Afinităţi elective pentru acest weekend. Teatrul şi vindecarea rănilor sufletului

Marius Manole în Crima din strada Lourcine

Teatrul Naţional Bucureşti

“Crima din strada Lourcine”, în viziunea modernă a lui Felix Alexa

După o noapte de beție, Lenglumé se trezeşte într-o dimineaţă în pat lângă fostul său coleg de liceu, Mistingue. Mahmuri, în încercarea de a-şi aminti ce s-a întâmplat noaptea trecută, cei doi bărbați constată că și-au pierdut câteva lucruri personale: unul, umbrela cu cap de maimuţă, celălalt, o batistă brodată cu iniţialele numelui… Mai mult, din gazeta zilei află că, lângă cadavrul unei cărbunărese, au fost găsite… lucrurile lor?! Cum memoria le joacă feste, cei doi trăiesc cu impresia că sunt autorii unei crime abominabile. Din acest moment acţiunea se precipită, scenele curg într-un ritm dement, iar eroii noştri, cuprinşi de coşmarul psihozei, acţionează sub impulsul unor adevăraţi… criminali.

Un intens delir comic conduce personajele principale din piesa lui Eugène Labiche prin situațiile cele mai neprevăzute. O comedie neagră de calitate, uneori plină de haz… absurd, alteori de-a dreptul… „sângeroasă”, construită cu mecanismele unui adevărat thriller. Un spectacol pentru oameni inteligenţi care nu se feresc să râdă chiar de ei înşişi.

“Celălalt Labiche. Scrise în serie, cu o ușurință de invidiat și geniu comic, la comandă sau din inspirație creatoare, piesele lui Labiche au creat în dramaturgia universală un stil, o operă, dar și câteva capodopere. Una dintre ele – Crima din strada Lourcine – este unică prin concentrare dramatică, prin răsturnări de situație, dar și prin dramatismul ei insinuat. Disperare și dramatism la un reprezentant de seamă al teatrului de bulevard? Ei bine, da. Pentru mine, forța și unicitatea acestei piese, umorul ei fin, vin tocmai din îmbinarea stranie între disperarea personajelor care vor să scape unui destin implacabil și derizoriul situației lor reale. Departe de a fi realistă sau minoră, Crima din strada Lourcine descrie exact granița ambiguă dintre aparență și realitate, revoltă și resemnare, vinovăția asumată și instinctul criminal ascuns în fiecare dintre noi. O zonă umană în care totul devine posibil. Desigur, totul prezentat cu mult umor negru. «Totul se învârtește, totul danseză în jurul meu» spune personajul principal, descriind senzația unei realități paralele ce își pierde contururile cunoscute ale unei lumi ce a luat-o razna, antrenând totul în mișcarea ei nebunească. Poate că, la final, când totul se liniștește, lămurindu-se la nivelul unei realități banale, personajelor lui Labiche le e dor de tumultul vital și disperat în care intraseră din greșeală, pentru o clipă.

Noi, spectatorii, asistăm cu satisfacție, cu sadism chiar, la această zbatere inutilă a personajelor prinse într-un carusel al ororilor închipuite de propria imaginație. Dar oare viața noastră de fiecare zi nu înseamnă aceeași zbatere continuă, inutilă de cele mai multe ori, în încercarea de a ne justifica existența?”, afirmă regizorul Felix Alexa

Regie, versiune scenic, ilustrație muzicală şi lighting design: Felix Alexa

Scenografie: Andrada Chiriac:

În distribţie: Marius Manole, Istvan Teglas, Raluca Aprodu, Mihai Calotă, Victor Țăpeanu

Vineri, 3 noiembrie, la ora 20:00, la Sala Atelier

“Angajare de clovn”, o piesă la care se râde, se aplaudă şi se strigă “Bravo!”

Angajare de clovn

Angajare de clovn de Matei Vişniec, în regia şi conceptul scenic al lui Ion Caramitru, aduce pe scenă (dar şi în sală şi foyer) spectacolul imposibilului, al întâlnirii cu iluzia absolută şi cu mirajul libertăţii fără graniţe. Totul, într-o montare plină de umor, sensibilitate, cinism duios, acrobaţii sufleteşti, în care teatrul şi circul se întrepătrund pe tărâmul comun al spectaculosului.

