Câteva observații despre ministrul Deca

Am vrut să scriu acest articol după numirea doamnei Deca la Ministerul Educației, după ce am citit CV-ul și teza sa de doctorat, dar am avut atunci alte priorități. Acum, văzând că domnul Președinte Iohannis a pus condiția ca la rotativă miniștrii Deca și Aurescu să rămână pe loc, am lăsat cercetarea mea la matematică deoparte și m-am apucat să scriu.

CV-ul doamnei ministru al educației Ligia Deca (aflat pe site-ul ministerului) este, la o citire mai atentă (a se vedea transpunerea mea cronologic crescătoare în Anexa 1), CV-ul unui ”politruc european”.

După o licență (2001-2006) și un master (2006-2008) la Universitatea Maritimă din Constanța (universitate din ultima categorie, a III-a– Anexa 3), dar și Președinte al
Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) (2006 – 2007),
doamna Deca s-a orientat spre ceva mai ușor, spre politici publice, EUropene.

Este președintă a studenților europeni ESU la Bruxelles (2008-2010) și coordonează secretariatul Bologna la București (2010-2012).

Este cercetător în formare doctorală în științe politice la universitatea din Luxemburg (01.09.2012-30.08.2016), susținând public teza de doctorat cu titlul Understanding the internationalization of higher education as a policy process. The Case of Romania (Înțelegerea internaționalizării învățământului superior ca un proces politic. Cazul României) (http://orbilu.uni.lu/handle/10993/31206) pe 12.09.2016; în paralel, în aceeași perioadă, este project officer al European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR), la Bruxelles (6 luni), membră a Science in Education Expert Group (SEEG) al Comisiei Europene (12 luni), expert la Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) din subordinea Ministerului Educației, la București (2012-2015) și cadru didactic asociat la Universitatea de Vest din Timișoara (8 luni, 2014-2015).

Doamna Deca ajunge, prin nu știm ce altă minune, consilier de stat la Administrația Prezidențială (29.06.2015-22.12.2019) pe probleme de educație și cercetare, deși nu a profesat decât 8 luni în domeniu, ca asociat, apoi consilier prezidențial (23.12.2019-03.10.2022) pe aceleași probleme; a coordonat, printre altele, procesul de elaborare a `viziunii strategice` România Educată – proces finalizat cu Raportul (de 136 pagini) la Proiectul „România Educată” (proiect inițiat de către Președintele României, Klaus Iohannis, la 15 februarie 2016 și finalizat la 14 iulie 2021) (Raport analizat de mine în
Cotidianul.ro/ Profesor emerit despre învățământ: Mergem într-o direcție greșită); deci, putem numi acest raport: „Raportul Deca”; pe baza lui, s-au făcut cele două proiecte de legi ale învățământului, care promovează, printre altele, internaționalizarea învățământului superior – domeniul de expertiză al doamnei Deca. În paralel, în aceeași perioadă, doamna Deca este cadru didactic asociat la SNSPA (01.10.2019-20.02.2022) și lector universitar la SNSPA (de la 21.10.2022 până în prezent).

Domnul Președinte Iohannis a numit-o pe doamna Deca, culmea minunilor, pe data de 03.10.2022, ministru al educației în locul domnului profesor universitar Sorin Cîmpeanu.

De atunci, doamna ministru Deca a revizuit – pot spune în mai bine – cele două proiecte de legi, care au rămas însă nocive, îmbibate de ideologia neomarxistă promovată de UE și care, deși au acumulat peste 400 de pagini de observații critice de la guvern, sunt aflate acum în dezbatere în Parlament, pe motiv că sunt condiție în PNRR (nu am putut verifica acest lucru, dar mi se pare revoltător, dacă este adevărat).

Am să mă opresc acum la teza de doctorat a doamnei Deca, cu titlul Înțelegerea internaționalizării învățământului superior ca un proces politic. Cazul României (https://orbilu.uni.lu/handle/10993/31206), pe care am tipărit-o și am citit-o cu mare atenție, cu creionul în mână – cum am citit atâtea teze de doctorat în matematică.
M-a frapat negativ, de la început, un lucru neobișnuit: prezența în teză, imediat după Abstract, a unui Acknowledgements (Anexa 2), care se face de obicei în cărți, și în unele rapoarte, dar nu în teze de doctorat. Și mai mult m-a frapat conținutul acestuia: doamna Deca își tutuiește public conducătorul de doctorat, pe profesorul Robert Harmsen, scriind: „I would have not made it without you, Robert.” (Nu aș fi făcut-o fără tine, Robert) și la final „And now…’onwwards’, as Robert would say” (Și acum…’onwwards’, cum ar zice Robert). Mai mult, doamna Deca îi mulțumește pentru suport președintelui României, Klaus Iohannis, nu numai pentru că i-a cerut să se alăture echipei lui ca Advisor for Education and Research (Consilier pentru Educație și Cercetare), dar a insistat ca ea să-și termine doctoratul și s-a asigurat că are tot ce-i trebuie pentru asta, deși avea educația ca proiect principal al mandatului său. Este neobișnuit și că doamna Deca mulțumește atâtor persoane că au ajutat-o (nu mă refer la familie), deorece teza de doctorat este o lucrare personală, nu colectivă.

Teza este un studiu al politicilor de internaționalizare a învățământului superior din România atât la nivel național, cât și la nivel instituțional (de universități), în contextul Procesului Bologna. Teza de doctorat are 252 pagini, pentru că o pagină are doar 22 rânduri, altfel ar avea 137 pagini. Are 9 capitole (dar în teză, la pagina 33, scrie că are 7 capitole!).

Încă din introducere (Capitolul 1) aflăm că doamna Deca a participat la proiectul  IEMU (Internationalizare, echitate si management universitar pentru un invatamant superior de calitate), implementat de UEFISCDI în perioada aprilie 2014–septembrie 2015 și cofinanțat din “Fondul Social European” prin Programul Operațional “Dezvoltarea Resurselor Umane” (POSDRU), proiect care a folosit un eșantion de 20 universități (din 102 câte erau atunci) pentru analiză. Referințele corespunzătoare proiectului din Bibliografie sunt
UEFISCDI 2015a, b și c. Mergând la sursă, http://iemu.forhe.ro aflăm următoarele:
*
Parteneri în proiectul IEMU au fost:
Asociația Internațională a Universităților (IAU) – Asociatie globală de universități, din peste 120 de țări, cu sediul central în Franța.
Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) – Universitate din București cu experiență în domeniul politicilor publice.
Asociația pentru Implementarea Democrației (AID) – Organizație Non-guvernamentală cu experiență în promovarea valorilor democratice, educarea tinerilor, promovarea responsabilității sociale și consolidarea instituțiilor democrației.
„IEMU isi propune dezvoltarea dimensiunii internationale a educatiei prin realizarea unei serii de activitati la nivel national cat si la nivel institutional, menite sa creasca calitatea sistemului de invatamant superior. Aceasta activitate este dezvoltata cu ajutorul International Association of Universities, coordonatoarea din partea IAU fiind Eva Egron-Polak (Secretar General International Association of Universities). Coordonatoarea intregii activitati de internationalizare a educatiei este Ligia Deca (Universitatea din Luxemburg).

