Cum a fost prejudiciat bugetul Capitalei

Prejudiciile aduse bugetului Capitalei, bugetelor celor şase sectoare precum şi Unităţilor Administrativ Teritoriale s-au mărit de patru ori în 2014, ajungând la 138 milioane de lei, conform unui raport al Curţii de Conturi. Diversitatea abaterilor localizate în cuprinsul acestui obiectiv a condus atât la constatarea de prejudicii, de venituri suplimentare, dar și de nereguli financiar – contabile, în administrarea patrimoniului.

La cei 7 ordonatori principali de credite ai bugetelor locale, Municipiul Bucureşti şi cele şase sectoare, s-au constatat următoarele abateri, conform Curţii de Conturi :

– Suportarea pe cheltuielile Municipiului București a sumei de 11.947 mii lei, prin plata contravalorii serviciilor de dezinsecție (combatere a țânțarilor) și de deratizare prestate societăților comerciale cu capital privat și regiilor autonome de pe raza administrativ-teritorială a Municipiului București, fără ca ulterior să se recupereze de la acestea contravaloarea serviciilor publice prestate.

– Prejudicierea bugetului local prin neurmărirea în vederea încasării a sumei de 1.739 mii lei cuvenită Municipiului București din asocierea cu Bucharest Financial Plazza S.R.L. (ca urmare a majorării nejustificate de către partenerul contractual al cheltuielilor asocierii din perioada 2008-2013 cu suma de 22.767.600 lei), aferent căreia s-au calculat accesorii de 3.088 mii lei, precum și prin plata unei sulte în valoare de 16.552 mii lei aferentă unui schimb de imobile prin care entitatea a cedat dreptul de proprietate asupra terenului din Calea Victoriei nr. 15 și a preluat dreptul de proprietate asupra imobilului situat în strada Lipscani nr.
18-20, imobil neutilizat de la data achiziției (decembrie 2013) până în prezent și nesupus acțiunii de conservare, cu consecința degradării inevitabile a acestuia.

– Plăți nedatorate efectuate de Municipiul București de la titlul II „cheltuieli materiale și servicii” pentru cantități de servicii de salubrizare neprestate, în valoare de 456 mii lei, aferent cărora s-au calculat accesorii de 90 mii lei, respectiv de Administrația Monumentelor și Patrimoniului Turistic (din subordine) pentru cantități de lucrări neexecutate la lăcașuri de cult Pagină 20 din 41 (223 mii lei, cu accesorii calculate de 48 mii lei), respectiv cu ocazia organizării concursului de fotografie „Ochiul Magic”, prin decontarea unor servicii neexecutate sau necontractate la prețuri mai mari decât cele ofertate (48 mii lei la care se adaugă accesorii calculate de 4 mii lei).

– Plata nejustificată efectuată de Municipiul București a sumei de 245 mii lei, reprezentând contravaloarea unui eveniment organizat pe Arena Națională de un partid politic, la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere de 39 mii lei.

– Prejudicierea bugetului local al Municipiului București prin necalcularea, nesolicitarea și nededucerea din situațiile de lucrări decontate, a penalităților de întârziere în sumă de 28 mii lei, pentru nefinalizarea la termen a investiției „Consolidarea imobilului din Bd. Regina Elisabeta nr. 47, sector 5 – sediul Primăriei Municipiului București”.

– Plata nejustificată a sumei de 549 mii lei aferentă obiectivului de investiții „Pasaj Suprateran Mihai Bravu – Splaiul Unirii”, prin decontarea de Municipiul București a unor situații de lucrări ce cuprind costuri de administrare (energie electrică și gaz) pe care constructorul trebuia să le suporte pe cheltuiala proprie, cote de cheltuieli indirecte și profit aplicate eronat asupra taxei de zonă și
asupra taxei de depozitare materiale la groapa ecologică, precum și cantități de materiale și utilaje nejustificate, la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere de 7 mii lei.

– Plata nedatorată efectuată de Municipiul București a sumei totale de 2.609 mii lei, ca urmare a aplicării eronate de coeficienți de actualizare aferenți unor luni de referință anterioare celor în care s-au încheiat contractele, aferent căreia s-au calculat dobânzi și penalități de întârziere de 325 mii lei.