Trei clovni bătrâni, Nicollo, Filippo si Peppino, se întâlnesc în faţa unui anunţ de angajare, gata să dea totul pentru ultimul truc, giumbuşlucul suprem peste care poate cădea cea din urmă cortină. Corpul le joacă feste, dar mintea vibrează, hipnotizează, iar amintirea gloriei trecute transformă lumea întreagă într-o feerie, un manej al miraculosului, un decor suprarealist.

Publicul le este complice amuzat în această aventură, o joacă de-a viaţa şi de-a moartea în care nimic nu este ceea ce pare, iar sala de teatru se transformă, pe negândite, într-o arenă de circ, unde veţi găsi personaje fantastice, dar şi propriile vise rătăcite.

Angajare de clovn prilejuieşte spectatorilor şi reîntâlnirea cu trei tineri actori foarte talentaţi ai TNB: Petre Ancuţa, Emilian Mârnea şi Florin Călbăjos pe care i-aţi putut descoperi în spectacolul-concert ActOrchestra (regia: Horia Suru), dar şi în Magic Naţional (unde au jucat tot sub coordonarea lui Ion Caramitru). De această dată, ei vor fi artiştii-scamatori, expresivi şi suprinzători, care îmbină muzica, pantomima, magia şi interpretarea plină de farmec pentru a construi personaje la graniţa dintre realitate şi fantezie.

Piesa Angajare de clovn este ultima scrisă de dramaturgul Matei Vişniec înainte de plecarea din România, iar în 1991 a obţinut premiul UNITER pentru cea mai bună piesă românească.

Decor: Florilena Popescu Fărcăşanu. Costume: Liliana Cenean

Light design: Chris Jaeger. Coregrafie: Florin Fieroiu

Ilustrație muzicală: Călin Țopa. Creator păpuși: Ioana Creangă

Cu: Petre Ancuța, Emilian Mârnea, Florin Călbăjos

Artiști de circ: Magicianul Antonio, Vanda Rotaru, Constantin Rotaru, Clovnul Cristiano, Miss & Eliz, Bogdan Andreescu, Camelia Lazăr, Valentin Iancu, Mariana Ionescu, Cristian Enoiu, Alyssa Andreescu, Aysha Ibeido, Gamze Saldiz, Julia Petreanu, Marius Gagiu, Robert Stan, Robert Stan Jr., Tiberiu Eftimie,

Amfitrioni muzicali: Clara Toplicianu, Lorena Sanda

Sâmbătă, 4 noiembrie, la ora 19:30, la Sala Studio.

“Idolul şi Ion Anapoda”, o comedie amară despre căutarea fericirii

Irina Cojar şi Dan Puric în Idolul şi Ion Anapoda

Scrisă de unul dintre cei mai importanţi dramaturgi interbelici, G.M. Zamfirescu, este o ăiesă care îşi păstrează şi azi parfumul. Eroul piesei, un subtil raţionalist, îşi construieşte personalitatea prin iubire, delicateţe şi printr-o încredere neclintită în puritatea valorilor morale.

„Profesor şi teoretician de excepţie al artei actorului, regizorul Ion Cojar propune un spectacol de teatru adevărat, emoţionant, tradiţional prin o nouă abordare a piesei, căreia îi descoperă valenţe percutante, cu adresă directă la actualitatea zilelor noastre.

Regizorul Ion Cojar nu forţează prin nimic nota actualizării, colaborează cu scenografii Liliana Cenean şi Ştefan Caragiu, cât şi cu o admirabilă echipă de actori, şi demonstrează că de când lumea principiile, morala au trecut prin momente de criză.

Reuşita emoţiei degajate de acest spectacol ce ne provoacă să gândim la rostul principiilor şi moralei, se datorează proiectului regizoral înfăptuit ireproşabil de actori”, apreciază criticul Ileana Lucaciu.

Regie: Ion Cojar

Scenografie: Liliana Cenean, Ştefan Caragiu

Cu: Dan Puric, Ileana Stana Ionescu, Ileana Olteanu, Cesonia Postelnicu, Irina Cojar, Silviu Biriş, Alexandru Hasnaş, Afrodita Androne, Erika Băieşu

Duminică, 5 noiembrie, la ora 19:30, la Sala Studio

“Cinci femei de tranziţie”, un spectacol longeviv

Cinci femei de tranziţie

Cinci remarcabile actriţe ne descoperă cu har, haz şi sensibilitate, tipologia feminină de ieri, de azi şi de mâine: femeia de tranziţie, în comedia semnată de Rodica Popescu Bitănescu.

