Contract pus pe tavă olandezilor de la Damen

Chichiţele achiziţiei corvetelor pentru armată

Guvernul a aprobat achiziţionarea a patru corvete multifuncţionale. Acestea trebuie să fie fabricate la un şantier naval din România şi livrate în maximum şapte ani, iar prima navă în maximum trei ani. Preţul pentru nave a fost stabilit la 1,6 miliarde euro inclusiv TVA. Criteriul de atribuire stabilit este de “preţul cel mai mic”, dar poate fi modificat în funcţie de echipamentul militar. Decizia de fabricare în România a navelor a fost justificată prin riscurile geo-politice din regiune cât şi prin prisma riscurilor privind marşul către ţară „ca urmare a pericolelor generate de posibile evenimente/atacuri ce pot apărea în situaţia unei nave care navighează izolat”.

Grupul olandez Damen, cel mai sigur, va primi din partea statului român un contract substanţial pentru fabricarea a patru corvete multifuncţionale. Acoperindu-se de o serie de motivaţii de natură geo-politică, geo-strategică şi alte categorii de termen militar, reprezentanţii Ministerului Apărării au oferit astfel siguranţa unui contract pentru olandezii de la Damen. De menţionat este faptul că aceştia din urmă au fost implicaţi într-un scandal când au vrut să achiziţioneze şantierul naval de la Mangalia de la Daewoo. Atunci premierul Mihai Tudose a spus că vrea să cumpere 51% din acţiunile deţinute de Daewoo la şantierul naval Mangalia, ca acesta să devină un şantier naval al statului. „Am încercat şi se pare că reuşim să facem o chestie, să răscumpărăm 51% din acţiunile pe care acum le deţine Daewoo la şantierul naval Mangalia. Ei vor să vândă şi am zis să ne exercităm noi dreptul de preempţiune la vânzare. (…) Vom avea un şantier naval al statului”, a declarat Tudose, la Antena 3. „Trebuie să facem nişte fregate pentru armată şi poate le facem noi, că înţeleg că alţii le-ar fi putut face la şantierul acela. (…) Să facem şi mentenanţa la noi şi dacă şantierul acela naval până acum producea, poate mai facem şi noi o bărcuţă acolo, mai mare, mai mică, mai frumoasă. Poate nu ne iese cea mai frumoasă din prima, dar nu este posibil ca într-o ţară cu atâta Dunăre, cu Dunăre maritimă şi cu mare, statul să nu aibă un şantier naval unde să-şi repare o bărcuţă mică, o bărcuţă măcar. Evident că deranjează, dar asta este viaţa”, a mai spus premierul. Această declaraţie, conform unor surse din PSD, se pare că nu a fost pe placul lui El lider maximo, Liviu Dragnea, care l-ar fi muştruluit pe Mihai Tudose şi care a răspuns cu capul, fiind schimbat din funcţia de şef al Guvernului. Mai mult, olandezii – care se opun intrării României în Schengen – intenţionează să ia de la statul român şi Portul Constanţa. Având în vedere că, de la venirea premierului Viorica Dăncilă, statul român nu a făcut nicio ofertă coreenilor de la Daewoo, este de aşteptat ca fabricarea corvetelor să se facă la celălalt şantier naval capabil să producă aşa ceva, recte Damen Galaţi.

Cerinţă expresă

Conform anexei, şi alte aspecte induc spre ideea alegerii şantierului Damen drept câştigător al acestui contract. Astfel la punctul A 3.1. din anexă se arată: “angajamentul privind consolidarea/dezvoltarea unui centru de mentenanţă pe teritoriul naţional, dispus la Marea Neagră sau/şi pe Dunărea maritimă, pentru executarea lucrărilor de mentenanţă a navelor forţelor navale române”. Or, având în vedere specificarea expresă “Dunărea maritimă”, nu şi Dunărea fluvială, sunt eliminate din start alte şantiere navale care pot face navele, dar nu sunt amplasate în zona cerută în anexă. Şantierul militar de la Mangalia se află de mai bine de zece ani în conservare şi prin urmare nu va participa la fabricarea acestor corvete. Altă cerinţă esenţială pentru câştigarea contractului este că “La procedura specifică aferentă programului esenţial de înzestrare „Corvetă multifuncţională” pot participa operatori economici din state membre NATO şi UE, care la iniţierea procedurii de achiziţie au în portofoliu cel puţin o navă livrată în ultimii 15 ani, care să aibă un deplasament mai mare de 1600 t, având capacităţi de luptă în cel puţin două domenii (luptă antiaeriană – AAW şi lupta împotriva navelor de suprafaţă – ASuW / lupta antisubmarin – ASW) şi sistem de management al luptei integrat cu sistemele de senzori şi armament, inclusiv sisteme de rachete navă-aer şi rachete navă-navă / sonar tractat, al cărei proiect va fi ofertat dacă operatorul economic va fi selectat în etapa următoare a procedurii specifice de achiziţie”.