– Efectuarea de cheltuieli nejustificate în sumă estimată de 66.835 mii lei, prin încheierea nelegală a unor contracte subsecvente la acordul cadru încheiat pentru reabilitarea termică a blocurilor din Sectorul 1 la prețuri mai mari decât standardele de cost obligatorii potrivit legii, în condițiile la care: la nivelul exercițiului financiar al anului 2012 valoarea totală a contractelor subsecvente încheiate depășea nivelul creditelor bugetare aprobate cu această destinație, cumulat cu valoarea creditelor de angajament aprobate; valoarea cumulată a contractelor subsecvente depășește valoarea maximă a acordului cadru și termenul de
valabilitate al acestora; numărul total de blocuri contractate depășește numărul maxim de blocuri stipulat în acordul cadru.

– Efectuarea de Sectorul 1 a unor plăți nelegale în sumă de 3.674 mii lei, de la titlul II „bunuri și servicii”, aferente unor servicii de salubrizare publică stradală neexecutate în cantitatea facturată, prin decontarea unor operațiuni specifice de salubrizare, pe suprafețe mai mari decât cele real executate, aferent cărora au fost calculate accesorii în sumă totală de 1.021 mii lei.

– Acceptarea la decontare de Sectorul 1 pentru construirea sau consolidarea lăcașurilor de cult, a unor situații de lucrări cuprinzând atât cheltuieli aferente consumurilor de resurse materiale supradimensionate valoric cât și articole de lucrări majorate cantitativ, cu consecința efectuării unor plăți nelegale cu suma de 333 mii lei, pentru care au fost calculate accesorii în sumă de 63 mii lei.

– Efectuarea de Sectorul 1 a unor plăți nelegale în sumă de 44 mii lei, de la titlul II „bunuri și servicii”, prin decontarea cheltuielilor de participare la unele evenimente culturale organizate de Sectorul 1, a unor persoane care erau decedate la data organizării lor, precum și validarea și acceptarea unor documente justificative care nu îndeplinesc condițiile de legalitate și regularitate.

– Plata nelegală în sumă de 8.572 mii lei, efectuată de Sectorul 2 de la articolul bugetar „construcții”, din care 5.225 mii lei lucrări neexecutate și 3.247 mii lei lucrări executate necorespunzător, fără respectarea specificațiilor tehnice din proiect, constatate ca urmare a expertizării lucrărilor de reabilitare termică a 12 blocuri la care lucrările au fost sistate.

– Plata nelegală efectuată de Sectorul 2 a sumei de 122 mii lei reprezentând contravaloarea unei cantități de 261 tone material antiderapant decontată peste prevederile Regulamentului de organizare și funcționare a serviciilor publice de salubrizare, pentru care au fost calculate accesorii în sumă de 30 mii lei.

– Plata nejustificată a sumei de 69 mii lei, efectuată de Sectorul 2 de la titlul II „bunuri și servicii”, reprezentând contravaloarea unor servicii de salubritate stradală neprestate în perioada în care pe respectivele artere au fost executate lucrări de reparații capitale, aferent căreia au fost calculate accesorii în sumă totală de 14 mii lei.

– Plata nejustificată în sumă de 9 mii lei efectuată de Sectorul 2 de la articolul bugetar „construcții”, prin decontarea unor situații de lucrări de reabilitare termică blocuri de locuințe ce conțin cantități mai mari decât cele real executate, aferent căreia au fost calculate accesorii în sumă totală de 2 mii lei.

– Plăți nedatorate în sumă totală de 3.092 mii lei prin acceptarea la decontare de Sectorul 3 a unor situații de lucrări care conțin unele operațiuni de îngrijire/curățenie parcuri în cantități mai mari decât cele prevăzute prin studiul de fundamentare, caietul de sarcini și oferta tehnică și economică prin care concesionarul a câștigat licitația (parte integrantă a contractului) aferent cărora
s-au calculat dobânzi și penalități în sumă de 561 mii lei.

– Plata nejustificată în sumă totală de 324 mii lei prin acceptarea la decontare de Sectorul 3 a unor situații de lucrări pentru reabilitarea termică a blocurilor de locuințe care conțin unele cantități de lucrări neexecutate (lucrări de termoizolare soclu și lucrări de termohidroizolare terasă) aferent cărora s-au calculat dobânzi și penalități în sumă de 93 mii lei.

