Astra Vagoane își apără tramvaiul: are unul dintre cele mai eficiente motoare

Conducerea Astra Vagoane susține că e victima colaterală a disputelor politice și din această cauză angajați ai Primăriei Capitalei nu respectă contractul pentru livrarea pentru municipalitate a tramvaielor produse la Arad, conform contractului. Până în prezent, compania a trimis Bucureștiului 9 tramvaie pentru care nu s-a făcut recepția. ”În Comisia de recepție au fost promovate aceleași persoane din Primărie care au întocmit caietul de sarcini. Aceste persoane sunt anti-Astra”, susține Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Arad. Totul a pornit în urmă cu patru ani atunci când Primăria, condusă atunci de Gabriela Firea, a acordat contractul de licitație unei companii din Turcia. Astra a făcut contestație și a câștigat procesul. Primăria a făcut recurs însă a fost respins. ”Am avut multe înfățișări în instanță și niciodată nu a venit cineva de la Primăria Bucureștiului. Asta ne dă de gândit”, a afirmat Blidar. Conform reprezentantului companiei, de atunci au început și atacurile, cum că produsele Astra ”sunt prea lungi, prea late, nu au roți etc.”. În afară de Alstom și Siemens, produsele noastre sunt cele mai bune din Europa. Sunt omologate”, a completat Blidar.

Pentru că toate căile din instanță au fost epuizate, contractul de livrare a 100 de tramvaie a fost semnat între Primăria Capitalei și Astra Vagoane s-a semnat. Pentru că tehnologia avansează, Astra a propus echiparea tramvaielor cu un motor mai economic și mai puternic, produs de Siemens. Contractul ar fi rămas la aceiași parametri financiari, însă pentru firmă ar fi însemnat cheltuieli suplimentare, însă un produs superior. Reprezentanții Primăriei au invocat că aceste tramvaie, cu motoare noi, nu sunt omologate. Cei de la Astra spun că nu e nevoie de o nouă omologare.

Și disputa aceast se ține și în spațiul politic. „Noile tramvaie nu circulă încă prin București pentru că producătorul a folosit alte piese față de cele prezentate în oferta câștigătoare. În plus, tramvaiul nu poate fi scos pe șine pentru că nu are certificat de omologare tocmai pentru că detalii tehnice importante sunt diferite de cele prezentate în licitație. Și totuși, primarul general face presiuni enorme asupra comisiei de recepție pentru a le accepta. Tramvaiele ajunse în probe la București au alte motoare, cu o putere mai mică, față de cele prezentate în ofertă trimisă Primăriei Capitalei în timpul licitației. Mai exact, motorul nu dezvoltă 120 kw, ci doar 100 kw. Piesa are un alt producător și, evident, un alt preț, mai mare decât cel declarat la licitație. Un fleac! Aceeași problemă a fost constatată de specialiști în cazul boghiului și a sistemului de acționare. Aceste piese extrem de importante și costisitoare diferă față de cele prezentate în oferta câștigătoare. Întrebarea este dacă având aceste piese ar fi obținut același punctaj în timpul licitației”, a scris Firea.

În replică, cei de la Astra au spus următoarele: ”Astra a depus o ofertă cu 5 ani în urmă, în care este specificată puterea de 120kW/motor. În perioada care s-a scurs de la depunerea ofertei, au apărut motoare mai performante, mai fiabile și mai economice din punct de vedere al consumului de energie, așa că am decis înlocuirea motorului ofertat cu un motor Siemens -Germania care dezvoltă o putere cuprinsă între 100-150 kW superior celui ofertat inițial fapt confirmat și de AFER, organismul tehnic specializat al Ministerului Transporturilor in domeniul feroviar si de transport cu metroul. În documentele de licitație nu a fost cerută o putere a motorului aceasta fiind de competența fabricantului”, a spus Blidar.

Firea a fost acuzată că face interesele companiei turcești, cea care a câștigat inițial licitația.

