Biriș revine și explică punct cu punct proiectul său controversat

La câteva zile după ce și-a dat demisia din funcția de secretar de stat în Ministerul Finanțelor, Gabriel Biriș a ținut să explice ce a însemnat proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului care a suscitat atât de multe discuții în spațiul public în special datorită măsurii de egalizare a contribuțiilor sociale între angajatori și salariați. „Foarte mult s-a discutat zilele acestea despre proiectul de OUG scurs către presă marţi seară. Eu am lucrat la el câteva sute de ore, colegii mei din MF alte câteva sute. Unii au crezut că l-au înţeles după 3 ore şi s-au apucat să îl „toace”, creând o isterie care a dus la retragerea susţinerii acestuia de către guvern şi, în consecinţă, la demisia mea”, a scris Biriș pe pagina sa de Facebook. Mai departe, acesta a prezentat câteva din măsurile din respectivul proiect în opt puncte pe care le redăm în continuare. Biriș promite că în următoarele zile va reveni și cu alte argumente.

1. CFC rules. Profiturile „parcate” prin paradisuri fiscale deveneau impozabile în România. De-offshore-izarea României…

2. Momentul zero. Un set de măsuri care ar fi făcut extrem de dificil de ascuns averile neimpozitate. Declaraţie de patrimoniu (momentul zero) pentru rezidenţii cu avere de peste 1 milion euro (pentru a fi relevant) + declarare voluntară şi impozit de 16%(la fel cât ar plăti azi dacă ar fi prinşi) + impozit sancţionatoriu de 75% pentru sumele nejustificate identificate prin aplicarea măsurilor de control indirect (nu 16% cum este azi), după „momentul zero”.

3. Impozitul pe dividende rămânea 5%, dar doar pentru dividende de la firme româneşti sau din UE. Pentru restul, în special pentru cele de prin paradisuri fiscale – 16%. Pentru stabilitate, avem nevoie de baza impozabilă mare, nu de erodarea bazei fiscale prin măsuri iresponsabile.

Acestea sunt probabil măsurile care au speriat/iritat cel mai mult pe unii, dar despre care – evident, nu au avut nici un interes să se vorbească public. Cu puţine excepţii, au şi reuşit.

4. Restructurarea Titlului IV (impozitul pe venit) şi Titlului V (contribuţii sociale):, incluzând:
– mutarea CAS şi CASS la angajat, cu ajustarea coresunzatoare a brutului, pentru a asigura neutralitatea măsurii. Nimeni nu ar fi plătit un leu în plus, era o imensă simplificare. O să explic ulterior de ce a fost nevoie de această măsură;
– plafonarea efectivă a bazei de calcul a CAS şi CASS (la 5 şal medii), funcţie de suma veniturilor, nu pe fiecare tip de venit, fără schimbarea structurii actuale (CAS pt. salarii şi venituri din activităţi independente, CASS pentru salarii, venituri din activităţi independente, din investiţii, din cedarea folosinţei bunurilor, din alte venituri);
– introducerea declaraţiei anuale de impunere (nu de venit, că acum), că instrument de globalizare, dar şi de regularizare a CAS, CASS, impozit pe venit. Formular inteligent, calcul automat al impozitelor şi contribuţiilor de plata/de rambursat. Minim 2 milioane de decizii de impunere emise de ANAF anual ar fi dispărut.

5. Redefinirea SOP (stock options) pentru a permite şi antreprenorilor români să atragă talent prin acest instrument de motivare, nu numai companiilor listate, în general multinaţionale.

6. Eliminarea limitării în timp a scutirii de impozit pe profitul reinvestit. Pentru a stimula investiţiile în sectorul privat. În fapt, nici măcar nu este vorba de scutire, ci de amânare. Scutirile nu îmi plac, după cum ştiţi deja:-)

7. TVA
7.1 Eliminarea referirilor la analizarea de către ANAF a „intenţiei şi capacităţii” contribuabilului de a desfăşura activităţi impozabile şi înlocuirea cu analiză de risc, atât la înregistrare cât şi ulterior. Eliminarea posibilităţii de a anula coduri pentru greşeli mici şi introducerea posibilităţii unui sistem de reacţie rapidă împotriva fraudei, prin suspendarea codului (nu anulare). O să explic în detaliu ulterior;
7.2 introducerea unui sistem de TVA cu cota forfetară zero, pentru agricultori. Un regim simplificat, cu efecte similare celui de scutire, fără să fie scutire. O să explic şi asta, e o (altă) poveste frumoasă despre cum se poate simplificare, fără să chinuim oamenii degeaba…
7.3 Reguli noi cu privire la ajustarea TVA, pentru a evita un infrengement.

8. Impozitul pe clădiri, eliminarea evaluărilor la clădirile cu utilizare mixtă şi la locuinţele deţinute de firme. Tot pentru simplificare, valoarea impozabilă urmând a se calcula ca la locuinţele deţinute de persoane fizice.

Secretarul de stat de la Finanţe Gabriel Biriş şi-a dat demisia joi dimineaţă, după scandalul legat de o eventuală modificare a Codului Fiscal, premierul Dacian Cioloş acceptând-o, a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Liviu Iolu. ”În această dimineaţă (joi, n.r.) a ajuns la premierul Dacian Cioloş demisia domnului Biriş din funcţia de secretar de stat, iar premierul a acceptat această demisie. Domnul Biriş are o experienţă în mediul privat de afaceri şi cu experienţa dumnealui a venit cu mai multe propuneri bune de-a lungul timpului, a coordonat proiecte care a condus la măsuri reparatorii ale Codului Fiscal şi acordarea de facilităţi pentru a stimula economie. Pentru aceste lucruri premierul i-a mulţumit dlui secretar de stat Gabriel Biriş. În acelaşi timp, Ministerul Finanţelor a avut un mandat de simplificare a Codului Fiscal, în acord cu politica acestui guvern. Din păcate, dl. Gabriel Biriş a depăşit acest mandat şi a lansat în spaţiul public câteva propuneri pe care acest guvern nu şi le asumă”, a detaliat Iolu.

El a subliniat că Guvernul nu are în vedere majorări de taxe şi impozite.

”În primul rând, cum a spus şi ministrul Finanţelor, acest Guvern nu are în vedere majorări de taxe şi impozite, nu are în vedere o creştere a contribuţiilor sociale obligatorii, nici pentru angajat, nici pentru angajator, persoanele fizice autorizate cu activităţi independente sau profesii liberale nu sunt vizate de măsuri de creştere a taxării, iar în perioada următoare MFP va pune în dezbatere publică nişte modificări ale Codului Fiscal, dar singurele măsuri vizate sunt de simplificare a procedurilor fiscale în favoarea desfăşurării activităţii economice”, a adăugat purtătorul de cuvânt al Guvernului.

Ministerul Finanţelor a anunţat miercuri, ca reacţie la informaţiile apărute cu privire la un proiect de modificare a Codului Fiscal, că nu există un proiect asumat de ministrul Anca Dragu care să includă majorări de taxe şi de impozite sau de contribuţii sociale obligatorii. Biriş şi-a asumat proiectul, dar a susţinut că este regretabil că un proiect aflat în lucru a ajuns la presă.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4575 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.