Unul dintre obiectivele importante din cadrul proiectului este realizarea unei propuneri de strategii nationale privind internationalizarea educatiei, care va fi finalizata pana in septembrie 2015. Aceasta va fi realiza cu ajutorul unui grup de lucru numit Steering Committee, compus din opt experti nationali si internationali Monica Calota (ANPCDEFP), Ligia Deca (Universitatea din Luxemburg), Madeleine Green (Asociatia Internationala a Universitatilor), Mihai Korka (ASE Bucuresti), Robin Middlehurst (Universitatea Kingston, Londra), Dumitru Miron (ASE Bucuresti),Eva Egron-Polak (Secretar General International Association of Universities), Zeno Reinhard (SNSPA Bucuresti), Hans de Wit (Universitatea de Științe Aplicate din Amsterdam).”

„Unul dintre obiectivele importante din cadrul proiectului este realizarea a 20 de strategii universitare privind internationalizarea educatiei pentru 20 de universitati prin care ne dorim imbunatatirea abordarii strategice a universitatilor din Romania la nivel local.
Plecand de la premiza ca fiecare universitate, in conformitate cu autonomia universitara, isi defineste propria strategie universitara, IEMU si-a asumat asistenta pentru ca 20 de strategii institutionale in domeniul internationalizarii educatiei sa fie dezvoltate de catre 20 de universitati active in acest domeniu. Asadar, cele 20 de universitati partenere in cadrul acestui proiect (lista lor mai jos)  isi vor dezvolta fiecare o strategie institutionala in domeniul internationalizarii educatiei. Acestea sunt  realizate cu asistenta a 20 de experti nationali si internationali, ce au fost impartiti in cinci echipe. Fiecare echipa a intreprins patru Strategic Planning Meetings (Intalniri de Planificare Strategica) de cate trei zile fiecare vizita, in cadrul a patru universitati.
Fiecare vizita de planificare strategica a inclus sesiuni de interviuri si discutii cu membrii comunitatii academice (rector, prorectori, reprezentanti ai Departamentului de Relatii Internationale, membri ai senatului universitatii, studenti internationali, cadre didactice si personal administrativ), o sesiune de formare (atelier de invatare reciproca) pe tema internationalizarii educatiei si a eticii din aceasta perspectiva  si exercitii de dezvoltare a unei strategii institutionale in domeniul internationalizarii.
Ca urmare a acestor intalniri, in baza datelor colectate pe parcursul intalnirii de planificare strategica, precum si din raportul de auto-evaluare realizat de catre fiecare universitate implicata in cadrul proiectului, echipa de experti elaboreaza un raport care cuprinde o serie de recomandari concrete pentru dezvoltarea planului strategic. Plecand de la aceste recomandari, si de la analiza SWOT a universitatii, precum si pe baza analizelor trecute si prezente, a consultarilor etc, personalul academic implicat in proces elaboreaza planul strategic institutional de internationalizare a educatiei, beneficiind totodata de asistenta continua a expertilor. Strategia institutionala de internationalizare obtinuta urmeaza sa fie adoptata de catre Senatul fiecarei universitati.
Grupul de lucru implicat in cadrul acestei activitati:
Experti romani: Monica Calota (ANPCDEFP), Andra-Mirona Dragotesc (Universitatea de Vest Timisoara), Cristina Fit (UEFISCDI), Adrian Georgescu (ANPCDEFP), Mihai Korka (ASE Bucuresti), Dan Lazea (Universitatea de Vest Timisoara), Dumitru Miron (ASE Bucuresti), Luminita Nicolescu (ASE Bucuresti),  Zeno Reinhard (SNSPA Bucuresti), Robert Reisz (Universitatea de Vest Timisoara).
Experti internationali: Irina Ferencz (ACA), Madeleine Green (Asociatia Internationala a Universitatilor), Fiona Hunter (Centrul pentru Internationalizarea Educatei, Italia), Trine Jersen (Asociatia Internationala a Universitatilor), Elspeth Jones (Universitatea Leeds Metropolitan), Hans Georg van Liempd (Universitatea Tilburg din Olanda), Pierre Quertenmont (Universitatea Libera din Bruxelles), JohnTaylor (Universitatea din Liverpool, UK), Alessandra Viviani (Universitatea din Siena, Italia), Hans de Wit (Universitatea de Științe Aplicate din Amsterdam).
Aceste documente elaborate de universități au servit experților din cadrul proiectului să facă constatări (findings), recomandări și să tragă concluzii
Cele 20 de universități implicate în proiectul IEMU au fost:
Universitatea Al. Ioan Cuza din Iași, Academia de Studii Economice, București, Școala Națională de Studii Politice și Administrative, București, Universitatea ”Aurel Vlaicu” din Arad, Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați, Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea Maritimă din Constanța, Universitatea ”Ovidius” din Constanța, Universitatea ”Petru Maior” din Târgu-Mureș, Universitatea din Pitești, Universitatea Politehnica din Timișoara, Universitatea Româno-Americană, București, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară, Cluj-Napoca, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași, Universitatea ”Ștefan cel Mare” din Suceava, Universitatea Tehnică ”Gh.Asachi” din Iași, Universitatea Tehnică de Construcții, București, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea ”Valahia” din Târgoviște.

În scopul explorării exemplelor de bune practici privind politicile de internaționalizare, UEFISCDI a organizat, în cadrul proiectului IEMU, vizita de lucru la nivel internațional în Lisabona, în perioada 01 – 05 iunie 2015, și la Paris, în perioada 08 – 12 iulie 2015.

La finalul proiectului IEMU, au fost finalizate următoarele rezultate în domeniul internaționalizarii învățământului superior:
Cadrul strategic pentru internaționalizarea Învățământului Superior din România. Analiză și recomandări (82 pagini) http://iemu.forhe.ro/wp-content/uploads/2015/12/A3.1-Cadru-strategic-pt-intl-IS-din-Ro_final1.pdf
19 strategii privind internaționalizarea educației, la nivelul a 19 universități (lipsește Universitatea Al. Ioan Cuza din Iași, care a refuzat să scrie strategia);
Blueprint al unei structuri pentru promovarea sistemului de învățământ superior din România;
Portalul www.studyinromania.gov.ro;
Ghid practic privind internaționalizarea învățământului superior românesc;
Conferința internațională: ”Future of Higher Education: Bologna Process Researchers Conference – 2nd edition”;
Un sistem de indicatori de referință cu privire la internaționalizarea educației.

