Citisem aproape fără pauză fascinanta Introducere în creștinism (1968) a lui Joseph Ratzinger și o admiram, fără să mă gândesc la personalitatea autorului. Nu speram că îl voi întâlni vreodată.
De aceea, primul meu gând despre persoana Joseph Ratzinger era o nemulțumire, într-un context aparte. Alături de alți doctoranzi la filosofie în universități germane, în 1975 și anii următori, eram nemulțumit că profesorul care se bucura deja de recunoaștere mondială, Jürgen Habermas, era blocat de primul ministru al Bavariei, Franz-Joseph Strauss, să acceadă la o profesură la Universitatea „Ludwig Maximillians” din München. Cardinalul de München-Freissing, Joseph Ratzinger, nu a intervenit, cum era de așteptat, iar blocajul a rămas. Invitat insistent de prestigioase universități americane, deja prestigiosul filosof nu a trecut Oceanul, ci s-a întors în cele din urmă la Universitatea din Frankfurt am Main.
Eram profesor invitat la München când Habermas a susținut o conferință în clădirea centrală a universității. Pentru ca, apoi, Habermas și Ratzinger să poarte istorica lor dezbatere (2004) în Academia Catolică din München.
Ca profesor oaspete la Universitatea „Ludwig Maximilians” am fost invitat la diferite dezbateri de către organizații protestante, catolice și ortodoxe. Adesea, temele erau de pondere universală, abordarea de cel mai înalt nivel. Am învățat multe. Dar ceea ce a fost mai important a fost, între multe altele, contactul cu oameni ai cardinalului Ratzinger, între timp mutat la Vatican, ca prefect responsabil al Sanctum Ufficium. M-am rugat în capela personală în care se ruga cardinalul la München, cu gândul la părinții mei.
Anii au trecut. Știam dezbaterile din creștinism deja grație unor studii universitare în care li s-au dedicat două semestre. Soția mea a tradus dezbaterea Habermas-Ratzinger (Dialectica secularizării. Despre rațiune și religie, 2005) și a dat mai multe, de fapt primele traduceri din Joseph Ratzinger în România.
Urmăream îndeaproape scrierile lui Joseph Ratzinger, care-i confereau deja relief mondial, și eram în contact cu cercul din jurul său. Având incluse în universitatea clujeană patru facultăți de teologie, am propus Senatului să fie invitat să devină doctor honoris causa al Universității „Babes-Bolyai”. Colegii mei au acceptat propunerea.
Numai că a intervenit alegerea cardinalului Joseph Ratzinger ca Papă, încât pentru mine și colegii mei dilema era grea: dacă-l invităm pe Papa, evident că nu poate veni la ceremonie și rămânem în aer, dacă nu aplicăm hotărârea Senatului, suntem în aer, căci nu aplicăm o decizie luată matur. Am ales să mergem mai departe cu aplicarea deciziei, iar Papa a delegat Nunțiul de București, arhiepiscopul Perriset, să participe la ceremonie (octombrie 2005) și să preia însemnele titlului. Am editat materialele ceremoniei în volum.
Ca membru al conducerii europene a universităților, am fost invitat să susțin o conferință la Vatican, în cadrul unei reuniuni internaționale pe viitorul învățământului superior organizată sub patronajul lui Benedict al XVI-lea. În cadrul acesteia, am fost delegat, împreună cu cardinalul Etchagaray (Marsilia), să susținem o dezbatere pe podium la Universitatea Pontificală Gregoriana din Roma. După dezbatere, cardinalul m-a întrebat dacă nu aș vrea să-l văd pe Papa. Eram emoționat! Bineînțeles că voiam!
Era deja organizată o primire la Papa, încât, împreună cu soția, ne-am prezentat în fața Pontifului, la sediul Sfântului Scaun. I-am relatat Papei că suntem de la Cluj și a răspuns spontan că știe Clujul. Am bănuit că fusese în tinerețe ca tânăr preot în pelerinaj. Era interesat de ceea ce-i relata soția mea despre contactul cu opera sa. I-am înmânat cărți și i-am relatat despre studiile de filosofie pe care le-am făcut în Germania. Când am amintit că studiasem la Habermas a exclamat: „Ah, mein Freund Habermas!”. La capăt, firește, fotograful și-a făcut datoria.
Am publicat monografia Absolutul astăzi. Teologia și filosofia lui Joseph Ratzinger (Eikon, Cluj, 2009). Colegi clujeni au decis lansarea ei la Regensburg, cu sprijinul episcopului locului, devenit apoi cardinal. Acolo, am avut o lungă discuție cu fratele papei, Georg Ratzinger, extraordinar de vivace, care mi-a spus că l-a informat pe Sfântul Părinte asupra monografiei și i-a trimis-o. Am vizitat „Institutul Benedict al XVI-lea”, creat pe premise oferite de cei doi frați, care se pregătiseră să se retragă în Bavaria, odată încheiată misiunea la Vatican. Din rațiuni cunoscute, retragerea nu a mai avut loc.
Am cooperat, inclusiv în tipărirea de volume împreună, cu cardinalul Grocholewski, prefectul responsabil cu Educația la Vatican. Am și susținut la invitația sa o conferință în centrul catolicismului polonez, de la Torun, și o alta la reuniunea episcopilor Poloniei la Poznan, în catedrala încoronării regilor Poloniei – ambele conferințe fiind publicate în volum. Cardinalul mi-a dăruit traducerea în poloneză a Bibliei, realizată de fostul rector al Colegiului iezuit de la Cluj, Wujek, care i-a succedat lui Posevino, primul rector de Cluj. Am înregistrat extraordinara ediție a traducerii Bibliei în poloneză la BCU Cluj-Napoca. Între altele, împreună cu cardinalul Grocholewski am participat la aniversarea a o mie de ani de la înființarea Arhiepiscopiei romano-catolice de Alba Iulia – Facultatea de Teologie Romano-Catolică fiind integrată în mandatele mele de rector în Universitatea „Babeș-Bolyai”, în cadrul inițiativei de atunci, care a dus la organizarea în aceeași universitate a celor patru facultăți de teologie creștină și a Institutului de Studii Iudaice.
După conferința pe care am prezentat-o la Universitatea Gregoriana, cardinalul Grocholewski m-a invitat să susținem împreună o dezbatere publică, pe podium, la Universitatea din Viena. Am acceptat pe loc onoranta propunere. Cardinalul mi-a adus atunci Medalia Pontificală „Benedict al XVI-lea”, ceea ce m-a bucurat în plus, mai cu seamă că primisem cu ani în urmă Medalia Pontificală „Ioan Paul al II-lea”. Ca student citisem documente ale conciliului Vatican II – acum eram încântat să primesc medaliile din partea a două personalități care s-au profilat în Conciliu.
Am avut adesea contacte cu Sfântul Scaun. Am luat parte la o festivitate organizată în Muzeul Vaticanului, ocazie cu care am vizitat extraordinara instituție, iar, în final, participanții au avut privilegiul unui dineu oferit de Suveranul Pontif. Am avut, de pildă, în gând să organizez primirea unui grup de profesori de la Universitatea „Babeș-Bolyai” de către Papa. Ea s-a și realizat. Pentru mulți colegi a fost un moment emoționant, mai ales că Benedict al XVI-lea, la finalul liturghiei, s-a îndreptat spre grupul nostru spunând în germană, cu un gest larg, „Eu sunt unul dintre ai voștri!”.
Contacte am avut cu cercul din jurul Papei, dar mă rezum la cele evocate, care au fost de fapt deschiderile. În ediția a doua a monografiei pe care i-am consacrat-o, Absolutul astăzi. Teologia și filosofia lui Joseph Ratzinger (Meteor Press, București, 2017), am putut aduce la zi datele.
În cazul lui Joseph Ratzinger, este vorba de o operă imensă în care găsim reflecția unui gânditor de cea mai mare anvergură asupra timpului. În acest caz, din punctul de vedere al întrebării: L-am înțeles și îl urmăm destul pe Isus din Nazaret? Amintesc aici doar două dintre rezolvările ratzingeriene ce țin de conștiința epocii.
Joseph Ratzinger a încurajat cercetarea științifică să abordeze cu curaj și fără restricții ceea ce își propune. El a infirmat orice limitare dogmatică, de viziune așadar, din calea ei. În concepția sa, universitatea trebuie să fie custodele căutării fără limitări a adevărului – fără limitări, în afară de etica cercetării (Allargare gli orizonti della rationalita, Libreria Editrice Vaticana, 2009). El era convins că oricât de dezvoltată ar fi cercetarea științifică, ea nu contrazice doctrina existenței lui Dumnezeu ca și creator, diriguitor și izbăvitor al lumii.
Joseph Ratzinger a avertizat că oprirea „mesianismului politic” al Marxism-leninismului răsăritean nu înseamnă a face loc altui „mesianism politic” (Wendezeit für Europa? Diagnosen und Prognosen zur Lage von Kirche und Welt, 1992). Orice „mesianism politic” duce la blocarea democrației – ceea ce azi este mai mult decât evident.
Astăzi, ambele dezlegări, ca și multe alte dezlegări ale sale, sunt printre bunurile comune ale umanității. Marea lecție a lui Joseph Ratzinger a fost smerenia și apărarea inflexibilă a adevărului, care l-au ridicat mereu deasupra afacerilor lumii.
Și Joseph Ratzinger a trebuit să facă față celor mai penibile acuzații din partea unor păcătoși. De pildă, i s-a spus „nazist”, căci fusese recrutat, ca mulți alții, ca licean, și trimis pe front în 1945, de unde a și dezertat. Un secretar i-a sustras documente din birou și le-a comercializat. Joseph Ratzinger l-a iertat din prima clipă pe acel slab de minte. Ca responsabil de puritatea credinței la nivelul întregii biserici, a fost socotit, în mod fals, „tolerant al pedofiliei preoților”.
El a tratat, însă, asemenea falsuri cu calmul cunoașterii mai profunde. Pentru oamenii cu capul pe umăr, nu existau probe ale „nazismului” sau ale „tolerării pedofiliei”. Ca prefect al Congregației, Ratzinger a fost primul care a semnalat și sancționat pedofilia. Iar ca Papă, s-a ocupat mai îndeaproape de combaterea fenomenului decât Ioan Paul al II-lea, care era concentrat la timpul său pe relațiile internaționale.
Eram documentat complet despre publicațiile și personalitatea lui Hans Küng cu mult înainte de întâlnirea cu ilustrul teolog. Nu poți fructifica astfel de întâlniri fără lecturi cât mai extinse ale operelor. Citisem deja în studenție despre Conciliul Vatican II, la care Hans Küng se referea abundent, ca fost peritus în grupul din jurul cardinalului König.
