Coșmarul vacanțelor

Plecarea în vacanță ar trebui să reprezinte pentru mulți momentul declanșării relaxării după un an de muncă și de plătit taxe la stat. Numai că nu puține au fost cazurile în care turiștii au fost lăsați cu ochii în soare fie de unele companii aeriene, fie de unele agenții de turism, fie nu au beneficiat de serviciile pe care le-au plătit.

Luna ianuarie este momentul în care mulți români încep să se orienteze pentru rezervarea vacanțelor de la vară. Ofertele de tip early booking abundă pe toate site-urile. Riscurile sunt la fel de mari ca și numărul acestora. Specialiștii sunt de părere că ar trebui să verificăm temeinic ratingul agenției de turism și chiar al hotelului unde am dori să ne petrecem vacanța, pentru a mai scădea din riscuri. Controalele de fond ale agențiilor de turism care ar fi trebuit să fie făcute de autorități sunt destul de rare, iar când au loc, se pleacă de la o sesizare, și nu de la un principiu de protecție a consumatorilor. Dar ce se întâmplă în cazul în care ne vedem puși în fața unui eșec privind plecarea în vacanță? Păi, din acel moment se poate spune că s-a declanșat calvarul. Pe lângă faptul că banii plătiți pe vacanță sunt blocați, există și riscul de a nu-i recupera pe toți, fiindcă societățile de asigurări ale agențiilor de turism achită doar în plafonul maxim de 50.000 dolari. Astfel, cu toate că este mai comod să alegi o agenție de turism pentru o vacanță, este mai sigur să o organizezi singur. Cel mai recent caz de țeapă cu serviciile de turism l-a reprezentat falimentul firmei Omnia Turism, al cărei patron, George Negru, s-a sinucis în luna octombrie 2017. Societății i-a fost retrasă licența și i-au fost blocate conturile. Potrivit legii, orice tour-operator trebuie să achite o poliță de asigurare de minimum 50.000 dolari pentru rambursarea cheltuielilor de repatriere și a sumelor achitate de cei care nu s-au mai putut bucura de vacanță. Conform informațiilor publice, la finele anului 2017, la societatea de asigurări Omniasig Vienna Insurance Group erau înregistrate 2.195 de dosare de daună. Dacă numărul acesta rămâne definitiv, asta înseamnă că fiecare client păgubit va primi doar 22,77 dolari. Curată afacere pentru Omnia Turism.

Nepăsare

Zilele trecute am primit la redacție un memoriu al unui client care a fost păgubit de Omnia Turism. Acesta a încheiat pe 2 martie 2017 un contract pentru servicii turistice cod Thaisima (Thailanda – Singapore – Malaezia) – 18 zile, cu plecare pe 19.02.2018, achitat integral cu suma de 2.670 euro. Pe 19 octombrie 2017, la doar trei zile de la sinuciderea patronului de la Omnia Turism, bucureșteanul Ștefan Gheorghe a notificat firma că renunță la vacanță, având în vedere intrarea în insolvabilitate a agenției de turism, și că solicită returnarea banilor achitați. Scrisoarea, trimisă cu confirmare de primire, se întoarce cu răspuns „destinatar lipsă la domiciliu“. Ulterior, pe 7.11.2017, acesta s-a adresat societății la care Omnia Turism SRL achitase polița de asigurare, recte Omniasig Vienna Insurance Group. Societatea de asigurări nu a catadicsit să răspundă petentului. La o lună după aceea, Ștefan Gheorghe revine cu o adresă către firma de asigurări, care nici până în momentul de față nu a dat curs solicitării acestuia de a i se înapoia banii plătiți pe o vacanță neefectuată. La capitolul VIII, pct. 8.1 din contractul semnat între Omnia Turism și Ștefan Gheorghe, se arată: „Turistul este asigurat pentru rambursarea cheltuielilor de repatriere și/sau a sumelor achitate de acesta, în cazul insolvabilității sau falimentului Agenției, la Societatea de Asigurare Omniasig SA, conform poliției de asigurare 48155, valabilă până la data de 31.07.2017“.

Pagube imense

Reprezentanta unei agenții de turism a afirmat, la un post de televiziune, că „majoritatea agențiilor din țară sunt într-o situație fără precedent“. Aceasta a spus că din luna martie 2017 Omnia Turism a creat reduceri la pachete de vacanță valabile pentru vara anului 2018, fiind singura agenție de turism cu astfel de pachete. Reducerile au fost de până la 39%, cu precizarea că vacanțele trebuiau plătite complet. „Noi suntem o agenție parteneră, clienții noștri acum, tocmai din faptul că directorul general al Omnia Turism s-a sinucis, vin la noi, pentru că noi existăm, suntem în viață, avem ușa deschisă a agenției, dar suntem în imposibilitatea de a le da banii înapoi. Pentru că noi i-am virat în contul Omnia Turism. Ei chiar ne sunau dacă întârziam o zi cu plata“, a mai spus reprezentanta agenției de turism. Autoritățile anunțau pe 17 octombrie că s-a calculat o pierdere totală de 7,4 milioane euro, bani încasați deja de agenția Omnia Turism din vânzarea unui număr de 8.300 de pachete vândute pentru anul 2018, în valoare totală de circa 11,4 milioane euro. Reprezentanții Ministerului Turismului precizează că agenția de turism a fost vizitată de autorități pe data de 6 septembrie 2017, iar proprietarul firmei a fost invitat, pe data de 8 septembrie, să se prezinte personal la Ministerul Turismului, cu o serie de documente. Nu s-a prezentat nimeni din partea agenției Omnia Turism, drept care un alt control s-a efectuat la sediul agenției, pe data de 5 octombrie 2017, când s-a aplicat și o sancțiune de 2.000 lei. Proprietarului companiei i s-a lansat o nouă invitație de a se prezenta la sediul Ministerului Turismului, cu documentele companiei, pe data de 17 octombrie 2017, la ora 11.00. Consecințele neprezentării ar fi constat într-o nouă amendă și ridicarea licenței, în termenul prevăzut de lege.

