Ce recomandări a primit Guvernul de la FMI

România trebuie să ia măsuri fiscale puternice pentru a reclădi spaţiul fiscal şi a preveni deteriorarea condiţiilor de finanţare.

Declarația a fost făcută de şeful misiunii FMI pentru România, Jan Kees Martijn.

„În ceea ce priveşte politica fiscală, vor fi necesare măsuri fiscale puternice pentru a reclădi spaţiul fiscal şi a preveni deteriorarea condiţiilor de finanţare. Deşi apreciem intenţia autorităţilor de a reduce deficitul fiscal în 2022 la 5,8% din PIB, misiunea prognozează acest deficit la 6,75% din PIB în baza politicilor actuale. Cu reforme administrative de îmbunătăţire a colectării veniturilor şi cu expirarea măsurilor de sprijin, deficitul este proiectat să se modereze pe termen mediu însă datoria publică va continua să crească”, a spus Jan Kees Martijn.

„Eforturile de modernizare a administraţiei fiscale trebuie să continue. Totuşi, acestea nu vor fi suficiente pentru a asigura sustenabilitatea fiscală. Pentru a reduce deficitul la un nivel sustenabil, sub pragul de 3% din PIB şi pentru stabilizarea datoriei publice, pe partea de venituri, măsuri de politică fiscală care să genereze cel puţin două procente din PIB ar trebui să fie implementate. Voi menţiona în continuare două recomandări în acest sens. În primul rând în ceea ce priveşte impozitul pe venit, sistemul de impozitare în România este complicat de scutirile acordate anumitor sectoare, dar şi de tratamentele speciale, inclusiv nivelul redus al impozitului pe dividende şi alte excepţii, inclusiv regimul microîntreprinderilor. Dar aceasta afectează în mare măsură eficacitatea şi echitatea sistemului fiscal. O reformă cuprinzătoare este necesară pentru a egaliza baza de impozitare în toate sectoarele şi pentru toate sursele de venit. Acest lucru ar putea aduce mai mult de 1,25% venituri din PIB şi ar aduce contribuţia la sistemul de impozitare”, a mai declarat şeful misiunii FMI.

Şeful misiunii FMI pentru România a făcut referire la cheltuielile cu pensiile şi la majorările salariale din sectorul public şi a spus că recomandă să fie mai predictibile. Reformele sistemului de pensii incluse în planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă ar trebuie implementate cu promptitudine, iar salariile din sectorul public ar trebui stabilite de o manieră mai predictibilă.

El a fost întrebat în cadrul conferinţei despre recomandările din raport cu privire la introducerea taxării progresive pentru cei cu venituri mari.

„Prima cerinţă atunci când vorbim de reforme fiscale ar fi să curăţăm baza fiscală, să înlăturăm multiplele scutiri, deficienţe şi alte preferinţe speciale în tot acest sistem. Făcând acest lucru, ar ajuta la sporirea echitabilităţii, ar fi mai uşor să colectaţi taxele şi impozitele şi ar îmbunătăţi în mod direct colectarea veniturilor la bugetul de stat, pentru că mai mulţi contribuabili şi-ar plăti partea lor în mod echitabil. Atunci când va exista o bază mai logică şi comprehensivă în ceea ce priveşte sistemul fiscal, sigur autorităţile ar trebui să evalueze dacă sistemul fiscal ar trebui să se bazeze pe cota unică sau pe cotă progresivă. Fără o bază curată nu putem aplica niciuna din aceste rate. Nici unice nici progresive. Atunci când ne gândim la cota progresivă, la impozitarea progresivă sunt câteva argumente de luat în considerare care ar putea fi în favoarea acestui aspect. Cu un sistem fiscal progresiv s-ar putea colecta mai multe venituri de la contribuabilii cu venituri mai mari, ceea ce ar putea ajuta la reducerea deficitului. Aşadar, creşterea ar influenţa colectarea veniturilor. De asemenea, ar ajuta la reducerea acestei inegalităţi care există în România. Inegalităţi la un nivel destul de ridicat. Aş vrea să menţionez că sunt multe aspecte în implementarea acestei impozitări progresive. Este posibil să existe impozite mai mari doar pentru veniturile mai mari. Aceasta este o opţiune care trebuie să fie făcută. Noi am menţionat posibilităţile, câteva argumente pro şi contra şi sigur este alegerea şi este o opţiune de luat în considerare de către autorităţile din România”, a spus Jan Kees Martijn.

