Premierul Ilie Bolojan și vicepremierul pentru reformă, Dragoș Anastasiu, au prezentat măsurile pregătite de Executiv pentru reforma companiilor de stat.
”Imaginea de ansamblu v-a făcut-o primul ministru Ilie Bolojan. Vorbim despre un memorandum care o să treacă prin guvern la următoarea ședință și care are ca scop constituirea unui grup de lucru interministerial pentru eficientizarea întreprinderilor publice”, a spus la rândul său Dragoș Anastasiu.
”Vrem să avem mai mulți bani la bugetul de stat, mai puține subvenții, o mai bună calitate a serviciilor, la fel cum orice fel de companie privată gândește. Pentru a înainta în demersul nostru va trebui să modificăm legislația.
Fac precizarea că orice fel de modificare va fi făcută după consultări cu Comisia Europeană și OCDE.
Am rămas în urmă cu câteva jaloane din PNRR. Deci facem acest demers și pentru a rezolva problema legată de penalitățile din PNRR”
Aș vrea să vă dau o radiografie: în ultimele 10 zile am făcut pași în ceea ce privește colectarea datelor. Vă dau câteva elemente și vă anunț că AMEPIP, chiar cu puțin timp înainte, a centralizat definitiv și a organizat date importante cu privire la companiile de stat. Mâine vor fi publicate.
”Să vedem ce înseamnă întreprinderi publice în România:
- 1.326 de întreprinderi publice la AMEPIP
- 1.182 la nivel local
- 144 la nivel central
- 842 de SRL-uri
Dacă începem să triem și punem deoparte toate companiile centrale și companiile locale care au impact, avem 315 întreprinderi publice care fac 96% din cifra de afaceri a tuturor întreprinderilor.
- Din 256.000 de anagjați, 173.000 sunt în aceste 315.
- Veniturile totale ale tuturor companiilor sunt de 127 de miliarde.
- Top 315 au 13,6 miliarde, adică 96% din venituri.
- Subvenții: total 14 miliarde, iar aceste companii 13,6%.
- Profiturile: 15 miliarde, dar scădem subvențiile.
- în total 315: 14,9 miliarde. Pierderi: 266 de întreprinderi generează pierderi după ce primesc subvenție.
Ce se întâmplă cu cele 1.182 de companii locale?
- în jur de 300 nu au depus date financiare, deci nu știm despre ele nimic
- în jur de 250 de companii au venituri 0 (astea sunt în total 550)
- în jur de 230 au pierdere
- în jur de 600 au până la 10 angajați
- avem zone de activitate: apă canal (326), jumătate pe profit, jumătate fie nu știm de ele, fie au pierderi
- 146 de companii de salubritate
- 61 de companii de transport
Începând de ieri, au început să curgă amenzile, până acum AMEPIP nu a amendat aceste companii, dar dacă nu avem disciplină nu se face treabă.
Ce se întâmplă cu CA-urile?
În companiile locale, 493 de poziții provizorii și 1.919 sunt permanente.
Ce se întâmplă cu recrutările?
Știm că AMEPIP nu a putut să fie operaționalizat final pentru că nu a reușit să termine procesele de selecție.
Va trebui să facem pași importanți în ceea ce privește selecțiile și rectutările. Cei care fac selecția trebuie să fie persoane și firme cu experiență relevantă în a recruta oameni de acest calibru. Sunt multe cifre. Nu vă mai trec prin ele, îmi pot imagina că au fost prea multe.
”Avem o problemă legată de performanță”
”Am luat niște aeroporturi și ne-am uitat la numărul de pasageri care trec prin acele aeroporturi și am comparat cu România. Din această comparație vedem că la numărul pe care îl avem noi în România, în unele aeroporturi se poate cu mult mai puțin personal.La noi 1.400 de oameni, în alt aeroport 780 de oameni. Asta e o chestiune care ține de performanță, nu numai ce se întâmplă la CA-uri„.
Măsuri propuse
- reducerea numărului de membri din CA-uri și din Consiliile de Supraveghere.
- maximum 3 membri (din maximum 5), companiile mari (de la 5-7 la 3-5) – la regiile autonome,
- reducerea renumerațiilor membrilor din CA-uri
- a directorilor generali.
- plafonarea beneficiilor ( nu ne referim la mașină, laptop, telefon, ci la plata de cazare, sume oferite pentru plata electricității le plafonăm la maxim 10% din renumerația totală fixă)
Pentru funcționarii publici
- să poată facă parte dintr-un singur CA (acum erau două), avem termen de prescripție pentru AMEPIP le pune și anume de la 6 luni la un an, mărim termenul de prescripție, adică nu se mai șterg greșelile atât de repede.
- accelerarea reformei companiilor de stat (acum avem termene destul de largi, propunem acum 3 luni pentru analiză, 3 luni după, să înceapă demersurile pentru eficientizare
- AMEPIP -urile – avem împărțite companiile în local și central, cu focus special pe cele centrale, propunem să ne uităm la cele de impact și la cele cu mai puțin impact
- AMEPIP să se concentreze pe cele 315 companii care au cele mai mari cifre de afaceri.
Compoziția indicatorilor de performanță.
Vrem să punem accent pe calitatea serviciilor și să spunem că 20% ar trebui să fie ponderea pentru satisfacția clientului.
Propunem criterii mai stricte pentru experți, independenți care fac recrutarea.
- am adunat multe propuneri pentru debirocratizare
- urmează publicarea transparentă a datelor despre companiile de stat
- vom publica lista tuturor subvențiilor, tuturor arieratelor, dar și a sumelor pe care aceste companii le au de recuperat de la clienții lor
- vom termina radiografia pentru a trece la diagnostic.
- am inițiat un demers de a strânge un grup de oameni într-un consiliul consultativ care rămâne deschis oricăror propuneri care vin din afară. Ce facem aici e total transparent.
Câteva dintre nume, sunt multe: Speranța Munteanu, Mihaela Mitroi, Iancu Guda, Anca Grigorescu.
O să vedeți transparent întreaga listă când o vom definitiva și o vom oficializa, ]n următoarele zile, a arătat Dragoș Anastasiu.
Infractorul e anastasiu, la brutărie!