Autostrăzile anului 2020: cum mai stăm cu teoria

România ar putea avea la finele acestui an 922 de kilometri de autostradă dacă antreprenorii de pe cinci șantiere se vor ține de cuvânt și vor încheia lucrările care însumează în jur de 70 de kilometri. Este vorba despre segmentul Râșnov-Cristian, de 6,3 kilometri, primii de pe Comarnic-Brașov, de cei 41 de kilometri de pe Sebeș-Turda, de 18 kilometri cuprinși între Iernut și Chețani și de 5,3 kilometri de la granțină, Borș-Biharia, acestea din urmă de pe autostrada Transilvania. Din păcate, cei 18 kilometri dintre Iernut și Chețani vor fi muzeu pentru că lipsește legătura cu restul autostrăzii Transilvania, dintre Chețani și Câmpia Turzii.

Tronsonul de autostradă Râşnov-Cristian, aflat într-un progres fizic de peste 50%, ar putea fi terminat la sfârşitul acestui an, dacă antreprenorul îşi menţine mobilizarea, a declarat ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode. „Săptămâna trecută m-am deplasat pe şantierul autostrăzii Râşnov-Cristian. Acolo avem 6,3 kilometri de autostradă şi 3,9 kilometri de drum la patru benzi, care se află într-un progres fizic de peste 50%, cu mobilizare exemplară a antreprenorului. Acolo erau peste 200 de muncitori pe şantier, cu peste 100 de utilaje. El are ca termen de finalizare 2021. Dar, dacă îşi menţine această mobilizare pe care eu am văzut-o săptămâna trecută, poate finaliza acest obiectiv la sfârşitul anului”, a afirmat Bode, la B1 TV.

Lucrările de la Râșnov-Cristian au început în 20 mai 2019 şi sunt efectuate de Asocierea SC Alpenside SRL – SC Specialist Consulting SRL. Valoarea totală a proiectului este 118.019.701 lei, fără TVA şi, potrivit estimării constructorului, lucrările vor fi gata în luna august 2021, aşa cum rezultă din datele disponibile pe site-ul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Segmentul are o lungime de 6,3 km, plus 3,7 km de drumuri de legătură şi face parte din Autostrada Braşov – Comarnic, însă, în afara segmentului din judeţul Braşov, nu se ştie când vor fi începute lucrările la celelalte loturi. În aceste condiţii, până la unirea cu restul arterei, capătul de autostradă Râşnov – Cristian va putea fi folosită ca variantă ocolitoare pentru cele două localităţi.

Ministrul Bode susține că până pe 30 noiembrie pot fi finalizate şi cele două loturi de 40 de kilometri, aflate în execuţie, ale autostrăzii Sebeş-Turda. „Pe autostrada Sebeş-Turda avem două loturi, aproximativ 40 de kilometri. Pe lotul 1 avem un progres fizic de peste 85%, iar pe lotul 2 undeva la 65-70%. Dacă antreprenorii îşi menţin ritmul de mobilizare, până la termenul stabilit – şi anume 30 noiembrie – ei pot să finalizeze cei 40 de kilometri de autostradă”, a susţinut el. Ritmul de lucru de pe cele loturi rămase de construit sunt diferite. Dacă antreprenorii de pe lotul 2 se mișcă bine, cei de pe primul o fac mai încet.

Lotul 2 are 24,2 kilometri și este construită de către asocierea Aktor SA – SC Euroconstruct Trading SRL, iar costul este de 549.332.494 lei fără TVA. Zielele trecute se lucra intens la podul ce se construieşte peste râul Mureş, în zona comunei Rădeşti, fiind ridicată şi montată ultima grindă. Operaţiunea a fost finalizată într-un timp record de către subcontractorii antreprenorului, firmele Deme Macarale şi Retter. Zilele acestea cele două societăţi vor relua activitatea de ridicare şi montare a grinzilor la km 26, lângă linia de cale ferată de la Teiuş şi la km 40, la o supratraveresare din apropierea viitorului pod peste râul Mureş de la Sâncrai.În prezent, lucrările au fost revigorate de două firme româneşti: Marcotim, societatea care lucrează la tersamente şi Retter, firma care se ocupă de majoritatea structurilor de pe acest lot în lungime de circa 24 de km, care se întinde între Alba Iulia şi Aiud.

