Anul Strindberg în FNT – un centenar în zece zile

S-au împlinit, în 2012, o sută de ani de la moartea unuia dintre cei mai prolifici, originali şi tulburători scriitori care au marcat scena teatrală a secolului XX.

Deşi adeseori montată în România, în absenţa unui program de traduceri şi a studiilor critice, mare parte din opera suedezului rămânea însă, până nu demult, cvasinecunoscută mediului teatral autohton. Motiv întemeiat pentru ca Festivalul Naţional de Teatru să marcheze “Anul Strindberg” printr-un pilon central – prezentând producţii de vârf ale stagiunii trecute -, dar şi printr-o serie de evenimente conexe înscrise pe multiple paliere – pedagogic, teoretic şi editorial -, parte a amplului program Strindberg iniţiat anul trecut de UNITER.

Şi-au încheiat deja reprezentaţiile în FNT cele trei spectacole „camerale” subsumate secţiunii “2012 – Strindberg, înaintaşi, urmaşi”: piesă notorie a dramaturgului suedez, “Domnişoara Iulia”, în regia lui Felix Alexa (aflat la prima sa întâlnire cu trupa Teatrului Maghiar de Stat din Cluj), nu mai puţin celebra “Hedda Gabler”, a norvegianului Henrik Ibsen, „citită” în cheie strindbergiană de Andrei Şerban, dar şi “Înainte de pensionare”, text al austriacului Thomas Bernhard descifrat în premieră românească de Christian Papke, la Teatrul Naţional din Timişoara. Surprinzătoare la prima vedere, simpla alăturare a acestor titluri şi nume ar putea genera ea însăşi un subiect de dezbatere despre locul şi moştenirea artistică a dramaturgului suedez născut în 1849, contemporan al lui Caragiale.

Secţiunea de spectacole a fost acompaniată în programul actualei ediţii de proiectele propuse de UNITER sub titlul “August Strindberg – un veac de (re)lectură”.

După happening-ul inspirat de ultima piesă a dramaturgului, “Marele drum”, prezentat la ediţia de anul trecut a FNT, regizoarea Ana Boariu şi artistul plastic Oana Rill, susţinute de invitatul lor special, compozitorul şi percuţionistul Francesco Agnello (Franţa), au propus, miercuri 31 octombrie, lectura / instalaţie / performance “Căsătorii”, în care actorii Anca Androne, Gabriela Iacob, Cristian Iacob, Vlad Logigan, Ioan Mihai Cortea şi Elena Păun au adus pe scena Teatrului Foarte Mic fragmente din piesele “Paşte”, “Crimă şi crimă, “Călătoria lui Per-cel-fericit”, “Soţia domnului Bengt” şi, din nou, “Marele drum”.

Ada Milea în Insula

Prezente în repertoriile teatrale din întreaga lume, scrierile dramatice ale lui Strindberg continuă să hrănească, la un veac de la moartea autorului, imaginaţia regizorilor, dar şi reflecţia teoretică. O demonstrează şi conferinţa cu participare internaţională din 2 noiembrie, de la Librăria Bastilia. Sub genericul “August Strindberg – un veac de (re)lectură”, susţin comunicări Elena Balzamo (Franţa), traducător şi critic literar, membru corespondent al Academiei Regale din Suedia, Margareta Sörenson (Suedia), critic de teatru şi dans, editor, vicepreşedintele Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, Carmen Vioreanu, traducătoare a lui August Strindberg în limba română, şi regizoarea Ana Boariu.

Conferinţa a fost urmată de un important eveniment editorial: lansarea a cinci volume de “Teatru”, cuprinzând 12 piese semnate de August Strindberg, traduse pentru prima dată în româneşte de Carmen Vioreanu, excelentă cunoscătoare a spaţiului lingvistic şi literar scandinav, profesoară de limbă şi civilizaţie suedeză la Universitatea din Bucureşti, iniţiatoarea unor proiecte de spectacole-lectură din dramaturgia nordică, autor dramatic şi regizor. Seria este publicată de Editura UNITEXT şi prezintă cititorilor următoarele texte: “Învăţătorul Olof” (volumul I), “Călătoria lui Per-cel-fericit” şi “Soţia domnului Bengt” (volumul II), trilogia “Spre Damasc” (volumul III), “Saga Folkungerilor”, “Gustav Vasa” şi “Erik al XIV-lea” (volumul IV), “Advent”, “Crimă şi crimă” şi “Paşte” (volumul V).

“Spre Damasc”, un text fabulos şi tulburător

Atelier Spre Damasc, foto Alex Blanaru

Un alt eveniment care marchează centenarul dramaturgului suedez în România se va desfăşura sâmbătă 3 noiembrie, ora 15.00, la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale”, acolo unde FNT invită publicul să urmărească spectacolul-lectură “Călătoria lui Per-cel-fericit!”, studiu coordonat de Vladimir Anton cu participarea studenţilor anului III Actorie, clasa prof. univ. dr. Adrian Titieni.

