Contractul de asociere dintre grupul olandez Damen și Șantierul Naval Mangalia, semnat în urmă cu șase ani, este acum considerat reziliat, în urma deciziei acționarilor Șantierului Naval Mangalia. Directorul general al societății, Doru Jianu, a fost desemnat să semneze notificarea oficială de reziliere a acordului. Acest pas vine într-un context economic și juridic complicat, marcat de insolvența companiei și de un conflict de lungă durată între părțile implicate.
Insolvența și datoriile acumulate
În luna mai 2024, Damen Shipyards Mangalia SA, compania care administrează șantierul naval din Mangalia, a intrat în insolvență cu datorii de peste 800 de milioane de lei. Conform surselor Profit.ro, Damen Holding BV, acționarul olandez, revendică o datorie de aproximativ 730 de milioane de lei, în timp ce compania română mai avea de achitat un avans de 1 miliard de lei pentru un „contract de execuție” neprecizat. La momentul deschiderii procedurii de insolvență, mai mult de 1.000 din cei 1.500 de angajați ai șantierului au intrat în șomaj tehnic, iar peste 200 de creditori așteaptă să-și recupereze datoriile.
Dispute juridice internaționale
În paralel cu insolvența, grupul olandez Damen a deschis un proces la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, cerând rezilierea acordului de asociere din 2018 și despăgubiri de 500 de milioane de euro. Motivul invocat de Damen este o modificare legislativă adoptată de Parlamentul României în iunie 2023, care afectează regimul guvernanței corporative al companiilor mixte cu acționariat de stat și control privat. Damen susține că noua lege încalcă acordul din 2018, care le garantase controlul total asupra managementului operațional al șantierului naval.
Aceasta nu este prima dispută juridică majoră între cele două părți. În cei trei ani în care Damen a gestionat operațiunile șantierului naval, compania a înregistrat pierderi cumulate de aproximativ 338 de milioane de lei, ceea ce a ridicat semne de întrebare cu privire la succesul parteneriatului. Potrivit statutului, Damen avea obligația să aducă compania pe profit până la sfârșitul anului financiar 2024, dar rezultatele financiare negative ridică îndoieli asupra acestei promisiuni.
Perspectivele financiare și naționalizarea terenului
În prezent, valoarea participației majoritare de 51% deținută de Șantierul Naval 2 Mai SA, compania de stat, în cadrul Damen Shipyards Mangalia SA este evaluată la doar 15,6 milioane de lei. Având în vedere că societatea mixtă a înregistrat capitaluri proprii negative, Șantierul Naval 2 Mai va trebui să-și reevalueze participația și să recunoască o pierdere semnificativă.
În acest context, statul român se pregătește pentru „naționalizarea” unui teren de 80 de hectare din Mangalia, teren care reprezintă inima șantierului naval și care este, în prezent, închiriat de la Șantierul Naval 2 Mai SA de către Damen. Această mișcare ar putea schimba structura de control asupra șantierului și va avea un impact semnificativ asupra viitorului său.
E și momentul, ca la decizia pentru Schengenul terestru al României să se opună vehement Olanda, în locul Austriei.
Daca afacerea cu santierul naval cade, Olanda va fi iarasi impotriva acceptarii Romaniei in Schengen. Oare?
Faliment scrie pe el.nu este ceva nou noi ne sapam singuri cel mai bine.
Alti banditi cu care sa se asocieze, n-au mai gasit? Taman cu iubitii nostri olandezi, renumiti ca oameni foarte cinstiti?……[Rumburak]
Am construit timp de 40 de ani in vremea lui Ceausescu a treia flota oceanica din lume. Capitalistii astia vin, jefuiesc, lasa datorii si pleaca. Dar poporul roman a stiut ce sa aleaga.