Actualul primar, Nicușor Dan, a promis că în septembrie 4-5 tramvaie vor intra în circulație. Primaria are acum 9 tramvaie de la Astra dar pentru care nu a făcut recepția. Blidar a spus că dacă până la finele acestei luni nu se va face respectiva recepție, va opri livarea tramvaielor, deși în fabrică sunt 30 de unități care sunt în stadii avansate de producție. „Tramvaiele care au venit au motoare Siemens, comisia de recepție se va pronunța asupra conformității motoarelor cu oferta făcută și care ofertă a respectat caietul de sarcini, o să avem răspunsul final de la comisia de recepție. E o chestiune tehnică, dacă puterea motorului permite o viață lungă. Cerința din caietul de sarcini și oferta Astra pe care noi o verificăm este ca motoarele să dezvolte o putere de 120 kW în condiții care să-i permită o durată de viață lungă. Asta trebuie să verifice comisia”, a precizat Nicușor Dan.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Cosmin Pam Matei 4575 Articole
Author

36 de Comentarii

  1. Imi amintesc aceeasi contrazicere intre Astra si politicieni pe ceea ce se construieste in Romania cu munca cetatenilor! Exista interesul politic sa functioneze bine totul in Romania? NU! Exista inters politic pentru distrugere a totul din Romania? DA! Una bucata miting puternic obligatoriu trebuie sa apara dar doar in zi de lucru cand sunt la munca handralaii politici, sa auda forta urletelor! Obligatoriu: sa nu accepte politicieni in fruntea mitingiilor si NU acaparari politic a mitingului!

  2. Dle Blidar nu le mai dați niciun tramvai!…au ajuns să se priceapă toți proști la motoare electrice…
    Astfel de motoare electrice au fost verificate la laboratorul de mașini electrice al facultăți de electrotehnică din unic.Brasov!!…profesor Pesteanu și profesor Dan Ilea!… și dr.Peter Ioan șef constructor motoare electrice și circuite magnetice la firma Electopreciza Săcele Brașov!…
    Pentru cretinii din bucale „motoarele electrice sunt parte a mașinilor electrice „…!…nu sunt vehicule auto electrice boilor!…
    Catedra de masini electrice din brașov este una dintre cele mai bune din românia, fiind condusă mulți ani de renumitul profesor, părintele mașinilor electrice din românia, profesor Andrei Nicolaide!…
    Asa că dle Blidar vedeți-vă de alte contracte, să-și aducă mămăligarii din capitală tramvaie din Somalia!
    Vă doresc sănătate!…

  3. In Arad circula foarte OK tramvaie Astra,in Bucuresti,daca nu avem tramvaie turcesti se basica Firea Sarmancur

  4. stiti ce-i straniu 😀
    mishteaux isi trage iar castanele pe spuza lui 😉 si se va „arde” la unghii 😉 ! 😀

    Pfrea des pomenea fara temei … aproponar faza cu CHURCHIL si „enigma” ascunsa nemtilor
    ca sa nu bat la ochi ce-au gasit usr-isti despre
    CHURCHIL si Lucian BODE …pe … wikipedia(= o colectie de texte razlete puse-n ordine pur alfabetica 🙁 ! ) !

    PS: asa ca mishteaux nu e … comentator ? !
    PPS: in comm-urile lui inca multe profetii de implinit se ascund 😉 😛 😀 !
    Shalom !

  5. @mishteaux ai avut stranie 😉 dreptate in
    predictia ca nu-l vor schimba „ei” pe Dincu de la aparare 😉 ! = Ce urmeaza-n Ukraina (relativ la MIDTERMS dupa nasolia democratilor in Arabia Saudita 😀 care nu se stie de la „cine” a primit asigurari din USA 🙂 ca isi pot permite fara riscuri , cele deja intamplate la Biden = concluzia e ca in USA se deja stie in anumite cercuri de imensa pierdere electoarala , AMBELE CAMERE, a democratilor in curand !)
    Esti tare si le sti pe-ale tuturor … doar ca information-„intergralist” poti sti
    si de-a le rusilor si de-ale yankeilor si de-ale chinezilor(inca nu toate zise 😛 de exemplu desi sti data atacului aidoma „24-joi” …”taci in iarba” putzind discret 😀 !)

    @mishteaux -> IQ>145 PUP!

  6. Moama cat de multi patriotarzii in firul asta, nu va e rusine sa aparati prostiile de tramvaie de la Arad, in timp ce alea turcesti sunt peste ele calitativ? Daca tot dam multi bani macar sa luam calitatea.