Şi tot mâine se va finaliza un excepţional proiect derulat de UNITER şi FNT sub semnul lui Strindberg. Timp de aproape două săptămâni (mai exact din 23 octombrie), la “Muzeul Curtea Veche” din inima Bucureştilor, regizoarea Cătălina Buzoianu a condus un atelier in situ dedicat „creatorului-filosof”, cum îl numeşte pe Strindberg, pe care îl cunoaşte ca nici un alt regizor român după numeroasele sale incursiuni în opera acestuia, începând cu piesa “Cea mai puternică”, descoperită în studenţie, şi continuând cu texte convertite în tot atâtea spectacole de neuitat, cum ar fi “Pelicanul” (Teatrul Levant, 1995), “Visul” (Teatrul Lliure din Barcelona şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Sitges, Spania, 1998), “Sonata fantomelor” (Teatrul Mic, 1999), “Tatăl” (Teatrul „Bulandra”, 2004).

Peste 200 de tineri artişti din toată ţara – studenţi, masteranzi, actori, regizori ori scenografi – s-au înscris la acest atelier având drept obiect de studiu piesa “Spre Damasc”, considerată de către regizoare „o nostalgie din copilăria mea artistică”, „un text fabulos şi tulburător”, pe care l-a tatonat adesea, fără să aibă, însă, ocazia de a-l pune în scenă. „Încerc să descopăr acum ceea ce aş fi făcut atunci, dar altfel”, căci „workshopul nu e pentru mine, ci este menit celorlalţi”, mai spune Cătălina Buzoianu, artist cu vocaţie pedagogică recunoscută şi confirmată ani de-a rândul la catedra de regie a Academiei de Teatru şi Film din Bucureşti.

După ce au lucrat zile întregi în grupuri răspândite prin diversele spaţii ale Muzeului, schiţând astfel numeroasele locuri sugerate de Strindberg, după ce au desfăcut cu pasiune sensurile textului şi relaţiile dintre personaje, tinerii participanţi se pregătesc acum, spre finalul atelierului şi al Festivalului Naţional de Teatru, să atingă capătul drumului deschis de Cătălina Buzoianu, un drum fascinant pe care îi vor însoţi, inclusiv la prezentarea publică programată sâmbătă, la ora 12.00, in situ, compozitorul Mircea Florian şi artistul video Darie Alexandru.

Selecţiuni din programul ultimelor zile

Măsură pentru măsură. Foto Maria Ştefănescu

Sâmbătă, 3 noiembrie

La Ceainăria Serendipity, la ora 10.30, în cadrul “Divanelor FNT”, sunt invitaţi regizorii Radu Afrim şi Mihai Măniuţiu, care se vor duela într-o dezbatere, ”De ce am ales teatrul”.

La 15.00, la UNATC, are loc spectacolul-lectură “Călătoria lui Per-Cel-Fericit” de August Strindberg, coordonat de Vladimir Anton cu studenţii anului III, clasa prof. univ. dr. Adrian Titieni.

La ora 17.00, la Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mică, “O scrisoare pierdută”, după I.L. Caragiale, regia Mihai Mălaimare.

La ora 18.00, la Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mare puteţi viziona “O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale, regia Mircea Cornişteanu, în interpretarea actorilor de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova.

La ora 18.00, la Teatrul Foarte Mic, “Lecţia” de Eugène Ionesco, regia Yountaek Lee, Compania Theatre Troupe Georipae, din Coreea de Sud.

La ora 20.00, la Teatrul Metropolis, “Vocea umană” de Jean Cocteau, cu Oana Pellea.

La 21.30, la Teatrul „Bulandra”, Sala „Liviu Ciulei” sunteţi invitaţi la “Aşteptându-l pe Godot” de Samuel Beckett, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

La 21.30, la Opera Naţională Bucureşti, “Neînţelegerea” de Albert Camus, regia László Bocsárdi, Teatrul German de Stat Timişoara.

Duminică, 4 noiembrie

La 11.00, la Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mică (foaier), Spectacol-lectură: „E greu viaţa, tomn işpektor”, moment caragialian cu Niculae Urs, şi conferinţă extraordinară: Radu Beligan, despre “Caragiale şi anul lui”.

La orele 17.00 şi 20.00, Teatrul Odeon, Sala Mare prezintă “Insula”, după Gellu Naum, spectacol-concert de Ada Milea, Teatrul Naţional Cluj-Napoca.

La 21.30 Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mare, “Măsură pentru măsură” de William Shakespeare, regia Silviu Purcărete, spectacol al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova.

Închiderea Festivalului Naţional de Teatru.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.