Pe vestitul cardinal îl întâlnisem Viena, când, în 1994, am fost invitat, ca nou rector al UBB, la o discuție privind cooperarea. Am fost preluat de la aeroport și dus în centrul Vienei, în clădirea arhiepiscopiei catolice. Lăsat să mă reculeg, într-o cameră austeră de mănăstire, am citit seara din traducerea germană a Bibliei și publicații ecleziale recente. De dimineață a bătut discret la ușă și s-a înfățișat cardinalul König, cu ținuta sa elegantă și exprimări ce trădau de la început o neobișnuită sensibilitate și profunzime, care m-a invitat să luăm împreună micul dejun. Am discutat îndelung cu eminența sa situația teologiei, desigur și despre ceea ce și eu știam, Joseph Ratzinger și Hans Küng, și rolul ei în noul context internațional. Cardinalul era bine informat și interesat de inițiativa pe care o luasem la Cluj-Napoca, în premieră internațională, de a integra teologiile diverse și Institutul de Studii Iudaice în universitatea clujeană.Am discutat apoi cooperări, cu profesori iluștrii de la Universitatea din Viena.
Întâlnirile cu vestitul cardinal nu s-au încheiat aici. Partenerul universității clujene, Universitatea din Cracovia, a avut ideea ca împreună, în două ceremonii, să celebrăm rolul istoric al cardinalului König în schimbările ce au avut loc în lume plecând de la Conciliul Vatican II. Am organizat deplasarea cu autobuze, de la Cluj-Napoca la Viena, a cincizeci de studenți, însoțiți de zece cadre didactice de la facultățile menționate și cazarea la una dintre casele de oaspeți ale Arhiepiscopiei Catolice de Viena.
Citisem intens teologie. Parcursesem volumele operei lui Hans Küng, cu accent pe Das Christentum (1984) și Das Judentum (1991). Fiind de câteva ori în stagii de documentare la Tübingen, unde funcționa Institutul pe care-l conducea, l-am văzut pe ilustrul teolog în diferite ocazii, fără a avea vreo discuție. I-am urmărit șirul scrierilor și le aveam acasă pe toate. De la George Călinescu reținusem – „să citești înainte de călătorie!”. De la Habermas am învățat: „să citești complet un autor ca să poți vorbi legitim despre el!”.
Știam disputa dinăuntrul teologiei catolice dintre grupurile ce-și asumau ducerea mai departe a Vatican II – grupul din jurul lui Joseph Ratzinger și grupul din jurul lui Hans Küng. Cardinalul König a întreținut continuu cooperări cu ambii. Știam că relațiile lui Hans Küng cu Ioan Paul al II-lea nu puteau fi calde. Citisem că în calitate de tânăr teolog, preferat al lui Ioan al XXIII-lea, Hans Küng a avut cuvinte deloc măgulitoare pentru pregătirea doctoranzilor din Est, în discuțiile cu Carol Wojtyla. Știam că i s-a retras în mod discutabil, de către Ioan Paul al II-lea, missio canonica, care-i dădea dreptul să predea teologia catolică.
Dar a venit propunerea Editurii Hassefer (București) de a traduce vasta monografie Das Judentum (Iudaismul), din ceea ce avea să fie trilogia lui Hans Küng (prin adăugarea volumul Das Islam, 2004). Am susținut din prima clipă cu entuziasm demersul, fiind intimidat mereu de amploarea sarcinii. Un tânăr asistent și-a asumat traducerea. Lansarea am organizat-o împreună cu editura la Universitatea „Babes-Bolyai”, cu participarea lui Hans Küng, ceea ce era un eveniment excepțional.
Hans Küng venea la Cluj-Napoca după istorica reîntâlnire cu Benedict al XVI-lea la castel Gandolfo, la invitația Papei, care avea, firește, în vedere rezonanța mondială pe care o căpătase opera teologului elvețian. După lansarea traducerii și discuția cu arhiepiscopul Bartolomeu Anania, el însuși traducător al Bibliei, cu care am pus în contact de fiecare dată cardinalii și marii teologi în vizită la Universitate, a urmat conferința de presă pe care am organizat-o la Cluj-Napoca.
Hans Küng a făcut atunci relatări fabuloase despre teologie și relația cu fostul său coleg, Joseph Ratzinger, pe care el, ca decan, îl adusese la Tübingen pentru a face, ei doi, împreună cu Jürgen Moltmann, cea mai puternică echipă de teologi dintr-o universitate a lumii. Din păcate, jurnaliștii prezenți nu erau familiarizați cu tema și nu au reușit să fructifice ocazia.
Ulterior, pe fondul nemulțumirilor privind abordarea de către fostul său coleg a istoriei, Hans Küng a revenit la o anume ostilitate. Nu s-a mai putut pune preț pe tot ce spunea. Dar acest fapt nu trebuia, în opinia mea, să împiedice recunoașterea meritelor sale în a reprezenta conștiința umanității. Iată, pe scurt, trei aspecte.
Hans Küng fost acela care a readus „justificarea (Rechfertigung) creștinului” în miezul credinței și a făcut din ea terenul de conciliere dintre protestanți și catolici. Printr-o scriere extrem de bine documentă și curajoasă (Rechtfertigung. Die Lehre Karl Barths und eine katolische Bessinung, 1957) a lui Hans Küng s-a stins de fapt controversa ce venea din zorii protestantismului privind „justificarea prin credință” sau „justificarea prin fapte plecând de la credință”. Acestea au fost aduse la sinteză sub formula „justificării prin credința plină de încredere (vertrauenden Glaubens)”, ce constituie un fel de coloană vertebrală a viziunii teologice a lui Hans Küng.
Pornind de la această reușită, Hans Küng a lucrat, la solicitarea secretarului general al ONU, la modelarea cooperării reconciliate la nivel universal (Project Weltethos, 1992). El a aplicat în cele mai diverse planuri maxima lui Helder Camara – „dacă doar unul visează, rămâne un vis, dacă toți visează împreună, atunci urmează o realitate” – și a dat cel mai recent proiect de reconciliere în lume.
În scrierea de încheiere a operei sale teologice (Was ich glaube, 2009), Hans Küng s-a ocupat ca puțini alții de lămurirea sensului nemijlocit al vieții. Prin termenii săi – „încrederea în viață”, „bucuria vieții”, „calea vieții”, „sensul vieții”, „temeiul vieții”, „puterea vieții”, „modelul de viață”, „suferința vieții”, „arta vieții”, „viziunea vieții” – el a pus întreaga discuție pe o direcție exemplară. (Din volumul A. Marga, Experiențele vieții, în curs de publicare)
					
                      
                      
                      
                      
                      
                      
					
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
Ce nume a folosit Ratzinger ca papa, pentru divinitatea cea suprema ? Daca cel de Deus (cel din Vulgata latina), acesta este acelasi (CERUL cel LUMINOS), cu cel mitic de tip PIE/3000 BC („*Dyḗws”). Deci, TEOLOGIA promovata de acesta TREBUIA sa RESPECTE si acest ADEVAR istoric ! Nerespectand acest ADEVAR major de pe taram latin al Sapinzei lui Galileo (doar CERUL ca divinitate PANcreatoare), NU ESTE o opera teologica majora. Fiind doar o intreprindere teologica AMESTECATA in mod OTOVA, cu un „polonic dogmatic primitiv de tip semitic”.
Ce nume a folosit Ratzinger ca papa, pentru divinitatea cea suprema ? Daca cel de Deus (cel din Vulgata latina), acesta este acelasi (CERUL cel LUMINOS), cu cel mitic de tip PIE/3000 BC („*Dyḗws”). Deci, TEOLOGIA promovata de acesta TREBUIA sa RESPECTE si acest ADEVAR istoric ! Nerespectand acest ADEVAR major de pe taram latin (doar CERUL ca divinitate PANcreatoare), NU ESTE o opera teologica majora. Fiind doar o intreprindere teologica AMESTECATA in mod OTOVA, cu un „polonic dogmatic primitiv de tip semitic”.
Îți vorbește mîna fără cap, Ileana! Ce legătură să aibă cineva cu cei doi bezmetici de comună primitivă? Le dai prea mare importanță, în loc să observi ceea ce s=a schimbat în teologia lumii cu cele două opere majore, Ratzinger și Kung.
Ileana bate la o adresă complet eronată. Profesorul Marga a respins constant și respinge pseudocultura, improvizația și impostura celor care nu sunt la subiect sau nu îl stăpânesc. Dînsul nu se ocupă în nici un fel de postări. Așa că nu are nici o legătură cu năzbîtiile nimănui care postează.
S-ar parea ca dlui Marga ii place ateul „precrestin”@Doru Popescu declarat fals”crestinm ortodox din Craiova”,intrucit ii cultiva toate ineptiile antiortodoxe,lui si lui @Zamolxe etc.
Pt ca a refuzat,dl.Marga,cu toate criticile multora,sa-mi redea postarea la adresa acestor doi impostori ai credintei,religiei si invatgaturii crestin ortodoxe!”Felicitari”,dle Marga, cu regret n-am sa mai postez la art.dv.!
teologie, substantiv feminin (DEX)
1. Disciplină care se ocupă cu expunerea și fundamentarea teoretică a izvoarelor și a dogmelor unei religii.
religie, religii,substantiv feminin (DEX)
1. Ansamblu de idei, sentimente și acțiuni împărtășite de un grup și care oferă membrilor săi un obiect de venerare, un cod de comportament, un cadru de referință pentru a intra în relația cu grupul și universul.
mit, mituri, substantiv neutru (DEX)
1. Povestire fabuloasă cu caracter sacru care cuprinde credințele unui popor despre originea Universului și a fenomenelor naturii, despre zei și eroi legendari etc.
mitologie, mitologii, substantiv feminin (DEX)
1.Totalitatea miturilor create de un popor sau de un grup de popoare înrudite.
Atunci cand toate aceste definitii le AMESTECI in mod OTOVA, cu un „polonic de tip semitic”, FARA a tine seama de POPOARELE cele AUTOHTONE si ANCESTRALE, de SPECIFICITATILE de tip UNICE ale SPIRITUALITATILOR acestor popoare … te NUMESTI drept „teolog stralucit si contemporan”. Precum DOGMATICII Ratzinger, Küng, sau Marga ! Adica doar niste NESTIUTORI, comentatori de tip contemporan, al ISTORIEI religiilor. In PARTICULAR, al ISTORIEI cea ANCESTRALE a SPIRITUALITATII si CREDINTELOR neamului NOSTRU, NEAMUL cel ROMANESC !
