Al patrulea eşec pentru Comarnic-Braşov

Procedura de atribuire a contractului de revizuire a studiului de fezabilitate pentru sectoarele Comarnic-Predeal şi Predeal-Cristian de pe Autostrada Bucureşti-Braşov a fost anulată pentru că au fost depuse numai oferte inacceptabile şi/sau neconforme, se arată într-un comunicat al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Este pentru a patra oară când se anulează licitaţia pentru tronsonul Comarnic-Braşov.

„CNADNR SA, în calitate de autoritate contractantă, a iniţiat în data de 31.07.2015 procedura de licitaţie deschisă pentru atribuirea contractului mai sus menţionat. Şedinţa de deschidere a ofertelor a avut loc în data de 15.09.2015. Potrivit Procesului verbal al şedinţei de deschidere a ofertelor (publicat în SEAP, rubrica Procese verbale/Declaraţii) au fost depuse şapte oferte de către operatorii
economici. Procedura de atribuire a fost anulată de autoritatea contractantă, în conformitate cu prevederile art. 209 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 34/2006, cu modificările şi completările ulterioare, întrucât potrivit Raportului procedurii, aprobat de Directorul General „…au fost depuse numai oferte inacceptabile şi/sau neconforme'”, se precizează în comunicat.

Valoarea estimată a lucrărilor în cadrul acestui contract a fost de 16,4 milioane lei, fără TVA.

CNADNR susţine că, în data de 14 ianuarie 2016, comunicările privind rezultatul procedurii de atribuire au fost transmise ofertanţilor şi că, în prezent, procedura de achiziţie publică se află în perioada de depunere a unor posibile contestaţii împotriva rezultatului procedurii. „În situaţia în care nu se vor depune contestaţii, după expirarea termenului prevăzut de lege, autoritatea contractantă va
anula procedura de atribuire în SEAP, în conformitate cu prevederile art. 210^1 din .O.U.G. nr. 34/2006, cu modificările şi completările ulterioare „(…) în cel mult 48 de zile de la anularea procedurii de atribuire, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite în SEAP informaţii referitoare la motivele anulării”, se mai arată în comunicat.

Epopea Comarnic-Braşov durează din vremea guvernării Năstase. În 2003-2004, Executivul a avut prima tentativă de construire cu ajutorul investitorilor privaţi.
Au fost atraşi în joc francezii de la Vinci cu care s-a semnat contractul de construcţie a 36 de kilometri dintre Comarnic şi Predeal. Afacerea a căzut deoarece francezii nu au reuşit nici atunci să adune banii. În 2010, se mai face o încercare, de data asta pentru Comarnic-Braşov. Alături de Vinci vin şi grecii de la Aktor.
După trei luni de bâjbâieli, consorţiul denunţă unilateral realizarea concesiunii din raţiuni rămase încă neclare. Pentru a treia oară, Vinci şi Aktor au atras alături de ele şi pe Strabag. În toamna lui 2014 era prevăzută prima lucrare de teren iar fostul ministrul de atunci, Ioan Rus, spunea că există posibilitatea ca Bruxelles-ul să verse ceva bani pentru această autostradă.

La începutul lui 2015, Transporturile au ezitat să ia o decizie în privinţa concesiunii, amânând verdictul în aprilie. În aprilie 2015, Rus adeclarat că totul va începe în acest an, dar nu se pronunţat încă asupra unei decizii privind concesiunea cu asocierea în cauză. Premierul Victor Ponta a spus tot atunci că autostrada Comarnic-Braşov nu poate fi realizată fără un consens politic, acuzând PNL de populism.”Altfel păţim ca şi cu Bechtelul: o începem noi şi vin ceilalţi şi o opresc. Aţi văzut foarte clar poziţia celor de la PNL, au ţipat, au spus că e groaznic, că-i cumplit, motiv pentru care domnul ministru Ioan Rus a pus şi această autostradă pe Master Planul aprobat de Comisia Europeană şi probabil că o s-o facem din buget, dar asta înseamnă că trebuie să avem bani. Dacă nu vine firma privată cu banii, trebuie să îi punem noi”, a declarat Ponta.

Tronsonul de autostradă Comarnic – Braşov este împărţit în 5 sectoare. Sectoarele 1 şi 5 (dinspre Comarnic, respectiv dinspre Braşov, cu o lungime totală de aproximativ 10 km, la care se adaugă şi drumuri de legătură) vor fi finanţate de la Bugetul de Stat. Pentru sectoarele 2, 3 şi 4, care reprezintă partea cea mai dificilă a proiectului, va fi scoasă la licitaţie actualizarea studiilor geotehnice, cu finanţare de la Bugetul de Stat.

În paralel, pentru fluidizarea traficului pe DN1, sunt în lucru Studiile de Fezabilitate referitoare la variantele de ocolire Comarnic şi Buşteni. După finalizarea SF-urilor vor fi scoase la licitaţie lucrările de construcţie, cu finanţare de la Bugetul de Stat. Tot pentru fluidizarea traficului, la ieşirea din Sinaia spre Braşov, este proiectat şi urmează să fie realizat un sens giratoriu. De asemenea, se vor finaliza Studiile de Fezabilitate privind Varianta de Ocolire Câmpina, modernizarea drumului existent pe Valea Doftanei (DJ 102I) şi a drumului forestier până în Săcele, astfel încât, în 2016 să înceapă lucrările pentru a avea un drum naţional modern între Câmpina şi Săcele.

Pentru primul lot al autostrăzii Comarnic Braşov, între km 111 şi 115, a fost depusă o singură ofertă de către companiile lui Dorin Umbrărescu, Spedition UMB şi Tehnostrade, însă procedura de atribuire “Proiectare şi execuţie Autostrada Bucureşti – Braşov, Tronson Comarnic-Braşov” Lot 1: sector Comarnic – Predeal” a fost anulată de autoritatea contractantă pentru că oferta prezentată a fost
declarată de comisia de evaluare neconformă, ofertantul nerăspunzând la solicitarea de clarificări a comisiei de evaluare.

Pentru lotul doi, dintre sectorul Predeal-Cristian, dintre km 162 şi 168 şi drum de legătură, au fost depuse zece oferte de către operatorii economici. Acesta este tronsonul care „taie munţii”, şi care va putea fi şi o centură pentru Braşov utilizată de cei care merg dinspre Făgăraş, Ghimbav sau Cristian către Bucureşti, conform Ziarului Financiar. Acest lot este în etapa evaluării ofertelor de către comisia de evaluare. Loturile 3, 4 şi 5 sunt în acest moment în procedură de revizuire Studiu de Fezabilitate.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.