Dialoguri simple şi adevărate, conflicte omeneşti, întrebări existenţiale şi destăinuri tulburătoare, ca între prietene, la o şuetă. Un evantai multicolor de stări şi sentimente, într-un party al revelaţiilor.

Taine, frustrări, suferinţe ni se dezvăluie treptat, în timpul unei petreceri prilejuită de ziua de naştere a gazdei, la care un păhărel de pălincă „dezleagă” limbile şi îndeamnă la mărturisiri, unele triste, altele purtând o încărcătură de umor amar.

Regie: Rodica Popescu Bitănescu

Costume: Zina Dumitrescu. Decor: Ioan Diana

În distribuţie: Rodica Popescu Bitănescu,       Liliana Hodorogea, Cesonia

Postelnicu, Magdalena Cernat, Vivian Alivizache, Iuliana Călinescu

Duminică, 5 noiembrie, la ora 20:00, la Sala Pictura

“Nebun din dragoste”, un spectacol provocator

Diana Cavallioti şi Gavril Pătru în Nebun din dragoste

O piesă a unuia dintre cei mai cunoscuți dramaturgi contemporani, Sam Shepard, un artist revoltat și nonconformist, celebru nu numai în lumea teatrului, dar și în industria de film de la Hollywood.

„O poveste despre iubiri vinovate și secrete tragice de familie, despre trecutul care se transformă într-un demon ce naște în protagoniști un puternic conflict interior care devine sursă a violenței si iraționalității pasiunilor și acțiunilor lor. Un spectacol provocator despre dragoste și demonii ei, dar și despre diferența uneori periculoasă, alteori salvatoare dintre realitatea individuală, subiectivă și realitatea brută a faptului întâmplat”.

“…un spectacol de actori, bine mişcat şi plasat cu inspiraţie în punctele-cheie ale dramei, configurând emoţionalul din aspecte de atmosferă americană a vieţii, cu violenţe, empatii şi atitudini.

(…) Nebun din dragoste de Sam Shepard, de la Naţionalul bucureştean, este un spectacol pentru vârstele majore, oferind publicului o seară de neuitat, iar celui din provincie îi poate motiva o călătorie până la Bucureşti, spre a-l viziona”.

Regie: Claudiu Goga

Decor: Ştefan Caragiu. Costume: Liliana Cenean

Muzica: Valentin Luca

Cu: Gavril Pătru, Diana Cavallioti, Raluca Aprodu, Mihai Călin, Ioan Andrei Ionescu, Camelia Moise

5 noiembrie, la ora 20:00, la Sala Atelier

“Balul Cimitirului” – Sold Out!

La Teatrul Dramaturgilor Români, Sala Iosif Naghiu, au loc în acest week-end primele reprezentații ale spectacolului Balul Cimitirului după un text de George Astaloș, în regia lui Alexander Hausvater.

Balul Cimitirului este o comedie lirică în care umorul, uneori negru, se împletește cu o pledoarie pentru speranță și regăsirea umanității. Cel mai nou spectacol din repertoriul teatrului propune o viziune nouă asupra dragostei care este mai presus de moarte. Lumea se poate schimba prin frumusețe și iubire, oricât de dramatice ar fi împrejurările.

Premiera oficială a spectacolului va fi pe 6 noiembrie, la ora 20.00, în deschiderea primei ediții a Festivalului Dramaturgiei Românești Contemporane, ce se va desfășura în perioada 6-12 noiembrie la București. În cadrul festivalului participă spectacole cu piese românești contemporane ale unor teatre profesioniste naționale, municipale sau companii teatrale private.

“Anul dispărut. 200/7”, o nouă premieră la Teatrul Mic

Regizorul Ana Mărgineanu

Teatrul Mic vă invită în datele de 7 și 12 noiembrie, ora 19.00, la cea de-a noua premieră a stagiunii 2017/2018, spectacolul ”Anul dispărut.200/7”, scris de dramatugul Peca Ștefan și regizat de Ana Mărgineanu.

”Anul dispărut.200/7” încheie trilogia proiectului ”Anul dispărut” și urmează primelor două spectacole ”Anul dispărut. 1989”,  și ”Anul dispărut.1996”.

