o elogiază pe Angela Gheorghiu Una dintre cele mai importante reviste de muzică clasică din lume – “The Gramophone” –, publicată la Londra din 1923, o autoritate în domeniu considerată adesea drept cea mai credibilă sursă de cronici de specialitate, a publicat luni, 9 decembrie 2013, un articol extrem de laudativ la adresa […]

Acorduri muzicale în aşteptarea Crăciunului

„The Gramophone” o elogiază pe Angela Gheorghiu Una dintre cele mai importante reviste de muzică clasică din lume – “The Gramophone” –, publicată la Londra din 1923, o autoritate în domeniu considerată adesea drept cea mai credibilă sursă de cronici de specialitate, a publicat luni, 9 decembrie 2013, un articol extrem de laudativ la adresa […]

„The Gramophone” o elogiază pe Angela Gheorghiu

Una dintre cele mai importante reviste de muzică clasică din lume – “The Gramophone” –, publicată la Londra din 1923, o autoritate în domeniu considerată adesea drept cea mai credibilă sursă de cronici de specialitate, a publicat luni, 9 decembrie 2013, un articol extrem de laudativ la adresa albumului de colinde româneşti recent lansat de soprana Angela Gheorghiu.

„O, ce veste minunată!”, disc înregistrat alături de Orchestra Naţională Radio, condusă de dirijorul ei principal, Tiberiu Soare, conţine 16 dintre cele mai îndrăgite colinde tradiţionale româneşti, printre care „Bună dimineaţa la Moş Ajun”, „Florile dalbe”, „Astăzi s-a născut Hristos” sau „Colindiţa”.

O „experienţă frapantă”, aşa caracterizează jurnalistul Jon Tolansky audiţia albumului, subliniind calitatea artistică deosebită, dar şi emoţia transmisă prin colindele special orchestrate pentru vocea celebrei soprane. Alături de elogiul care este adus interpretării Angelei Gheorghiu şi aranjamentelor orchestrale, este menţionată Orchestra Naţională Radio dirijată de Tiberiu Soare, a cărei interpretare este considerată ca fiind una splendidă.

Jurnalistul Jon Tolansky a lucrat cu cele mai mari case de discuri din lume şi posturi de radio ca “EMI Classics”, “Decca Classics”, “Deutsche Grammophon”, “BBC”, “CBC” şi a realizat interviuri şi documentare cu artişti-legendă ca Grace Bumbry, Mirella Freni, Antonio Pappano, Luciano Pavarotti, Dame Joan Sutherland ş.a.

„O, ce veste minunată!” este un album înregistrat în luna septembrie 2013 la Sala Radio, alături de Orchestra Naţională Radio, dirijor Tiberiu Soare, Corul Naţional de Cameră “Madrigal”, dirijor Voicu Popescu şi Corul “Accoustic”, dirijor Daniel Jinga şi în Studioul “ISV – Ines Studio & Video”. Albumul, lansat împreună cu “Mediapro Music”, este o coproducţie Fundaţia Angela Gheorghiu – Radio România – Centrul Cultural Casa Artelor Sector 3, Bucureşti – Primăria Sectorului 3, Bucureşti. Producătorul general al acestui material discografic este Oltea Şerban Pârâu, iar producătorul executiv, Alice Barb.

Noul material discografic poate fi găsit în toate librăriile de specialitate din ţară şi în hipermarketuri, la raionul de muzică.

“Acum aproape 100 de ani, în 1916, Enrico Caruso înregistra colindul de Crăciun al lui Adam, «Miez de noapte creştin», şi de atunci până astăzi, colindele au fost gravate pe disc de multe celebrităţi ale operei, ca Joan Sutherland, Mirella Freni, Plácido Domingo, Luciano Pavarotti, Juan Diego Florez şi Dame Kiri te Kanawa, pentru a menţiona numai câţiva. Pentru acest Crăciun, soseşte un CD diferit. Angela Gheorghiu a înregistrat 16 colinde româneşti, în noi aranjamente, realizate special pentru ea, în care dă viaţă caracterului auentic şi savuros al unei vechi tradiţii pe care o cunoaşte în profunzime şi pe care a iubit-o toată viaţa. (…)

Să le auzi cântate de Angela Gheorghiu este o experienţă răscolitoare. Una dintre cele mai mari calităţi ale artistei este coloritul special al vocii ei care îi permite să exprime diferite situaţii, poetice, dramatice şi psihologice, iar aici, ea conferă acestor colinde tradiţionale vibrante şi adesea emoţionante un timbru individual asemănător celui folcloric şi o însufleţire care dezvăluie identificarea ei, de-a lungul unei vieţi întregi cu această moştenire muzicală.”