Documentul IEMU „Framework for a National Strategy for Internationalisation of Higher Education in Romania: Analysis and Recommendations 2015”
(IEMU_Framework-for-a-national-strategy-on-INTL_final_EN.pdf) de 80 de pagini cu 40 de rânduri pe pagină, este de fapt documentul „Cadrul strategic pentru internaționalizarea Învățământului Superior din România. Analiză și recomandări” (82 pagini) tradus în engleză.
Autori (în Anexa de la pagina 61) sunt: Eva Egron Polak, Madeleine Green, Hans de Wit, Giorgio Marinoni. Monica Calota, Ligia Deca, Cristina-Ramona Fiț, Mihai Korka, Dumitru Miron, Zeno Reinhardt.
A fost elaborat pentru a sprijini decidenții politici în elaborarea unei strategii naționale de internaționalizare a învățământului superior din România.
*
Autoarea folosește un eșantion format din 5 universități (din cele 20 ale IEMU, cu date luate din IEMU): Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași (din categoria I-a, Anexa 3), Universitatea de Vest din Timișoara (din categoria a II-a) și Universitatea Maritimă Constanța și Universitatea Româno-Americană din București (din categoria a III-a). Metodologia folosită pentru alegerea eșantionului este prezentată la pag. 27-29, iar eșantionul este considerat „suficient de reprezentativ” (pag. 28), deși „limitat” – eu mă îndoiesc că este reprezentativ. Spune că a participat la vizitele de planificare strategică („IEMU strategic planning visits” ) (pag. 31), dar nu apare în lista celor 20 de experți care au făcut parte din grupul de lucru (prezentată mai sus). Autoarea folosește în analiză și 14 interviuri luate în 2013 și 2016.

Capitolul 2, face o descriere pe 20 de pagini a domeniului, vorbind despre internaționalizare, globalizare, europenizare: istorie, definiții, studii, cercetări externe și interne. Doamna Deca ne dă aici referința unui alt proiect al UEFISCDI despre internaționalizare, din 2013:
(UEFISCDI, 2013) The Status-quo of Romanian National Policies on Internationalization of Education – draft- http://pp-is.forhe.ro/sites/default/files/internationalization2.pdf
care este însă doar un draft, de 124 pagini, cu 40 de rânduri pe pagină, în care nu apar universitățile analizate, nici experții din UEFISCDI care au lucrat la proiect, dar are o bogată bibliografie!
Butonând, am găsit, din întâmplare, documentul final al acestui proiect, din 2014, care nu apare în teză, intitulat: Internationalization of Higher Education in Romania
(5- Internationalization of HE in Romania-EN.pdf). Project co-financed by the European Social Fund through the 2007-2013 Operational Programme “Administrative Capacity Development”.
*
Raportul din 2014 are 130 pagini, în care fiecare pagină are 40 de rânduri. Are multe tabele și grafice. Internaționalizarea învățământului superior este analizată într-un eșantion din 5 universități:
Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu (din categoria a II-a, Anexa 3) și Universitatea “Titu Maiorescu” din București, Universitatea “1 December 1918” din
Alba-Iulia și Universitatea Maritimă Constanța (din categoria a III-a).
Grupul de lucru (Expert panel) este alcătuit din:
“Eva Egron-Polak (Secretary General and Executive Director, International Association of Universities (IAU), France); Hans de Wit (Professor of Internationalization of Higher Education, Amsterdam University of Applied Sciences, Netherlands; Director, Centre for Higher Education Internationalization (CHEI) of the Catholic University of Sacro Cuore, Italy); Patricia Pol (Policy advisor for European and international affairs, AERES, France); Laura Engel (Assistant Professor of International Education and International Affairs, George Washington University, USA);
Dan Lazea (Vice-Rector for International Relations and Institutional Communication at West University of Timisoara, Romania); Mihai Korka (Former Romanian BFUG Representative/ Professor at the Bucharest University of Economic Studies, Romania); Luminita Nicolescu (Chair of the 2010 – 2012 BFUG Working Group on International Openness/ Professor at the Bucharest University of Economic Studies, Romania).
IAU staff member coordinating the project activity: Ross Hudson (Programme Officer, International Association of Universities (IAU); France)
UEFISCDI staff members coordinating the project activity: Cezar Mihai Hâj (Project Deputy Manager), Ligia Deca (Policy officer), Cristina Fiț (Policy officer responsible for the activity), Irina Geantă (Policy officer).” (p.107)
*
Capitolul 3, intitulat „Elements of a theoretical framework and the contribution to the research field” (Elemente ale unui cadru teoretic și contribuția la domeniul de cercetare) are 11 pagini. Doamna Deca consideră o contribuție a sa la teză, de exemplu, faptul că folosește, în analizarea actorilor implicați în politicile de interaționalizare și a relațiilor dintre ei, un model al guvernanței sub forma unei stele în cinci puncte („a five-point star actors’model”), actorii considerați fiind: statul/ministerul, universitățile, cadrele didactice (academics), organizațiile studențești și organizațiile internaționale – în locul triunghiului (tripticului) folosit în Franța de C. Musselin pentru actorii: statul/ministerul, universitățile, cadrele didactice (academics).
În capitolul 4, pe 60 de pagini, este analizată pe larg internaționalizarea învățământului superior din România după 1989.
În capitolul 5, pe 29 de pagini, sunt analizate Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași (din categoria I-a, Anexa 3).
În capitolul 6, tot pe 29 de pagini, sunt analizate Universitatea de Vest din Timișoara (din categoria a II-a) și Universitatea Maritimă Constanța și Universitatea Româno-Americană din București (din categoria a III-a).
În capitolul 7 (Key findings and research limitations) sunt prezentate, pe 15 pagini, constatările făcute în urma analizelor instituționale. Capitolul 8 (Policy recommendations) are 11 pagini, iar ultimul capitol, 9 (Conclusions) are 6 pagini.
Bibliografia tezei are 177 titluri. Doamna Deca are două articole, ca singur autor, despre internaționalizarea învățământului superior, în 2010 și 2014, și cinci articole în colaborare, despre învățământul superior, două despre Procesul Bologna, două despre internaționalizare, unul din 2014, restul patru din 2015, plus participarea la documentele elaborate în cadrul proiectului IEMU în 2015. Niciun articol în reviste cotate ISI.
În concluzie, fără alte detalii, consider că teza de doctorat a doamnei Deca este slabă, sub nivelul unui raport asupra internaționalizării învățământului superior la care dânsa a lucrat. Nu este concisă, revine asupra subiectelor. Folosește analize pe 5 universități din cele 20 făcute cu echipa UEFISCDI în cadrul proiectului IEMU, deci nu știm care este contribuția dânsei; nu analizează comparativ recomandările și observațiile relativ la cele 5 universități versus recomandările și observațiile relativ la cele 20 de universități, mai ales că strategia Universității Al.I. Cuza din Iași lipsește din proiectul IEMU.
Se pun întrebările adiacente următoare: (1) De ce Raportul final UEFISCDI din 2014 (pentru proiectul anterior, din 2012-2013 ?) asupra internaționalizării, la care doamna Deca a lucrat, lipsește din Bibliografia tezei (apare doar draftul din 2013)? (2) Având în vedere faptul că cele 5 universități analizate acolo (2014) nu constituie un eșantion reprezentativ, conform metodologiei prezentate în teză, căci nu conține o universitate din categoria I-a, mai este acel Raport valabil? cine l-a evaluat, cât s-a plătit pentru el? (3) De ce UEFISCDI a reluat problema internaționalizării în perioada imediat următoare 2014-2015, în proiectul IEMU, cu mare parte din vechii experți și de ce cu 20 de universități, în loc de 5, dacă 5 erau suficiente ca număr? (4) De ce Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea Maritimă Constanța – care au legătură cu CV-ul doamnei Deca – sunt singurele care apar și în cele două proiecte și în teză? (5) Se observă pe site-ul UEFISCDI https://uefiscdi.gov.ro/ , la publicații, că din 2015 au mai fost publicate doar 4 Policy Brief-uri privind Internaţionalizarea învăţământului superior românesc: în 2018 (16 pagini), în 2020 (24 pagini), 2020 (24 pagini) și în 2021 (24 pagini); apare atunci suspiciunea rezonabilă, coroborând și cu mulțumirile din Acknowledgements (Anexa 2), că proiectul IEMU a fost făcut pentru a o ajuta pe doamna Deca la teza de doctorat ? (6) Cine decide oportunitatea unui astfel de program, cum este IEMU – Ministerul Educației sau UEFISCDI/UE?
Teza nu prezintă un exemplu de bune practici privind internaționalizarea învățământului superior (ca de exemplu universități din Paris, sau Lisabona, unde au fost vizitele de lucru, sau, de ce nu, universitatea din Luxemburg, unde doamna Deca a stat 4 ani).
Nu este suficient de motivată necesitatea unei strategii naționale pentru internaționalizarea educației și nu este prezentat un exemplu de țară care are o astfel de strategie națională.
Doamna Deca consideră internaționalizarea învățământului superior din România ca o obligație asumată cu ocazia semnării Declarației de la Bologna în 1999 și nu face o analiză a dezavantajelor (pentru România ale) internaționalizării și nu comentează faptul că Uniunea Europeană nu are, conform tratatelor, competențe în domeniul educației.
Comparativ cu teze de matematică, nivelul acestei teze este foarte jos. Nu aș fi recomandat o astfel de teză pentru susținere. De fapt, aceasta este, în opinia mea, problema adevărată a tezelor de doctorat – nu plagiatul, care este pur și simplu furt, ci diferența enormă între nivelul tezelor de doctorat în diferite domenii (pentru că stacheta se află la înălțimi diferite); și aceasta nu este ECHITABIL – a propos de echitatea (din IEMU) care se tot vehiculează dinspre UE.
Este foarte trist și demobilizator că o astfel de persoană ocupă scaunul lui Spiru Haret.
Și este foarte trist că Partidul Național Liberal, faimos pentru lozinca “prin noi înșine”, a ajuns să promoveze internaționalizarea – adică “porțile deschise”.