– Plata fără contraprestație a unui „Studiu privind soluții de mobilizare a investițiilor în renovarea energetică a fondului de clădiri rezidențiale și non-rezidențiale, publice și private din Sectorul 3” în sumă de 131 mii lei, în condițiile în care acest document se putea accesa gratuit pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice în secțiunea Construcții/Performanță
energetică a clădirilor.

– Plata nejustificată efectuată de Sectorul 4 a sumei totale de 115 mii lei reprezentând contravaloarea unor lucrări și servicii neefectuate (salubrizare, întreținere și reparații locuri de joacă) sau a unor materiale nepuse în operă, dar acceptate la decontare prin situațiile de lucrări emise de furnizori, pentru care entitatea a calculat în timpul misiunii de audit dobânzi și penalități în sumă
totală de 16 mii lei.

– Plata nejustificată efectuată de Sectorul 4 a sumei de 100 mii lei pentru obiective de investiții, prin acceptarea la decontare a unor situații de lucrări conținând cantități mai mari decât cele puse în operă, pentru care s-au calculat dobânzi și penalități în sumă totală de 13 mii lei.

– Plata nejustificată efectuată de Sectorul 4 a sumei de 68 mii lei reprezentând diferențe de preț calculate pentru lucrări de investiții efectuate în cadrul acordului-cadru nr. 9198/2010 ca diferență între valoarea lucrărilor decontate și valoarea achitată de executant către subcontractori, în condițiile în care subcontractarea era interzisă potrivit clauzelor contractuale, pentru care s-au calculat dobânzi și penalități în sumă de 7 mii lei.

– Sustragerea de numerar din casieria Sectorului 5, în sumă de 135 mii lei, prin nedeclararea și nedepunerea la Trezoreria Sectorului 5 a unor încasări în numerar (34 mii lei) și prin înregistrarea unor plăți în numerar fictive (101 mii lei), aferent căreia au fost calculate dobânzi și penalități de întârziere în sumă totală de 22 mii lei.

– Plata nejustificată a sumei de 2.054 mii lei efectuată de Sectorul 5 reprezentând contravaloarea unor servicii neprestate (onorarii echipă de producție, cazare, închiriere echipamente și personal, închiriere scenă, diferențe de curs valutar, etc.) pentru organizarea evenimentului cultural „Family Fest 2014” în Parcul Sebastian, în perioada 1-3 mai 2014, aferent căreia s-au calculat dobânzi și
penalități de întârziere în sumă de 474 mii lei.

– Plata nejustificată a sumei totale de 1.079 mii lei efectuată de Sectorul 5 prin decontarea unor cantități de lucrări de reabilitare termică a blocurilor de locuințe neefectuate (desfacere terase și desfacere hidroizolații), la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere de 381 mii lei.

– Din auditarea fondurilor publice alocate către entitățile din subordinea Sectorului 5 al Municipiului București, precum și a altor elemente patrimoniale a căror valoare se centralizează în situațiile financiare ale ordonatorului principal de credite, în conformitate cu prevederile pct. 260 din Regulament, s-a constatat la Administrația Domeniului Public, plata nejustificată a sumei de 440 mii lei, prin decontarea unor situații de lucrări de reparații împrejmuiri spații verzi ce cuprind cantități de lucrări neefectuate, la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere de 30 mii lei.

– Plata necuvenită a sumei de 3.073 mii lei, echivalentul a 676.400 euro efectuată de Sectorul 6 reprezentând taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziției imobilului Colegiului Tehnic „Gheorghe Airinei”, percepute nelegal de S.C. Romtelecom S.A., în
condițiile în care operațiunea de livrare (de construcții și a terenurilor pe care sunt construite) este scutită de taxă, persoana impozabilă neoptând pentru taxarea operațiunii respective.

– Plata nelegală a sumei totale de 1.694 mii lei efectuată de Sectorul 6 reprezentând diferența de cotă C.A.S. angajator, aplicată eronat în recapitulația de deviz, solicitată nejustificat la plată și decontată necuvenit de către instituția publică auditată pentru lucrările de reabilitare termică a blocurilor de locuințe, la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere de 147 mii lei.

– Plata nejustificată a sumei de 307 mii lei efectuată de Sectorul 6 în cadrul contractului de salubrizare stradală, valoarea serviciilor fiind majorată nejustificat prin includerea unor cantități de lucrări care nu s-au executat (măturat manual, măturat mecanizat, răzuit rigole, stropit și spălat străzi), la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere de 47 mii lei.