Crăciunul în trei concerte speciale

“Începem a colinda” (ansambluri tradiţionale din România), Paula Seling alături de Big Band-ul Radio şi “Spirit Brass Ensemble”.

În fiecare an sărbătorile de iarnă aduc la Sala Radio o serie întreagă de evenimente variate, pentru toate vârstele şi toate gusturile, aşa încât toţi melomanii bucureşteni au parte de un binemeritat cadou muzical la final de an. În 2013, seria a fost deschisă de concertul Corului de Copii Radio (7 decembrie). Orchestra Naţională Radio cu „Spărgătorul de nuci”, în 13 decembrie, şi cea de-a treia ediţie a galei extraordinare „Cele trei dive”, din 20 decembrie, întregesc ciclul.

Între aceste date, trei concerte consecutive dedicate Crăciunului sunt special programate.

Colinde tradiţionale la Sala Radio

Sâmbătă, 14 decembrie, la ora 17.00, este rândul colindelor noastre din străbuni să ajungă la spectatori prin intermediul celor mai apreciate ansambluri tradiţionale, din toate regiunile folclorice ale ţării. Evenimentul reprezintă o continuitate de 23 de ani în care concertul de colinde şi urări tradiţionale nu a lipsit de pe scena Sălii Radio.

Sub titlul „ÎNCEPEM A COLINDA”, datinile şi obiceiurile noastre, aşa cum sunt ele păstrate în vatra satului românesc, sosesc cu alai la Bucureşti: ansamblul „Junii Crişului” din Dieci – jud. Arad, Gavril Prunoiu şi Grupul „Doruri Muscelene” – jud. Argeş, Alin Năstase, Cristian Năstase, Georgiana Păduraru şi Grupul de colindători „Cetină de pe Bacău”- jud. Bacău, Carmen Sarcină, Ion Drăgan, Grupul „Gorjanca” şi Ansamblul de datini „Roua”- Cloşani – jud. Gorj, Dubaşii din Săcămaş – Ilia – jud. Hunedoara, Grupul de colindători din Ieud – jud. Maramureş, Mihaela şi Ciprian Istrate, Grupul de colindători din Daneş – jud. Mureş, Marcel Părău şi Grupul de colindători din Mihăileni – jud. Sibiu, Pamfil Roată şi Ansamblul ,,Bistriţa Aurie’’- Ciocăneşti – jud. Suceava, Maria Murgoci şi Ansamblul „Ţara Vrancei”- jud. Vrancea, Iulia Bucur şi Ansamblul „Copiii Mociului”- jud. Cluj, Ancuţa Corlăţan, Alina Ceuca, Nicuşor Micşoniu şi Ionuţ Apătăchioaie. Concertul va fi prezentat de Nataşa Raab.

Ansamblul Copiii Mociului din Cluj

Dacă de Paşte aţi intrat în atmosfera Învierii prin recitalul propus la momentul respectiv de Paula Seling, a venit momentul să o reîntâlniţi la Sala Radio pe celebra interpretă, alături de care veţi păşi de această dată spre sărbătorile de iarnă.

Luni, 16 decembrie (19.00), se va desfăşura un frumos concert de colinde susţinut alături de Big Band-ul Radio, dirijor Ionel Tudor, eveniment ce vă va purta printre cele mai îndrăgite colinde şi cântece dedicate Naşterii Mântuitorului. Veţi asculta selecţiuni din cele patru albume de colinde lansate până acum de solistă, precum şi câteva dintre cele mai cunoscute piese ale ei. În prima parte a evenimentului, Paula Seling va fi acompaniată de trupa proprie.