Întregul proiect reprezintă ”micro-exerciții  de memorie” și constă în ”recuperarea  simbolică a trei ani din ultimele trei decade- anii `80, `90 și 2000”, conform afirmațiilor regizorului Ana Mărgineanu. Ineditul spectacolului ”Anul dispărut.200/7”, precum și al celorlalte două, constă în implicarea spectatorilor în spațiul de joc, în urma unei trageri la sorți la începutul spectacolului. Astfel, aceștia vor avea șansa unică de a asista la scenele derulate în spații alternative, în paralel cu povestea principală de pe scenă, mai exact în cabina actorilor și în cabina de regie tehnică, fiind martorii din umbră ai dramelor personajelor.

În anul 2007 România a intrat în Uniunea Europeană, orașul Sibiu a câștigat titlul de Capitală Culturală Europeană, Tony Blair demisionează din funcția de prim ministru al Marii Britanii, regizorul Cristian Mungiu câștigă trofeul Palme D`Or la Cannes cu filmul ”4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”; în prezent s-au împlinit 10 ani de hashtag, 10 ani  de când totul se află cu ajutorul tehnologiei, a wi fi-ului, a smartphone-urilor, a rețelelor de socializare. ”Suntem tehnologie, respirăm tehnologie” (Peca Ștefan).

Dacă în ”Anul dispărut.1989”, al cărei premieră a avut loc tot la Teatrul Mic, în data de 19 decembrie 2015, în prim plan sunt evenimentele din decembrie 1989 și cele care le-au precedat revoluției, iar în ”Anul dispărut.1996”, montat de acestă dată la Teatrul Tineretului de la Piatra Neamț, sunt readuse  în context evenimentele anilor `90, în spectacolul ”Anul dispărut.200/7” sunt conturate evenimentele social- politice ale ultimelor 10 ani suprinse mai ales în mediul virtual și pe toate platformele de socializare, semnalate cu simbolul # și etichetate cu hashtag.

Anul dispărut.200/7

de Peca Ștefan

Regia: Ana Mărgineanu
Scenografia: Arh. Gabi Albu
Coregrafia: Andreea Duţă
Video design: Cinty Ionescu

Cu: Gheorghe Visu, Maria Ploae, Mihaela Rădescu, Ilinca Manolache, Virgil Aioanei, Ștefan Lupu, Marian Olteanu, Alina Petrică, Ana Bianca Popescu, Silvana Mihai

“AUTORUL”, în regia lui Bobi Pricop, în premieră la Teatrul Naţional „Marin Sorescu”

Sâmbătă, 4 noiembrie 2017, la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova va avea loc premiera spectacolului AUTORUL de Tim Crouch, în regia lui Bobi Pricop. Scenografia este semnată de Lia Dogaru, muzica îi aparţine lui Eduard Gabi, iar traducerea – lui Andrei Marinescu.

Distributia: Claudiu Bleonţ (Tim), Ioana Florentina Manciu (Esther), Vlad Drăgulescu (Vic), Vlad Udrescu (Vlad).

„Autorul este despre noi, despre ce vedem și despre ce alegem să vedem..este o experiență teatrală năucitoare, ce nu cruță pe nimeni, deschizându-ne ochii asupra a ceea ce ar trebui să fie orbitor de evident: fiecare dintre noi poate alege.”  — Lyn Gardner, The Guardian

„Autorul este pe rând amuzantă, trăsnită, palpitantă, greoaie ori te lasă fără vlagă și nu cred că o voi uita vreodată.” — Dominic Maxwell, The Times

Este despre abuzul săvârşit în numele spectatorului. Este o poveste despre speranță, violență și exploatare. Râzi cu actorii, dă din picior pe ritmul muzicii și întoarce-ți privirea spre persoana de pe scaunul de alături.

„Autorul” folosește doar cuvinte pentru a ne arăta lucruri, iar uneori lucrurile înfățișate de acele cuvinte sunt tulburătoare.

Spectacolul spune povestea unui alt spectacol de teatru: o piesă violentă, șocantă și abuzivă scrisă de un scenarist numit Tim Crouch şi contorizeaza efectul pe care l-a avut spectacolul asupra celor doi actori care au jucat în el, asupra scenaristului care a scris piesa și asupra unui spectator care a privit-o. Totodată face conexiuni cu lumea largă în care o astfel de piesă ar putea fi scrisă și prezentată unei audiențe saturată cu imagini violente și guvernată de nevoia de impact de orice fel. De asemenea, examinează consecințele acestei nevoi de mediatizare atât în artă, cât și în viața de zi cu zi. „Autorul” este o piesă despre ce înseamnă să fii spectator și despre responsabilitățile noastre ca spectatori. Explorează conexiunea dintre ce vedem și cum alegem să ne comportăm.