Negociere şi nu prea

Conform notei de fundamentare a Hotărârii de Guvern 13/2018, “pentru Armata României este fundamental ca realizarea construcţiei şi dotarea celor patru corvete să se facă în România, în vederea eliminării riscurilor care pot afecta îndeplinirea programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională” în termenele asumate şi pentru satisfacerea cerinţelor de securitate a aprovizionării a forţelor navale române/statului român”. Această prevedere elimină din start alţi competitori care, prin prisma calităţii de membri NATO, ar fi putut produce corvetele poate la un preţ mai mic. Astfel, olandezilor de la Damen le este oferită posibilitatea de a negocia cu statul român de pe poziţii de forţă. Există totuşi şi o altă chichiţă a contractului. Criteriul de atribuire a acordului-cadru/contractului este „«preţul cel mai scăzut» al ofertei conţinând soluţia optimă stabilită după etapa de dialog, fără a include costul echipamentelor/muniţiilor/ serviciilor care vor fi asigurate de către autoritatea contractantă”. De aici reiese că unitatea contractantă, în speţă Compania Naţională Romtehnica SA, va asigura echipamentele/muniţia. De aici rezultă că România va achita 1,6 miliarde euro pe coca navei plus echipamentele de navigare şi comunicaţii fără dotarea militară. Păi 400.000 milioane euro pe o carcasă?

Compensarea contractului

Dacă ar fi să privim partea bună a acestui contract, aceasta este prevăzută în Anexa hotărârii de guvern la punctul A.3.2., care prevede că cel care va câştiga licitaţia oferă şi ceva la schimb – „angajamentul privind efectuarea operaţiunilor compensatorii aferente contractelor subsecvente acordului-cadru/contractului multianual în cauză, prioritar, în următoarele domenii: transfer de tehnologie pentru construcţia, dotarea şi mentenanţa corvetelor, modernizarea fregatelor T22R din compunerea forţelor navale române, dezvoltarea unui centru de instruire la nivelul forţelor navale române şi privind întreprinderea tuturor eforturilor pentru semnarea acordului de compensare în cel mai scurt termen posibil de la momentul semnării contractului multianual/contractelor subsecvente”.

Interesele politice au primat faţă de apărarea ţării

Achiziţia acestor nave a fost încercată şi de către guvernul Cioloş, care, la finele anului 2016, a emis o hotărâre de guvern pentru acestea. Guvernul Grindeanu a anulat imediat HG-ul dat de Cioloş. Doar că documentele de acum care au stat la baza emiterii HG-ului de către guvernul Dăncilă parcă au fost copiate cuvânt cu cuvânt din cele care au stat la baza emiterii HG-ului dat de executivul condus de Cioloş. La acea vreme, Liviu Dragnea declara că hotărârea de guvern dată de guvernul Cioloş care stabilea procedura de achiziţie a corvetelor pentru Armata Română este „ilegală” şi trebuie abrogată. „Acolo este o problemă serioasă. (…) În situaţia respectivă acea hotărâre de guvern nu putea fi adoptată fără să existe aprobarea Parlamentului. Ceea ce cred eu că va face Guvernul – şi trebuie să facă – să abroge acea hotărâre de guvern şi să reia procedura legală care înseamnă eventual memorandum în Guvern, solicitarea de la Parlament pentru aprobare după care să purceadă la hotărârea de guvern care să aibă un rezultat sau altul”, a spus Dragnea, citat de Agerpres. Dacian Cioloş a spus că „actualul Guvern şi Parlament pot oricând întrerupe negocierile pentru achiziţia unor nave militare marine din motive de oportunitate pe care doar ei le pot susţine şi argumenta”, şi atrăgea atenţia că „prin anularea acestei proceduri de achiziţie, Guvernul actual trebuie să-şi asume şi că renunţă la construcţia unor nave militare în şantierele navale din România, din Galaţi şi Constanţa, unde lucrează peste 25.000 de români şi care asigură în acelaşi timp un nivel de investiţii de peste 1,6 miliarde Euro”. Conform documentelor oficiale, nici acum Guvernul nu a trecut prin Parlament proiectul de achiziţie a acestor corvete. Astfel, prin lupta politică România a pierdut timp important în înzestrarea armatei. De menţionat ar fi faptul că la Damen Galaţi a fost fabricată şi nava amiral a Poliţiei de Frontieră Române, „Ştefan cel Mare”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Eduard Pascu 109 Articole
Author

31 de Comentarii

  1. Olandezii sunt niște oameni fără onoare iar denumirea minusculelor nave cred ca spune tot.O mare greșală ă statului sa faca compromisuri fără să ceară nimic în schimb.