El menţionat că pentru 2023 un progres poate şi trebuie făcut în ceea ce priveşte curăţarea bazei fiscale.

„Implementarea impozitului progresiv aduce provocări în ceea ce priveşte colectarea. Nu este uşor ca acest lucru să se facă imediat pentru că este nevoie ca Administraţia Fiscală să cunoască toate sursele de venit pe care o persoană le are. În acest moment informaţiile sunt sursă cu sursă. Asta ar face dificilă introducerea taxării progresive cu succes în 2023 şi ar fi mai realist ca, în condiţiile în care se ia decizia de a fi introdusă, să intre în vigoare după această dată. Dar este mai important să nu fie întârziată nicio decizie în acest sens”, a declarat Jan Kees Martijn

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

14 Comentarii

  1. Ca sa scadă deficitul bugetar o măsură urgentă a fost reducerea numărului de pensionari!!..după care a doua măsură urgentă reducerea cheltuielilor cu învățământul, sănătatea….astfel se preconizează o economie de cel puțin 4,5 % din PIB!!..
    O altă măsură a fost reducerea consumului de curent electric si gaze la populație!!…cam cu 25 %.!!..
    O altă măsură creșterea prețurilor la alimente cu peste 30 %!…
    Dacă până la sfârșitul anului nu se îndeplinesc condițiile astea,atunci începând cu 1 ianuarie 2023 să se intre în stare de urgență!!…se vor vaccina toți românii peste 65 de ani obligatoriu împotriva, covid, holera,variola si mai nou lepră!!…sa vedeam cine mai scăpa după cele 4 vaccinuri!..

  2. In conditiile in care in acest moment nu suntem sub incidenta unui Acord de finantare cu FMI, de ce se baga ei in seama ?! De fapt, cum justifica lacheii de la Bucuresti aceste ingerinte ?! FMI, ca orice bancher are un singur interes : sa obtina profituri cat mai mari.

  3. Da, da, sa se mareasca impozitele pentru a fi mai multi bani pentru plata salariilor plusului de bugetari angajati in ultima vreme, pentru plata cresterilor salariale acordate unei bune parti a bugetarilor, pentru pensii speciale (inclusiv ale parlamentarilor conform deciziei CCR si, in curand, ale alesilor locali), pentru finantarea partidelor,… si lista e lunga.

  4. Deci cu nivelul de trai al romanilor au probleme, salariile si pensiile celor mai prapaditi cetateni din UE.
    Dar niciun comentariu despre cresterea chetuielilor militare si cu vaccinuri sa zicem. Sau despre traditionalele „investitii” cu dedicatie, sprijinul multinationalelor… Pai cum ar face, acei bani pleaca de la pensionarul mioritic si se duc in SUA…

  5. Da,au dreptate FMI. Avem pe un apartament de 4 camere, cate o firma pe camera. Salaratii sunt plimbati pe toate aceste firme, impozitare 1%, profit maxim, salariul minim pe economie. Normal, o firma doar pe un apartament de bloc, altfel evaziune cu legea in mana.

  6. Principiul e simplu:
    Se ia mult de la aia care au putin.
    Se ia putin de la aia care au mult.
    Ban la ban si paduche la paduche.
    Acu, noi suntem nomenclatura de partide si de stat.