„Cred cu tărie că ne-am pierdut simţul responsabilității în legătură cu lucrurile la care alegem să ne uităm.” spune Tim Crouch.

„Electra”, un spectacol dincolo de cuvinte

Mariana Mihu ]n Electra

Aflat în provincia Jiangxi din China, orașul Fuzhou a fost gazda primei ediții Tang Xianzu International Theatre Festival, la care Teatrul Național „Radu Stanca” a fost invitat de onoare, cu spectacolul „Electra”, în regia lui Mihai Măniuțiu, unica prezență românească din cadrul evenimentului. Reprezentația a avut loc în 26 octombrie și a fost evenimentul care a închis ediția de debut. În urma reacțiilor spectatorilor, organizatorii și-au exprimat intenția de a invita naționalul sibian, cu un alt spectacol, și la ediția viitoare.

Născut din dorința autorităților de a dezvolta comunitatea prin cultură, evenimentul a avut loc în perioada 24 septembrie – 26 octombrie 2017 și a prezentat spectacole din țări precum Japonia, Rusia, Spania, Albania și România. Turneul, organizat într-o provincie din China care a cerut special acest spectacol pentru deplasarea căruia s-au făcut mari eforturi atât artistice cât și logistice și financiare, a fost unul important și strategic pentru naționalul sibian și structurile dezvoltate de acesta.

Spectacolul „Electra” este prezentat de 12 ani în turnee internaționale, dar aceasta a fost prima reprezentație în China. Experiența a fost cu atât mai interesantă cu cât majoritatea spectatorilor, cu o cultură foarte diferită de universul spectacolului, nu erau obișnuiți cu sălile de spectacol și participarea la evenimente culturale.

Din distribuția spectacolului fac parte actorii Mariana Mihu, Ioana Crăciunescu, Marian Râlea, Pali Vecsei, Dan Glasu, Ofelia Popii, Florin Coşuleţ, Adrian Matioc. Corul este format din actorii Diana Fufezan, Cristina Stoleriu, Dana Taloş, Codruţa Vasiu, Mihai Coman, Adrian Neacşu, Cătălin Neghină, Eduard Pătraşcu, Cătălin Pătru, Viorel Raţă și Bogdan Sărătean, iar spectacolul este prezentat cu participarea extraordinară a Grupului Iza.

O parte dintre actori au împărtășit felul în care au simțit experiența festivalului din Fuzhou.

Marian Râlea, care interpretează rolul lui Oreste, a declarat, în urma reprezentației, următoarele: „Primăria de aici și-a dorit din tot sufletul să fim prezenți, să încheiem festivalul de la Fuzhou, aflat la prima ediție – eu cred că de mare succes. Iată-mă exilat aici, într-o țară pe care noi o percepeam ca fiind abruptă și în care este destul de greu să intri în sufletul locuitorilor. Iată că Oreste a fost primit cu aplauze, cu zâmbetul pe buze; pe oriunde am fost, toată lumea voia să ne facă fotografii și pe stradă ne zâmbeau mereu, deci iată că lumea este deschisă, poate datorită lui Oreste sau mai bine zis, datorită teatrului. Sigur, vorbim despre Electra, un spectacol fără vârstă, un spectacol care a fost jucat pe toate continentele lumii, un spectacol în care am crezut, împreună cu o trupă excepțională a TNRS.”

„Pentru mine, acest spectacol este o veșnică experiență, care m-a purtat peste tot în lume. Este emoționant. Cei mai emoționanți sunt oamenii, care se uită la ceea ce facem noi și inclusiv la noi, ca persoane fizice, cu mirare și bucurie copilărească”, a declarat Ioana Crăciunescu, interpreta rolului Clitemnestra.

