Cocktail teatral

Două premiere, la „Nottara”

„Ultimul Don Juan” (The last of the red Hot Lovers) a avut premiera pe Broadway, la Teatrul „Eugene O’Neill”, în regia lui Robert Moore, în 1969. Spectacolul a avut un imens succes şi s-a jucat timp de mai mulţi ani, însumând 706 de reprezentaţii. În 1972, Simon a adaptat textul pentru marele ecran, filmul fiind realizat de Gene Saks. Petre Bokor a tradus acest text pentru Teatrul „Nottara” şi a montat spectacolul avându-i în distribuţie pe Constantin Cotimanis, Victoria Cociaş, Luminiţa Erga şi Raluca Gheorghiu. Scenografia este semnată de Viorica Petrovici.

Neil Simon este unul dintre cei mai apreciaţi dramaturgi americani şi unul dintre cei mai jucaţi, atât pe teritoriul american, cât şi în întreaga lume.

În cursul prolificei sale cariere, Neil Simon a obţinut trei Premii Tony („The Odd Couple”, „Biloxi Blues” şi „Lost in the Yonkers”). Numeroase piese ale sale au fost transpuse în film. El a fost nominalizat de trei ori la Premiul Oscar, pentru scenariile sale de film. Este deţinătorul unor numeroase premii şi distincţii: „Antoinette Perry”, „Writers Guild”, „Evening Standard”, „New York Drama Critics Circle”, „American Comedy”, „Shubert”, „Outer Circle” şi „Golden Globe” pentru scenariul de film „The Goodbye Girl”, scris în 1978.

Premiera are loc duminică, 23 octombrie, ora 19,30, la Sala „George Constantin”.

„Cabinierul” de Ronald Harwood, în regia lui Marcel Ţop, scenografia: Anca Cernea. Cu: Alexandru Repan, Sorin Cociş, Victoria Cociaş, Petre Dinuliu, Claudiu Romila, Anca Bejenaru, Raluca Jugănaru, Ionuţ Enache, Andrei Haţegan, în traducera lui Florin Nicolau, poate fi vizionat în 26 octombrie, ora 19,30.

Imaginaţi-vă oamenii de teatru ca nişte fluturi de noapte. Imaginaţi-vă, acum, o revoltă a fluturilor de noapte. O revoltă a fluturilor de noapte împotriva maşinăriei istoriei. Imaginaţi-vă teatrul ca pe o formă de rezistenţă care sfidează don quijotesc cruzimea acestei maşinării, luptând îndârjit, eroic, cu aripi fragile împotriva sistemelor, împotriva vremurilor, dincolo de războaie, dincolo de crize, dincolo de realităţile imunde care ne înconjoară din trecut, prezent şi viitor.

Oamenii de teatru sunt nişte fluturi de noapte pentru că ei sunt făcuţi din ce sunt visele făcute şi tocmai în această structură himeric-vulnerabilă constă frumuseţea artei lor. Dar şi eroismul lor. Actorii sunt eroii eroii mei. Actorii sunt eroii mei. Dar şi eroii voştri. Şi, ceea ce îi face eroii mei şi ai voștri constă tocmai în condiţia lor, graţioasă şi iresponsabilă, fantastică şi ascetică, naivă şi impersonală, ceea ce îi face să fie asemeni fluturilor de noapte ce se aventurează înspre flacăra clipei pentru a vă oferi, doamnelor şi domnilor, nimic altceva decât spectacolul propriei arderi, propriei incinerări, punând astfel, oglinzile teatrului în faţa Lumii, prezentând-o aşa cum e, cu Binele şi Răul ei. Şi, după câte se pare, nimic nu poate împiedica aceste fiinţe vulnerabile să facă acest gest de mii de ani, nici comunismul, nici nazismul, nici capitalismul, nici războaiele, partidele sau congresele şi, cu atât mai puţin, crizele româneşti sau mondiale”.

Ronald Harwood s-a născut în 1934, în Africa de Sud. La 17 ani, se stabileşte la Londra, pentru a-şi construi o carieră. A urmat cursurile Academiei Regale de Artă Dramatică, apoi s-a alăturat Companiei „Shakespeare” condusă de Donald Wolfit, unul dintre cei mai importanţi oameni de teatru de la acea vreme.

Considerat unul dintre cei mai importanţi autori britanici contemporani, Ronald Harwood a scris piese de teatru, romane, eseuri şi alte opere non-ficţionale. Cu timpul, a lucrat pentru cinematografie mai mult adaptând opere deja scrise decât ca autor al unor scenarii originale.