  7. In primul rînd nu sunt recomandari,sunt dispozitii,foi de parcurs.In al-II-lea rind şeful misiunii FMI pentru România, Jan Kees Martijn este de fapt ministrul economiei a Romaniei si director al Bancii Nationale a Romaniei.Ma enoriasule,tu stii ce-i aia rahat?! Asta sunt toti din administratia Romaniei,indiferent daca sunt la finante sau alte ministere.Deocamdata Guvernul Mondial are niste treburi cu Rusia,dar ai sa vezi unde ajung astia de la noi.Si o sa-i dai tu jos,nu ei.Guvernul Mondial se v-a uita la televizor si v-a ride,acolo in Washington cum tu vei lua pulane pe schinare iar ei din guvern si Isarescu sau cine v-a fi,vor demisiona.

  8. Ce să zică și FMI? Cea mai simplă metodă aplicată din antichitate, nu-s bani în visterie mărești birurile. Că-i prost gestionată visteria, e vina tot a noastră. Am votat prost. Visceral. După fente. Urmarea? Orban și Cîțu împrumuturi care au ajuns de la 35% din PIB la 56% din PIB în doi ani. Cu toată stima pentru concetățeni, cine e prostul în situația asta?

  9. Doctorul fmi are nevoie de pacientul Romania pe care o imbolnaveste ca sa i dea tratament.

  10. Saracu asta de la FMI vorbeste de impozitarea progresiva a venitului global al unei persoane,ca cel ce vorbeste de funie in casa spanzuratului ,gandind el ca este greu ca sa se afle toate sursele de venit ale unui imbuibat mai ales ca in Romania tot niste imbuibati alesi ai tantalailor ar trebui sa faca si adunarea asta de venituri pe cap de tovaras,insa nea Acesta de la FMI habar nu are ca Peneleaua Nationala si toti cocoseii lor de dreapta si de toate directiile,cu venituri uriase de nimeni nu stie de unde sunt ele,dar au umplut ei tzara de viloace in toate locurile si de masini de mare lux in timp ce economia tzarii a disparut ca magarul in ceatza,nici prin cap nu le trece lor ca in urmatoarea suta de ani sa renuntze ei la impozitarea de acum care nici macar pe asta nu o platesc, dar sa le mai puna impozit progresiv pe toate invartelile la gramada in tzara asta care totusi le asigura siguranta si drepturile de a face si cate invarteli vor,dar cu plata de impozite,ca o tzara nu se tine pe vrajeli.Cand toata planeta plateste impozit progresiv,unii chiar si pe venitul global al persoanei,unde mai bine ca in Romania s-au intalnit hotzii cu prostii pe impozitare doar in cota fixa,iar tzara este dusa in carca tot mai mult de aia cu salarii minime?

  11. Pe intelesul romanului: decimare urgent la majoritatea mentinuta sub control si in coordonare la saracie, pensiile speciale cresc si predati tara.

  12. ,,Democrația este o credință jalnică în înțelepciunea colectivă a ignoranței individuale”.

    H.L. Mencken

  13. DE 15 ANI SOLICIT REALIZAREA UNOR PROIECTE DIN FONDURI EUROPENE. Autoritatile competente mi-au raspuns „het” (vor stimulente):
    1 – realizarea unor bazine piscicole CU PUIET DE PESTE DIN TOATE SPECIILE in fiecare zonna geografica, Transilvania, Oltenia si Moldova de unde sa se furnizeze puiet la fiecare PRIMARIE DIN TARA (avand in vede necesitate unei alimentari sanatoase si ieftine a populatiei);
    2 – valorificarea platformelor fostelor FABRICI SI UZINE prin INVESTITII pentru construirea de utilaje agricole necesare fiecarui agricultor simplu (prasitori, cositori, agregate pt arat, etc) sau/si construirea de RULOTE turistice de trei categorii de lux , mijlocii si simple pt uz intern si export;
    3 – amenajarea in STATIUNILE TURISTICE de parcuri pentru INSTALAREA RULOTELOR turistice (in vederea protejarii mediului si oprirea „distrugerii salbatice” a naturii).

  14. Sa reduca naibii aparatul bugetar si sa faca investitii. Nu pe pomene sa se duca banii. E atat de simplu. Si nu mai injurati voi FMI. Aici, in gradina maicii domnului e problema.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.