  2. vai de tara care nu are conducatori destoinici, barbati adevarati; nici de acum in 25 de ani nu ne vom pricopsi ca natie cu astfel de „alesi” ai neamului, niste terchea-berchea indobitociti de setea de bani si putere ! sa le fie rusine !

  3. Sincer, nu va inteleg! Santierul naval din Galati ar fi produs pagube la buget. Luat de Damen produce nave pentru intreaga lume si da de munca unui numar important de oameni! Din ceea ce se produce si se vine, statul are venituri la buget. Tipul asta de nationalism stupid, tip Ceausescu si mai recent, tip Trump (care, by the way, cred ca s-ar fi inteles perfect cu Ceasca) era valabil in anii 90 dar nu il pot intelege acum in situatia in care suntem, fiindca asa am vrut, in piata interna unica. Adica, nu suntem contrariati ca vin tot felul de arabeti sa ia terenurile agricole, adica suntem direct amenintati cu o posibila infometare, si ne freaca grija de companii care vin sa produca ceva, pe locuri (intreprinderi) care altfel ar fi falimentate (ca multe alte mii in anii de dupa „ce-o fi fost in ’89) de „famigliile” de partid si de stat!

    • Sinteti in mare eroare, bani faci daca tu construiesti si vinzi, altfel doar platesti la altii si esti doar consumator.Este foarte dificil de inteles!

  4. Stiti de ce rusii i-au invins pe nemti? Pentru ca aveau capacitati de productie chiar daca inferioare de multe ori acestora. Dar aveau unde produce si nu depindeau de importuri. Asta a vrut sa faca si Ceausescu si in mare masura a reusit. „Noroc” ca au venit termitele de azi si au pus totul la pamant. Romania, practic, nu mai produce nimic, doar plimba prin firme mai mult sau mai putin obscure niste marfa occidentala si gazduieste pe teritoriul sau mult lohn. Suntem total descoperiti, suntem lipsiti de orice mijloc de rezistenta fara industrie romaneasca. In caz de doamne-fereste, toate fabricutele occidentale se strang ca niste corturi iar noi ramanem fix cu praful de pe toba. Asta nu se cheama subminarea economiei nationale, asta se numeste genocid, se cheama lipsirea populatiei Romaniei de mijloace de subzistenta si descoperirea in fata unui prezumtiv inamic. Toate aliantele nu fac nici cat o ceapa degerata in lipsa unei industrii proprii care sa poata alimenta o rezistenta.

    • Daca Romania ar mai fi produs tractoare, ar fi fost ele azi inferioare celor vestice? Dar locomotive, nave maritime si alte mijloace de transport? Dar companii constructoare de autostrazi si alte elemente de infrastructura? Dar produse de consum sanatoase si accesibile tuturor? De asta s-a temut Vestul, de ne-a adus la sapa de lemn.

    • D-le Xxx, ai mare dreptate…..gandesc tot asa, dar cine ne baga in seama ?!

  5. De Ciolos, comisar european sub Barroso, nu ma mir. De Dragnea, da. Ce nevoie are România de nave militare, Dragnea? CE NEVOIE, când tara-i falita si lumea saraca? cine ataca România, bezmeticule alaturi de Dancila, alta bezmetica? nici dracu’!

    • Spatiul aerian si litoralul romanesc este la discretia fortelor ruse bazate in Crimeea iar potentialul acestora creste vertiginos. Oricum, preconizata modernizare nu poate fi decit o fleet in being, adica o forta militara care, chair daca nu poate invinge inamicul, nici nu poate fi ignorata.

  6. Olandezii (celor care le put romanii in Schengen), isi joaca malaiul castigat din afacerea flota (cand au cumparat flota „comunista” numai cu comisionul platit tradatoarei JO), iar acum, avand in vedere, ca doritori de parvenire (din comisioane) exista la greu (chiar si-n MApN), vor pune gherutele sensibile si democratice si pe santierele navale si pe porturile romaneasi – nu-i asa ca e frunos de facut afaceri in Romania justiarilor atat de apreciati de Inaltele Porti?