Subscriu, volumul domnului profesor Marga, Teologia contemporană, este lămurirea cheie asupra situației în care ne aflăm în teologie. Volum cultivat, atent, redutabil! Bravo!
După ce și-au deșertat și ignoranții tolba de inepții se poate vorbi serios. Într-adevăr, Ratzinger și Küng sunt teologii epocii. Prin operă, idei noi, nu altfel. Este foarte bine că domnul Marga a avut privilegiu de a-i cunoaște și personal, nu doar opera, și de a profita de cunoaștere. Evocarea sa este pildă de profesionalism. Volumul său recent Teologia contemporană (Gând Transilvan, 2024)este admirabil.
cite nume a primit nenea asta la botez…
ha ha ha ha ha ha ha
acu i-a casunat pe ziar…nu vezi? foarte bine, cui ii pasa ca nu vezi tu?
muhahahahahahaha
Aiureli de minți rătăcite prin comuna primitivă – Zamolxis și Doru Popescu. Nu văd de ce se lasă ocuparea ziarului cu așa ceva. Trepădușii nu au cum discuta, căci nu știu, și copiază avan de pe siteuri și din capetele lor neșcolite, vrute și nevrute. Cu așa inși nu vom fi nu în Europa, ci la coada tuturor.
Componenentele de substanta materiala ale Universul Extragalactic, in care ne aflam si noi, interactioneaza permanent cu noi … prin corpul nostru trecand in fiecare secunda triliarde de particule (unele care nu interactioneaza gravitational (cele de materie obscura, DM), altele particule elementare de tip Higgs, barioni, leptoni, atomi), cat si energetice (cele datorate curburii spatiului-timp, cele care asigura expansiunea accelerata a Universului, precum si cele datorate fortelor de interactiune dintre particulele elementare). Plus milioanele de componente pre-vii (virusuri), vii (bacterii, microbi, ciuperci), pe care le acumulam in corpul nostru, in cursul vietii noastre. Suma tuturor acestor componente ale Universului care interactioneaza permanent cu noi, constituie „suflarea SA permanenta” asupra fiecaruia dintre noi.
Aceasta constituie mitologia spirituala (daci, samani, budisti, arborigeni) … INFLUENTA cea PERMANENTA a CERULUI asupra OMULUI.
DumneZEU este chiar CERUL cel URANIC si PANcreator (Universul Extragalactic), un simplu obiect astronomic
Un simplu obiect astronomic care isi porneste existenta de la o stare initiala instabila, de fluctuatie cuantica microscopica si pana la cea macroscopica de azi. In cursul evolutiei sale fizice de expansiune si de racire adiabatica, generand, PANcreator, si particulele elementare, si atomii si galaxiile si stelele din galaxii. Respectiv a Galaxiei noastre/Calea Lactee, a Soarelui ca stea, a Sistemului sau planetar, precum si a Pamantului ca cea de-a treia planeta.
Componenentele de substanta materiala ale Universul Extragalactic, in care ne aflam si noi, interactioneaza permanent cu noi … prin corpul nostru trecand in fiecare secunda triliarde de particule (unele care nu interactioneaza gravitational (cele de materie obscura, DM), altele particule elementare de tip Higgs, barioni, leptoni, atomi), cat si energetice (cele datorate curburii spatiului-timp, cele care asigura expansiunea accelerata a Universului, precum si cele datorate fortelor de interactiune dintre particulele elementare). Plus milioanele de componente pre-vii (virusuri), vii (bacterii, microbi, ciuperci), pe care le acumulam in corpul nostru, in cursul vietii noastre. Suma tuturor acestor componente ale Universului care interactioneaza permanent cu noi, constituie „suflarea SA permanenta” asupra fiecaruia dintre noi.
Aceasta constituie mitologia spirituala (daci, samani, budisti, arborigeni) … INFLUENTA cea PERMANENTA a CERULUI asupra OMULUI.
Componenentele de substanta materiala ale Universul Extragalactic, in care ne aflam si noi, interactioneaza permanent cu noi … prin corpul nostru trecand in fiecare secunda triliarde de particule (unele care nu interactioneaza gravitational (cele de materie obscura, DM), altele particule elementare de tip Higgs, barioni, leptoni, atomi), cat si energetice (cele datorate curburii spatiului-timp, cele care asigura expansiunea accelerata a Universului, precum si cele datorate fortelor de interactiune dintre particulele elementare). Plus milioanele de componente pre-vii (virusuri), vii (bacterii, microbi, ciuperci), pe care le acumulam in corpul nostru, in cursul vietii noastre. Suma tuturor acestor componente ale Universului care interactioneaza permanent cu noi, constituie „suflarea SA permanenta” asupra fiecaruia dintre noi. Aceasta constituie mitologia spirituala (daci, samani, budisti, arborigeni) … INFLUENTA cea PERMANENTA a CERULUI asupra OMULUI.
Un simplu obiect astronomic care isi porneste existenta de la o stare initiala instabila, de fluctuatie cuantica microscopica la cea macroscopica de azi. In cursul evolutiei sale fizice de expansiune si de racire adiabatica, generand, PANcreator, si particulele elementare, si atomii si galaxiile si stelele din galaxii. Respectiv a Galaxiei noastre/Calea Lactee, a Soarelui ca stea, a Sistemului sau planetar, precum si a Pamantului ca cea de-a treia planeta.
la sfirsitul timpului propriu fiecare isi va recapata esenta versus putem accesa esenta noastra, devenirea noastra, in orice moment…
pentru inrobirea spiritului/sufletului au fost create sisteme intregi terminate in -ism si tot felul de insititutii precum biserica, aia catolica tragindu-si chiar si un statulet pe nume vatican, foarte tare, de unde manipuleaza/minte/ucide la greu si scoala unde se intimpla conditionarea copilului in toate formele sale. faptul ca sistemul de evaluare este axat nu pe progres ci pe greseala spune totul despre el. bleah! de-a dreptul primitiv. esenta umana nu este legata de structuri ierarhice tip piramida ci, in primul rind, se manifesta prin carateristicile relatiilor orizontale: cooperare, ajutor, solidaritate, iubire etc. ori scoala are grija sa elimine din start componenta uman-spirituala lasind accesibila doar latura competionala, cea care epuizeaza resursele, inclusiv pe om. pentru ca, pentru acest tip de viitor ii pregateste. libertatea si umanitatea nu ti le poate lua nimeni. sint un dat dinainte de a ne naste! partea cea mai frumoasa a intregii povesti e ca fiind esenta, realtia cu Dumnezeu , cu Marele Spirit este fara niciun intermediar pentru ca sintem fiecare parte a divinului! cum sa-ti spuna vaticanu asta sau oricare biserica, pai lor ce le mai ramine? o mie si ceva de ani de conditionari… de dogma…
DumneZEU este chiar CERUL cel URANIC si PANcreator (Universul Extragalactic), un simplu obiect astronomic.
Continuați, băiețași de adunat sticle goale, Dorupopescu și Zalmoxis, continuați, căci vă arătați în toate goliciunea. Ignoranți, famfaroni, neduși la Biserică și școală, dar bateți miriștea. Pesemne că sticla, bat-o vina! Vorba vine, orice e cultură la voi devine ceva lichid.
mitologia crestina vestica: bazata pe dogma, pe experientele anterioare, pe intelect, Dumnezeu este in rai, nu si in lumea fizica, Dumnezeu este separat de noi, omul a fost izgonit din gradina raiului (de aici si dispretul fata de planeta si viul planetar-dogma s-a constituit in generatoare de trauma, punind la baza o trauma colectiva majora), lumea a fost creata in 6 zile, la sfirsitul timpului propriu fiecare isi va recapata esenta:
mitologia spirituala (daci, samani, budisti, arborigeni); bazata pe descoperirea de sine, pe experienta proprie atit a naturii vizibile cit si invizibile, Spiritul este pretutindeni chiar si in lumea fizica, Dumnezeu (Marele Spirit) este in fiecare din noi si a ales sa se exprime si prin noi, omul nu a parasit gradina raiului sintem ingirjitori si pastratori si Gradinii, ai Mamei Geea, visam in mod continuu lumea intru devenire, co-cream impreuna cu Marele Spirit, puteam accesa esenta noastra, devenirea noastra, in orice moment…
PS. Vezi ca neamul NOSTRU este, in mod TRADITIONAL, de rit paleocrestin apostolic (propavaduit pe acest taram de catre Sf. Ap. Andrei) si arianist/(50-325 AD), oficializat de rit crestin-bizantin de la Conciliul de la Niceea/(325-1054 AD) si de rit CRESTIN-ORTODOX dupa Marea Schisma (post 1054 AD).
Articolul NU VORBESTE cam NIMIC despre ORIGINARITATEA si ORIGINALITATEA confesiunii TRADITIONALE si MAJORITARE (86%) a neamului NOSTRU (geto-dacic si daco romanic, vorbitoare de limba de SUBSTRAT geto-dacic si de SUPRASTRAT daco-romanesc), cea creștin ortodoxă, in raport cu cele ale altor neamuri de pe alte taramuri.
Neam stravechi, avand un nume al divinitatii noastre supreme (DZEUS/DomnulZEU/DumneZEU) ancestral si precrestin („*Dyḗws”, de tip PIE/3000 BC) in raport cu alte confesiuni Europene (de ex. germanice si romanice) si din lume (de pe taramuri semitice).
Zalmoxis-sacru-magic-mister-paranomal-plan astral – pestera/portal – plecare in alte planuri…absolut nimic nu este intimplator.
doar omul stapinit de propriul ego simte nevoia sa se demonstrze pe sine ca mare cunoscator si impartitor al dreptatii si adevarului.
care sa fi fost scopul religiei-dogma cind spiritalitatea era in floare??? cine a impus-o si in ce scop? cum se face ca rasa alba nu a inventat nicio religie??? avansati spiritual dar inapoiati religios… foarte interesant…
Din nevoia de a demnostra si a se demnostra pe sine, OMUL-DZEU de pe acest taram (Zamolxis/550 BC, elevul lui Thales, Anaximandru, Pitagora), NU a ucis, ci doar a studiat, magicul, sacrul, misterul de pe acest TARAM… al zeitei Mama a NATURII (Hestie), a zeului CERULUI Tatal (DZEU/Domnul ZEU/DumneZEU).
Precum tot neamul SAU cel geto-dacic si daco-romanesc.