Universul creaţiilor lui Harwood este aplecat cu predilecţie către artă, artişti şi lumea scenei. Dovadă stau mai multe piese de teatru. „After the Lions” (După lei) evocă viaţa actriţei Sarah Bernhardt, „Another Time” (Timp contra timp) urmăreşte cariera unui pianist strălucit, „Quartet” are ca personaje principale cântăreţi de operă aflaţi la vârsta senectuţii sau „The Dresser” (Cabinierul), care a devenit şi scenariu de film.

Pentru una dintre creaţiile sale non-ficţionale împrumută titlul de la William Shakespeare. Este vorba despre „All The World’s a Stage” (Lumea întreagă e o scenă), care se vrea a fi o istorie generală şi completă a teatrului.

Ronald Harwood a fost, de asemenea, preocupat de perioada celui de al doilea Război Mondial, care se regăseşte în scenariile filmelor „Le Pianiste”, în regia lui Roman Polanski, sau „Taking sides” semnat de István Szabó.

„Le Pianiste” (Pianistul) i-a adus lui Harwood Premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu adaptat, precum şi Palme D’Or la Cannes. Mai avusese o nominalizare pentru „The Dresser” (Cabinierul), ecranizare semnată de regizorul Peter Yates.

Din 1974, este membru al Societăţii Regale de Literatură, iar în 2005, a fost desemnat preşedinte al Fundaţiei Literare Regale. Este Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor, în Franţa, Comandor al Ordinului Imperiului Britanic şi membru al Academiei Artelor şi Ştiinţelor din Serbia.

„Subtitlul acestui spectacol ar putea fi Patimile şi vieţile fluturilor de noapte sau, mai concret, dacă vreţi, Patimile şi vieţile oamenilor de teatru. Nu numai patimile şi vieţile actorilor, ci ale tuturor celor care pun în mişcare acest minunat şi magic mecanism viu, care se numeşte Teatru, de la maşinişti până la actori, de la cabinieri până la regizori. Dar şi cealaltă faţetă nevăzută a Teatrului, controversată, ridicolul şi măreţia lui de multe ori absentă, partea lui derizorie, prea-omenescul care se ascunde în spatele cortinei, artiştii care sunt mai banali, mai slabi de multe ori decât cele mai banale şi mai slabe personaje din repertoriul lor. Teatrul cu toate slăbiciunile, trucurile lui învechite, imoralitatea lui, inocenţa, până la urmă, dar care, totuşi, îşi duce crucea adevărată, butaforică sau nu, până la capăt. În fapt, un spectacol despre o trupă, o căruţă de paiaţe, de don quijoţi demodaţi, care cred don quijotesc în menirea, scopul şi teatrul lor, de mâna a doua sau nu, surprinşi într-o situaţie limită, o situaţie de viaţă şi moarte.

Vă propun, deci, o întâlnire cu o piesă în care personajul principal este Teatrul. Teatrul aşa cum este el, în sine, cu pereţii lui, cu scândura lui, cu memoria lui. Teatrul curăţat, eliberat de material. Pentru că trăim într-o lume care omoară spaţiile, umplându-le de materie, cu deşeurile noastre cele de toate zilele. Nimic nu este mai expresiv şi mai încărcat de spirit decât Teatrul aşa cum este el. Mulţi transformă scena într-o debara în care depozitează multă mobilă, diverse acareturi mai mult sau mai puţin vizuale şi mai puţine emoţii.

De aceea, eu vă propun o întâlnire doar cu Teatrul. Cu arterele şi venele lui, cu ochii, pulsul şi viscerele lui, cu pericolele lui, extremele lui, fără machiaje, fără desuuri de curtezană, fără farmece de budoar”, mărturiseşte regizorul Marcel Ţop.

La Teatrul Mic se poartă… festivalurile

Lunile de început ale stagiunii sunt foarte bogate în evenimente teatrale, iar acest lucru a însemnat pentru Teatrul Mic două turnee naţionale, unul internaţional şi participarea la cel mai mare eveniment teatral al capitalei – Festivalul Naţional de Teatru.

La doar o săptămână după premiera oficială, spectacolul „Visul unei nopţi de vară”, după William Shakespeare, a fost prezentat la „Festivalul de Teatru Clasic” de la Arad. În 12 octombrie, spectatorii arădeni au putut fi martorii acestui vis plin de magie şi culoare, aşa cum l-a gândit regizorul Gelu Colceag.

