26 septembrie. Un spectacol magnific, la Teatro alla Scala din Milano, cu “Boema”, în regia lui Franco Zeffirelli, cu costumele lui Piero Tosi, la pupitru, tânărul dirijor Daniele Rustioni, maestrul corului, Bruno Cassoni.
În rolul lui Mimi, a strălucit încă odată marea soprană Angela Gheorghiu. În rolul lui Rodolfo, tenorul Piotr Beczala.
Zeffirelli inventează şi realizează una dintre regiile definite “mitice”.
“La bohème” (Boema) este o operă în patru acte, compusă de Giacomo Puccini, pe un libret de Giuseppe Giacosa şi Luigi Illica, după romanul „Scènes de la vie de bohème” de Henri Murger. Premiera operei a avut loc la Torino, la „Teatrul Regio”, la 1 februarie 1896, sub conducerea dirijorului Arturo Toscanini. Boema zeffireliană are fascinaţia sa: mansarda de sub acoperişurile pariziene este săracă, dar plină de viaţă şi tinereţe, la fel de pitorească şi colorată, Cafeneaua Momus, adusă din Parisul romantic şi boem.
Angela Gheorghiu si Franco Zeffirelli
Diferite au rămas numai interpretele rolului Mimi. Splendida Angela Gheorghiu ocupă un loc de relief. “Denotă experienţă şi o certă dezinvoltură interpretativă. Încântătoare prin frivolitate şi din punct de vedere vocal, a evidenţiat o optimă stăpânire a emisiei sunetului, mai ales în zona acutelor, aducând un excepţional sens al frazării. Din păcate, soprana româncă nu a convins în registrul grav. Alături de ea, îl întâlnim pe tenorul polonez Piotr Beczala, un Rodolfo proaspăt şi pasional, aşa cum trebuie să fie. Vocea e frumoasă, dotată cu un timbru perfect de tenor liric, deşi nu îl caracterizează un volum enorm. Acutele sunt bine proiectate, notele centrale au o frumoasă coloratură a vocii sale rotunde şi calde. Cu muzicalitate, desemnează un Rodolfo particular, convingător din punct de vedere interpretativ, însă din punct de vedere scenic a părut, într-un fel, rigid. Tinerii boemi Marcello, interpretat de Fabio Capitanucci, Schaunard, de Massimo Cavalletti şi Collline, de Marco Spotti, au fost încântători, cu voci temperate şi calde, adaptate personajelor. Punctul slab al castului a fost soprana americană Ellie Dehn, cu o interpretare incoloră.
Tanarul dirijor Daniele Rustioni
Tînărul dirijor Daniele Rustioni a oferit o eficace interpretare a operei pucciniene, plină de patos, prin gesturi clare reuşind să coorodoneze perfect orchestra, soliştii, corul şi să ducă totul către un rezultat final apreciabil, deşi, uneori, volumele au fost poate prea apăsate în confruntarea cu soliştii, mai ales în scena finală”, scrie criticul muzical Susanna Toffaloni
Aplauze pentru toţi protagoniştii care au fost de câteva ori chemaţi la scenă deschisă, chiar maestrul Zeffirelli, prezent în sală, a fost încântat.
Celebrul Franco Zeffirelli a aplaudat-o şi a îmbrăţişat-o în final pe Angela Gheorghiu, fiind încântat de interpretarea sa, considerând-o una dintre marile soprane ale lumii la ora actuală.
Angela Gheorgiu va mai susţine spectacole cu “Boema” pe 4 şi 8 octombrie.
Majestatea Sa Regele Mihai îi va acorda, pe 25 octombrie, decoraţia “Nihil Sine Deo”, conferită personalităţilor marcante care au realizat performanţe de înalt nivel.
Angela Gheorghiu si Piotr Beczala
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.