  7. Lucian Bode si +
    ENIGMA !
    (mda … se pare ca centralizarea analizelor productiilor diverselor provincii imperiale
    functioneaza ca … „scheleti in dulap” …pentru
    momente oportune ? 😉 ! )
    NASOL momentu’ ! 🙂 USA trebuie sa fie pentru ea insasi INTERN ca … „syndicatul informatiei globale” …poate …
    deveni (daca n-a deja devenit 😉 )
    de sine statator !
    „Turning and turning in the widening gyre
    The falcon cannot hear the falconer;
    Things fall apart; the centre cannot hold;”
    mishteaux e …SPECIAL ! ( faza cu „mijlocul lui octombrie” la Trump n-a functionat …desi democratii credeaau asta = EPIGONI ! )

  8. Si in Timișoara circulă foarte bine tramvaiele turcești, și mai ieftine. Dacă nu avem tramvaie de la Siemens, unii dintre cei mai mari corupători, se oftică Doina Hoitului.

  9. Mishteaux 😀 😀 😀
    esti cel mai comic … 😀 = „mascaricikovaka” 😀 :* intalnit vreodata … razletz pe campiile digitale 😛
    clown-ule ! (apropourile, hinturile tale-s … peste nivelul normal de inteligenta cotidiana = esti totusi de putinii statistici necesari 😛 … p[r]ost-inteles …totusi ! <3

    Stranie si misterioasa inteligence (IQ=?) a dovedesti ! PUP !

  10. @Rammstein
    -pe loc repaus!
    (pana la circuitu magnetic
    trebuie bobinat circuitu economic,
    ca la papusha de descantec)

  11. punem in oglinda pe directorul Blidar si pe mahalagioaica sarmantur, crapa in doua secunde si oglinzile venetiene.
    Dupa ce ca tara asta nu mai are decat usoare urme de industrie, v-ati pus cu demolarea si aici.
    Toate serviciile dorm, procurorii dorm? Ca de politicieni, nu mai intreb…
    Domnule director Blidar, de ani de zile urmaresc stradaniile dumneavoastra si ale colectivului, toata cinstea si respectul!

  12. Nu mai promovați produsele străine!
    Sunteți turco-firofili ?
    Tramvaiele Astra sint ok!
    PS.
    Mergeți in OLANDA să vedeți cum își protejează produsele lor.
    Rar dai peste produse de import. Doar cele care din cauza climei nu pot fi produse in Olanda. E vorba de citrice,banane,vinuri,etc.
    Bere din Olanda,cafea( se prelucrează si se ambalează in OLANDA ),etc,etc.

  13. Chiar dacă ar fi mult mai rele decît cele turcești (dar, se pare, nu sînt) și ar fi mai scumpe tot trebuie luat de la români chiar dacă cele mai multe piese, din păcate, sînt din import.
    Dacă mai aveți unde suiți-vă-ntr-un tramvai Timiș 2, 100% românesc. Uitați pt o clipă neîntreținerea lor și n-aveți cum să nu vă dați seama că în ele este loc chiar locuri pe scaune la fel, este lumină, nu te sufoci. Le lipsește doar aerul condiționat (o cutie desupra fiecărui vagon) și ecranele de tablete (250 de lei o sută ecrane pe alibaba).
    TOT ceea ce se face acuma este împotriva noastră: mai rău, mai scump, mai inconfortabil. Gândiți-vă numai la condițiile de zbor sau croiul hainelor!

  14. Este o veste buna totusi astazi, domnul ministru al justitiei Predoiu a faultat calificat Consitutia Romaniei iar protocoalele si acoperitii din justitie au primit liber la vanatoare de politicienii din Romania la ordinele primite de la Bruxelles, siungura scapare a lui tanti Gaby Vanghelie Firea este sa scoata un certificat medical in grad de hanicap daca se poate si retroactiv ca nu se stie de cand incepe vantoarea, altfel o mananca pe paine madam Kovvesi – va dati seama ce ocazie pe colegii din PSD sa o prezinte pe sticla ca fiind coruptul zilei in speta cu acizitiile dedicate, abonate de pe piata extracomunitara.
    Abia astept sa vedem cum se va repeta goana dupa vrajitoare de politicieni romani si capitalisti autohtoni in numele luptei europene impotriva coruptilor lor pentru a-i face sa uite de saracia cumplita indusa de inflatia urisa ce s a abatut asupra acestor conationali corecti, platitori de taxe si impozite.