Turiști abandonați

La scurt timp după sinuciderea patronului Omnia Turism, autoritățile au repatriat 39 de turiști care erau blocați în provincia Phuket (Thailanda) și alți 41 din Egipt. Ministrul Turismului recomanda celor care au cumpărat pachete prin Omnia Turism să nu mai plece în acele călătorii. Conform datelor de la Ministerul Finanțelor, Omnia Turism este o companie de turism cu 46 de angajaţi. Pentru anul 2016, a raportat un profit de 352.151 lei, la o cifră de afaceri netă de 2,7 milioane lei. Datoriile societăţii au crescut de la 616.000 lei în 2015 la 1,6 milioane lei în 2016, mai arată datele raportate la Finanţe. Aceeași sursă arată că societatea a raportat active circulante în valoare de 29.134.460 lei și venituri în avans de 27.148.893 lei și cheltuieli totale de 9.434.487 lei.

Numărul agențiilor a fost înjumătățit

În anul 2016, Autoritatea Națională pentru Turism a retras, în vederea radierii din oficiu, licențele agențiilor de turism care nu aveau polița valabilă de asigurare privind asigurarea rambursării cheltuielilor de repatriere și/sau a sumelor achitate de turiști pentru achiziționarea serviciilor/pachetelor de servicii turistice, în cazul insolvabilității sau al falimentului agenției de turism. În această situație s-au aflat la acel moment 1.300 de agenții, rămânând doar 1.700 licențiate. Până să intre în vizorul autorităților, iar statul să le verifice pe toate, multe dintre ele au funcționat de pe o zi pe alta, ca niște bombe cu ceas, și oricând s-ar fi putut întâmpla ca un turist care plătește o vacanță pentru la vară în Antalya sau la Saturn să rămână cu ochii în soare. Și s-a și întâmplat așa în cazul Mareea și Genius. Insolvența agenției Genius a adus prejudicii pentru 150 de turiști, paguba fiind evaluată la 136.000 euro. SC Genius Travel SRL a depus cererea de deschidere a insolvenței pe 25 august 2016, la două săptămâni după apariția scandalului. La puțin timp după aceea a apărut și scandalul Mareea. Acesta a fost mult mai consistent, fiind afectați peste 1.100 de turiști, iar prejudiciul la o primă evaluare se ridica la 460.000 euro. Pe 13 septembrie 2016, Tribunalul Hunedoara a decis intrarea în insolvență a societății Mareea Comtur SRL din Deva.

Pragul poliției de asigurare a fost depășit

„OMNIASIG Vienna Insurance Group a primit până în prezent 3.578 avizări de dosare de daună în cazul Omnia Turism. Toate persoanele păgubite în urma falimentului acestei agenții pot încă să contacteze compania noastră, pentru avizarea daunelor și pentru întocmirea dosarelor de daună și completarea acestora cu documentele justificative necesare. Din avizările de daună deja înregistrate până în acest moment, respectiv 3.578, rezultă că limita totală de despăgubire pentru toți turiștii păgubiți este depășită. Reamintim faptul că suma asigurată este de 50.000 USD/poliță de asigurare, în conformitate cu prevederile legale. Încă se primesc avizări de daună, astfel că lista cu turiștii păgubiți nu este definitivată, pentru a se putea calcula procentajul de despăgubire aferent. Valoarea despăgubirilor va avea în vedere raportul dintre suma asigurată și valoarea totală a prejudiciului, obținându-se astfel un procentaj care va fi aplicat fiecărei solicitări de despăgubire soluționate în baza acestei polițe. Menționăm că OMNIASIG a făcut deja demersuri către autorități pentru obținerea unei liste complete cu turiștii păgubiți. Finalizarea listei cu turiștii păgubiți se va putea face în cadrul procedurii insolvenței agenției de turism, în baza informațiilor oficiale primite de la lichidatorul judiciar, în măsura în care procedura insolvenței va fi deschisă (există deja o cerere de insolvență formulată împotriva Omnia Turism, cu primul termen de judecată fixat la data de 8 februarie 2018, pe rolul Tribunalului București)“, se arată într-un răspuns transmis redacției de societatea de asigurări. Conform acestor date, turiștii care au fost păgubiți de Omnia Turism vor primi doar 13,97 dolari. Asta, până când se va finaliza procedura insolvenței și dacă vor fi identificate bunuri sau proprietăți care să acopere prejudiciul. În ceea ce privește aspectele semnalate de Ștefan Gheorghe, OMNAISIG spune că „în acest moment verificăm intern atent situația semnalată de cititorul dvs, domnul Gheorghe Ștefan, pentru a înțelege informațiile aferente cazului dumnealui“.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Eduard Pascu 109 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.