Afrodita Iorgulescu
Doctor în matematică
Profesor Emerit A.S.E. București

Anexa 1 (CV-ul doamnei Ligia Deca)
Data nașterii: 22/12/1982 Cetățenie: română

Educație și formare profesională

15/09/1997 – 30/06/2001 – Constanța, România
DIPLOMĂ DE BACALAUREAT – Colegiul Național Mircea cel Bătrân Constanța
Adresă Str. Ștefan cel Mare nr.6, Constanța, România
Site de internet https://www.cnmbct.ro/

01/10/2001 – 31/07/2006 – Constanța, România
DIPLOMĂ DE INGINER DIPLOMAT INGINERIE NAVALĂ ȘI NAVIGAȚIE – Universitatea Maritimă Constanța (UMC)
Adresă Str. Mircea cel Bătrîn, Nr. 104, Constanța, România
Site de internet https://cmu-edu.eu/

06/2002 – Cambridge, Regatul Unit
CERTIFICATE IN ADVANCED ENGLISH – Universitatea Cambridge
Adresă UCLES, 1 Hills Road, Cambridge, Regatul Unit

01/08/2003 – Paris, Franţa
DIPLÔME DE LANGUE FRANÇAISE – Alliance Française
Adresă 101, bd Raspail, Paris, Franţa

13/06/2005 – 17/06/2005 – București, România
CERTIFICAT CURS AUDITOR ISO 9000:2000 – Lloyd’s Register România
Adresă Str Zece Mese 6A, et. 1, București, România Site de internet https://www.lrqa.com/en/

01/10/2006– 31/07/2008 – Constanța, România
DIPLOMĂ DE MASTER MANAGEMENT MARITIM ȘI PORTUAR – Universitatea Maritimă Constanța (UMC)
Adresă Str. Mircea cel Bătrîn, Nr. 104, Constanța, România
Site de internet https://cmu-edu.eu/

Esch-sur-Alzette, Luxemburg
DOCTOR – Universitatea din Luxemburg
Adresă Campus Belval, 2, avenue de l’Université, Esch-sur-Alzette, Luxemburg
Site de internet https://wwwen.uni.lu/ Domeniu de studiu Științe politice
Lucrare de diplomă Understanding the internationalization of higher education as a policy process. The Case of Romania – Susținută pe 12.09.2016
http://orbilu.uni.lu/handle/10993/31206
2018 – 2019 – București, România
BURSĂ POSTDOCTORALĂ – New Europe College (NEC)
Adresă Strada Plantelor nr 21, București, România
Site de internet https://nec.ro/ https://nec.ro/fellow/ligia-deca/

Experiență profesională

01/01/2008 – 30/06/2008 – București, România (6 luni)
PROJECT MANAGER – SOCIETATEA ACADEMICĂ DIN ROMÂNIA (SAR)
Coordonarea unui proiect-pilot pentru testarea unei metodologii privind evaluarea integrității instituțiilor de învățământ superior din România – „Coaliția pentru Universități Curate” (proiect susținut prin programul de granturi MATRA-KAP al Ambasadei Olandei).