Marţi, 17 decembrie, la ora 19.00, “Spirit Brass Ensemble” – un ansamblu inedit în lumea muzicală românească – vă invită, în aşteptarea sărbătorilor de iarnă, la un frumos concert de colinde. Veţi reasculta cu plăcere şlagăre internaţionale ca “White Christmas” sau “Santa Claus is Comin’ to Town”, dar şi o suită de colinde româneşti, toate acestea în sonoritatea inedită specifică alămurilor. Condus de dirijorul Mihai Ceascai (şef de partidă tubă al Orchestrei Naţionale Radio), ansamblul propune melomanilor o experienţă artistică deosebită în care doar instrumentele de alamă, uneori completate de cele de percuţie, sunt singurele folosite. Repertoriul de tip brass band este extrem de popular în SUA şi vestul Europei.

Concert extraordinar cu solişti români la Filarmonica din Berlin

Institutul Cultural Român din Berlin încheie seria de programe din acest an prin organizarea unui eveniment unic în celebra Filarmonică din Berlin. Acest concert extraordinar de muzică clasică se va bucura de participarea soliştilor Ruxandra Donose, Mihaela Martin, Frans Helmerson, Cristian Niculescu şi a renumitei orchestre „Berliner Symphoniker”, sub conducerea muzicală a dirijorului Lior Shambadal.

Programul concertului cuprinde “Rapsodia Română Nr. 2 în Re major” de George Enescu, “Concert pentru pian, vioară, violoncel şi orchestră în Do major Op. 56” de Ludwig van Beethoven, Uvertura operei “La Forza del destino” (Forţa destinului) şi muzică de balet din “Othello”, de Giuseppe Verdi, arii din opere de Wolfgang Amadeus Mozart şi Giuseppe Verdi.

Evenimentul va avea loc în data de 10 decembrie în sala mare a Filarmonicii din Berlin, care se numără printre cele mai prestigioase săli de concerte din lume, alături de Opera de Stat din Viena, “Concertgebouw”, sala “Pleyel” din Paris, Opera Regală “Covent Garden”, “Metropolitan Opera” din New York .

În 2013 s-au sărbătorit 50 de ani de la deschiderea acestei instituţii de prestigiu, a cărei clădire, proiectată de arhitectul Hans Scharoun, este considerată o contrucţie reprezentativă pentru arhitectura secolului XX. Sala mare a Filarmonicii din Berlin, cu o capacitate de peste 2.400 de locuri, este vestită nu numai pentru acustica sa deosebită, dar şi pentru inovaţia poziţionării scenei în mijlocul încăperii şi modul de aranjare a locurilor spectatorilor. Dacă la început acest design a stârnit controverse, în prezent a devenit un model pentru sălile de concerte din întreaga lume. Pe scena filarmonicii au avut loc concerte de muzică clasică, sub conducerea unora dintre cei mai mari dirijori, Herbert von Karajan, Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Simon Rattle etc.

Ruxandra Donose, recunoscută ca fiind una dintre cele mai renumite mezzosoprane ale tinerei generaţii, a cântat pe marile scene de operă şi săli de concerte, precum Opera Regală “Covent Garden”, “Metropolitan Opera” din New York, “San Francisco Opera”, “Opéra National” din Paris, Opera de Stat din Viena, “Berliner Staatsoper”, “Los Angeles Opera”, “Deutsche Oper Berlin” şi “Teatro Real Madrid”. Cântareaţa a câştigat numeroase premii naţionale şi internaţionale, fiind, printre altele, laureată a Competiţiilor Internaţionale de la München (1990) şi Washington (1991).

Mihaela Martin se numără printre cei mai importanţi violonişti ai generaţiei sale, fiind câştigătoarea mai multor competiţii internaţionale. A concertat sub conducerea dirijorilor Kurt Masur, Nikolaus Harnoncourt, Charles Dutoit şi Neeme Järvi. Printre orchestrele cu care a cântat se numără “BBC Symphony”, “Royal Philharmonic Orchestra”, “Montreal Symphony”, “Mozarteum Salzburg”, “Gewandhaus Leipzig” şi “Holywood Bowl”.

Violoncelistul suedez Frans Helmerson este câştigător al competiţiei “Cassadó” din Florenţa şi al multor alte premii internaţionale. A susţinut concerte sub conducerea unor dirijori precum Seiji Ozawa, Colin Davies, Neeme Järvi, Evgeni Svetlanov, Esa-Pekka Salonen, Mstislav Rostropovich. Frans Helmerson a fost invitat la festivalurile din Verbier, Prades şi Ravinia. În anul 2002, împreună cu Mihaela Martin, Stephan Picard şi Nobuko Imai a fondat “Michelangelo String Quartet”.