  7. O corveta cat 6 Spitale Regionale. Ieftim da face….. Au din ce plati pe Ciolos plus #REZIST.

  8. „Criteriul de atribuire stabilit este de “preţul cel mai mic”, dar poate fi modificat în funcţie de echipamentul militar” !! … As putea pune pariu inca de pe acum, doua capace de bere contra trei scobitori (ce vreti, sint sarac !? …) ca nici macar nu se stringe bine primul surub la primul barcaz ca pretul va sari in sus pina in tavan ! Ca deh ! „s-a descoperit ulterior” ca „curvetele” trebuiesc dotate cu torpile cu visle si chiar cu timona !

  9. Daca vor fi acuzatii de spaga la greu ca in cazul „fregatelor”, va fi vai de mama noastra! Oricum dosarul va fi clasat ca in alte cazuri celebre. Daca corvetele plutesc conform legii lui Arhimede inseamna ca romanii vor fi multumiti. De aparat ne apara americanii cu interese in Marea Caspica!

    • Plutesc, cum sa nu pluteasca ?! Numai sa nu li se scoata dopul de pluta, ca se duc la fund … Am si eu vreo doua in baie, cu care fac „batalii navale” alaturi de cele citeva răţuşte galbene, de plastic !

  10. Ai dreptate cib.Industria ROMANIEI care era destul de performanta si in care mai trebuia investit in ceva tehnologie avansata,odata cu LOVITURA DE STAT DIN DECEMBRIE 1989,a fost distrusa in totalitate si nu raspunde nimeni pentru aceasta si pe locurile unde au existat aceste uzine s-au construit mall-uri de catre tarile occidentale sau arabi.Industria de aparare a ROMANIEI,era bine dezvoltata si raspandita pe intreg teritoriul tarii si pentru cine nu stie ea a contribuit din plin la achitarea datoriei externe.Astazi acele fabrici in marea lor majoritate sunt la pamant.Si industria navala era foarte bine ancorata in economia tarii,avand posibilitati de fabricare a unor nave destul de performante si puternice.Amintitiva de navele care transportau petrol.De fapt ROMANIA avea a patra flota comerciala din lume si acele nave erau fabricate in santierele navale din tara nu erau importate.Cine a raspuns pentru distrugerea acestei flote???Nimeni.De ce procurorii de la DNA nu sau sesizat in acest caz si in altele???Trebuie sa treaca timpul de prescriere a faptelor???

    • Industria romaneasca era una NOUA, cu ultimele tehnologii! Ce, il crezi pe Petrica „romanu” cu mormanele lui de vechituri din cap? Iar la intrebarile d-tale, raspunsurile sunt unul singur: asa a vrut Vestul!

  11. Ce e sigur ca nu avem conducători, ci niște slugi nenorocite, care si-ar vinde si pe ma-sa pentru bani.Singura diferență e că, din 4 in 4 ani slugile fac schimb de partide in numele așa zisei democratii originale romanesti.Culmea nesimtirii daca pot scrie așa, e ca slugile mentionate sunt zilnic cu centenarul in gura.Ce rusine, ce vremuri împuțite am ajuns sa traim .Oare romanii nu se vor trezi niciodată ?

    • .He he ! Da’ ce e mai nostim e cind slugile ajung sa se paruie ! Ia citeste ultimul paragraf si vezi cum gasca Grindeanu i-a tras comisionul … pardon, presul de sub picioare gastii Ciolos ! Trebuie sa fi fost tare amuzant cind au venit olandezii cu papornita cu bani si nu mai stiau cui sa ii dea ! …

  12. Iobagii plătesc tribut, ei nu se simt bine dacă nu au stăpân și nu plătesc tribut…

  13. Cu 1,25 miliarde de lire sterline (cam 1,4 md Euro) britanicii construiesc 5 (cinci) fregate tip T 31. Contractul a fost semnat zilele trecute la Londra.

    • Datele despre respectivele nave sint limitate, deci o evaluare corecta nu se poate face. Par insa a fi de o alta categorie.