01/07/2008 – 30/06/2010 – Brussels, Belgia (2 ani)
PREȘEDINTE – UNIUNEA EUROPEANĂ A STUDENȚILOR (EUROPEAN STUDENTS’ UNION – ESU)
Coordonarea unei echipe executive internaționale de 5 persoane, a unei echipe extinse de 17 persoane (însumând patru comisii tematice) și a unui Secretariat de 3 persoane;
Reprezentarea a 47 de structuri studențești naționale din 37 de țări, cu o afiliere combinată a aproximativ 11 milioane de studenți, în relația cu Uniunea Europeană, Consiliul Europei, UNESCO și alte structuri europene competente în domeniul politicilor educaționale pentru învățământ terțiar;
Reprezentarea ESU în Bologna Follow-Up Group și în cadrul conferințelor ministeriale din Leuven/ Louvain la Neuve (2009) și Budapest/ Vienna (2010);
Membru în Programme Committee pentru elaborarea declarației Conferinței Mondiale a UNESCO +10 (2009).

25/05/2010 – 01/07/2012 – București, România
COORDONATOAREA SECRETARIATULUI BOLOGNA – UNITATEA EXECUTIVĂ PENTRU FINANȚAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI SUPERIOR, A CERCETĂRII, DEZVOLTĂRII ȘI INOVĂRII
Coordonarea echipei Secretariatului Bologna, ca secretariat internațional al unui proces interguvernamental voluntar;
Reprezentarea externă a Procesului Bologna;
Coordonarea suportului acordat de Secretariatul Bologna către Bologna Follow-Up Group (BFUG), Bologna Follow-Up Group Board și a sub-structurilor sale.

01/07/2010 – 31/12/2010 – București, România (5 luni)
EXPERT – UNITATEA EXECUTIVĂ PENTRU FINANȚAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI SUPERIOR, A CERCETĂRII, DEZVOLTĂRII ȘI INOVĂRII

01/07/2012 – 28/06/2015 – București, România
EXPERT – UNITATEA EXECUTIVĂ PENTRU FINANȚAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI SUPERIOR, A CERCETĂRII, DEZVOLTĂRII ȘI INOVĂRII

01/09/2012 – 30/08/2016 – Esch-sur-Alzette, Luxemburg
CERCETĂTOR ÎN FORMARE DOCTORALĂ – UNIVERSITATEA DIN LUXEMBURG
Realizarea tezei de doctorat cu tema Understanding the internationalization of higher education as a policy process. The Case of Romania (http://orbilu.uni.lu/handle/10993/31206), coordonator: Prof. Dr. Robert Harmsen.
Asistență proiecte cercetare pe tematica de specialitate în cadrul Universității din Luxembourg.

01/09/2012 – 31/03/2013 – Brussels, Belgia (6 luni)
PROJECT OFFICER – EUROPEAN QUALITY ASSURANCE REGISTER FOR HIGHER EDUCATION (EQAR)
Coordonarea unui proiect de cercetare privind recunoașterea și utilizarea Registrului European privind Asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR) de către guvernele celor 47 de state membre ale Spațiului European al Învățământului Superior;
Reprezentarea externă la conferințele pe tema asigurării calității;
Asistență acordată EQAR Executive Board și Register Committee;
Coordonarea organizării celei de-a doua ediții a EQAR Members’ Dialogue (2012) la București.

01/01/2014 – 31/12/2014 – Brussels, Belgia (12 luni)
MEMBRĂ A SCIENCE IN EDUCATION EXPERT GROUP (SEEG) – COMISIA EUROPEANĂ
Contribuția la dezbaterile și întâlnirile Grupului de lucru;
Contribuția raportul final al SEEG către Comisa Europeană pe tema Științei în Educație;
European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, Science education for responsible citizenship : report to the European Commission of the expert group on science education, Publications Office, 2015, https://data.europa.eu/doi/10.2777/

17/10/2014 – 19/06/2015 – Timișoara, România (8 luni)
CADRU DIDACTIC ASOCIAT – UNIVERSITATEA DE VEST

01/01/2015 – 30/06/2015 – București, România (6 luni)
EXPERT – AGENȚIA NAȚIONALĂ PENTRU PROGRAME COMUNITARE ÎN DOMENIUL EDUCAȚIEI ȘI FORMĂRII PROF (ANPCDEFP)

29/06/2015 – 22/12/2019 – București, România
CONSILIER DE STAT – ADMINISTRAȚIA PREZIDENȚIALĂ
Coordonarea Departamentului Educație și Cercetare al Administrației Prezidențiale;
Consilierea Președintelui României în domeniul educației și al cercetării;
Coordonarea procesului de elaborare a viziunii strategice România Educată.

01/10/2019 – 20/02/2022 – București, România
CADRU DIDACTIC ASOCIAT – ȘCOALA NAȚIONALĂ DE STUDII POLITICE ȘI ADMINISTRATIVE (SNSPA)

01/10/2017 – 31/12/2017 – București, România (3 luni)
MEMBRĂ ÎN HIGHER EDUCATION AND ACADEMIC RESEARCH: THEORIES, PRACTICES, CHALLENGES RESEARCH GROUP – NEW EUROPE COLLEGE (NEC)
Colaborarea în cadrul grupului de cercetare Higher Education and Academic Research: Theories, Practices, Challenges, înființat la New Europe College, pentru organizarea a două colocvii:
Colocviul național pe tema Relația universitate-societate: între idealul Humboldtian și reinventarea continuă, organizat pe 23 mai 2017: https://nec.ro/events/relatia-universitate-societate-intre-idealulhumboldtian-si-reinventarea-continua-the-relationship-between-universities-and-society-betweenthe-humboldtian-ideal-and-the-permanent-reinvention/
Colocviul internațional pe tema Institutional Autonomy, Academic Freedom and Imposture in the Academia – Do Academic Core Values Safeguard Against Corruption?, organizat pe 24 mai 2018: https:// nec.ro/events/institutional-autonomy-academic-freedom-and-imposture-in-the-academia-doacademic-core-values-safeguard-against-corruption/

23/12/2019 – 03/10/2022 – București, România
CONSILIER PREZIDENȚIAL – ADMINISTRAȚIA PREZIDENȚIALĂ
Coordonarea Departamentului Educație și Cercetare al Administrației Prezidențiale; â
Consilierea Președintelui României în domeniul educației și al cercetării;
Coordonarea procesului de elaborare a viziunii strategice România Educată.

21/02/2022 – ÎN CURS – București, România
LECTOR UNIVERSITAR – ȘCOALA NAȚIONALĂ DE STUDII POLITICE ȘI ADMINISTRATIVE (SNSPA)
Lector universitar doctor pe tematicile Studii europene și Politici educaționale, în cadrul Departamentului Relații Internaționale și Integrare Europeană

03/10/2022 – ÎN CURS – București, România
MINISTRU – MINISTERUL EDUCAȚIEI

Competențe lingvistice
ENGLEZĂ C2 C2 C2 C2 C2
FRANCEZĂ C1 C1 B1 B1 B1

Competențe digitale
Microsoft: Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint, Microsoft Word, Microsoft Outlook Utilizarea si cunoasterea platformelor de comunicare ( Google Meet, Zoom, Cisco Webex) capacitate dezvoltată de utilizare a produselor Google (Docs, Calendar, Analytics etc.)