Electra, Mariana Mihu, a vorbit despre apropierea dintre cultura europeană și cea asiatică: „Mi s-a părut o mare aventură să fiu în China. Am participat la multe festivaluri, pe mai multe continente, cu acest spectacol, dar este pentru prima dată când am participat la prima ediție a unui festival de teatru. Sunt fericită că sunt aici și că am adus pe tărâm asiatic o parte din ceea ce înseamnă civilizație europeană. Sper că publicul și-a dat seama că ceea ce aparent ne desparte, pentru că suntem diferiți, de fapt, ne unește.”

Vineri, 3 noiembrie și sâmbătă 4 noiembrie, de la orele 19:00, la TNRS se joacă „Felii”, un spectacol de Lia Bugnar, cu Ofelia Popii, respectiv „Hamlet”, în regia lui Radu-Alexandru Nica. Duminică, 5 noiembrie, de la ora 19:00, dăm startul turneului național „Manifest pentru dialog”, susținut de BRD – Groupe Société Générale, cu spectacolul „Familii”, de Eugen Jebeleanu. Reprezentația este urmată de o discuție cu publicul.

În 9 noiembrie, pe scena naționalului sibian, de la ora 19:00, urcă actorii Teatrului German de Stat Timișoara, cu spectacolul invitat „Electra”, în regia lui László Bocsárdi. „Martiri”, spectacolul naționalului sibian, regizat de Radu-Alexandru Nica, va fi prezentat la Timișoara în data de 17 decembrie 2017. Forumul German Sibiu susține acest schimb cultural pentru promovarea teatrului de limba germană din România și pentru a facilita accesul publicului din Sibiu la un spectacol al Teatrului German de Stat Timișoara.

În seara de 16 noiembrie este programată premiera spectacolului „Reasons to be pretty”, în regia lui Rafael Kohn, cu Anca Cipariu, Alexandra Murăruș, Ali Deac și Valentin Späth, la TNRS, de la ora 19:00.

Luna se încheie cu avanpremiera spectacolului „10”, în regia lui Radu-Alexandru Nica, iar decembrie debutează cu premiera aceleiași producții. Textul este scris de Szekely Csaba, iar în distribuție îi regăsim pe Serenela Mureșan, Cristina Ragos, Diana Fufezan, Arina Ioana Trif, Raluca Iani, Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea, Vlad Robaș, Cristian Timbuș și Andrei Gîlcescu.

Tot în programul lunii noiembrie sunt cuprinse și spectacolele „Bărbate, treci la fapte!”, „Oscar și buni roz”, „Necunoscuta cunoscută”, „Avioane de hârtie”, „Rug”, „Încurcă-i drace!”, „Îmi place cum miroși”, „Damen vals”, „Vulpoiul” sau „Bravul soldat Švejk”.

Teatrul Metropolis

“Freamătul plopilor”, o piesă cu umor şi tandre visuri imposibile

Geoge Ivaşcu, directorul Teatrului Metropolis

Gustave, René şi Fernand îşi petrec timpul pe terasa casei de bătrâni. Nu pe cea principală, ci pe cea din spate, mai mică şi izolată. Sunt intrigaţi de vântul care animă plopii de pe colina din faţa lor şi se hotărăsc să facă o expediţie până acolo. Dar, oare vor avea forţa necesară?

Comedia dramaturgului şi scenaristului francez Gérald Sibleyras stârneşte hohote de râs şi, în acelaşi timp, respiră un aer uşor şi subtil care stârneşte, cu umor şi tandreţe, visuri imposibile.

Regia: Anca Maria Colţeanu

Scenografia: Ioana Pashca. Sound design: Ovidiu Savu Ioniţă

Cu: Costel Constantin, Marius Stănescu, Dan Aştilean

Spectacolul este programat sâmbătă 3 noiembrie şi duminică 5 noiembrie, la orele 17:00 şi 20:00

“A douăsprezecea noapte”, o comedie a genurilor, cu o temă extrem de actuală

A douăsprezecea noapte

Într-o zodie a feminismului, această piesă a lui William Shakespeare vine cu o pondere comică pe o temă atât de importantă.

“O excelentă comedie de public, unde râzi în hohote minute în șir, la scene jucate impecabil, și o cercetare inteligentă, în centrul căreia se află omul, «acest animal ciudat»”.