  15. Un stat normal si un guvern sanatos la mansarda ar trebui sa aiba tot interesul pentru ca firmele indigene sa aprovizioneza cu produse romanesti piata. Iar daca se impune, la aceste firme, pentru a deveni competitive, guvernul ar trebui sa aloce sume de la bugetul statului. Ceea ce face si ce spune ministrul in guvernul Romaniei, Gabriela Firea, este cel putin revoltator.

  16. Curat balamuc monşer! S-A RESPECTAT CAIETUL DE SARCINI? NU! Repet: NU! NU! NU! DECI? CE ATÂTA BALAMUC! …. când te duci la piaţă şi vrei mere vânzătorul iti dă mere nu pere!

    Profesorul Peşteanu nu-i profesor ci doar asistent in plus are niscaiva studii prin Germania deci normal să tragă spuza pe turta Siemensului! Andrei Nicolaide a fost doar profesor consultant. De ce intoxici dom’le?
    „Catedra de masini electrice din brașov este una dintre cele mai bune din românia” ….. hahahaha, asta-i gluma zilei?

  17. @oana
    -si prezervative romanesti din latex de la Gradina Botanica!

    e o cearta intre banditi si atata tot;
    nu va suparati,la vara tot cu horeca natzionala faceti concediu.

  18. adica siemens a facut „pretzu pietzei”
    si asa au aparut si astra si turcii,
    „concurentza”,simplu.

    2’000’000 euri pa un tramway parlit pare cam mult.

  19. Politica antinationla a PSD , in actiune . Pe fata , cind interesele personale sunt mai importante decit cele nationale . Ministrul Firea tiraste psd intr-o fundatura periculoasa !

  20. Nu vreti rahat turcesc, luati rahat romanesc, asamblat de specialistii autohtoni de azi, din piese importate din China!

  21. Bai frate cata prostie citesc de la unii atotștiutori ma uimesc pe zi ce trece…
    Pai dacă din 1970-1980 tramvaiele, metrourile, locomotivele, autovehiculele, vapoarele, avioane, elicoptere, etc, produse în România circula, navighează, zboară și în ziua de astăzi înseamna ca nu sunt bai nene asa proaste precum spun atotștiutorii ăștia care postează ce le bese mintea chiar dacă toți suntem ferm convinși ca nu sunt nici cele mai confortabile nici cele mai fiabile nici cele mai frumoase dar au rezistat pana în ziua de azi și în afara de asta ar trebui sa avem un gram de mândrie în noi ca au fost produse în România iar noi Romani ne-am folosit și încă ne folosim de ele și în prezent…
    Daca ar fi după mintea unora care scriu la genul asta de articole noi ca nație ar trebui sa dispărem de pe harta României iar tara asta sa o lăsăm eventual Turcilor.
    Eu unul sunt mândru de tot ce se mai produce în tara asta, absolut de tot.
    Iar cat tine de tramvaiele Fabricate la Arad abia aștept sa le vad pe sine și sa circul cu ele, și sa ma mândresc ca sunt Produse în România asta asa sa moara de oftica toți urâcioși de România de Romanii care încă mai sunt Romani și în același timp oameni și de produsele Fabricate în România…
    P.S. Când veți vedea tramvaiele Astra circulând pe sinele din Bucuresti sa crăpați de ciuda împreună cu Smechera de fosta primarita care moare de oftica ca nu ia ieșit smenu cu Turcii…

  22. Astra Arad NU e o firma romaneasca, ci una secesionista, cu un produs ce isi afiseaza marfa pe față,
    antiromânește, adica ”IMPERIO”, in amintirea odiosului imperiu haustro-unguresc. (Mai sunt si ăilalti de la Satu Mare cu al lor ”UNIO”, in amintirea lui unio trium nationum.)
    Dar mai si judecati, nu haliti tot ce vi se vantura printre ochi.

  23. „Astra Arad NU e o firma romaneasca, ci una secesionista, cu un produs ce isi afiseaza marfa pe față” ……. BINGOOOOOOOOO! BINGOOOOOOOOO! BINGOOOOOOOOO! Ce ochi de vultur ai dom’le! Să observi un astfel de detaliu (care pare insignifiant în fotografie) nu de ici de colo.

