Căile ferate din Portul Constanța: Degradate, subdimensionate, fără bani de investiții

Volumul de mărfuri din Portul Constanța a crescut semnificativ în ultimii trei ani, dar aprovizionarea, importul și exportul de produse și materii prime sunt afectate de infrastructura feroviară puternic degradată și de lipsa investițiilor, se arată într-o analiză a Consiliului Concurenței.

În contextul actualei situații internaționale, dar și al pandemiei de COVID-19, Portul Constanța a devenit principalul port cu deschidere la Marea Neagră. Astfel, volumul de mărfuri din Portul Constanța ce au proveniență sau destinație Republica Moldova și Ucraina a crescut cu 823%, respectiv 144%, în ultimii trei ani, potrivit unui studiu realizat de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) și Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN), din cadrul Consiliului Concurenței.

Lemnul (+99%), echipamentele și mașinile (+92%) și semințele uleioase (+81%) au înregistrat cele mai mari creșteri în perioada ianuarie 2021 – martie 2022, în tranzitul prin Portul Constanța. La polul opus se află minereurile neferoase, produsele alimentare și nutrețurile și minereurile de fier.

Traficul de mărfuri din Portul Constanta este, însă, afectat de infrastructura feroviară degradată și subdimensionată, de numărul restricțiilor de viteză precum și de lungimea liniilor de cale ferată degradate, administrate de CFR SA, care a crescut constant în ultimii ani.

Cu toate acestea, în perioada ianuarie 2019 – martie 2022 nu au fost alocate sume pentru lucrări de reparații și de întreținere.

Investițiile, vitale în Portul Constanța

Deși există un plan de măsuri pentru fluidizarea tranzitului de mărfuri în Portul Constanța, care prevede eliberarea unor linii de cale ferată blocate cu vagoanele CFR Marfă, precum și implementarea de către CFR SA a unui program de lucrări de reparații și întreținere necesare pentru infrastructura feroviară, acesta nu a fost pus complet în aplicare.

Astfel, cele două autorități din cadrul Consiliului Concurenței recomandă creșterea alocărilor financiare de la bugetul național pentru lucrările de reparație și întreținere a liniilor de cale ferată din cadrul Portului Constanța.

Totodată, Consiliul Concurenței atrage atenția că trebuie deblocate liniile de cale ferată din Portul Constanța, pe care sunt garate vagoane de marfă nefuncționale și a celor situate în apropierea portului, pentru fluidizarea traficului feroviar.

De asemenea, este vitală repunerea în funcțiune a liniilor de cale ferată care sunt închise din cauza stării tehnice necorespunzătoare, în caz contrar ar putea conduce la blocarea Portului, ceea ce va afecta economia națională prin perturbarea activității de import-export și, implicit, aprovizionarea cu materii prime și produse agro-alimentare.

În același timp, este necesară modernizarea liniilor de cale ferată din zonă, inclusiv electrificarea infrastructurii feroviare din port, ţinând cont şi de proiectele de investiţii şi planurile de dezvoltare ale operatorilor portuari, ceea ce va conduce la creșterea capacității de preluare a mărfurilor provenite din port și va contribui la dezvoltarea transportului multimodal şi la creşterea volumelor de trafic de marfă pe calea ferată. Acest lucru se înscrie în strategia Comisiei Europene, care estimează că traficul feroviar de marfă va crește cu 50% până în 2030 și se va dubla până în 2050, comparativ cu anul 2015.

Dezvoltarea infrastructurii portuare, o necesitate

Consiliile de Supraveghere din cadrul Consiliului Concurenței consideră că trebuie realizate investiții pentru realizarea de dane specializate cu adâncimi mari, o reprofilare continuă a acestora, în funcție de specificul mărfurilor, va duce la folosirea la capacitate maximă a terminalelor de depozitare și a maximizării potențialului portului.

Având în vedere că traficul de echipamente și mașini a înregistrat o creștere majoră, se recomandă de asemenea și construirea unui nou terminal Ro-Ro (Roll-on/roll off – tip de navă maritimă specializată în transportul mașinilor și echipamentelor mari) în zona Constanța Sud, incluzând și o legătură cu infrastructura feroviară ceea ce va conduce la o creștere susținută a traficului de acest tip de mărfuri.

O altă recomandare se referă la realizarea unui terminal GNL și a unuia specializat în barje.

Dezvoltarea unui terminal de GNL ar fi o investiție de importanță strategică pentru România având în vedere că pe coasta de vest a Mării Negre nu există un terminal GNL, în timp ce un terminal specializat pentru barje ar permite acostarea în siguranță a peste 200 de barje simultan și ar crește susținut traficul de cereale, îngrășăminte, semințe uleioase și combustibili minerali solizi.

Un singur administrator al infrastructurii de transport feroviar

Consiliul Concurenței recomandă Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) să analizeze oportunitatea gestionării infrastructurii de transport de servicii feroviare în Portul Constanța de către un singur administrator, respectiv CN APM SA, cu respectarea însă a reglementărilor în ceea ce privește siguranța feroviară.