Pianistul Cristian Niculescu a colaborat cu orchestre de renume – “Cleveland Chamber Symphony”, “Berliner Philharmoniker”, “Konzerthausorchester” din Berlin, “Norddeutscher-Rundfunk” din Hamburg, “Münchner Philharmoniker” – şi a fost invitat să cânte la festivaluri internaţionale precum “Berliner Festspiele”, “Hamburger Musikfest”, “Classic Open Air Berlin-Gendarmenmarkt” şi Festivalul Internaţional „George Enescu“.

Orchestra “Berliner Symphoniker” este prezentă pe scena culturală berlineză de mai bine de patruzeci de ani, devenind prin concertele de succes pe care le-a desfăşurat în Europa, Asia, Africa şi America de Sud un nume important în domeniu.

Lior Shambadal este dirijorul şef al orchestrei “Berliner Symphoniker” din anul 1997, în acelaşi timp conducând şi orchestra filarmonicii din Bogotá. A condus numeroase orchestre internaţionale în calitate de dirijor invitat şi a ocupat funcţia de dirijor şef a orchestrelor simfonice din Haifa şi RTV-Slovenia din Llubljana. Lior Shambadal s-a remarcat şi în calitate de compozitor, compunând atât muzică de cameră cât şi lucrări simfonice.

Note de iarnă cu tineri muzicieni români în Trafalgar Square

Trafalgar Square, unde vor răsuna acorduri muzicale de Crăciun

Sezonul de iarnă al concertelor româneşti pe renumita scenă de la St Martin-in-the-Fields debutează pe 10 decembrie cu un spectacol în compania câtorva dintre cei mai talentaţi tineri muzicieni din Londra: Radu Ropotan (vioară), Ioana Forna (vioară), George White (violă), Raphael Lang (violoncel) şi Alexandra Văduva (pian), care vor prezenta două creaţii originale ale marilor compozitori Enescu şi Dvořák.

Seria prezentată de Institutul Cultural Român din Londra la St Martin-in-the-Fields a inclus, începând din 2011, recitaluri susţinute de Matei Bucur Mihăiescu, Andrei Licareţ, Victor Nicoară, Vlad Maistorovici şi Cvartetul “Mercury”, Sergiu Tuhuţiu sau Alexandra Silocea.

Următorul concert va fi susţinut de pianistul şi compozitorul Mihai Măniceanu pe 31 decembrie.

Violonistul Radu Ropotan a câştigat nu mai puţin de 16 premii naţionale şi internaţionale. În 2008 i-a fost acordată o bursă de studiu la “Royal College of Music”, Londra, unde a devenit elevul lui Yuri Zhislin. A concertat în Bucureşti, la Sala Radio şi la Ateneul Român, şi a apărut pe scene prestigioase din Franţa, Italia, Germania şi Marea Britanie.

Ioana Forna se află în ultimul an de studiu la “Royal College of Music” din Londra, la clasa profesorului Berent Korfker. A concertat în “Orchestra Română de Tineret”, sub conducerea maeştrilor Cristian Mandeal şi Marin Cazacu, la cele mai importante festivaluri din ţară. În prezent proiectul cel mai important este cvartetul “Sattler”, pe care îl conduce cu mult devotament.

George White este student în ultimul an la “Royal Academy of Music” (RAM), sub îndrumarea lui Garfield Jackson, membru al prestigiosului cvartet “Endellion”. A cântat sub bagheta unor dirijori de renume, precum Sir Simon Rattle şi Sir Trevor Pinnock. În 2011 a fost prim-violist al orchestrei “RAM Sinfonia” pentru premiera mondială a operei “Kommilitonen!”, iar în ultimul an a susţinut concerte camerale pe scene britanice prestigioase.

Raphael Lang a studiat la “Conservatorul Naţional Regional” de la Paris, iar din 2009 studiază la “Royal Academy of Music” cu David Strange. În 2011, în cadrul RAM, a câştigat premiul “May Mukle”, iar în 2012 premiul “David Martin/Florence Hooton”. Tot anul trecut, muzicianul a fost admis în cadrul “London Symphony Orchestra”, cu care a şi concertat de câteva ori în acest an.