– Plata nejustificată a sumei de 198 mii lei, efectuată de Sectorul 6 prin decontarea unor situații de lucrări de reabilitare sistem rutier ce cuprind cantități de lucrări neefectuate sau supradimensionate, precum și cota C.A.S. angajator superioară cele legale, la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere de 18 mii lei.

– Din auditarea fondurilor publice alocate către entitățile din subordinea Sectorului 6 al Municipiului București, precum și a altor elemente patrimoniale a căror valoare se centralizează în situațiile financiare ale ordonatorului principal de credite, în conformitate cu prevederile pct. 260 din Regulament, s-a constatat suportarea din bugetul local a sumei de 380 mii lei prin acceptarea la plată de
Direcția de Administrare a Fondului Locativ a contravalorii unor lucrări de reparații și a serviciilor de pază la blocurile din cartierul „Constantin Brâncuși”, fără ca aceasta să fie recuperată de la beneficiarii lucrărilor și serviciilor – persoane fizice, proprietari ai apartamentelor.

– Din auditarea fondurilor publice alocate către Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului ale celor 6 Sectoare, în conformitate cu prevederile pct. 260 din Regulament, s-a constatat aprobarea de către acestea și transmiterea pentru plată la Agenția de Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București a unor ajutoare de încălzire în sumă estimată de 37 mii lei unui număr de 159 persoane care nu întruneau condițiile legale pentru a beneficia de acest ajutor.

• La entitățile din subordinea celor 7 ordonatori principali de credite s-au constatat următoarele abateri cauzatoare de prejudicii:

– Plăți nelegale efectuate de la titlul II „cheltuieli materiale și servicii” pentru cantități de lucrări neexecutate, s-au constatat la: Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement București (401 mii lei – cantități neexecutate de servicii de salubritate, lucrări întreținere spații verzi, servicii de arhivare, lucrări de reparații cu accesorii aferente de 74 mii lei), Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale București (295 mii lei – cantități neexecutate de lucrări reparații curente, plus 40 mii lei accesorii), Administrația Străzilor (279 mii lei
– cantități neexecutate lucrări reparații curente la străzi, plus 27 mii lei accesorii), Administrația Domeniului Public de Dezvoltare Urbană Sector 6 (205 mii lei – cantități neexecutate la reparații curente și lucrări de silvicultură cu accesorii de 24 mii lei), Administrația Domeniului Public Sector 2 (172 mii lei – cantități neexecutate lucrări amenajare spații verzi și toaletare arbori, la care s-au calculat accesorii de 10 mii lei), Direcția Generală de Administrare a Patrimoniului Imobiliar Sector 2 (35 mii lei – cantități lucrări reparații curente neexecutate la Liceul Tehnologic Electronică Industrială și Liceul Teoretic „Waldorf”, aferent cărora s-au calculat accesorii de 3 mii lei), Administrația Domeniului Public Sector 1 (27 mii lei – cantități neexecutate de lucrări spații verzi, amenajări locuri de joacă și reparații curente, cu accesorii aferente de 2 mii lei), Direcția Administrare Parcuri și Zone Agrement Sector 4 (22 mii lei – plantări trandafiri și arbuști care nu au fost regăsiți pe amplasament, cu accesorii calculate de 5 mii lei), Administrația Școlilor Sector 6 (203 mii lei – cantități de lucrări neexecutate, cu accesorii aferente de 24 mii lei), Muzeul Municipiului București (10 mii lei, cu accesorii calculate de 1 mie lei), Spitalul Clinic de Psihiatrie „Prof. Dr. Al. Obregia” (462 mii lei, cantități de lucrări neexecutate, cu accesorii de 46 mii lei), Colegiul Tehnic „Carol I” (7 mii lei – servicii monitorizare sistem de alarmă neprestate).

– Plăți nelegale efectuate de la cheltuieli de capital pentru cantități de lucrări neexecutate, la: Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale București (223 mii lei – cantități de lucrări neexecutate sau decontate la prețuri unitare mai mari decât în devizul contractat, aferent cărora s-au calculat accesorii de 16 mii lei), Administrația Domeniului Public Sector 2 (166 mii lei – cantități neexecutate de lucrări de asfaltare, cu accesorii aferente de 26 mii lei), Administrația Străzilor (140 mii lei – cantități lucrări reabilitare străzi neexecutate, cu accesorii calculate de 12 mii lei), Direcția Generală de Administrare a Patrimoniului Imobiliar Sector 2 (32 mii lei – cantități neexecutate de reparații capitale la Spitalul de Urgență „Sf. Pantelimon”, cu accesorii calculate de 2 mii lei), Administrația Școlilor Sector 6 (cantități de lucrări neexecutate de 100 mii lei, cu accesorii calculate de 11 mii lei), Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 4 (cantități de lucrări neexecutate de 27 mii lei, cu accesorii aferente de 5 mii lei).

– Amenajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata nejustificată a unor cheltuieli la Direcția Generală de Administrare a Patrimoniului Imobiliar Sector 2 pentru consultanță achiziții publice plătite unei firme, respectiv pentru activități care au fost desfășurate de comisia de atribuire a contractului (19 mii lei, cu accesorii aferente de 1 mie lei). – Plata nelegală a unor cheltuieli ce depășesc prevederile contractuale, la Administrația Domeniului Public și Dezvoltare Urbană Sector 6 (283 mii lei pentru servicii de deszăpezire, cu accesorii calculate de 52 mii lei).

– Plăți nedatorate de 4 mii lei efectuate pentru reparații curente de Spitalul Clinic de Psihiatrie „Prof. Dr. Al. Obregia” prin acceptarea la plată a unor materiale la prețuri supraevaluate față de cele de achiziție ale furnizorului. – Plata nejustificată efectuată de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 4 a sumei totale de 7 mii lei pentru piese de schimb și reparații auto prin acceptarea la decontare a unor devize de lucrări conținând prețuri mai mari decât cele contractate, pentru care s-au calculat dobânzi și penalități de întârziere în sumă de 1 mie lei.

– Plata nejustificată a sumei totale de 373 mii lei efectuată de Clubul Sportiv Municipal București, prin achiziția unor servicii de promovare a unui eveniment sportiv ce depășesc cu 273 mii lei valoarea fondurilor aprobate cu această destinație, respectiv prin suportarea din fondurile instituției a unei amenzi contravenționale de 100 mii lei – cauzate de îndeplinirea neconformă a atribuțiilor de serviciu – fără a avea prevederi bugetare cu această destinație. Aferent au fost calculate accesorii de 46 mii lei.

– Plata nejustificată efectuată de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 3 de la titlul „cheltuieli de personal” a sumei de 241 mii lei reprezentând salarii brute, ca urmare a angajării și plății unor persoane detașate de la societăți comerciale, cu un salariu mai mare decât cel prevăzut de Legea cadru de salarizare nr. 284/2010 și în statul de funcții aprobat de Consiliul Local Sector 3 prin Hotărârea Consiliului Local nr. 218/05.08.2013, în condițiile în care posturile vacante trebuiau și puteau fi ocupate prin concurs conform prevederilor legale. În plus și la ordonatorul terțiar din subordine, Complexul Multifuncțional „Tabita” s-a constatat același fel de cheltuieli nejustificate de
personal, în valoare de 99 mii lei.

– Plata nejustificată a sumei de 45.345 lei, ca servicii socio – medicale pentru
servicii medicale stomatologice efectuate de Complexul Multifuncțional „Tabita”
(ordonator terțiar al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului
Sector 3) pentru persoane neinstituționalizate care realizează venituri din salarii
și alte surse de venituri (chirii) și nu se încadrează în categoria persoanelor care
puteau beneficia de servicii socio – medicale.

– Plata nedatorată efectuată de Spitalul Clinic de Copii „Dr. Victor Gomoiu” în
perioada 2012 – 2014, a sumei de 9 mii lei persoanelor care exercită activitatea de
control financiar preventiv, ca urmare a calculului eronat al sporului pentru
complexitatea muncii.

– Cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat la Administrația Spitalelor și
Serviciilor Medicale București prin decontarea unor lucrări de investiții care
conțineau aplicarea încheierii de deviz – cheltuieli indirecte, profit – pentru
achiziționarea de active fixe la Spitalul Clinic Malaxa (53 mii lei, cu accesorii
aferente de 10 mii lei).

– Alte cheltuieli nelegale, la Administrația Domeniului Public și Dezvoltare Urbană
Sector 6 (122 mii lei pentru servicii de pază ce nu respectau planul de pază avizat
de organele de poliție, aferent cărora s-au calculat accesorii de 13 mii lei).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4572 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.