  14. De ce sa fie facute CORVETELE de romani ??. De ce statul roman sa fie iar propietar la Santierul naval Mangalia ??.
    Astea sunt intrebari ce sunt VOIT SCOASE DIN CONTINUTUL PREZENTARII .
    Am vazut ce ne-au livrat englezii – DOUA FRECATE DE RUGINA SCOASE DIN SERVICIU !!.
    Olandezii nu vor da girul intrarii in SCHENGEN FARA SA IA CEVA CONSISTENT !!- OR Santierul naval Mangalia or Portul Constanta in administrare !! ASTEA-S JOCURILE MURDARE ,ASTA-I CLOACA UE in care am intrat .

    • Dupa ce le face la Mangalia, le mai taie de vreo trei ori ca sa le instaleze armamentul cerut de NATO!

  15. Jucării inutile. Modele uzate moral. Înşelătorie. Bani aruncaţi pe fierătanii. Coşciuge plutitoare.

    Iată ce au păţit alţii, de la case mai mari, cu nave de război mai performante, mai bine echipate, în confruntarea directă cu ruşii, pe mare:

    „Pe 10 aprilie [2014] distrugătorul Donald Cook, având la bord rachete de croazieră Tomahawk, a intrat în apele neutre ale Mării Negre. În replică, Rusia a trimis pentru survolarea distrugătorului american un avion Su-24, fără armament, însă, după cum consideră experţii, dotat cu un sistem ultramodern destinat luptei radioelectronice. Aegis a interceptat avionul Su-24, după care a răsunat semnalul de alarmă. Radarele americane au calculat apropierea ţintei şi, dintr-o dată, toate ecranele s-au stins. Aegis a încetat să mai funcţioneze. Su-24 a trecut deasupra punţii distrugătorului, s-a întors şi a imitat un atac cu rachete asupra ţintei. Apoi, s-a întors şi a repetat manevra. Şi aşa, de 12 ori. A reieşit că cel mai modern sistem Aegis nu a funcţionat la acţiunea sistemului de bruiaj de la bordul Su-24. Mass-media occidentale relatează că după acest incident Donald Cook a intrat de urgenţă în portul Constanţa. 27 de membri ai echipajului au depus cereri de demisie. Se spune că toţi cei 27 de membri ai echipajului au scris că nu vor să-şi rişte viaţa. Acest lucru l-a confirmat în mod indirect Pentagonul prin declaraţia pe care a făcut-o, în care se spune că această acţiune a demoralizat echipajul navei americane.”

    https://ro.sputnik.md/romanian.ruvr.ru/2014_04_24/Aegis-Si-a-gasit-naSul-in-Marea-Neagra-0658/

    • Incidentul relatat de Sputnik (de cind presa guvernamentala rusa este etalon de onestitate??) este o gogorita mare cit Marea Neagra. Chiar e de crezut ca marinarii, imediat ajunsi la tarm, s-au pus pe flecarit cu cine le-a iesit in cale cum ca li s-au innegrit radarele si au demisionat in bloc in urma unor atacuri simulate? Astfel de incidente se petrec frecvent si nu impresioneaza pe nimeni. Nu au demisionat ei militarii dizlocati in Afganistan sau in alte zone de conflict, unde riscul de a pieri este real. Nu ca rusii nu ar detine azi echipament electronic performant dar, cel putin pina acum, materialul militar rusesc nu a prevalat semnificativ in nici un conflict. De altfel, presa occidentala a dezavuat informatia transmisa de media ruseasca, calificind-o ca o farsa.

    • Oho, presa rusa e mult mai credibila decat aceea oficiala americana, britanica sau germana! Zici CNN, ABC, CBS, Reuter, Fox, EuroNews, etc. – zici MINCIUNI jenante. Si mint nu doar prin omisiune (ca in cazul lui Donald Cook), dar vin cu minciuni sfruntate, fara pic de jena, mai ales cand e vorba de Putin sau Rusia. Media alternativa americana e superba, dar incepe sa fie tot mai cenzurata, blocata, asa cum a fost cazul si cu RT. Referitor la flota noastra, de CINE ne putem apara? Mai incape vreo indoiala asupra potentialului militar in Marea Neagra? Inseamna ca ori nu cunoastem ori nu ne duce capul…

  16. ESTE O MARE MIZERIE care se plateste FARA OFF-SET, adiuca fara ca olandezii sa returneze in comenzi si achizitii 80% din valoarea corvetelor.

  17. E!! Vedeți de ce a venit pe aici olandezul zburător și-i mângâia pe toți lingăi pe creștet? Io zic ca mai întâi olandezi să dea acceptul pentru admiterea în Schengen și apoi comanda cu curvetele. Altfel plătim ca popa, ca în cazul autostrăzii cu Bechtell.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.