Din nevoia de a demnostra si a se demnostra pe sine, OMUL-DZEU de pe acest taram (Zamolxis/550 BC, elevul lui Thales, Anaximandru, Pitagora), NU a ucis, ci doar a studiat, magicul, sacrul, misterul de pe acest TARAM… al zeitei Mama a NATURII (Hestie), a zeului CERULUI Tatal (DZEU/Domnul ZEU/DumneZEU).
Precum tot neamul SAU cel geto-dacic si daco-romanesc.
„Ei [geţii] au din belșug lucrurile cele mai însemnate pentru existenta. Ei se închină numai la următorii zei: înainte de orice la Hestia [ZEITA Mama, din Neolitic], apoi la Zeus [DZEUL Tata cel CERESC, din ep. PIE/3000 BC] și la Geea [Pamantul], apoi la Apollo [Soarele], Afrodita cerească [Luna], Afrodita [planeta Venus] și Ares [planeta Marte].” [Herodot/(484-425 BC), Istorii, IV. 59].
„I,94,2. Într-adevăr, se povesteşte că la ariani Zathrausthes a făcut să se creadă că o zeitate bună i-a dat legile întocmite de el. La aşa-numiţii geţi, care se cred nemuritori, Zamolxis susţinea şi el că a intrat în legătură cu zeiţa Hestia [Mama NATURA], iar la iudei Moise, cu divinitatea căreia i se spune Iahve.”
[Diodor din Sicilia, Biblioteca Istorica/80-21 BC].
„VII,3,5. Se spune că un get cu numele Zamolxis ar fi deprins de la acesta unele cunoştinţe astronomice, iar o altă parte ar fi deprins-o de la egipteni, căci cutreierările sale l-ar fi dus până acolo. Mai întâi, [Zamolxis] s-ar fi făcut preot al ZEULUI cel mai slăvit la ei, iar după aceea a primit şi numele de zeu.”
[Strabon/(64 BC–24 AD), Geografia].
Contribuții dogmatice ale celor mai mari teologi ai epocii, care sunt CONTRAZISE insa de cunoasterea umana actuala !
Asa incat, ce conteaza acele contributii teologice … in fata datelor reale (obiective si concrete) ale cunoasterii umane de astazi ? NIMIC. Si, intelegand aceasta realitate a epocii moderne, si ca VT nu poate explica dogmatic si nici demonstra stiintific aceasta realitate a epocii actuale, Papa Benedict XVI si-a dat demisia.
DEH … CUNOASTEREA UMANA actuala BAT’O VINA !
Exact ce spuneam, nevoia de a demonstra…
ha ha ha ha ha ha
Mă zalmoxis, sclavul din tragediile antice judeca mai exact. Tu împleticești vorbe ca să nu taci. Ia în seamă sfatul lui Ferry și al altora – te du pe la școală și învață ceva. Te prinde altfel seara și ai rămas biet prost care învîrte vorbe de clacă.
din nevoia de a demnostra si a se demnostra pe sine, omul a ucis magicul, sacrul, misterul… lumea tot mai spera ca mintea stie carte. amuzant…ce te faci cu sufletul care stie tot? paradox paradoxal.noi nu sintem rolurile pe care le jucam in fiecare zi. si avem la indemina constientizarea din timpul vietii sau surpriza cind vom trece pragul… depinde de fiecare. de aceea dogma vrea sa controleze sufletul cu vami si conditionari, obedienta si frica.
În loc să tratați subiectul în discuție, o luați pe arătura prostiei și amatorismului, ca și cum la subsolul articolelor vreți să să deșertați bruma de cunoștințe. Nu, băieți de pripas, Dorupopești și Zalmocși, mergeți la edituri. Dacă cumva cineva vă ia în seamă aberațiile. Aici e discuție de oameni cultivați și rafinați pe subiecte adecvate. Foarte bine că domnul Marga în săptămâna Căciunului aduce în discuție contribuții ale celor mai mari teologi ai epocii. Nu este de voi subiectul, căci, cum bine spune cineva, trebe citit în prealabil.
ASTA este REALITATEA cea concreta si obiectiva. De ce te oftici ?
Diferite feluri de proști, acești zalmoxis și Doru popescu. Doar că-i fac de minune pe cei care-i publică cu aberațiile lor.
ARGUMENTUL este diferenta dintre CUNOASTEREA UMANA (conform datelor stiintifice moderne ale Astronomiei si Cercetarilor Spatiale extraterestre actuale) si CREDINTA UMANA (ca un imaginar antic intangibil extraterestru in acele vremuri). Diferente care se accentueaza zilnic, in epoca noastra. Cea care DIVIDE si SFASIE umanitatea, cu reprcursiuni foarte grave in GANDIREA individuala si de grup astazi.
Cea dintre cosmologul Hawking si teologul Ratzinger, in urma careia acesta renunta la papalitatea sa.
ARGUMENTUL este diferenta dintre CUNOASTEREA UMANA (conform datelor stiintifice moderne ale Astronomiei si Cercetarilor Spatiale extraterestre actuale) si CREDINTA UMANA (ca un imaginar antic intangibil extraterestru in acele vremuri). Diferente care se accentueaza zilnic, in epoca noastra. Cea care DIVIDE si SFASIE umanitatea, cu reprcursiuni foarte grave in GANDIREA individuala si de grup astazi.
imi permit luxul misterului, al suprizei din fiecare dimineata cind ma trezesc si ma intreb: cine sint astazi, ce mistere si magii mi se dezvaluie? voi n-aveti decit sa inventati dogme si concepte care va servesc . pentru ca totul este deja scris. dar nu se acceseaza cu mintea, cu rationalitatea.
asa e cum zici tu, ca tu te cunosti cel mai bine, intunecatule… imi plac eminentele acestea nobile care n-au loc de altii. ei insisi plini de bun simt si cunoastere…
ha ha ha ha ha ha ha ha ha
ce bine ca n-am cultura voastra! sint libeeeeeeeeeeeeer!
Nu-ți pierde timpul, Masterand, cu arătările trecutului. Nu-i pe Zalmoxis și Doru Popescu – nici tu cultură, nici tu bun simț și responsabilitate. Fantome ale unei lumii trecute. Eventual, copiază și ei siteuri.
Prostia cînd nu e fudulă, mă Zalmoxis, nu-i destulă. O confirmi bine.
saraci cu duhul tau… evident si normal… hahahaha pai ce treaba sa avem noi cu bintuitul de satana care e tov. masterand????
ha ha ha ha ha
sa ne traiti, luminata intunecime!
Săraci cu duhul, Zamoxis și Doru Popescu, nu citesc, nu pricep, nu au vreun agument, dar îi dau cu vorbe goale. Mai bine ați citi ceva înainte de a vorbi. Impostura este numai impostură.
Deci o modificare de tip PANteista actuala a VT, bazata pe existenta DOVEDITA (dpv. observational) al entitatilor (fizice) Universul Extragalactic si Galaxia.
Iar ipoteza despre existenta altei entitati alta si anterioara existentei Universului si Galaxiei … fiind lasata intr-o forma de tip AGNOSTICA (pdv. potrivit căruia gândirea umană actuala este incapabilă să ofere suficiente argumente raționale pentru a justifica existența sa).
Fara sa se adanceasca dualitate care persista in lumea de astazi intre CUNOASTEREA UMANA (onform datelor stiintifice ale Astronomiei si Cercetarilor Spatiale extraterestre actuale) si CREDINTA UMANA (ca un imaginar antic intangibil extraterestru in acele vremuri).
Primul verset din GENEZA 1:1 ramanand acelasi ca sens … sensul cel stravechi mitologic atat PIE cat si semitic …
Transliterated: Bereshit bara Elohim (zeii la plural) et hashamayim ve’et ha’aretz (cerurile la plural).
Tradus la noi, in Facerea 1:1
La început*, Dumnezeu a făcut** cerurile şi pământul.
Ceea ce inseamna, dpv. al CUNOASTERII UMANE actuale …
La început*, DZEII [cei uranici, Universul (Extragalactic) si Galaxia (noastra)] au făcut** cerurile [cele observate, braul luminos/discul stelar al Galaxiei, cele 6000 de stele din Galaxie mai apropiate de noi, printre care si steaua noastra Soarele] şi pământul [ca a treia planeta din Sistemul Solar].
Iar Geneza 1 trebuie sa fie modificata conform etapelor/epocilor de evolutie fizica prin expansiune accelerata si racire a Universului, asa cum este dovedita de catre Cosmologia actuala). Restul capitolelor din GENEZA, in ceea ce priveste formarea Pamantului, a aparitiei si evolutiei vietii pe Pamant, trebuind sa fie modificate si modernizate de catre geofizicieni si biologi, conform CUNOASTERII UMANE actuale.
Ca tot vorbim in acest articol despre Papa Benedict al XVI-lea … profesor la catedra de DOGMATICA și TEOLOGIE FUNDAMENTALA, arhiepiscop, cardinal, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, președinte al Comisiei Pontificale Teologice Internaționale și al Comisiei Biblice Pontificale, decan al Colegiului Cardinalilor, iar din 2005 ales Papa, Papa Emerit dibn 2013 … unul dintre cei mai DOCTI Papi in DOGMATICA … el, in cursul Pontificatului sau putea sa creeze un CONCILIU de MODERNIZARE a VT … pentru a adapta GENEZA conform CUNOSTIINTELOR UMANE cele ACTUALE. Fara a se modifica restul lucrarilor VT sau NT. Aceasta MODIFICARE de tip neDOGMATICA se putea face, tinand cont ca in ultimii 2500 de ani, VT a suferit deja numeroase modificari, transformari si reeditari.
Ca tot vorbim in acest articol despre Papa Benedict al XVI-lea … profesor la catedra de DOGMATICA și TEOLOGIE FUNDAMENTALA, arhiepiscop, cardinal, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, președinte al Comisiei Pontificale Teologice Internaționale și al Comisiei Biblice Pontificale, decan al Colegiului Cardinalilor, iar din 2005 ales Papa, Papa Emerit dibn 2013 … unul dintre cei mai DOCTI Papi in DOGMATICA … el, in cursul Pontificatului sau putea sa creeze un CONCILIU de MODERNIZARE a VT … pentru a adapta GENEZA conform CUNOSTIINTELOR UMANE cele ACTUALE. Fara a se modifica restul lucrarilor VT sau NT. Aceasta MODIFICARE de tip DOGMATICA se putea face, tinand cont ca in ultimii 2500 de ani, VT a suferit deja numeroase modificari, transformari si reeditari.
