Andrei Şerban, în ţara lui Caragiale

Regizor a două dintre cele mai „vânate” spectacole ale stagiunii trecute, invitate în două secţiuni ale FNT – “Hedda Gabler”, de Henrik Ibsen, şi “Lear(a)”, de William Shakespeare –, Andrei Şerban se află la actuala ediţie a Festivalului Naţional de Teatru în centrul mai multor evenimente care stârnesc cu asupra de măsură interesul publicului. Ieri dimineaţă, la “Ceainăria Serendipity”, Divanul intitulat “Teatrul, o uzină cu foc continuu” l-a avut ca invitat exclusiv, iar lansarea de carte de la “Fundaţia Löwendal” i-a fost deopotrivă consacrată, prin prezentarea excepţionalului album “Cehov, Shakespeare, Bergman văzuţi de Andrei Şerban”, semnat de artistul fotograf Mihaela Marin (Editura ICR, 2012) – admirabilă reconstituire a întâlnirilor unui uriaş artist cu trei titani ai scenei: Cehov (“Unchiul Vanea” – “Teatrul Maghiar de Stat” din Cluj, “Ivanov” – Teatrul „Bulandra”, “Trei surori” – Teatrul Naţional din Budapesta), Shakespeare (“Lear” – Teatrul „Bulandra”) şi Bergman (“Strigăte şi şoapte” – “Teatrul Maghiar de Stat” din Cluj).

Sâmbătă 3 noiembrie, la ora 15, la “Librăria Bastilia”, va fi lansată cartea electronică “Lear / Lear(a)”, în care Editura “LiterNet” a alăturat textele celor două montări ale piesei shakespeariene realizate de Andrei Şerban la Teatrul „Bulandra”, cu Mariana Mihuţ în rolul titular.

Până atunci, în această seară, la ora 22.00, va avea loc un alt eveniment care, confirmând vocaţia pedagogică a regizorului, marchează revenirea sa, după mulţi ani, la şi, totodată, în Teatrul Naţional din Bucureşti.

Atelier pe şantier. Shakespeare, Caragiale

Atelier pe şantier la Mogoşoaia

În iulie 2012, peste 70 de tineri artişti (actori, regizori, scenografi, muzicieni, scenarişti, dramaturgi, jurnalişti/teatrologi) au participat, la “Palatele Brâncoveneşti” de la Mogoşoaia, la cea de-a patra ediţie a “Academiei Itinerante Andrei Şerban”, program iniţiat de Corina Şuteu, organizat de ICR New York şi “Teatrul Naţional” din Bucureşti, prin Centrul de Creaţie şi Cercetare Teatrală „Ion Sava”. Atelierul s-a încheiat cu o prezentare publică a „improvizaţiilor” – puneri în scenă mai mult sau mai puţin şlefuite ale unor texte shakespeariene celebre şi lecturi ale unor schiţe caragialiene – realizate de „actori” sub ghidajul exigent al lui Andrei Şerban. Publicul le-a putut savura parcurgând un traseu neobişnuit, atât prin cotloanele Palatului, cât şi în „decorul” pus la dispoziţie de lacul, pădurea, curtea bisericii, grădinile domeniului şi cavoul familiei Brâncoveanu. A fost, pentru toţi cei de faţă – spectatori, martori implicaţi ori pasivi –, o experienţă intensă şi irepetabilă.

Câteva luni mai târziu, la invitaţia “Festivalului Naţional de Teatru”, Andrei Şerban îşi propune să reconstituie atmosfera atelierului de la Mogoşoaia într-un spaţiu cel puţin la fel de insolit. Mai exact, preţ de o singură seară, şantierul “Teatrului Naţional” din Bucureşti va deveni scena pe care câţiva „absolvenţi” ai Academiei Itinerante vor transplanta rezultatele muncii lor de astă vară, la care au lucrat în echipe restrânse, echipe ce s-au refăcut acum în vederea acestui spectacol – unic din toate punctele de vedere. Aşadar, Shakespeare, Caragiale şi cei mai tineri reprezentanţi ai teatrului de mâine pun umărul la reconstrucţia “Teatrului Naţional” din Bucureşti!

Astăzi, 28 octombrie, de la orele 22, spectatorii îi vor putea urma în această aventură pe tinerii regizori Vlad Cristache şi Bobi Pricop (prezenţi deopotrivă în secţiunea “Teatrul de mâine”), pe scenografa Corina Grămoşteanu, pe dansatoarea şi coregrafa Sandra Mahvima şi, fireşte, pe ceva mai numeroşii actori – mulţi dintre ei nume deja familiare – Marius Manole, Rodica Lazăr, Emilia Bebu, Cosmina Stratan, Maria Obretin, Balázs Bodolai, Valentina Zaharia, Ioana Anton, István Teglás, Silvian Vâlcu, Ioana Manciu, Iulia Colan, Corneliu Ulici. Lor şi celorlalţi tineri artişti implicaţi în acest atelier li se alătură din nou, cu pasiune, apreciatul muzician Lucian Maxim.