  24. O să aştepţi mult şi bine! Ştii cât durează omologarea? Ştii câţi ani de pârnaie îţi furi dacă aprobi achiziţia prin licitaţie a unui servici/produs neomologat şi neconform cu caietul de sarcini?

  25. Se simt oare cu musca pe caciula baietii aia de se tot autoconving mereu ca fac tramvaie bune? Sunt ridicoli si necredibili, lumea i-ar intelege daca ar produce rachete spatiale dar atata autolauda pentru asamblarea unor table chiar da de banuit.

  26. Astra Arad n-o fi firma romaneasca, dar este in Romania. Deci trebuie inchisa ca sa cumparam tramvaie din Turcia, sa furnizeze capsunari in Vest, iar terenurile ei sa fie vandute ptr constructia de blocuri……[Rumburak]

  27. Parerea mea, pe care am expuso acum citeva luni, este de a aface an act aditional la contract, care sa prevada ca se pot inlocui motoarele de 120 de kw, cu cele de 100, din motive de eficienta sporita si economie la energie! Asfel se salveaza o aprovizionare a pietei romanesti cu mijloace de transport ansamblate/fabricate in Romania! Sa lase unii ipocrizia si sa serveasca cetateanul!!

  28. @cine se scuza, se acuza!
    La cum le sunt montati pe exterior 🙂 magnetii permanenti in motoare, au sanse, in timp, sa le zboare-ntre urechi la centrifugare …
    mda

  29. e vre-o sansa ca aluzia lui mishteaux (la motoare 😉 )
    sa fie … halatu’ ? 😉

  30. Bucurestiul e-n deal, Aradu-n șes.Ceva putere tot trebuie ca să-mpinga căruța.Tehnic vorbind, puteausă ceară garanție pe motoare de 5 ani cu recuperare în caz de desființarea firmei și cu asta basta.Dacă trag toți tonții de el și nu face față, în 5 ani se duce naibii,își reclamă garanția cu montarea altui motor, mai mare.Nu era mare filozofeală, dar Pandele rămânea fără parandărăt și juzii fără obiectul muncii, bașca publicități.Industrie ioc, toți mocofanii, țațe-n piață.Circ oriental de imbecili în fotolii mult peste posibilități.Peșcheșul, ce să-i faci!.

  31. Ce-i co-rect nu-i inco-rect: 100 kw este superior lui 120 kw. Jos palaria !

  32. Citat din Wikipedia- ASTRA IMPERIO
    Transurb Galati – Astra Autentic – 18,6m – 4x100kW
    OTL Oradea – Astra Imperio – 27,2m – 4x100kW
    STB – Astra Imperio Metropolitan – 36,1m – 4x120kW in realitate 4x100kW ?!?

  33. Ce inseamna eficienta la un motor electric folosit la rotatia unui boghiu care prin frecarea fier pe fier transforma miscarea de rotatie in miscare liniara ? Cuplul dezvolata determina acceleratie, iar puterea absorbita determina viteza de deplasare. Ambele performante depind de coeficientul de frecare intre boghiu si sina, care nu depinde de motorul electric. In anul 2022 constructia unui motor electric de curent continuu nu mai prezinta vreun secret, sunt cel putin vreo 50 de ani decand se construieste si la noi echipamente electrice rulante. A spune azi ca tu faci motoare mai eficiente este un mod de-ai pacali pe necunoscatori. In ziua de azi conteaza costul de exploatare si cel de amortizare.

  34. poate ca specilistul blidar ne spune de ce caietul de sarcini NU a prevazut ca lungimea acestor conserve este mai mare ca a peroanelor existente si la data incredintarii contractului ?cum se face ca motorul de 120 kw este inlocuit cu unul de 100kw ,,atat de performant,, si mai scump ?modificarea peroanelor se face pe banii oparitului blidar? insistenta mucusorului se face pentru ,,binele,, bucurestenilor la fel ca lipsa caldurii,apei calde, gunoaiele care inunda orasul,turmele de sobolani ?care este comisionul mucusorului ? sau din ,,patriotism,, usristo-liberal ?

  35. domnul director Blidar, unul din cei putini: se adevereste zicala lui Constantin Tanase, ca sa primesti laude la Bucuresti, trebuie sa ai la Paris, un biss!!
    Oare acum, trebuie cu mult mai muult?..

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.