@Doru,
Masterandul isi cere iertare ca-si proiecteaza suferinta asupra ta. Sa-l compatimim impreuna.
in religie timpul este o sageata care vine din trecut strabate prezentul si merge spre viitor. deci prezentul si viitorul sint informate de trecut. aici totul este vinat de timp adica de moarte. frica de moarte este propavaduita si alimentata cu tot felul de conditionari. in spiritualitate perceptia despre timp este diferita ( peste tot in acelasi timp – nonlocalitatea (ciudat ca stiinta a venit dupa mii de ani cu informatia)) este reprezentat de forma infinitului matematic adica se duce se intoarce iar aici viitorul este cel care-ti intinde mina si te trage spre el. de aia traim dezastrul de azi pentru ca trecutul este baza prezentului. iar in acest trecut se include si dogma-religia. toata lumea il cunoaste pe Dumnezeu, Spiritul insa nu toata lumea il accepta. Este parte din noi. Sintem parte din el. Co-cream impreuna cu el. Dar in loc sa visam frumos cream cosmaruri. Rumi: „am incetat sa exist, numai tu esti aici”.
Am scris mai multe articole si carti decat Andrei Marga. In domeniile Cosmologiei-Astronomiei-Filozofiei-Credinte Spirituale. Articole si carti ABSOLUT de tip ORIGINARE si ORIGINALE.
Asta-i si reprosez lui Marga … a scrie doar despre altii, despre intalniri cu X, Y, Z … fara a fi ORIGINAR (a propune primul CEVA si a fi verificat mai apoi de ceilalti) si ORIGINAL (in mod VARIAT si compet DIFERIT fata de altii, in domeniul respectiv) … poate scrie ORICINE.
Mă Doru Popescu, bați cîmpii. Andrei Marga a scris mai multe cărți despre cultura română decît tine și neamul tău. Vezi Gândirea altfel (2015), Raționalitate, comunicare argumentare (1992), Profunzimea artei (2019) și altele.A fructificat cel mai bine în cultura română opera lui Eugeniu Speranța și a altora. Că tu nu citești, se vede. Publicarea nu este doar la comentarii de articole, ca a ta. Sunt multe lucruri serioase pe lume care îți scapă, băiete.
Wow, TREBUIE sa facem o scoala care sa ne invete cum sa ne mintim ! Puhhh, la asta nu m-am gandit, Minciuna Institutionalizata ! Noroc ca (altadata era Noroc Bun !) unii, mereu aceasi, primesc niste biletele galbene pe care scrie cu ce sa ne mintim, altfel, nici asta n-am stii sa facem. Oricum, n-am aflat pana astazi ce legatura este intre biserica si pedofilie ! Cred cu tarie in lipsa zeitatilor, sa facem icoane ale zeilor inexistenti ! Cred in ateism.
In articolul sau”Hegel si problema argumentului ontologic”,Ioan Gh,Savin spune”Cu toate exagerarile ei – si adesea si ereziile ei – pozitia lui Schleiermacher si-a gasit o larga rezonanta in lumea teologica si filosofica a vremii lui, vreme obosita de neincetatele controverse teoretice si de aceea dornica de un colt de refugiu pentru viata religioasa. Acest refugiu il aduce Schleiermacher scotand religia din domeniul contradictiilor teoretice, filosofice sau teologice si punand-o in cel al trairii imediate De aici si succesul sau in lumea crestina. Succes intunecat insa, daca nu anulat, de exagerarile si ereziile sistemului La cunoasterea lui Dumnezeu religia nu poate renunta niciodata si sub nici o forma; fiindca la aceasta cunoastere nu poate renunta umanitatea insasi. A cunoaste pe Dumnezeu nu e numai o obligatie a invataturii noastre crestine ci si o cerinta a structurii noastre interne. Pe langa un postulat dogmatic, avem deci si unul psihologic. Si amandoua cer sa fie satisfacute.”
Asadar, Papii,sacerdotii catolici sau crestini ortodcsi,prelatii si filozofii universitatilor,Nu au scos din dileme si contradictii cunoasterea despre Dumnezeu,fie s-au retras ca Schleiermacher,fie merg inainte spre cunoasterea lui Dumnezeu ca Savin-ca o dogma ca o necesitate sufleteasca a omului.
Fiecare alege ce vrea.
Sunt o admiratoare ara rezerve a lui Hegel pe care il consider cel mai mare geniu uman.
Dar credinta mea este crestin ortodocsa,si cred in Trinitate acum si in vecii vecilor Amin!
Sanatate,echilibru,Pace si Toleranta ,Dumnezeu ne-a trimis Iubirea adusa prin Pruncul Cel Nou Nascut, desavirsirea deplina in Sufletul venit din Monada Sfinta,sa se incalzeasca la Iubirea lui Iisus ,Logosul si a Sfintului Duh -Tatal,Fiul si Spiritul Sanctis=Sfintul Duh .
„Religia, zice Schleiermacher, in vestitele sale „Reden iiber die Religion”-(Vorbind despre religie)-, este dispozitia interna a sufletului in virtutea caruia noi ne reprezentam ceea ce este individual nu ca individual, ci ca parte a totului, ca icoana a infinitului. A privi in vesnicie tot ce este temporar, a privi infinitul ca infinit si a te considera ca existand, fara nici o reflectare, in stare de naivitate naturala imediata, adica numai in stare de simtire, aceasta e religie”. Deci confundarea in Dumnezeu fara reflectare, contopirea in infinitatea lui, fara urma de intelectualitate, trairea pana la totala desparitie a personalitatii laie in Atotputernicia lui Dumnezeu, fara urma de libertate, este starea de religiozitate. In atari conditii Dumnezeu nu poate fi cunoscut si nici nu trebuie cunoscut. Orice incercare de a-L cunoaste, chiar daca ar fi posibila aceasta, ar insemna suspendarea, desfiintarea actului sau momentului religios. Dumnezeu trebuie sa fie si sa stea deapururea ascuns si necunoscut ratiunii noastre, cunoasterii noastre – Deus ignotus et ahsconditus. in El ne putem confunda cu simtirea, nu-L putem cuprinde insa cu cugetarea.”
Apollonius
epistola XXVIII. – Către regele sciților.
Zamolxis a fost un om bun și în măsura în care a fost un discipol al lui Pitagora, un filozof. … Dar dacă pentru libertate crezi că trebuie să te lupți și să te străduiești, fă-te cunoscut ca filozof, adică ca om liber.
Oricum, SPIRITUALITATEA cea ANCESTRALA a neamului NOSTRU (de vreo 8000 de ani dpv. arheologic, paleogenetic, cultural, de credinte) de pe taramul NOSTRU cel Eurupean … este DIFERITA complet de spiritualitatea neamurilor de de taramul semit al Canaaitilor si Ebraicilor (dpv. arheologic, paleogenetic, cultural, de credinte). Degeaba incerci sa le COMPARI ca NU POTI ! Mai ales dpv. al credintelor si superstitiilor ancestrale si stravechi !
Sunt NEAMURI total DIFERITE !!!
Insa … Luca, in 2:8, afirma:
„În ţinutul acela erau nişte păstori, cari stăteau afară în cîmp, şi făceau de strajă noaptea împrejurul turmei lor.”
Se remarcă faptul că oile stau sub cerul liber vara, începând cu săptămâna dinaintea Paștelui până la jumătatea lunii noiembrie. Iarna oile stau în staule, iar acest amănunt este suficient pentru a înțelege că data la care se ține de obicei Crăciunul, într-o lună de iarnă, este puțin probabil să fie corectă, deoarece Evanghelia afirma că păstorii se aflau pe câmp.
Crăciunul sau Nașterea Domnului se sărbătorește anual în cinstea nașterii Domnului Iisus Hristos pe data de 25 decembrie. Este o sărbătoare religioasă și culturală importantă pentru milioane de oameni din întreaga lume, una dintre cele mai semnificative sărbători liturgice ale creștinismului, iar tradițiile asociate variază în funcție de confesiune.
Crăciunul face parte din cele 12 praznice împărătești ale bisericilor de rit bizantin, având un loc central în calendarul liturgic.
Datele la care se sărbătorește Crăciunul sunt orientative, pentru că nu se știe data exactă a nașterii lui Iisus.
Cel mai vechi document care menționează 25 decembrie ca ziua nașterii lui Iisus este Cronograful din 354 AD (sau Calendarul lui Filocalus), care stabilește această dată și ca ziua de naștere a lui Sol Invictus („Soarele Neînvins”), un zeu solar venerat în Imperiul Roman. Această paralelă a fost interpretată de unii istorici ca o încercare a creștinilor de a înlocui sărbătorile păgâne cu sărbători creștine.
Mulți cercetători consideră că termenul Craciun provine din latinescul calatio. La romani, prin calatio se înțelegea convocarea poporului de către preoții păgâni în fiecare zi de întâi a lunii pentru anunțarea sărbătorilor din luna respectivă, și, prin extindere, sărbătoarea în general, căci cea mai importantă calatio era aceea de la 1 ianuarie.
Cercetatorii susțin că termenul Crăciun ar putea fi de origine autohtona,daco-tracă, legat de sărbătorile focului cu ocazia solstițiului de iarnă. Aceasta posibilitate lingvistică este susținută și de obiceiul roman de a pune crenguțe / crăci de copac la casele oamenilor cu ocazia solstițiului de iarnă și a festivităților Sol Invictus.
Ce sa fac eu … daca aceasta este istoria DIVINITATII noastre supreme DZEU/DomnulZEU/DumneZEU, cea STRAVECHE (de tip PIE/3000 BC (CERUL cel SENIN si LUMINOS/”*Dyḗws”) VENERAT pe acest TARAM carpato-dunareano-pontic de 5000 de ani, si STUDIAT de catre Zamolxis de peste 2500 de ani, dar si de mine in prezent ?
Iisus, in final, murmura pe cruce, ridicand privirea spre ZEUL sau suprem … „Eli, Eli, Lama Sabachthani” .
Evocand pe Tatal SAU din CERURI (Elohim cel semitic Canaait/2200 BC) … un nume diferit de DZEU/DumneZEU specific pe acest taram (CERUL cel SENIN de tip PIE/3000 BC).
Ce sa fac eu … daca sunt un umil român din România, botezat in religia cea crestin-ortodoxa de rit bizantin (a lui Constantin DACUL/325 AD) … cea SPECIFICA de pe TARAMUL meu de BASTINA si de CRESTINARE (orasul Craiova) aflandu-se pe taramul cel stravechi al culturii si al civilizatiei Neolitice Salcuta/6000 BC, al Pelendavei GETO-DACICE/600 BC, oras care a facut parte din ROMANIA/383 AD, Tara Româneasca/450 AD si ROMÂNIA/1859. Si locuiesc in prezent in zona fostei capitale antice ARGEDAVA a GETO-DACILOR Basileului Burebista, capitala numita Bucuresti din anul 1459 de catre Vlad Țepeș ?