Permis de conducere: B

Voluntariat
2006 – 2007 Președinte
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România https://anosr.ro/despre-anosr/mandate-in-anosr/

Alte colaborări relevante
01/07/2009 – 31/12/2013
Membră în Echipa Națională de Experți Bologna

2012 – ÎN CURS
Membră în juriul European Award for Excellence in Teaching in the Social Sciences and Humanities acordat de Central European University (CEU)
http://20.ceu.hu/teaching-award

2014 Expert DAAD (2014)
Colaborare pentru realizarea aplicației proiectului European Union Support to Higher Education in Asean Region (EU-SHARE)
https://www.share-asean.eu/

2017 – 2020
Membră a Board of Directors, Comisia Fulbright (2017-2020)

2021 – ÎN CURS
Membră în consilii consultative ale rețelelor de universități europene
Membră a International Advisory Group pentru două rețele de universități europene (European Universities):
EU-CONEXUS: https://www.eu-conexus.eu/en/
ARQUS: https://www.arqus-alliance.eu/about/organizational-structure/international-advisorycommittee

Anexa 2
Understanding the internationalization of higher education as a policy process. The case of Romania – Deca Ligia (uni.lu)

Acknowledgements
This thesis has been developed in the context of my research work at the University of Luxembourg, Institute of Political Science, under the supervision of prof. Robert Harmsen. My involvement in the Romanian higher education policy process has started early on, from my early student movement activities over a decade ago. I have been fortunate to be able to use my experience of the system (with different hats) to develop a study on the internationalization of higher education. In all this time I had the support and encouragement of many extraordinary individuals, to whom I owe my intellectual journey of the past four years.
Firstly, I would like to dedicate this thesis to Germain Dondelinger, long-time coordinator of higher education in Luxembourg, artisan of the birth of the University of Luxembourg and founding member of the Bologna Process Follow-Up Group. He was a true believer in the humanistic role of higher education and its role in building a value based Europe, in which everyone could fulfill its potential and live a happy life. I owe my inspiration to apply for a doctoral position at the University of Luxembourg to him; he was also a model in combining a hands-on public service career with an academic interest, for both a societal and personal benefit. His optimism, love of life and witty remarks were dearly missed since his early departure in 2015.
My personal journey to take this thesis to completion was not easy. Life, as it happens, presented me with many challenges and opportunities, and there were times in which I doubted I would make it to shore. My coordinator and companion in this journey was my thesis 4 supervisor, Prof. Robert Harmsen, who accompanied me every step of the way. He believed in me and made sure that my thesis would develop so as to reflect my interests, future career goals and personality. He never gave up on me, despite not being the easiest PhD candidate to supervise and always tried to allow me enough freedom and sufficient guidance to do everything I felt I had to, while also finishing my doctoral project. My most intellectually stimulating conversations about politics, international relations, cultural traditions, Europe, ice hockey (that I knew absolutely nothing about) and life, in general, were with him and I was fortunate to feel his friendship in the past few years. I would have not made it without you, Robert. I hope I will make you proud.
My doctoral project would not have been possible without the support and guidance of Profs. Justin Powell and Harlan Koff, which looked at my work in the past years and gave me wonderful advice on how to make the best of my time and research curiosity. Their advice was highly appreciated, but also their respect towards me as a member of the team and not just a PhD student. Gangolf Braband and Anna-Lena Högenauer were there for every little detail I needed and accompanied me with helpful advice and much-needed friendship and support.
Also, I have been fortunate enough to benefit from the unweavering support of Klaus Iohannis, the Romanian President. Besides asking me to join his team as Advisor for Education and Research, he also insisted on me taking the time to finish my doctorate and making sure I had everything I needed to make this a reality, despite the fact that he emphasized education as the main project of his current mandate. My gratitude is beyond words.
In the Romanian context, I also enjoyed tremendous help from my mentors, colleagues and friends. Prof. Adrian Curaj and Prof. Lazăr Vlăsceanu always believed in me, understood my needs and provided unconditional understanding and advice. Cristina Fiț, Robert Santa, Dana Alexe, Irina Geantă, Alin Filimon, Koen Geven, Martina Vukasovic and many others helped me gather data and made sure I had all the information I needed to complete my work, while serving as on-call feedback providers and debate partners. Cezar, my fiancee, had to bear the brunt of my absence, long hours, emotional outbursts and endless postponing of life, in general, in order to make this thesis a reality. I cannot thank him enough for standing by me, being a real sounding board for my ideas and understanding all my frustrations, even when I probably deserved something else.
I wish to thank all those interviews or whose time I benefitted from in order to delve into the intricacies of internationalization of higher education as a policy process in Romania. Their openness and cooperation helped me a great deal. I also had wonderful advice and ideas from Hans de Wit, Eva Egron-Polak, Alberto Amaral, Cristina Sin, Pedro Teixeira, Jamil Salmi, Dorota Dakowska, Anne Corbett, Alex Usher and many others that I was fortunate enough to work with in the past years.
Finally, I would like to thank my mother, my sister and my grandparents, who stood by me and supported me unconditionally, despite their concerns or wish to have me nearby.
The past four years have been quite a journey, started with the desire to understand better what I had witnessed first hand in terms of international processes and their domestic translation. It had been more than a quest with an academic purposes for me, leading to a 6 discovery of my cognitive limits, trying to go beyond them and then making it back to a concrete project. I am thankful for the opportunity to make a contribution and to expand my horizons. And now…’onwwards’, as Robert would say.

Anexa 3
Understanding the internationalization of higher education as a policy process. The case of Romania – Deca Ligia (uni.lu)
Annex 1 – List of Romanian universities, according to the 2011 classification exercise

Category I universities, classified as ‘Advanced Research and Education Universities’, include:
Bucharest University “Babes – Bolyai” University of Cluj-Napoca “Al.I. Cuza” University of Iasi Academy of Economic Studies of Bucharest (ASE) Cluj-Napoca University of Agriculture and Veterinary Sciences “Carol Davila” Medical University of Bucharest Medicine and Pharmacy University Iasi Medicine and Pharmacy University of Cluj-Napoca Polytechnic University of Bucharest “Gh. Asachi” Technical University of Iasi Technical University of Cluj-Napoca Polytechnic University of Timisoara

Category II universities, classified as ‘Education and Scientific Research Universities’, include:
West University of Timisoara University of Craiova “Transylvania” University of Brasov “Ovidius” University of Constanta Lower Danube University of Galati “Lucian Blaga” University of Sibiu University of Oradea National School of Political and Administrative Sciences of Bucharest 252 University of Agriculture and Veterinary Sciences of Iasi University of Agriculture and Veterinary Sciences of Bucharest University of Agriculture and Veterinary Sciences of Timisoara “Victor Babes” Medicine and Pharmacy University of Timisoara Medicine and Pharmacy University of Craiova Technical Construction University Medicine and Pharmacy University of Targu Mures Military Technical Academy of Bucharest „Henri Coanda” Air Force Academy of Brasov „Alexandru Ioan Cuza” Police Academy of Bucharest “Carol I” National Defense University of Bucharest „Mircea Cel Batran” Naval Academy of Constanta „Mihai Viteazul” National Information Academy of Bucharest „Nicolae Balcescu” Land Forces Academy of Sibiu