„În condiţiile vieţii actuale, pline de tulburări, tendinţa e deseori spre inerţie. Forţa pasivităţii pândeşte la fiecare pas. Cum să lupţi cu inerţia? Doar lucrând continuu cu tine însuţi şi cu alţii. De aceea revin să fac spectacole şi, mai ales, workshopuri. Căci, nelucrând, simţi că te închizi şi, din teamă, ridici ziduri de protecţie. Pentru a te deschide, trebuie să dărâmi zidurile. În sensul acesta, atelierele pregătitoare, precum cele de la Mogoşoaia sau Ipoteşti, sunt necesare. În teatru, ca şi în viaţă, ai nevoie de încredere. Academia Itinerantă a reuşit exact asta: să creeze un climat de încredere, în care tineri artişti se întâlnesc ca să caute împreună ceva diferit de tot ceea ce au ştiut până atunci”, mărturisea Andrei Şerban.

Academia Itinerantă Andrei Şerban în Palatul Brâncovenesc

„Am văzut recent, la «New York Film Festival», un film despre Ingmar Bergman şi Liv Ullmann şi mi-am amintit despre montarea atât de intensă a lui Andrei Şerban cu «Strigăte şi şoapte». Am înţeles cu acest prilej, încă o dată, de ce Academia Itinerantă reprezintă, pentru mine, provocarea de a acorda o şansă actorilor şi artiştilor de diverse generaţii din România – şansa de a înţelege importanţa întâlnirii cu un foarte mare artist şi a pătrunderii în intimitatea unui laborator de creaţie unic. Să constaţi că emoţia e un instrument de lucru fără egal, dar să constaţi, în acelaşi timp, cu câtă impuritate emoţională te agresează realitatea cotidiană, acesta este proiectul Academiei. Toţi participanţii ies, după această călătorie, purificaţi şi încărcaţi de energie benefică. În contextul uman şi artistic din România de azi este o experienţă unică şi profund regeneratoare, atât de necesară”, afirma Corina Şuteu.

„Faptul că am luat parte la atelier în regim de perfectă egalitate cu ceilalţi – actori şi regizori, cu toţii tineri sau foarte tineri – a însemnat pentru mine o extraordinară ocazie de a trăi, fie şi numai pentru câteva zile, o «viaţă de artist», cu luptele, eforturile, chinurile şi privaţiunile ei, dar şi cu profundele ei bucurii şi zgomotoasele ei victorii. Mai mult decât atât, însă, atelierul s-a transformat, graţie personalităţii lui Andrei Şerban şi cunoştinţelor sale vaste despre profesiunea teatrală şi nu numai, într-o insulă de spiritualitate senină, în vacarmul de vulgaritate din jur. Iar asta este de nepreţuit”, remarca

Alice Georgescu, director artistic al “Festivalului Naţional de Teatru”, despre ediţia Mogoşoaia 2012.

Spectacolul “Hedda Gabler” de Henrik Ibsen este programat astăzi, la ora 18.00, la Sala Mare a Teatrului “Odeon”, în secţiunea “Strindberg, înaintaşi, urmaşi”.

“Lear(a)”, de William Shakespeare (Teatrul „Bulandra”), va fi putea fi vizionat, în secţiunea “De toate pentru toţi”, în 29 octombrie şi în 2 noiembrie, de la ora 19.00, în noul spaţiu numit “Space Studio”, situat în imediata vecinătate a Sălii „Toma Caragiu”, care va fi inaugurat cu acest prilej, în cadrul FNT.

Premiul criticii în festival

Actori în Palatul de la Mogoşoaia sub bagheta lui Andrei Şerban

Anul acesta, în premieră, Festivalul Naţional de Teatru se aliniază altor întâlniri teatrale cu tradiţie din Europa, precum “MESS” de la Sarajevo sau “BITEF” de la Belgrad, şi îşi supune afişul „judecăţii” critice internaţionale. La solicitarea “Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru” (AICT/IATC), în al cărei Comitet Executiv este prezentă şi România, prin persoana preşedintelui Secţiei române a Asociaţiei, criticul Alice Georgescu, un juriu format din trei membri ai AICT va acorda, la sfârşitul festivalului, un premiu purtând numele Asociaţiei. Membrii juriului (provenind, prin „constituţie”, atât din ţara-gazdă a festivalului, cât şi din străinătate) sunt Yun-Cheol Kim, profesor universitar la “Academia Centrală de Dramă” din Seul (Coreea de Sud), director-fondator al publicaţiei internaţionale on-line “Critical Stages”, preşedintele “Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru”, Raymond Bertin, critic de teatru şi ziarist, membru al redacţiei revistei “Jeu” din Montréal (Canada), şi Octavian Saiu, teatrolog, profesor universitar, vicepreşedinte al Secţiei române a AICT. Privirii lor atente li se vor supune spectacolele ce figurează în secţiunile “De toate pentru toţi” şi “Teatrul de mâine”. Le urăm succes tuturor “concurenţilor”!