Pianista Alexandra Văduva a câştigat numeroase competiţii naţionale şi internaţionale, precum “Concursul Internaţional de Pian” de la Viena, premiul al III-lea la Concursul “Beethoven” (Londra, 2011), premiul al II-lea la Concursul de pian “Sterndale Bennett”, iar recent a câştigat “Alexander Kelly Memorial Award”. A concertat pe scene celebre precum “Wigmore Hall”, “Duke’s Hall”, “Steinway Hall”, “St. James‘ Church Piccadilly” sau “Charlton House”.

Concert de Crăciun cu “Il Magnetophono Jazz Trio”

Il Magnetophono Trio Jazz

În pofida resurselor limitate, Institutul Italian de Cultură nu doreşte să renunţe la întâlnirea dinaintea sărbătorilor de iarnă.

Vineri, 13 decembrie, la ora 19.00, la “Muzeul Naţional al Ţăranului Român” (Studioul “Horia Bernea”), se va desfăşura o seară de jazz cu trio-ul “Il Magnetofono”.

La finalul spectacolului, urările de Crăciun vor fi însoţite de un pahar cu vin spumant, pandoro şi panettone.

“So danço samba” la Stagiunea de Jazz de la Teatrul “Act”

Bateristul Vlad Popescu concertează la Teatrul ACT

“So danço samba” – o nouă seară jazzy în Stagiunea de Jazz organizată de “Radio România Cultural” şi “Orchestrele şi Corurile Radio România”, la iniţiativa bateristului Vlad Popescu, va avea loc miercuri, 11 decembrie, la ora 19.00, la Teatrul ACT.

Membrii permanenţi ai stagiunii, pianistul George Natsis şi bateristul Vlad Popescu, îi au invitaţi pe chitaristul Ciprian Pop şi pe contrabasistul Ionuţ Vârsan pentru a improviza pe cele mai importante teme din jazzul brazilian. Seara este gândită intenţionat ca o construcţie sonoră alternativă la muzica sărbătorilor de Crăciun, în ritm de samba şi bossa-nova, elemente stilistice internaţionalizate astăzi şi care au transformat Brazilia într-un „miraj estetic” pentru oricare titan al jazzului. Poate fi şi un „story” despre jazzul brazilian sau despre mobilitatea accentuată a bossa-novei, a sambei şi a adiacentelor lor, choro, forro sau frevo. Sunt cinci secole de primenire a acestei poveşti sonore rezumate şi comprimate de protagonişti în jurul lui Antonio Carlos Jobim.

Se promite o seară a pulsului ritmic interior, a sunetului mulat perfect profilului unei culturi muzicale speciale, a unui stil de interpretare care implică obligatoriu intimitate… Prin urmare, nu rataţi întâlnirea de pe Calea Victoriei nr. 126, de la Teatrul ACT din Bucureşti.

Vestea Naşterii Domnului, celebrată de “Madrigal”

Corul Madrigal în Sala Ateneului Român

Corul “Madrigal” va susţine un concert extraordinar de Crăciun, programat pe 15 decembrie, la ora 20.00, la Ateneul Român din Bucureşti. Evenimentul se va desfăşura sub bagheta dirijorului Voicu Popescu.

Vestea naşterii Domnului va fi celebrată prin muzică, astfel magia colindelor îi va învălui pe toţi cei prezenţi.

În deschiderea concertului susţinut de “Madrigal”, Medeea Marinescu va pune în scenă un moment artistic împreună cu un grup de copii dornici să aprofundeze arta interpretării corale, în cadrul proiectului “Cantus Mundi”, dezvoltat prin “Asociaţia Corului Madrigal”. Pe 15 decembrie, de la ora 20.00, Ateneul Român va fi înnobilat cu cele mai cunoscute colinde în interpretarea Corului Madrigal, care va fi dirjat de dirijorul Voicu Popescu.

Începuturile acestui ansamblu coral se regăsesc în anul 1963, sub bagheta maestrului Marin Constantin, iar odată cu trecerea anilor “Madrigalul” a adunat numeroase distincţii naţionale şi internaţionale.

Cu peste 4.100 de concerte susţinute pe cele mai mari scene din ţară şi străinătate, “Madrigalul” a adus aproape de public mai mult de 1.000 de capodopere aparţinând tuturor epocilor creatoare ale istoriei muzicii româneşti şi universale.