Category II institutions, classified as ‘Universities of education and artistic creation’, include:
National Arts University of Sibiu Architecture and Urbanism University of Bucharest „I. L. Caragiale” National University for Art and Cinema of Bucharest “Gerge Enescu” Art University of Iasi National Music University of Bucharest Art and Design University of Cluj-Napoca „Gheorghe Dima” Music Academy of Cluj-Napoca Arts University of Targu Mures

Category III universities, classified as ‘Education Centred Universities’, include:
„Aurel Vlaicu” University of Arad „Stefan Cel Mare” University of Suceava „Valahia” University of Targoviste Oil and Gas University of Ploiesti 253 Constanta Maritime University „1 Decembrie 1918” University of Alba Iulia “Titu Maiorescu” University of Bucharest Romanian-American University of Bucharest „Vasile Alecsandri” University of Bacau University of Pitesti „Eftimie Murgu” University of Resita „Dimitrie Cantemir” Christian University of Bucharest „Constantin Brancusi” University of Targu Jiu Sports University of Bucharest North University of Baia Mare Ecological University of Bucharest University of Petrosani „Vasile Goldis” West University of Arad “Partium” University of Oradea Emanuel University of Oradea „Apollonia” University of Iasi Spiru Haret University of Bucharest Hyperion University of Bucharest „Petru Maior” University of Targu Mures “Dimitrie Cantemir” University of Targu Mures University of Science „Gheorghe Cristea” „Tibiscus” University of Timisoara Romanian-German University of Sibiu “Andrei Saguna” University of Constanta „Mihail Kogalniceanu” University of Iasi Protestant Theological Institute of Cluj-Napoca Pentecostal Theological Institute of Bucharest Baptist Theological Institute of Bucharest 254 ARTIFEX University of Bucharest „Danubius” University of Galati „Constantin Brancoveanu” University of Pitesti „Petre Andrei” University of Iasi „Avram Iancu” University of Cluj-Napoca „Bogdan Voda” University of Cluj-Napoca „Nicolae Titulescu” University of Bucharest „George Bacovia” University of Bacau „Athenaeum” University of Bucharest Dragan European University of Lugoj Business Administration Institute of Bucharest „Mihai Eminescu” University of Timisoara Finance and Banking University of Bucharest George Baritiu University of Brasov Bioterra University of Bucharest

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 14
Dr. Afrodita Iorgulescu 43 Articole
Author

22 de Comentarii

  1. Dacă numita Deca Ligia ar avea o minima doza de onoare, după aceasta analiza devastatoare a nimicniciei, a non valorii sale si-ar da urgent demisia. Și ar dispărea definitiv din viața publică.

  2. …foarte lung articolul…pe vremea mea, pe scurt, cariera acestei tipe insemna agent strain sub acoperire…in rest, internationalizarea invatamantului!…pai stau si ma gandesc: oare un student la medicina, de ex, din franta deex, invata alta anatomie umana acolo?…sau un inginer constructor, alta rezistenta a materialelor, alte calcule de rezistenta la seism, vant, rasucire, tasare?…dar despre invatamantul primar din cocioc, nimic?…in ritmul in care abandoneaza copiii scoala, in cativa ani nu vom mai avea cu cine sa ne internationalizam superior!…oare sri mai exista si altfel decat in ziua de leafa si acordare de grade de general?…

  3. ” își tutuiește public conducătorul de doctorat,”

    „tu-tu-irea” e o „dellicatessa” vestica,
    o apucatura scarboasa a LUMPENILOR,a gunoielor’
    le place caracterul lubric al exprimarii.
    (e „puntea de legatura”,
    provine din esticul „tovarase”)

  4. In unele tari vestice, tutuirea si adresarea pe numele mic este normala in mediul academic, chiar daca e vorba de un superior. Uneori chiar si in cadrul unor manifestari oficiale. Este cazul Angliei, Irlandei, Olandei si probabil si al Belgiei , Luxemburgului si tarilor scandinave.

  5. Așadar, Deca și Aurescu, tot pe loc, pe loc. Deca, un „doctor” foarte slab cu un CV umflat cu pompa, trecută prin tot felul de comiții și comitete, să de-a bine la număr. Universitatea de Vest Timișoara, un cuib de viespi, o reconfirmare. Pohtele lui Ciolanis, ordine clare, executate întocmai și la timp de către PNL. Hm, mult spus, mai degrabă, pnl. Greață!

  6. @O precizare, daca-mi permiteti

    „normala” acolo
    anormala aici!

  7. Deca nu este altceva decât o șefă de gubernie guvernamentală asezonată din plin cu investire prezidențială, de autoritate și de concept al educației prăbușite din România. Vârtelnița de internaționalizări ce-i străbate opera de raportor și de rapoarte infraeuropene este doar un gorgan de hârtii, pe cât de nefolositoare pe atât de dogmatice, ale progresismului politic în mediul universitar. Fără vreo valoare științifică, fără vreo valoare didactică. Adică ministrul Deca în întreaga ei despuiere profesională, cu intelectul precar, dar stabil.

  8. Conform studiilor, Doamna ministru e cu barca (pluta) in invatamant. Imaginati-va ca ar fi Basescu ministrul invatamantului, coleg de Institut de marina al Deca Ligiei.
    Cu alte cuvinte, Charon a ajuns sa conduca ministerul invatamantului, ducandu-l direct in Infern.

  9. Madam Deca asta, ar putea sa „internationalizeze” pe cei 40% de analfabeti functionali, care populeaza Liceele din Romania ?! Cata impostura si lipsa elementara de bun simt, la ministereasa lu’ Johanis. Dar, scolile fara apa curenta, cu WC-uri sapate in pamant in curte, dna. Deca le internationalizeaza ?! Femeia PNL ista far’ de meserie si calificare certe, ocupa postul de ministereasa la invatamant, numai pt CV personal.

  10. Ce inteleg eu din comentarii este ca totul e perfect,nu trebuie schimbat nimic.
    Cum incearca cineva sa schimbe ceva imediat sar sacalii si mafiotii din sistem cu laturile. Si la educatie si la sanatate acelasi lucru.
    D-na profesoara mai bine isi vede de matematica.
    Hai sa ma apuc eu sa-mi dau cu parerea despre un doctorat in inginerie aeronautica sau agricola.
    A fost Campeanu,nu era bun ca a plagiat niste note de curs (un rahat), asta nu e buna ca a stat pe langa Iohannis.
    Eu zic sa-l puneti pe Dan Diaconescu ministru mai baieti. Stie sa lucreze cu tineretul.
    Tot articolul nu e decat un mizerabil atac la persoana,nimic altceva.
    PS: Charon vezi ca Universitatea Maritima este una dintre cele mai dificile facultati.