„Festivalul Naţional de Comedie” de la Galaţi a avut ca invitat, în 9 octombrie, spectacolul „Sex on the bici” de John Tobias. Una dintre comediile cele mai apreciate de către public din repertoriul Teatrului Mic, „Sex on the bici” a fost prezentat în cadrul Galei de închidere a festivalului gălăţean.

În 20 octombrie, Teatrul Mic va fi prezent la Festivalul „Demoludy” din Olsztyn, Polonia. A cincea ediţie a festivalului are ca invitat spectacolul „Sado Maso Blues Bar”, de Maria Manolescu, regia Gianina Cărbunariu. Producţia, care a avut premiera în 2007, s-a jucat cu succes timp de trei ani în vitrina Teatrului Foarte Mic şi, chiar dacă nu se mai joacă la sediu, a intrat de curând în atenţia programatorilor de festivaluri internaţionale. Turneul este organizat cu sprijinul ICR Varşovia.

Spectacolul „Crazy Stories in the City” semnat de Arcadie Rusu este selecţionat în cadrul acestei ediţii a „Festivalului Naţional de Teatru”. Vineri, 28 şi duminică, 30 octombrie, la orele 22.00, Teatrul Foarte Mic îşi aşteaptă invitaţii cu această producţie care îmbină dansul cu pantomima, basmul cu povestea oraşului, dragostea cu jocul.

Sâmbătă 29 octombrie şi duminică, 30 octombrie, orele 20.30, Teatrul Mic găzduieşte, în cadrul aceluiaşi festival, spectacolul portughez „Poveşti călătoare – Capul Verde”. Teatro Meridional din Lisabona a obţinut cu acest spectacol, la ediţia 2011 a Premiului Europa pentru Teatru, găzduită, în aprilie, de Sankt-Petersburg, Premiul „Noi Realităţi Teatrale”. Interpreta, Carla Galvão, o uluitoare actriţă, acompaniată la diverse instrumente muzicale improvizate, trezeşte la viaţă povestind, cântând, rugându-se, dansând, un univers deopotrivă exotic şi familiar. Spectacolul este jucat în limba portugheză şi supratitrat în română.

„The Full Monty” vine la Timişoara!

Teatrul Naţional a început repetiţiile pentru musicalul „The Full Monty”, semnat de David Yazbek (compozitor, textier şi producător pentru trupe ca „The Verve Pipe”, „Ruben Blades”, „Tito Puente” etc., laureat al premiului N.A.I.R.D.) şi Terrence McNally (dramaturg de succes, unul dintre numele grele de pe Broadway). „The Full Monty”, creat după filmul omonim, este unul dintre cele mai celebre musicaluri ale ultimului deceniu – a avut premiera absolută în 2000, la „Old Globe Theatre” din San Diego, ajungînd rapid unul dintre titlurile de mare succes de pe Broadway, cu numeroase premii şi nominalizări la Tony Award, Drama Desk Award, Theatre World Award.

„The Full Monty” este fascinanta aventură a unor oameni obişnuiţi care, dincolo de spaime, probleme de conştiinţă, complexe şi frustrări, învaţă – într-o manieră pe cît de inedită, pe atît de „fierbinte” – lecţia respectului de sine, a adevăratei prietenii şi a iubirii.

La Teatrul Naţional povestea este spusă de actorii Ion Rizea, Richard Balint, Tania Popa, Gabriela Popescu, Laura Avarvari, Victor Yila, Cristian Rudic, Andrea Tokai, Matei Chioariu, Colin Buzoianu, Victor Manovici, Doru Iosif, Adrian Jivan, Victoria Suchici Codricel, Mirela Puia, Benone Viziteu, Luminiţa Tulgara, Daniela Bostan și Alex Hâncu, coordonaţi de Răzvan Mazilu, aflat în dubla ipostază de regizor şi coregraf. Decorul şi costumele spectacolului sînt semnate de scenograful Dragoş Buhagiar, iar conducerea muzicală aparţine compozitorului Tibor Cári.

Premiera va avea loc miercuri, 28 decembrie, în Sala Mare a Teatrului Naţional.