În primăvara acestui an, Corul Naţional de Cameră “Madrigal” a sărbătorit 50 de ani de existenţă printr-un concert special în perioada Paştelui tot la Ateneul Român. A fost şi primul concert al corului cu noile costume, create de Doina Levintza. Spectacolul a fost urmat de un turneu naţional.

Tiberiu Soare aduce „Spărgătorul de nuci” la Sala Radio

Tiberiu Soare. Foto Virgil Oprina

„Muzica baletului „Spărgătorul de nuci” este o invitaţie de a vedea lumea altfel: ca pe un tărâm mult mai vast decât am fi crezut, populat de nişte uriaşi binevoitori din a căror limbă înţelegem mai puţin de jumătate; un loc în care sensurile cuvintelor „magic” şi „banal” sunt complet inversate şi unde jucăriile au suflet şi personalitate. Este invitaţia de a vedea lumea prin ochii copilului care am fost cândva”, mărturisea Tiberiu Soare, dirijor principal al Orchestrelor şi Corurilor Radio România, despre partitura pe care o va dirija.

Cel mai drag balet din toate timpurile pentru „copiii” de toate vârstele, titlul care ţine capul de afiş al marilor teatre din întreaga lume la fiecare final de an, “Spărgătorul de nuci”, nemuritoarea poveste de Crăciun purtată în paşi de dans, transpusă în balet pe gheaţă, film artistic, desen animat, carte ilustrată, nu putea lipsi nici în acest an din sărbătorile noastre!

Vineri, 13 decembrie (19.00), la Sala Radio, toţi cei care nu au uitat să viseze vor porni într-o călătorie imaginară alături de Clara şi prinţul fermecat în tărâmul magic al dulciurilor. Dacă creaţia celebrului compozitor rus Piotr Ilici Ceaikovski este un „evergreen” al muzicii clasice, suita din actul al II-lea – Dans spaniol, Dans arab, Dans chinez, Valsul florilor ş.a. – este cea mai cunoscută şi apreciată parte a baletului.

Tot în programul serii veţi asculta o lucrare deosebită, în primă audiţie absolută: „Febra” – Triplu concert pentru flaut, clarinet, violoncel şi orchestră, partitură definitivată chiar în acest an, semnată de Dan Dediu, prolific compozitor român, cunoscut publicului larg şi datorită operei sale „O scrisoare pierdută” (montate recent la Opera Naţională Bucureşti). Trei dintre cei mai mari muzicieni români ai momentului îşi vor da concursul: flautistul Ion Bogdan Ştefănescu, singurul posesor român al unui flaut din aur de 18 carate, protagonist al turneului naţional „Flautul de aur”; Emil Vişenescu – clarinet, deţinător al unui număr mare de premii şi cu variate participări la festivaluri, şi violoncelistul Răzvan Suma, solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, cunoscut publicului şi graţie turneelor sale naţionale “Vă place BACH?” şi “Vă place…BRAHMS?”.

Cea de-a treia lucrare a serii va fi Uvertura operei “Răpirea din Serai”, creaţie pe care Mozart a dedicat-o căsătoriei sale cu tânăra Constanze.

Ion Bogdan Ştefănescu şi-a desăvârşit pregătirea profesională la Universitatea Illinois din Urbana-Champaign, SUA, unde l-a avut ca profesor pe renumitul flautist englez Alexander Murray. Din 1998 până în prezent, este membru al Orchestrei Filarmonice „George Enescu” din Bucureşti, unde ocupă funcţia de Prim Flautist, Şef de Partidă. Din anul 2007 este şi solistul Filarmonicii „Banatul” din Timişoara.

A participat, de asemenea, la o serie impresionantă de festivaluri naţionale şi internaţionale: „George Enescu”, “Culture Escape” (Elveţia), “Zeit für Musik” (Bayreuth, Germania), Festivalul “Steingreber” (Bayreuth, Germania), “Music Fest” (Luxemburg), “Wien Modern” (Viena, Austria), “Festivalul Internaţional de Muzică Nouă” (Darmstadt, Germania) ş.a.

Flautistul Ion Bogdan Ştefănescu este laureat al mai multor concursuri naţionale şi internaţionale şi a primit, de asemenea, importante şi onorante distincţii pentru meritele sale artistice: „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, medalie conferită de Preşedintele României (2011), “Premiul Uniunii Compozitorilor” pentru interpretare, acordat formaţiei camerale “Trio Contraste”, al cărui membru este (2009), Premiul Revistei “Muzica” pentru interpretare (2009), “Premiul Uniunii Compozitorilor” pentru interpretare solistică (2007) ş.a.