O analiză cinică a iubirii și a felului cum ea îi poate modifica pe oameni, a felului cum ea acționează în funcție de situații și zone sociale, a felului cum ea devine oglinda vie și deloc deformată a propriei ființe, așa s-ar putea descrie, pe scurt, montarea lui Victor Ioan Frunză de la Teatrul Metropolis. Pe lângă interpretări excelente, ea beneficiază de o muzică special creată de Tibor Cari, o muzică ce devine ea însăși un personaj, preluând subtil un fel de rol al unui cor absent, care comentează scenele cu aceeași ironie ce licărește permanent în ochii lui Feste, bufonul care încheie spectacolul, rămânând dincoace de cortină.

Versiune scenică şi regie: Victor Ioan Frunză

Decorul şi costumele Adriana Grand

Cu: Diana Cavallioti / Corina Moise, Alexandru Pavel, George Costin, Nicoleta Hâncu, Adrian Nicolae, Sorin Miron, Andrei Huţuleac, Andreea Grămoşteanu / Anca Dumitra, Alin Florea / Andrei Radu, Codrin Boldea / Bogdan Florea, Matei Arvunescu / Codrin Boldea, Carol Ionescu, Flavius Călin, Voicu Aaniţei, Matei Arvunescu, Andrei Redinciuc, Ştefan Mohor, Paul Radu, Andrei Redinciuc, Sorin Flutur, Florin Aioane

Muzica: Tibor Cari

Pian – Andreea Csibi

Vioara – Raul Stănculescu

Clarinet – Bogdan Gugu

Violoncel – Alexandra Corina Ciuple

Vioara – Ana-Maria Marian

Clarinet – Ghiţă-Urziceanu Constantin

Spectacolul este programat duminică, 5 noiembrie la ora 19:00

O nouă abordare a Teatrului TVR cu montări de excepţie

Mariana Mihuţ

În anul în care se împlinesc 60 de ani de la prima producţie de teatru a TVR, iubitorii acestui gen de programe primesc un cadou neaşteptat. Spectacolele de teatru vor fi programate şi difuzate la Televiziunea Română ţinând cont de multiculturalitatea şi multiconfesionalitatea publicului larg. Scopul este ca Teatrul la TVR să răspundă nevoii fanilor acestui gen de producţii – ţinând cont, cât mai fidel, de profilul telespectatorilor.

Ajuns la venerabila „vârstă” de 60 de ani, Teatrul continuă existenţa sa la Televiziunea Română cu o misiune extinsă, urmând să fie difuzat la exact acele posturi care, conform profilurilor lor, acoperă un număr cât mai mare de public divers. Este vorba de TVR 3 – postul cu cea mai bună acoperire culturală, regională şi naţională, de TVRi – singurul post care se adresează românilor de pe toate continentele cu emisie free, necriptată şi de TVR Moldova – cel mai îndrăgit post al românilor de peste Prut.

Programarea pieselor de teatru se face ţinând cont de faptul că TVR 3 este urmărit de un număr foarte mare de minorităţi naţionale (care vor avea parte de spectacole sub auspiciile diversităţii culturale şi lingvistice – cu subtitrare în limba română), în timp ce TVRi şi TVR Moldova sunt două posturi urmărite preponderent de telespectatori care doresc să fie conectaţi la limba şi cultura română.

„Focusarea spectacolelor de teatru pe TVR 3, TVRi şi TVRM vine ca o măsură firească de a răspunde interesului public, ţinând cont de abordarea multiculturală şi multiconfesională a acestor posturi din portofoliul Televiziunii Române,  de circumscrierea lor în profilul cultural –educativ -regional al TVR 3 şi în unicitatea celor două posturi care emit în afara ţării”, declară Mircea Neacşa, coordonatorul cu atribuţii de director al TVR 3 – postul cu cea mai completă ofertă teatrală.

Astfel, din 3 noiembrie, Teatrul la TVR (spectacole noi, preluări din oferta instituţiilor teatrale şi selecţiile din Arhiva TVR) – va putea fi urmărit în fiecare vineri de la ora 23.00 la TVR Internaţional şi duminica, de la ora 20.00 la TVR 3 iar de la 22.00 la TVR Moldova.

Vineri, 3 noiembrie la TVRi şi duminică, 5 noiembrie la TVR 3 şi TVR Moldova, Televiziunea Română o aniversează pe marea actriţă Mariana Mihuţ (care, în 7 noiembrie, sărbătoreşte împlinirea a 75 de ani de viaţă) prin programarea spectacolului Cadavrul viu, de Lev Tolstoi – o montare de excepţie în regia lui Cornel Popa.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.