Astra Vagoane își apără tramvaiul: are unul dintre cele mai eficiente motoare

Conducerea Astra Vagoane susține că e victima colaterală a disputelor politice și din această cauză angajați ai Primăriei Capitalei nu respectă contractul

Astra Vagoane își apără tramvaiul: are unul dintre cele mai eficiente motoare

Conducerea Astra Vagoane susține că e victima colaterală a disputelor politice și din această cauză angajați ai Primăriei Capitalei nu respectă contractul

Conducerea Astra Vagoane susține că e victima colaterală a disputelor politice și din această cauză angajați ai Primăriei Capitalei nu respectă contractul pentru livrarea pentru municipalitate a tramvaielor produse la Arad, conform contractului. Până în prezent, compania a trimis Bucureștiului 9 tramvaie pentru care nu s-a făcut recepția. ”În Comisia de recepție au fost promovate aceleași persoane din Primărie care au întocmit caietul de sarcini. Aceste persoane sunt anti-Astra”, susține Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Arad. Totul a pornit în urmă cu patru ani atunci când Primăria, condusă atunci de Gabriela Firea, a acordat contractul de licitație unei companii din Turcia. Astra a făcut contestație și a câștigat procesul. Primăria a făcut recurs însă a fost respins. ”Am avut multe înfățișări în instanță și niciodată nu a venit cineva de la Primăria Bucureștiului. Asta ne dă de gândit”, a afirmat Blidar. Conform reprezentantului companiei, de atunci au început și atacurile, cum că produsele Astra ”sunt prea lungi, prea late, nu au roți etc.”. În afară de Alstom și Siemens, produsele noastre sunt cele mai bune din Europa. Sunt omologate”, a completat Blidar.

Pentru că toate căile din instanță au fost epuizate, contractul de livrare a 100 de tramvaie a fost semnat între Primăria Capitalei și Astra Vagoane s-a semnat. Pentru că tehnologia avansează, Astra a propus echiparea tramvaielor cu un motor mai economic și mai puternic, produs de Siemens. Contractul ar fi rămas la aceiași parametri financiari, însă pentru firmă ar fi însemnat cheltuieli suplimentare, însă un produs superior. Reprezentanții Primăriei au invocat că aceste tramvaie, cu motoare noi, nu sunt omologate. Cei de la Astra spun că nu e nevoie de o nouă omologare.

Și disputa aceast se ține și în spațiul politic. „Noile tramvaie nu circulă încă prin București pentru că producătorul a folosit alte piese față de cele prezentate în oferta câștigătoare. În plus, tramvaiul nu poate fi scos pe șine pentru că nu are certificat de omologare tocmai pentru că detalii tehnice importante sunt diferite de cele prezentate în licitație. Și totuși, primarul general face presiuni enorme asupra comisiei de recepție pentru a le accepta. Tramvaiele ajunse în probe la București au alte motoare, cu o putere mai mică, față de cele prezentate în ofertă trimisă Primăriei Capitalei în timpul licitației. Mai exact, motorul nu dezvoltă 120 kw, ci doar 100 kw. Piesa are un alt producător și, evident, un alt preț, mai mare decât cel declarat la licitație. Un fleac! Aceeași problemă a fost constatată de specialiști în cazul boghiului și a sistemului de acționare. Aceste piese extrem de importante și costisitoare diferă față de cele prezentate în oferta câștigătoare. Întrebarea este dacă având aceste piese ar fi obținut același punctaj în timpul licitației”, a scris Firea.

În replică, cei de la Astra au spus următoarele: ”Astra a depus o ofertă cu 5 ani în urmă, în care este specificată puterea de 120kW/motor. În perioada care s-a scurs de la depunerea ofertei, au apărut motoare mai performante, mai fiabile și mai economice din punct de vedere al consumului de energie, așa că am decis înlocuirea motorului ofertat cu un motor Siemens -Germania care dezvoltă o putere cuprinsă între 100-150 kW superior celui ofertat inițial fapt confirmat și de AFER, organismul tehnic specializat al Ministerului Transporturilor in domeniul feroviar si de transport cu metroul. În documentele de licitație nu a fost cerută o putere a motorului aceasta fiind de competența fabricantului”, a spus Blidar.

Firea a fost acuzată că face interesele companiei turcești, cea care a câștigat inițial licitația.

Actualul primar, Nicușor Dan, a promis că în septembrie 4-5 tramvaie vor intra în circulație. Primaria are acum 9 tramvaie de la Astra dar pentru care nu a făcut recepția. Blidar a spus că dacă până la finele acestei luni nu se va face respectiva recepție, va opri livarea tramvaielor, deși în fabrică sunt 30 de unități care sunt în stadii avansate de producție. „Tramvaiele care au venit au motoare Siemens, comisia de recepție se va pronunța asupra conformității motoarelor cu oferta făcută și care ofertă a respectat caietul de sarcini, o să avem răspunsul final de la comisia de recepție. E o chestiune tehnică, dacă puterea motorului permite o viață lungă. Cerința din caietul de sarcini și oferta Astra pe care noi o verificăm este ca motoarele să dezvolte o putere de 120 kW în condiții care să-i permită o durată de viață lungă. Asta trebuie să verifice comisia”, a precizat Nicușor Dan.

Distribuie articolul pe:

37 comentarii

  1. domnul director Blidar, unul din cei putini: se adevereste zicala lui Constantin Tanase, ca sa primesti laude la Bucuresti, trebuie sa ai la Paris, un biss!!
    Oare acum, trebuie cu mult mai muult?..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.