TOTUL (CERUL, CREDINTA, PATRIA, POPORUL) fiindu-mi ALESE si HARAZITE de catre ZEUL nostru CERESC, la nasterea mea.
Astept ca despre SPIRITUALITATEA neamului NOSTRU cel dacoromânesc, conceptia cea specific AUTOHTONA … sa ne raspunda chiar autorul acestui articol. Intr-un viitor articol, mult mai VAST si mai PROFUND decat toate CELE despre cultura si spiritualitatea cea germanica !
O sa mai postez doar atat …
„Există o doctrină străveche [ archaios logos ] care a existat de la început, care a fost întotdeauna menținută de cele mai înțelepte națiuni și orașe și oameni înțelepți”. El îi citează (egipteni, sirieni … și geți), fiindcă cinstesc pe cel mort, ați făcut la fel ca și GETII care cinstesc pe Zalmoxis [/550 BC]” (cf. Origene/185-253 AD, Contra Celsus, 3, 34) .
PS. Deceneu … poti sa postezi si tu citatul despre Apollonius din Tyana .
nicio religie nu a fost creata de rasa alba!!! pentru simplul motiv ca nu avea nevoie fiind in deplina armonie cu Mama Pamint si Universul nemarginit. cind va renunta la religia crestina va reveni la matca.
Nu e de mirare ca ATEUL „Prelatul” isi tolereaza camarazii „coreligionari” care s-au lansat in tromba contra IDOLULUI sau forestier… Nu e de mirare ca ATEUL Prelatul nu a inteles mesajul razboinic codificat al lu doru popescu FARA Dumnezeu si FARA PATRIE si nici al
dublurii ucraineanului bolsevizat, Zalmoxis…Moon Strul Zalmoxis isi intrece camarazii ATEI Yahwe maxtor tomlin Ticacalosu…Nu stie
sensul profund religios al spiritualitatii si oricum nu l-ar accepta…Acum il stim pe adevaratul Zalmoxis, un produs vetust viciat spiritual al ideologiei geno Cid-ului…
Astept ca despre SPIRITUALITATEA neamului NOSTRU cel dacoromânesc, conceptia cea specific AUTOHTONA … sa ne raspunda chiar autorul acestui articol. Intr-un viitor articol, mult mai VAST si mai PROFUND decat toate CELE despre cultura si spiritualitatea cea germanica !
O sa mai postez doar atat …
„Există o doctrină străveche [ archaios logos ] care a existat de la început, care a fost întotdeauna menținută de cele mai înțelepte națiuni și orașe și oameni înțelepți”. El îi citează (egipteni, sirieni … și geți), fiindcă cinstesc pe cel mort, ați făcut la fel ca și GETII care cinstesc pe Zalmoxis [/550 BC]” (cf. Origene/185-253 AD, Contra Celsus, 3, 34) .
PS. Deceneu … poti sa postezi si tu din Apollonius din Tyana .
Astept ca despre SPIRITUALITATEA neamului NOSTRU cel dacoromânesc, conceptia cea specific AUTOHTONA … sa ne raspunda chiar autorul acestui articol. Intr-un viitor articol, mult mai VAST si mai PROFUND decat toate CELE despre cultura si spiritualitatea cea germanica !
O sa mai postez doar atat …
„Există o doctrină străveche [ archaios logos ] care a existat de la început, care a fost întotdeauna menținută de cele mai înțelepte națiuni și orașe și oameni înțelepți”. El îi citează (egipteni, sirieni … și geți), fiindcă cinstesc pe cel mort, ați făcut la fel ca și GETII care cinstesc pe Zalmoxis [/550 BC]” (cf. Origene/185-253 AD, Contra Celsus, 3, 34) .
PS. Deceneu … poti sa postezi si tu despre Apollonius din Tyana .
daca marga aminteste de traducerea iudaismului facuta de un asistent, nawrotzky edmond, solicitam ziarului sa cpmpare editia germana cu cea romaneasca. hassefer a solicitat traducatorului eliminarea unei pagini in care kung facea niste remarci critice cu privire la politica actuală a statului israel fata de palestinieni. vezi actualul stat genocidar israel. traducatorul nu a fost de acord, atunci s-a mers pina la kung care a acceptat sa isi automutileze cartea la cerinta evreilor romani. traducatorul a refuzat ulterior sa traduca orice alta lucrare a lui kung in urma acestui incident, desi i se oferise un contract baban. ba chiar a renuntat si la o transa din banii pentru traducerea iudaismului. rugam ziarul sa cerceteze episodul, semnificativ in lumina noii evolutii din gaza si sa publice pasajele eliminate din editia romaneasca. care editie nu semnala ELIMINAREA SI CENZURAREA ei.
e de notorietate ca pamanteanul jeshua ben yousef cel rebotezat isus nu s-a nascut pe 25 decembrie… este clar ca niceea a facut o mica mare minarie…este evident ca dogma a trebuit sa ajunga sa se confunde cu spiritualitatea pentru a o distruge pe aceasta. la fel cu sarbatorile precrestine. cine si ce scop? pai se spune ca religia-dogma ca atare, nu are origini pamintene fiind indusa de cei care au tot interesul pa Pamintul sa continue sa fie o inchisoare. iar atacul se da de mai bine de 2000 de ani asupra sufletului. asta e probabil si unul din motivele pt care nu ne reamintim vietile anterioare.
@Doru Popescu: ti-a scăpat scrisoarea lui Apollonius din Tyana adresata lui Zalmoxis; dupa unii autori Apollonius din Tyana a fost modelul care i-a inspirat pe fondatorii creștinismului
Crăciunul e o sarbatoare imprumutata din religia lui Mithra care s-a nascut tot in 25 decembrie,cu tot tacamul
Asadar, pe cand domnule Marga te decuplezi de spiritualitatea germana … pentru a ABORDA si SPIRITUALITATEA neamului NOSTRU cel dacoromânesc, spiritualitatea cea AUTOHTONA, ANCESTRALA, ORIGINARA, ORIGINALA, UNICA, UNITARA, SPECIFICA si PARTICULARA a neamului NOSTRU ? Pe care sa POTI sa o PROPAVADUIESTI si in EDUCATIA noastra cea NATIONALA !
Fara suparare … trebuie sa preferam si sa promovam si conceptia cea specific autohtona … in raport cu altele strainesti ! Asta inseamna SUVERANISM de tip NATIONAL !
Sa va intre bine in scafarlie: „Toata stiinta este Iisus” ! Stiu pe cineva care sustine ca are dovezi materiale ale existentei unei entitati imaginare !
Filosofia germană se considera a incepe de la Gottfried Wilhelm Leibniz/(1646–1716), cel care a fost atât filosof, cât și matematician, cel care a scris în principal în latină și franceză . Leibniz, alături de René Descartes și Baruch Spinoza, a fost unul dintre cei mai mari susținători ai raționalismului din secolul al XVII-lea.
Cel care a fost contemporan si la admirat pe domnul NOSTRU autohton Dimitre Cantemir (incluzandu-l ca membru al Academiei de Științe din Berlin), FILOSOFUL (autorul lucrarii Divanul sau Gâlciava înțeleptului cu lumea din 1698), RATIONALISTUL (autorul lucrarii Sacrosanctae Scientiae Indepingibilis Imago/1700, lucrare filosofică în care încearcă să integreze fizica într-un sistem teist, în linia lui Francis Bacon, un fel de împăcare între știință și religie, între determinismul științific și metafizica medievală, precum si a lucrarii Compendiolum universae logices institutiones (Prescurtare a sistemului logicii generale) din 1701), TEOLOGUL (lucrarile Sistema religiei mahomedane, scrisă în latină: Systema de religione et statu Imperii turcici/1722, cea care se ocupă de viața spirituală a lumii islamice) !
Pe taramul NOSTRU, conceptiile FILOZOFICE si STIINTIFICE ale neamului NOSTRU, sunt stravechi, datand din epoca lui Zamolxis/550 BC si Deceneu, basileul dac între 44 î.e.n. – 27 î.e.n., sfatuitorul teologic a lui Burebista/(80-44 BC).
Cata DIFERENTA de tip TEMPORALA dintre CONCEPTIILE cele FILOZOFICE … ale neamului NOSTRU versus cel germanic !
Pe cand o opera despre conceptiile STIINTIFICE – FILOSOFICE – TEOLOGICE ale neamului NOSTRU cel autohton (GETO-DACIC, cel devenit DACO-ROMANESC) domnule Marga ? Decuplata insa de conceptiile altor neamuri.
Paradoxal, constiinta teologica a neamurilor germanice a inceput odata cu crestinarea gotilor de catre Wulfilla/350 AD si inventarea numelui divinitatii lor supreme de „guþ”/Gott/God, iar conceptia lor teologica a fost cea specific autohtona taramurilor noastre nord-dunarene – arianismul, conceptie teologica care a fost corijata (in catolicism) de catre Charlemagne pe taramurile sudice germanice, prin cucerirea Bavariei in 788 AD, cel care a crestinat si pe germanicii din nord, prin cucerirea Saxoniei/810 AD si Boemiei/845 AD.
Pe taramurile noastre divinitatea suprema este ancestrala de tip PIE/3000 BC (DZEUS/”*Dyḗws”), conceptia NEMURIRII estre straveche (Zamolxis/550 BC), iar paleocrestinismul a fost cel vechi apostolic (Sf. Ap. Andrei/50 A).
Cata DIFERENTA de tip TEMPORALA dintre CONCEPTIILE cele TEOLOGICE … ale neamului NOSTRU versus cel germanic !
La baza religiei s-a asezat mitul izgonirii din gradina, bazat pe trauma, in timp ce Spiritualitatea iti spune esti in gradina protejeaza omule totul pentru ca ai constiinta. In timp ce religia iti spune ca totul are la baza spatiul – in prima zi s-a separat apa etc…Spiritualitatea se refera la timp la infinit si nu la eternitate… Eternitatea este o succesiune de timp iar infinitul contine totul…
diferenta dintre religie si spiritualitate rezida in faptul ca religia te face oaie in turma pe cind spiritualitatea te numeste co-creator imrepuna cu Spiritul…si in timp ce religia iti propavaduieste intilnirea cu Dumnezeu la loc cu verdeata, Spiritulitatea iti spune: de ce sa nu te inteilnesti cu Spiritul acum, aici in acest moment?…
Autori straini despre INGEMANAREA dintre STIINTA, FILOZOFIE si CONSTIINTA pe acest TARAM autohton … cu vreo 1500 de ani INAINTE de „Conștiințele teologice ale epocii moderne: Ratzinger – Küng” …
„39. Getii au avut drept conducator pe Zamolxe/550 BC, despre care cei mai mulţi scriitori ne spun că a fost un filozof cu o erudiţie de admirat. 40. De aceea goţii/[GETII] au fost aproape egali cu grecii. Deceneu/(82-44 BC), i-a instruit în aproape toate ramurile filozofiei. El i-a învăţat etica, dezvăţîndu-i de obiceiurile lor barbare, i-a instruit în ştiinţele fizicii, făcîndu-i să trăiască conform legilor naturii; transcriind aceste legi, ele se păstrează pînă astăzi, sub numele de belagines; i-a învăţat logica, făcîndu-i superiori celorlalte neamuri, în privinţa minţii; dîndu-le un exemplu practic i-a îndemnat să petreacă viaţa în fapte bune; le-a arătat mersul planetelor şi toate secretele astronomice” (Iordanes, Getica/551 AD).