Lotul 1 are 17 kilometri, este construit de asocierea SC Impresa Pizzarotti & C SpA – SC Pomponio SRL, iar costul este de 541.739.137 lei fără TVA. Din păcate, italienii de la Pizzarotti au înregistrat progrese foarte slabe. Chiar dacă stadiul fizic al lucrărilor este la aproximativ 84%, ritmul în care se lucrează ne face să credem că acest segment de autostradă nu va fi deschis circulației în acest an. În nodul rutier Sebeș, pe breteaua mare care face legătura cu A1 pe sensul Alba Iulia-Sebeș-Sibiu s-au ridicat terasamentele, dar progresele la structurile nodului sunt infime, scrie Ziarul Unirea. În zona Lancrăm, lângă benzinăria Lukoil, s-au terminat lucrările la conducta de apă, nici până la această ora nefiind excavat complet sub podul metalic de pe DN, care supraversează autostrada. La Oarda, există două hotărâri judecătorești pronunțate de instanța de judecată, care îi obligă pe Pizzarotti să respecte nivelul de zgomot și să izoleze fonic locuințele, mai scrie Unirea.

Lucrările la tronsonul de autostradă între Chețani și Câmpia Turzii sunt înghețate pentru că oficialii de la Compania de Autostrăzi (CNAIR) nu își asumă cheltuielile suplimentare apărute în execuție și pentru că situația constructorului Straco este precară, fiind în insolvență, susțin reprezentanții asociației Pro Infrastructură. În schimb, la tronsonul alăturat, între Chețani și Iernut, lucrările avansează în ritm alert, iar asocierea Astaldi-Max Boegl a ajuns la stadiul fizic de aproximativ 90%. În condiții normale, acest segment din Autostrada Transilvania va fi gata în luna iulie. Numai că cei 17,9 kilometri riscă să fie nefuncționali în lipsa avansului segmentului Chețani-Câmpia Turzii. ”Prin urmare, în câteva luni, sectorul Iernut-Chețani are șanse mari să devină un nou de autostradă pentru că nodul rutier Chețani este pe tronsonul celor de la Straco. Solicităm responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SĂ REZILIEZE DE URGENȚĂ contractul cu Straco, să preia și să finalizeze în regie proprie în această vară nodul Chețani (cel puțin două bretele aferente conexiunii A3-DN15) pentru ca șoferii să poată circula pe noua autostradă, să facă rapid expertiza și apoi să lanseze licitația lucrărilor rămase până la Câmpia Turzii”, au spus cei de la Pro Infrastructură.

Lotul Biharia – Borş din A3 este primul tronson de autostradă care ar putea fi inaugurat anul acesta în România, respectiv până la finele lunii iulie. Conform forumului Asociaţiei Pro Infrastructură (API), constructorii au a ajuns cu parapeţii la câteva sute de metri de pasajul peste calea ferată şi a montat chiar şi panouri antiorbire. Trameco, firmă a grupului Selina, a ajuns în ianuarie la un grad de execuţie de 73% pe lotul Biharia – Borş, potrivit celor mai recente date publicate pe site-ul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Termenul estimat pentru finlizarea lucrărilor este al treilea trimestru al anului, iar potrivit informaţiilor apărute încă de anul trecut în presa maghiară, acest lot de autostradă ar putea fi inaugurat simultan cu lotul vecin din Ungaria până pe 30 iulie 2020.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4581 Articole
Author

4 Comentarii

  1. cine se mai uită în gura ăstora de asociația aia? Vorba lui bădică: eu te știu cine ești și ce hram porți.

  2. Dar despre Deva-Lugoj nimic. Mai sunt câțiva kilometri și celebrul tunel de protecție a ursului de cavernă dipărut acum vreao 25 de mii de ani, sunt abandonați? Despre Autostrada Moldova NIMIC??? Tronsonul Sibiu Pitești prin Curtea de Argeș NMIC??? București UE din lipsa acestui tronson nu e muzeu? Tronsonul Craiva-Pitești uitat? Tot prima principala preocupare a companiei de autostrăzi România și a celor ce monitorizează lucrările este legarea orașelor Târgu Mureș, Cluj-Napoca și Oradea și indirect Careiul, Salonta, și Huedinul de Ungaria? Dați-i ‘naite minunați guvernanți cu dragoste de români și România!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.