Flautistul Ion Bogdan Ştefanescu. Foto Virgil Oprina

Ion Bogdan Ştefănescu este membru fondator al ansamblurilor „Procontemporania” şi „Profil” şi al ansamblului „Barock Orchestra”. Este, de asemenea, membru al trio-ului „Contraste” şi al cvintetului de suflători „George Enescu”.

A realizat mai multe turnee naţionale sub genericul “Flautul de aur”, alături de pianistul Horia Mihail.

Parcursul artistic al clarinetistului Emil Vişenescu s-a perfecţionat la „Hochschule für Musik und Teather” din Berna, în Elveţia, unde a studiat cu profesorul Ernesto Molinari.

Emil Vişenescu este solist instrumentist al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii „George Enescu”, este membru al Orchestrei de Cameră „Virtuozii din Bucureşti”, al ansamblului „Profil Sinfonietta”, al Trio-ului „Mozaic”.

A susţinut numeroase recitaluri şi concerte alături de filarmonicile din Constanţa, Ploieşti, Satu-Mare, Craiova, Târgovişte, Giurgiu, cu Orchestra Naţională Radio şi Orchestra de Cameră Radio, orchestre simfonice din Berna şi Biel, cu ansamblul „Profil Sinfonietta”. Coordonează numeroase cursuri de măiestrie interpretativă, totodată fiind invitat să facă parte din juriile unor concursuri naţionale şi internaţionale.

Emil Vişenescu a fost invitat să participe în cadrul unor prestigioase Festivaluri şi a efectuat numeroase turnee în Belgia, Elveţia, Olanda, Luxemburg, Grecia, Spania, Italia, Austria, Germania, Japonia.

A fost distins cu premii dintre care amintim: Premiul I la Concursul Internaţional „Jeunesses Musicales” (Bucureşti, 1996), Premiul „Martha Moser” – Biel (Elveţia, 2000), Premiul „Tscumi Musik Preis” – Berna (Elveţia, 2002).

Răzvan Suma este unul dintre cei mai activi tineri muzicieni români, cu un repertoriu cuprinzător, realizat în sute de recitaluri şi concerte susţinute în întreaga lume. Pe lângă activitatea concertistică din România, evoluează frecvent împreună cu pianistul spaniol Josu Okiñena, alături de care a concertat în săli ca “Auditorio Nacional de Madrid”, „Teatro Colon” din Buenos Aires sau „Kursall” din San Sebastian.

Instrumentul pe care cântă Răzvan Suma a fost conceput de lutierul Charles Adolphe Maucotel – unul dintre cei mai apreciaţi creatori de instrumente ai epocii sale – şi a fost realizat la Paris în anul 1849.

În 2009, Răzvan Suma a devenit solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, iar în calitate de profesor asociat la Universitatea de Muzică Bucureşti dezvoltă o intensă activitate pedagogică. Este invitat să predea la cursuri de măiestrie organizate în ţări ca Spania, Argentina, Coreea şi în România, în cadrul atelierelor organizate de Asociaţia “SONORO”.

Sub titlul “Vă place BACH?”, în 2012, Răzvan Suma a suţinut primul său turneu naţional solo, evenimentul reprezentând o premieră absolută în România în domeniul muzicii clasice: prima interpretare a unui artist român, într-un singur concert, a integralei de suite pentru violoncel semnate de Bach. Ca o continuare firească a acestei frumoase iniţiative, între 8 şi 29 octombrie 2013, Răzvan Suma a propus melomanilor din 13 oraşe turneul naţional „Vă place… BRAHMS?”, susţinut alături de pianistul spaniol Josu Okiñena.

Răzvan Suma a realizat din 2006 până în prezent şase turnee în formulă de Trio – „Romanian Piano Trio” sau „Trio Strad” – alături de Alexandru Tomescu, Horia Mihail, respectiv Toma Popovici. Alături de Marin Cazacu, Alexandra Guţu şi Octavian Lup, în componenţa cvartetului de violoncele „Cellissimo”, Răzvan Suma a fost prezent pe scene din Italia, Portugalia, Macao sau Maroc.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.