O astfel de gestionare ar permite o mai bună administrare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța, atât în ceea ce privește activitatea desfășurată, cât și tarifele percepute pentru accesul la infrastructura feroviară.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4560 Articole
Author

12 Comentarii

  1. Guvernul Romaniei nu are bani pt. ca trebue sa ajutam Ukraina,la fel trebue sa cumparam armament de razboi si la fel sa platim cotizatia marita comparativ cu al altor tari europene care au o populatie cu mult mai mare ca a noastra pt. NATO ,ca are grije de siguranta noastra ,sa nu ne atace Sf. Sisoe din cer .

  2. Cu salariile pentru politicieni statul cheltuie cam o sută de mii de lei noi/lună,sunt salarii cu miile de zeci de mii de euro pe lună,la CFR unii salariați li s-au dat în jur 400 până la in miliard și 300 de milioane de lei,toți banii odată!!!bani din urmă!!!de ce nu se spune asta,laturilor,care tăceți!?!bani de miel,bani de porc,bani de murături,de anul nou,samd!numai facilități la CFR!!

  3. Cu salariile pentru politicieni statul cheltuie cam o sută de mii de lei noi/lună,sunt salarii cu miile de zeci de mii de euro pe lună,la CFR unii salariați li s-au dat în jur 400 până la in miliard și 300 de milioane de lei,toți banii odată!!!bani din urmă!!!de ce nu se spune asta,laturilor,care tăceți!?!bani de miel,bani de porc,bani de murături,de anul nou,samd!numai facilități la CFR!! Și armata e aia hulită!huooo!!!

  4. Asa se întâmplă când ai mai multe moașe!!…în portul constanța nici dracul nu știe cine conduce, sunt ministerele transportului, energiei,comertului, armatei, miliției, dezvoltării, economiei, agriculturii…..
    Degeaba pui un comandant ca el depinde de aceste ministere!!…
    Normal portul constanța trebuia să aiba autonomie decizională și administrativă!!…cum au marile porturi, Hamburg,Marsilia, Le Havre,..
    nu dispare centralismul democrat liberal comunist…!!

  5. Ei, si ?
    Ce importantza are portul Costanta pentru Criminalii Tradatori de la conducerea Coloniei Romanica ?
    Importanta pentru ei este tara Satanei, Ucraina, unde au trimis 100 de milioane de euro, si militari IDIOTZI care mor si vor muri intr-un razboi care nu este al Romaniei.
    Romanii sa faca ce stiu mai bine: SA DOARMA in CARCIUMI LA UMBRA, SI SA SE TREZEASCA IN SHANTZ LA IARNA.
    ROMANII SUNT UN POPOR DE IDIOTZI IRECUPERABILI CARE ISI MERITA SOARTA DE SCLAVI AI KHAZARULUI CRIMINAL TRADATOR JOIANIS SHASE KASE NEGUSTOR DE COPII, SI A LEPRELOR PENALE DIN POLITICHIA DE RAHAT A ROMANIEI.
    Romani = IDIOTZI = VACCINATZI = MORTZI umblatori !

  6. Era de așteptat sa apăra comentariile cu mâna olandezilor supravegheați discret de Soros care nu lasa portul Constanta sa se dezvolte asa cum a plănuit genialul strateg Grindeanu și mentorii săi buhaiul ala de la PSD Giurgiu , Mitrea zis Cocor, ala de la PSD care se jura ca doarme in cort pr șantier pana e gata autostrada )). Și bineînțeles îl Capo Petrov
    Ai dracului olandezii astia

  7. 120.000 de securisti din cele 7 servicii secrete romanesti mananca 3, 5 miliarde de euro anual de la bugetul statului in timp ce ei servesc interesele stapanilor lor occidentali. Stapani occidentali care au transformat Ronania intr-o colonie.

  8. pilotzi olandezi sint la bordul vaselor ukrainiene…de citzva ani se intimpla deja asta…habar nu avetzi

  9. Portul Constanta – fara o infrastructura rutiera si feroviara moderna in toata Romania – este nefunctional.
    Pentru cei mai putin informati trebuie sa le aduc la cunostiinta ca eficienta Canalului Dunare Marea Neagra s-a dovedit numai pentru transportul materiilor prime catre SIDEX Galati din 1984 si pana in prezent.
    Tarile „prietene” si riverane la Dunare si-au dovedit prietenia si interesele fata de Romania.
    Ukraina a facut canalul Bastroe, bulgarii amenintau ca vor face si ei un canal iar ultima veste vine din Grecia.
    Acestia anunta ca Grecia si China vor sa sape un canal ce va lega Dunarea de Marea Egee.
    Politicienii nostri se piaptana la greu.

  10. Nu numai atât , dupa ce termina canalul tău Dunăre Marea Egee , alianță chinezo greaca va mai sapa un canal peste munții Himalaya ,
    Canalului , denumit Oculta iudeo masonica, va permite vapoarelor sa ajungă in Tibet
    Acum ia-ti pastilele și baga-te la nani ..

  11. Cum nu sunt bani tovarasi, cum nu sunt !!!!!!!!!!!!!!!!! Dar alea 10 miliared de euro din …, dar ale adin p…, dar alea ……… a scuze am uitat ca ca alea zeci de miliarde trebuiesc pentru panselute, paranghelii, stadioane si alte nebunii

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.