Alti autori straini despre INGEMANAREA dintre STIINTA, FILOZOFIE si CONSTIINTA pe acest TARAM autohton … cu vreo 2000-2500 de ani INAINTE de „Conștiințele teologice ale epocii moderne: Ratzinger – Küng” …
„I,94,2. Într-adevăr, se povesteşte că la ariani Zathrausthes a făcut să se creadă că o zeitate bună i-a dat legile întocmite de el. La aşa-numiţii geţi, care se cred nemuritori, Zamolxis susţinea şi el că a intrat în legătură cu zeiţa Hestia [Mama NATURA], iar la iudei Moise, cu divinitatea căreia i se spune Iahve.”
[Diodor din Sicilia, Biblioteca Istorica/80-21 BC].
„[156d]…Tot aşa stau lucrurile, Carmide, şi cu acest descântec. Eu [Socrate] l-am învăţat acolo în oaste, de la un medic trac, unul din ucenicii lui Zalmoxis, despre care se spune că îi fac pe oameni nemuritori.” [Platon, Charmiders]
„I,94,2. Într-adevăr, se povesteşte că la ariani Zathrausthes a făcut să se creadă că o zeitate bună i-a dat legile întocmite de el. La aşa-numiţii geţi, care se cred nemuritori, Zamolxis susţinea şi el că a intrat în legătură cu zeiţa Hestia [Mama NATURA], iar la iudei Moise, cu divinitatea căreia i se spune Iahve.”
[Diodor din Sicilia, Biblioteca Istorica/80-21 BC].
„[156d]…Tot aşa stau lucrurile, Carmide, şi cu acest descântec. Eu [Socrate] l-am învăţat acolo în oaste, de la un medic trac, unul din ucenicii lui Zalmoxis, despre care se spune că îi fac pe oameni nemuritori.” [Platon, Charmiders]
Alti autori straini despre INGEMANAREA dintre STIINTA, FILOZOFIE si CONSTIINTA pe acest TARAM autohton … cu vreo 2000-2500 de ani INAINTE de „Conștiințele teologice ale epocii moderne: Ratzinger – Küng” …
„I,94,2. Într-adevăr, se povesteşte că la ariani Zathrausthes a făcut să se creadă că o zeitate bună i-a dat legile întocmite de el. La aşa-numiţii geţi, care se cred nemuritori, Zamolxis susţinea şi el că a intrat în legătură cu zeiţa Hestia [Mama NATURA], iar la iudei Moise, cu divinitatea căreia i se spune Iahve.”
[Diodor din Sicilia, Biblioteca Istorica/80-21 BC].
„[156d]…Tot aşa stau lucrurile, Carmide, şi cu acest descântec. Eu [Socrate] l-am învăţat acolo în oaste, de la un medic trac, unul din ucenicii lui Zalmoxis, despre care se spune că îi fac pe oameni nemuritori.” [Platon, Charmiders]
La un articol excepțional, de larg orizont, faceți doar confuzii, confuzii vulgare, din ignoranță și lipsa simțului, gigei, margelați și charliși. Religia este o formă se spiritualitate. Ea dă acces la sublim și cultură. Ce faceți e doar un usrism declasat.
Autori straini despre INGEMANAREA dintre STIINTA, FILOZOFIE si CONSTIINTA pe acest TARAM autohton … cu vreo 2000-2500 de ani INAINTE de „Conștiințele teologice ale epocii moderne: Ratzinger – Küng” ..
„După câte am aflat de la elenii care locuiesc în Hellespont şi în Pont, acest Zamolxis, fiind om [ca toţi oamenii], fiind unul ce trăise printre eleni şi mai ales alături de omul cel mai înţelept a Elladei, lângă Pythagoras”
[Herodot/(484-425 BC), Istorii, IV. 59].
„VII,3,5. Se spune că un get cu numele Zamolxis ar fi deprins de la acesta unele cunoştinţe astronomice, iar o altă parte ar fi deprins-o de la egipteni, căci cutreierările sale l-ar fi dus până acolo. Mai întâi, [Zamolxis] s-ar fi făcut preot al ZEULUI cel mai slăvit la ei, iar după aceea a primit şi numele de zeu.”
[Strabon/(64 BC–24 AD), Geografia].
INGEMANAREA dintre STIINTA, FILOZOFIE si CONSTIINTA … NOI, cei pe acest TARAM, o AVEM inca de acum 2500 de ani, din zorile STIINTEI, FILOZOFIEI, CULTURII si SPIRITUALITATII Europene … atunci cand getul ZAMOLXIS/550 BC (elevul lui Pitagora/(570-495 BC) din Samos) … a CERCETAT si CERUL impreuna cu mentorul sau Pitagora (primul care a dovedit ca PAMANTUL este rotund), si EVOLUTIA Universului (de la profesorul sau Anaximandru/(610-546 BC), COSMOLOGUL), cat si prezicerile ECLIPSELOR de Soare si Luna (de la profesorul sau Thales/626-548 BC), MATEMATICIANUL), intr-o STIINTA a ASTRONOMIEI aparuta doar de 200 de ani in urma in lume (746 BC, in Noul Babilon, in vremea regelui Nabonassar II/(747-734 BC)) … a INFIINTAT impreuna cu mentorul sau Pitagora FILOSOFIA (ideea filosofica principale a LUMII/a pitagorismului că numerele reprezintă esența lucrurilor, iar universul este un sistem ordonat și armonios de numere și raporturi numerice) … a fost si preot, REVENIT pe acest TARAM, al zeului NOSTRU ancestral DZEUS cel PIE/3000 BC („*Dyḗws”) .. si a INFIINTAT si conceptia RELIGIOASA autohtona a NEMURIRII, fiind mai apoi zeificat ca OM-ZEU (daimon la vechii greci). Asa dupa cum au sustinut, vreme de peste 1000 de ani, in scrierile vremurilor si Herodot/(484-425 BC) (in Istoria sa), precum si gotul Iordanes/sec. VI AD (in Getica sa).
Si asta cu vreo 2000-2500 de ani INAINTE de „Conștiințele teologice ale epocii moderne: Ratzinger – Küng” !
De Sfanta Zi de Craciun era binevenit un Colocviu al ateilor dejism-ceausismului…Stiinta fara constiinta…Sunt liberi sa creada ca se trag pe linie directa din ani mal le…In respect pentru traditie…Instinctele fiindu-le perfect conservate stefangheorghist au devenit „conservatori”…Mar gealatzi ras put Tino izy…
@Știință și adevăr: pentru ca te vad un om ancorat, nu in bataia vantului,iti recomand sa citesti despre religiile inventate: Serapis, Mahomed,etc., despre profetul Mani si,in mod deosebit, despre viata si opera lui Jean Hardouin
Religia este o instituție de control al prostimii, omul având originea animala se poate intoarce oricând din drum fără religie, conform teoriei ‘double-mindedness’ !
Paste fericit pentru dl Marga si pentru postaci
@Marele Urs-banuiesc ca Eco sa referit la imbecilii manevrati prin tik tok si voteaza Kremlin Georgescu
Possevino a fost primul rector al colegiului de la Cluj, în secolul XVI. Wuyek, al doilea. A fost prima instituție universitară pe teritorul României.
Gigele, iar consumi pastile. Habar nu ai de vreun subiect, turmentat, cum se vede, copiezi avan de pe siteuri ale contributorilor, dar amatori din clasa ta en retard. Marx este parte recunoscută c culturii germane. Tu, ca primitiv, nu ai cum să pricepi. Precum Hegel, Habermas a reconstruit tradiția germană. Restul este experiența ta – cu sprițuri, cîrciumi etc. Nu știu de ce plictisești lumea cu așa ceva. Maladie de gigel!
@ Umberto Eco,… Corect !
alunecare sinuoasa cu o volta ‘eleganta’ de la habermas_ul teoriei critice cu obirsii neo-marxiste spre ecleziasticul conservator…tocmai trecind prin Clujul sri_stic…spre o intentionata repozitzionare ideologica
important e sa fie consensula…
unde mai pui spritzurile, mesele, turismul cultural…munca grea…da vorba lui itzig….’Cini platieste ?’ nu de alta …da sa stim cine vrea sa comanda
„Wujek, care i-a succedat lui Posevino, primul rector de Cluj”.
Dom’profesor , a fost Possevino rector la Cluj ?
Rețelele de socializare dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivității. Erau imediat puși sub tăcere, în timp ce acum au același drept la cuvânt ca și un premiat cu Nobel. Este invazia imbecililor”. Am mai scris o dată pentru că, în opinia mea, e perfect adevărat. Ne place, nu ne place, ăsta e adevărul. Nu oamenii de valoare lipsec. Problema e că ei sunt puțini și sunt sufocați de masa mare de imbecili, care sunt și gălăgioși. Nu mai există nici o forță naturală de reglaj, de feed-back care să-i tempereze. Idiotul și imbeciulul vocal are mai mare „putere” decât un om de valoare cu bun simț. Asta e era în care trăim. Era democratizării prostiei. Era fast-food-ului mental.
Cai verzi pe pereți.
Omul e de origine animală.
Viața e creația Universului.
Toate celelalte sunt creația omului și a naturii.
Să învățăm oamenii să trăiască prin adevăr și știință pentru a înțelege și crea doar ce este util pentru binele și fericirea lui.
Neștiința e mama tuturor relelor de acum și duce la sfârșitul vieții pe Pământ.
Subiectele mari … ale credintelor NOASTRE, cele de pe taramurile noastre europene … le ocolim de vreo 5000 de ani !
Cele in NATURA (fizica) Mama si CERUL (astronomic) Tatal.
Adoptand credinte NE-europene si NEadevarate (in duhuri antropomorfe), asa, de vreo 2000 de ani !
