Când clanurile interlope au promovat cultura

Luni, la Gala de decernare a premiilor celei de-a XVI-a ediții Internetics s-au acordat 43 de distincții rezervate, folosind formularea organizatorilor, celor care fixează standardele în comunicarea digitală. Printre câștigători s-a numărat și o campanie inedită dedicată Festivalului Internațional Shakespeare de la Craiova, ediția 2016.

„Violența are parte de o audiență mai mare decât cultura. Mijloacele media aleg calea mai ușoară. Imaginea orașului Craiova suferă mereu din această cauză“, își începeau pledoaria pentru ideea lor cei de la agenția de publicitate care a folosit clișeele din știrile de scandal în favoarea unuia dintre cele mai mari evenimente teatrale din România.

Când încerci să îți amintești care sunt formulările în care apare numele orașului din Oltenia în cele mai vizionate știri, se impun lucruri în stilul „Au răsunat împușcături în această seară într-un cartier din agitata Craiovă“ sau „Se ascut săbiile și se pregătesc pistoalele în lumea interlopă a Craiovei“ ori „Lângă Craiova s-a lăsat cu împușcături“. În această primăvară, când montările lui Silviu Purcărete erau pe aceeași scenă cu cele semnate de Thomas Ostermeier sau Yukio Ninagawa, legăturile între violența realității și senzaționalul ficțiunii au regăsit sensul cultural.

„Puțini știu că orașul găzduiește și alte conflicte. Cu mult diferite“

165% este procentul cu care a crescut numărul celor care au preluat informațiile despre Festivalul Shakespeare de la Craiova față de anii trecuți.

La a 10-a ediție a festivalului, unul dintre sponsorii manifestării a încercat să transforme știrile senzaționaliste în recomandări ale montărilor de teatru. Campania s-a numit „Drept de replică pentru Craiova“ și a intrat pe rețelele sociale. „Craiova, orașul tragediilor: Hamlet, Macbeth, Richard al II lea și al III-lea“ sau „Clanurile conduc Craiova: Montague, Capulet și ceilalți“ ori „Cine citește presa zice că Fight Club e la Craiova. Așa e. Marți, Macbeth se bate cu Macduff, iar joi, Hamlet cu Laertes“, erau câteva dintre legăturile pe care anunțurile concepute de creativi reușeau să le facă.

Satisfacție pe cifre

Campania celor de la Cohn and Jansen JWT a adunat foarte repede reacții ale autorităților, ale universităților și ale simplilor utilizatori de pe Internet. Fără promovare plătită pe Facebook, fără să fie promise premii și fără să fie plătite personalități care să sprijine campania, numărul celor care au vorbit despre festival aproape că s-a triplat. Mai bine de 600.000 de persoane au văzut postările legate de festival.

La final, autorii s-au putut lăuda cu peste un milion de apariții ale sloganurilor care au făcut din senzaționalism un vehicul pentru știrea culturală. La Gala Internetics de pe 21 noiembrie a festivalului care și-a propus să promoveze inteligența digitală, campania s-a ales cu argint la secțiunea comunități asociate unei mărci. La ceremonia care a avut loc la Ateneul Român, nu a fost singurul caz în care publicitatea a încercat să împingă publicul spre un produs cultural, o piesă de teatru cu casting interactiv sau concerte de muzică fiind de asemenea printre obiectele campaniilor premiate. Dar acesta a fost singurul demers care lua o realitate socială și o transforma în prilej de discuție despre o manifestare artistică. Gala a marcat încheierea Internetics Digital Week care a adus la Palatul Știrbei o expoziție și mai multe conferințe, precum și serii de evenimente conexe concepute pentru întâlnirea publicului cu industriile de publicitate, tehnologie, IT și gaming.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Tupa 152 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.