ArCuB îşi deschide porţile

„Marfă vie”, după A.P. Cehov, în regia lui Dragoş Câmpan, o montare incitantă, cu răsturnări spectaculoase de situaţie, cu partituri tragi-comice susţinute firesc de actori talentaţi. Natura umană, în ipostazele surprinse de Cehov, dezvăluie profunzimi contradictorii. Sâmbătă, 22 octombrie, ora 19.00

Spectacolul „Cele două orfeline”, după Adolph D’Ennery, în regia lui George Ivaşcu este o comedie muzicală spumoasă, cu un text parodic bazat pe romanul lui Adolph D’Ennery, cu o muzică antrenantă în cheie de jazz. Pe scenă evoluează 20 de actori şi un pianist având rolul unui maestru de ceremonii. Luni, 24 octombrie, ora 19.00

Dramatizarea după una dintre cele mai amuzante cărţi ale secolului XX, „Viţelul de aur”, de Ilf şi Petrov, în regia lui Eugen Gyemant, prezintă un episod al aventurilor simpaticului escroc Ostap Bender prin Uniunea Sovietică a anilor 1920. Marţi, 25 octombrie, ora 19.00

În „Cină cu prieteni”, de Donald Margulies, a cărui montare îi aparţine Claudiu Goga, Gabe şi Karen, au petrecut vacanţe şi weekend-uri împreună cu prietenii lor, Tom şi Beth, timp de 10 ani, aşteptându-se „să îmbătrânescă împreună”. Un fapt surprinzător le dă viaţa peste cap. Acesta reprezintă un şoc cu efecte neaşteptate pentru ambele cupluri şi, în egală măsură, un prilej al unor reflecţii despre dragoste şi căsnicie, despre natura relaţiilor umane. Sâmbătă, 29 octombrie, ora 19.00

O savuroasă comedie de situaţie, de Peter Shaffer,în regia Cristian Dumitru, „Comedie pe întuneric, ne reaminteşte cu originalitate că suntem supuşi neprevăzutului. O simplă pană de curent generează un lanţ de surprize, ce amplifică umorul englezesc, conturând o farsă modernă. Duminică, 30 octombrie, ora 19.00

Înfruntări verbale la ACT

Teatrul ACT vă invită vineri, 21 octombrie, la ora 20, la premiera spectacolului „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya, semnat de Bobi Pricop. Cu: Ioana Manciu, Pavel Ulici, Florin Hriţcu, Cezar Grumăzescu, Vlad Pavel. O poveste emoţionantă despre dreptate, ineficienţa sistemului judiciar, adolescenţă, joacă, teribilism şi dragoste.

Totul începe cu un joc. Participanţii – patru puşti de 17 ani şi o fată de 14 ani. „Piesa dramaturgului israelian Edna Mazya, inspirată de un caz real, prezintă faptele din două perspective pe care spectatorii le urmăresc alternativ: cea a evenimentului în sine şi cea a procesului în care cei patru băieţi sunt judecaţi pentru viol”.

Joi, 20 octombrie, puteţi vedea „PROF”, adaptare de Adrian Titieni, Eliza Bercu-Bodeanu şi Cristian Dumitrescu după piesa lui Jean Pierre-Dopagne, o dezbatere inedită pe tema comunicării sau a lipsei ei din perspectiva profesorului, părintelui, elevului şi a instituţiei numită şcoală. Un profesor deţinut îşi povesteşte drama alături de o mamă al cărei copil a murit.

Subiecţi aflaţi în situaţii limită propun o dezbatere şi o viziune despre OM şi condiţia lui socială. Printre ei, şi tânăra profesoară Marie care declară: „Dacă nu m-aş fi făcut profesoară, m-aş fi făcut actriţă. Pe de altă parte, sunt ca şi voi. Am tatuaje, piercinguri, port blugi, tricouri de firmă, dansez în ploaie…”

În distribuţie: Adrian Titieni, Eliza Bercu-Bodeanu, Camelia Pintilie, Irina Pilos, Maria Hojda, Mihai Muntenita, Bogdan Costea, Florian-Mihai Niţu. Regia îi aparţine lui Crtistian Dumitrescu, iar scenografia a fost concepută de Dumitru Alexe.

Crazy Stories, un spectacol multipremiat / foto: Mircea Oculeanu

Dansatorii din The Full Monty, adaptare dupa Terrence McNally

Sado Maso / foto: Tudor Predescu

Scena din Visul unei nopti

Sorin Cocis si Alexandru Repan, in Cabinierul

Sorin Medeleni si Florin Calinescu

Afisul de la Teatrul ACT

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.