Excelente evocări, din partea unui cunoscător al mizelor vieții de azi. Nu trebuie luați în seamă netrebnicii care se bagă și ei în ce nu pricep. Se vede de departe că nu sunt în stare de vreo idee, dar se leagă de șireturile de la geant. Asta-i, din păcate, viața la noi. În loc să se învețe din ceea ce este valoare, se preferă viața prin cotloane.
Desigur că profesorul Marga a avut cele mai semnificative cooperări ale generației sale cu personalitățile lumii. O știu și din alte publicații.Vom vedea în cartea sa Experiențele vieții, întîlnirile cu Obama, Putin, merkel, netaniahu etc., cu premianți Nobel (ultimul fiind Llosa, cu cei mai mari filosofi și teologi.A făcut reforma educației (vezi volumul A.Marga, Anii reformei 1997-2000) elogiată intern și internațional. Că au stricat-o Abramburica, Miclea etc, este altceva.
Adevărul ar trebui să conteze, măcar de Crăciun. Dar contează doar la oameni. A vorbi prostii ca Altfel decât normal (Tomlin) sau *** este simplu.Inșii mint cum deschid ochii.
A CONFUNDA divinitatea CERULUI Tatal cu Tatal (cel geocentrist, antropocentrist, antropomorf) cel din ceruri (cele sapte ceruri ale credintei ebraice) … si a le cataloga drept „Conștiințe teologice ale epocii: Ratzinger – Küng” … NU INDICA deloc „smerenia” cuiva.
A confunda ADEVARUL mitic PANTEISTIC de tip PIE/3000 BC (cel de pe taramurile precrestine europene) cu TEISMUL (cel de pe taramurile cele desertice), NU INSEAMNA, deloc, ADEVAR. Si nici SMERENIE in fata DIVINITATII mitice PANteiste si PANcreatoare (CERUL cel SENIN si EXTRATERESTRU, celpentru OBSERVAREA caruia geto-dacii incercau (tragand cu arcul) sa alunge norii cei ATMOSFERICI terestri, fenomene terestre care se interpuneau in OBSERVAREA si ADORAREA sa), DIVINITATEA cea STRAVECHE si SUPREMA a Europei !
Subiectele mari le-ocolim. Aunt 35 de ani.
Numele divinitatii noastre supreme DumneZEU (cea straveche a CERULUI Zeu („*Dyḗws” cel mitic PIE/3000 BC), DZEU din limba nostra de SUBSTRAT geto-dacic) se traduce in limba lui Ratzinger (lb. germana) drept „Gott”
Neamul MIGRATOR al GOTILOR, cel SCOBORAT la noi la anii 250 AD, cel CRESINAT la noi post anii 350 AD, si plecat de la noi la anii 400 (odata cu navalirea hunilor) … este cel care a fost INVENTAT si FOLOSIT, in cursul crestinarii gotilor cei pagani, de catre Wulfilla/350 AD, sub numele divinitatii supreme gotice de „guþ”. Care a fost importat, mai apoi, drept „Gott” in lb. germana si „God” in lb. engleza.
Numit, in limba latina (VULGATA) a papilor, drept Deus.
Textul asa stufos cum este, si cu atatea paranteze si explicatii–poate necesare, daca fiecare rand este citit atent are un mesaj (asa pare) pt. ceea ce se intampla azi (preponderent)in Romania si nu numai.
Domnul Marga a fost ministrul educatiei intre anii 1997-2000, daca facea ceva reforme reale in educatie, scolarii din anii 2000, puteau fi astazi tinerii instruiti pe baze moderne ai Romaniei si poate ca ii intelegeau mai bine INCLUSIV acest text, si daca directia (conceptia) lumii tinere de azi este buna sau nu.
Dupa ce nu a mai fost ministru, domnul Marga a criticat in decursul timpului, in nenumarate randuri, lipsa reformelor din educatie. Daca asa o personalitate (cu viziuni complexe) a fost numit ministru si nu a facut nimic………ce pretentii sa mai avem?
De la ideologie politica la ideologie religioasa. Adevarul va va elibera. Cand veti deschide ochii sufletului.
Evident Ratzinger a fost indepărtat dintr-un motiv care deranja o ”anumită ordine”..Azi revoluție in sînul Bisericii Catolice nu e recomandat..Tezele lui Joseph Ratzinger atingeau și interese politice,.Ergo, trebuia scos la tușe,.
Legalizati Pedo-Pedo-Pedofilia ?!
Iisus a fost un OM, DIVINIZAT mai APOI (paleocrestin (si la GETO-DACI) si crestin), pentru DRAGOSTEA sa fata de oameni. Divinitatile supreme europene sunt ramase cele precrestine. Precum si Domnul ZEU/DumneZEU al neamului nostru GETO-DACIC.
Dar oare ce inseamna (dpv. filosofic) Adevarul (viu si simplu) ?
adevăr, adevăruri, substantiv neutru (DEX)
1. Concordanță între cunoștințele noastre și realitatea obiectivă; oglindire fidelă a realității obiective în gândire; ceea ce corespunde realității, ceea ce există sau s-a întâmplat în realitate.
etimologie: limba latină ad + de + verum.
Când papa Benedict XVI se întâlnea cu S. Hawking …
În ultima vreme, religia se apropie tot mai mult de ştiinţă, pe măsură ce aceasta din urmă avansează tot mai mult înspre explicarea genezei omenirii. Cel mai recent exemplu a putut fi văzut vineri, când a început, la Vatican, o conferinţă internaţională cu uşile închise pe tema lui Darwin, a evoluţiei şi a designului inteligent, organizată de Academia Pontificală de Ştiinţe. ” [articol din 2 noiembrie, 2008, reluare din The Times].
„Joseph Ratzinger l-a citat pe Galileo Galilei – acuzat de erezie de către Biserica Catolică până în 1992 -, care “a văzut natura drept o carte al cărei autor este Dumnezeu, în aceeaşi măsură în care Sfânta Scriptură poartă aceeaşi semnătură”.
“A evolua înseamnă pur şi simplu a «desfăşura un pergament», adică a citi o carte. Imaginea naturii sub forma unei cărţi îşi are rădăcinile în creştinism şi a fost susţinută de numeroşi oameni de ştiinţă”, a continuat el.
În auditoriul lui Joseph Ratzinger s-a aflat şi profesorul englez Stephen Hawking, în vârstă de 66 de ani, teoretician al originii universului. Într-un interviu acordat agenţiei Reuters anul trecut, acesta a afirmat că “nu este religios în sensul normal al cuvântului”. “Cred că universul este guvernat de legile ştiinţei. Se poate ca aceste legi să fi fost poruncite de Dumnezeu, însă Dumnezeu nu intervine pentru a le încălca”, spunea el.
Vinerea trecută, cosmologul şi-a amintit că a mai participat la o conferinţă ştiinţifică la Vatican acum 30 de ani, când a observat că, din moment ce universul nu are o geneză identificabilă, înseamnă că nu a existat nici o creaţie, arată ,,The Times’’. Apoi a glumit că speră ca Papa să nu-şi fi dat seama de asta, altfel “aş împărtăşi soarta lui Galileo”.
[spicuiri din articol din 2 noiembrie, 2008, reluare din The Times].
Admir modul si in mod deosebit smerenia domnului profesor Marga in ce ne relateaza si mai ales cum reuseste sa ne prezinte legatura stransa intre filozofie si religie in cautarea adevarului cu a mic , Adevarul s-a nascut in ieslea Bethleemului, doar pentru a nu-l mai cauta oamenii cu mintea. El se traieste doar cu Inima. Dar placerea de a cauta adevarul care se arata altfel fiecarui om, este cum spunea Eclesiastul , alergare dupa vant . Dar nu putem sa impiedicam asta , este o vorba care la noi romanii este un mod de a exista, aflarea in treaba! Cum spunea Tutea , intre ce emite, un academician profesor doctor emerit si rugaciunea smerita a unei batrane intr-un sat amarit, a doua traieste Adevarul viu si simplu, primul crede ca-l prinde intr-o infinitate de ipostaze ,cu minte-ai sclipitoare.
teologie, substantiv feminin (DEX)
1. Disciplină care se ocupă cu expunerea și fundamentarea teoretică a izvoarelor și a dogmelor unei religii.
1.1. [prin restricție] Parte a dogmaticii având ca obiect exclusiv pe DumneZEU.
etimologie:limba franceză théologie.
Teologia (neogreacă θεολογία theología, din elină θεός theós „zeu”, „DumneZEU” (in precrestinismul nostru) și λόγος lógos, „cuvânt”, „STIINTA”) înseamnă „învățătura lui DumneZEU” sau a zeilor în general. Un teolog este o persoană care studiază sau a studiat teologia.
În sens literal, pe taramul NOSTRU, termenul înseamnă STIINTA despre DZEU/DomnulZEU/DumneZEU.
Numele divinitatii noastre supreme PRECRESINE, DZEU/DomnulZEU/DumneZEU, acelasi nume STRAVECHI („*Dyḗws” cel mitic PIE/3000 BC), UNIC si UNITAR, SPECIFIC si PARTICULAR, venerat, ca nume cu radacina de ZEU, DOAR pe taramul NOSTRU carpato-dunareano-pontic FACE aceasta diferenta !
Care a fost DISCUTIA dintre Papa Ratzinger si Hawking la intalnirea dintre cei doi, la confruntarea dintre un teolog teist si un agnostic panteist ? La confruntarea dintre TEISM (Credință în Dumnezeu înțeles ca unic, de altă esență decât lumea pe care a creat-o, ca ființă vie, dotată cu voință, ca persoană absolută, exterioară naturii/DEX) si PANTEISM (Concepție filozofică monistă care identifică pe Dumnezeu cu întreaga natură/DEX) ?
O discutie Ratzinger – Hawking, care s-a desfasurat OARE conform maximei lui Helder Camara (prelat catolic brazilian) – „dacă doar unul visează, rămâne un vis, dacă toți visează împreună, atunci urmează o realitate” – ceea ce a dat/condus la cel mai recent proiect de reconciliere în lume (fraza oare cu punctuatia de sfarsit „?” sau „.”).
„?” versus „.” fiind tema filosifica actuala, cea dintre STIINTA – FILOSOFIE – RELIGIE. Cea dintre punctul 1. sau 1.1 din definitia noastra DEX.
Sa se duca 1 an la o manastire romaneasca din munti. Si sa faca tot ce face un calugar. Dumnezeu e Duh. Si diavolul e tot duh. Amandoi lucreaza prin oameni. Unu face bine si altu face rau.