  11. Cinci ani la licenta (2001-2006)? Parca sunt doar patru de facut… Plus doi la Master. Sau?

  12. …pt tetea…vad ca ti-e draga, ia-o acasa!…tu fericit, noi fericiti!…

  13. Da. Lung articolul, dar bine punctat. Clar este om al sistemului, cand e nevoie se jertfeste pentru tarisoara ei. Are pe cineva care i-a facut intrarea, nimeni nu te ia asa om simplu de pe bancile scolii. O ruda de grad inalt pe undeva si de acolo totul vine de la sine. Ce sa mai educatia nu isi mai revine deloc. ZIcea cineva ca nu ne-a placut domul Campeanu. Pai nu ai cum. Este si el tot o non valoare. La propriu, au niste lucrari de doctorat de toata jena. Unde dracu e noutatea in lucrarea lui Deca sau a lui Campeanu. Scuze ca ii tutuiesc, dar cica se poata prin afara. Pe acolo se poarta si multicolor si 3 genuri si alte aberatii toate in numele difersitatii. Doamna ministru, nu iese cu nimic din tiparul celor care s-au perindat pe la ministerul educatiei din 2000 si pana in prezent. Doar ca nu a facut atat rau cum au facut alti, gen Funeriu. A inventat clasa zero doar sa fie si tinerii nostri aliniati la trendul UE. Acum doamna Deca, daca vrea sa dea dovada de plus valoare, ar putea sa elimine dispozitia in care absolventii de Scoala Pedagogica nu pot fi decat suplinitor. Serios? Stiti cate generatii de oameni valorosi au iesit din mainile acestor elevi, invatatpori produse de de Scoala Pedagogica din Romania? Multi, foarte multi, ne numaram si noi printre ei. Dar nu, facultatile au nevopie sa emita diplome, mai multe, mai multi bani, mai multe doctorate, dar de fapt toti cei care ies de acolo sunt aproape nulitati. Doar daca corecteaza acest aspect si ar da dovada ca este mai mult decat doar un ficur la educatie. A, poate desigur sa aleaga si alte lacune din sistem: salarizarea, subfinantarea, unele examene si probe inepte care dau la o parte viata unui tanar ca nu a inteles integralele, algoritmii, trigonometria sau probabilitatile, aspecte care nu te ajuta in niciun domeniu care nu are treaba stricta cu matematica sau cercetarea.

  14. Citind cele de sus, am ajuns la concluzia ca a facut de toate, dar nimic si a fost in comisii si comitete fara a se stie cui i-a folosit! Deci in concluzie este o habarnista!

  15. @ Andrei- tatăl meu a făcut Liceul Pedagogic, timp de 7 ani. Normal era 8, dar aveai dreptul ca să termini doi ani intr-un an, o șigura data pe perioada studiilor. A fost dascal 42 de ani. Dascal care pe timpul regimului comunist din anii 50-60, oamenii i se adresau cu ” domnu invatator” și nu cu tovarășu. De, atunci dascălul impunea respect, iar oamenii cu dragoste de Dumnezeu știau sa respecte preotul, dascălul și persoanele în vârstă.
    PS. Un exemplu. Eram copil și am trecut pe ulita satului pe lângă un băiat mai mare decât mine, fără ca sa-l salut. Cineva i-a spus tatălui meu. Numai eu știu ce mi-am auzit. Sa trec pe lângă o om fără sa-l salut era de neimaginat. Cincluzia: distrugeți jhoannysti tot ce a fost certificat de timp fiindcă impostura nu are nevoie de valori certificate, ci de neputincioși progresisti.

  16. @maxtor , doctoratul si l-a dat la Luxemburg, nu in Romania.

  17. In Colonia noastra creata de la Brucan & Soros incoace, dosarele de cadrii se fabrica cu banii mamaligarilor de la Bugetul nostru, ca sa devi chipurile un brandy, dar pe repede inainte. Dar, poate greshesc, nu am aflat daca este casatorita, are copii, ce inclinatzii in legatura cu sexul sau educatzia sexuala are, daca a jurat conform Constitutziei pe Biblie, sau ca un simplu Alo!Gen, doar pe un obiect acolo, samd. Este adevarat ca laboratorul Secu cu atitea divizii internatzionale, ex. KGB, MOSHE, CIA shi ce o mai fi pe acolo, este foarte mare, shi la banii pe care ii cishtiga trebuie sa produca shi ei ceva, ca doar doctorate au destule.
    Politruci am fost politruci murim, ca sa pacalim, cum se zicea de S.Oprescu=ce shtie poolimea? D-na Deca aduce cu proletcultista Zoe Petre, popila lui Levantzica Tzapului, care fofilindu-se, ba ca-i bolnava…,a creat prin distrugerea culturii natzionale, cultura lor de Ghettou mult placuta lor, sau de d-na Gushetz, electronista ce vroia sa fie ministru la Justitzie, declarata la audieri a 2-a Ana Puker, etc. Se va studia orice, dar nu Istoria Romanilor, samd, vorba aceia noi suntem profesori, etc. sa zapacim shi > copii. Macar sa invetze copii o meserie ca lumea, nu invatzamint-marxist leninist ex.Florian Alex.,bolsevic din tata in fiu, platit gras de la guvern. Daca in tzara se vedea cit de cit ceva bun, nativ shi in firea romanului, sigur se intorceau la matca valorile ca pe vremea Regelui, ghinion=fugarit de rromul Ylici cu cei 2 regi+un imparat ai lui.
    O zi buna.
    Con
    P.S.Tradarea Natzionala a adus pagube > WW1+2, actualmente banii de la Guvern sunt pentru sinecuri shi alte activitatzi ale parazitzilor…

  18. o matracuca fara meserie
    daca-i citesti CV-ul nu intelegi nimic
    doar ca a particiat in comisii si comitete
    aiurea
    nu stie sa faca nimic
    by the way…nici macar sa se imbrace 🙂

  19. După mintea ta aia puțină, înțeleg că (!) Câmpeanu a furat doar puțin, deci nu se pune. Mai ai frați pe-acasă? Sincer, m-aș bucura să fie din alt aluat…

  20. Puteați sa va opriți după constatarea “CV-ul unui politruc european” cu care cred ca este de acord orice intelectual cu studii universitare serioase.

    In rest, este așa cum ați spus demult:
    “ NU cotelor de gen, DA cotelor de geniu în Parlamentul României. “

  21. Madam iorgulesco : eu credeam ca matematica se deosebeste de filosofia blabla margaseverin .

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.