Recomandări pentru zilele următoare

Mariana Mihuţ în Lear de la Bulandra

Luni, 29 octombrie, la ora 10.30, la Ceainăria Serendipity”, în cadrul “Divanelor FNT – La Sfat cu artiştii”, organizatorii propun tema “Tinerii şi «celălalt teatru»”. Invitaţi: Vlad Cristache, Bobi Pricop.

Vlad Cristache s-a născut în 1987, la Bucureşti. În 2009, a absolvit UNATC “I.L. Caragiale”, secţia Regie, la clasa prof. Liudmila Szekely Anton, iar în 2011, un master la aceeaşi universitate, la clasa prof. Victor Ioan Frunză. Şi-a dat licenţa cu spectacolul “20 de minute cu îngerul”, de Alexandr Vampilov. Cu acest spectacol a luat premiul special al juriului la Gala Absolvenţilor UNATC şi premiul pentru regie şi pentru cel mai bun spectacol la Festivalul de Teatru “Pledez Pentru Tine(ri)” de la Piatra Neamţ. În 2010 a montat, la Teatrul “Maria Filotti” din Brăila, “Peer Gynt” după Henrik Ibsen, spectacol pentru care a obţinut nominalizarea la Premiul UNITER pentru debut.

Bobi Pricop s-a născut în 1986, la Piatra Neamţ. În prezent, este masterand la UNATC “I.L. Caragiale” Bucureşti, specializarea Arta regizorului de teatru, clasa prof. Nicolae Mandea. A absolvit secţia de regie a aceleiaşi universităţi în 2011, la clasa prof. Tudor Mărăscu, după terminarea studiilor de actorie la Universitatea „Spiru Haret” Bucureşti, în 2008, la clasa prof. Sanda Manu.

Cu spectacolul său de licenţă, “Jocuri în curtea din spate”, de Edna Mazya, preluat ulterior de Teatrul ACT, participă, în 2011, la “Semaine des cultures étrangères à Paris”, Gala “VedeTeatru”, Buzău, Festivalul „Toma Caragiu” Ploieşti, iar în 2012, la “Classfest” din Chişinău, “FEST-FDR” Timişoara, “Underground” Arad, “FITS” Sibiu, “Festivalul de Teatru Scurt” de la Oradea şi Festivalul Internaţional de Teatru „Demoliudy” de la Olsztyn, Polonia. În decembrie 2011, a montat piesa “Humpty Dumpty”, de Eric Bogosian, la Teatrul Clasic “Ioan Slavici” din Arad. Pentru “Jocuri în curtea din spate” primeşte, în 2011, premiul pentru cel mai bun regizor la Gala Absolvenţilor UNATC, iar în 2012, premiul pentru regie la Festivalul de Teatru Independent „Undercloud” Bucureşti.

Andrei Şerban învăţându-i pe tineri câte ceva din magia teatrului la Mogoşoaia

De obicei, artiştii comunică prin arta lor, dar “Divanele FNT”, inaugurate la ediţia de anul trecut, schimbă perspectiva şi le oferă rolul de povestitori despre artă. Despre arta teatrului. Sub un generic cu parfum arhaic asumat, “Festivalul Naţional de Teatru” propune o serie de întâlniri cu practicienii scenei – toţi, implicaţi în spectacolele selecţionate – pe diverse teme legate de creaţia teatrală. La Ceainăria Serendipity, într-o atmosferă relaxată, care provoacă la destăinuiri, se vor ridica întrebări şi, cine ştie, se vor întrezări răspunsuri despre căutările dintotdeauna ale actorilor, regizorilor, scenografilor, coregrafilor, muzicienilor. Sau, de ce nu, despre curiozităţile oricărui spectator de teatru interesat de culisele spectacolului.

Luni 29 octombrie, la ora 12.00, la Librăria Bastilia, sunteţi aşteptaţi la “Ţara lui Caragiale”, masă rotundă despre el şi despre noi, la care participă politologul, profesorul universitar, eseistul şi dramaturgul Alina Mungiu-Pippidi, Ştefan Cazimir, critic şi istoric literar, profesor universitar, membru fondator al Partidului Liber-Schimbist, Vintilă Mihăilescu, psihosociolog şi antropolog cultural, profesor universitar şi Florin Tudose, doctor în medicină, profesor universitar, medic psihiatru. Moderator: Octavian Saiu, teatrolog, profesor universitar

Patru personalităţi de excepţională anvergură culturală, somităţi necontestate în profesia lor; patru oameni de impecabilă statură morală; patru oameni de spirit. Ei vor încerca să găsească posibile răspunsuri la veşnica noastră mirare: cum de rămâne Caragiale, peste decenii şi, iată, veacuri, mereu şi mereu, contemporan cu noi?

‘>

‘>

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.