Curg criticile la adresa legii care interzice reclamele la medicamente

Asociaţia International Advertising Association România (IAA), care reprezintă interesele industriei de comunicare, atacă foarte dur actul normativ votat de Senat prin care se interzice publicitatea la medicamente.

Conform acesteia, legea limitează fără un motiv clar dreptul consumatorilor de a se informa în privinţa ofertei farmaciilor şi a tratamentelor medicale disponibile fără reţetă. Asociaţia cere preşedintelui Klaus Iohannis să nu promulge această lege şi o să trimită Parlamentului pentru reexaminare.

“Măsura propusă este fără precedent în Europa şi contrară Directivei 2001/83/CE, care permite statelor europene publicitatea la medicamentele de uz uman disponibile fără reţetă şi exclude posibilitatea ca statele membre să introducă în legislaţia internă restricţii în această privinţă. Aşa cum a confirmat şi Curtea Europeană de Justiţie, introducerea unor restricţii în alte cazuri decât cele permise expres de directivă compromite obiectivul de armonizare a pieţei interne şi echivalează cu o încălcare a
obligaţiilor asumate în baza tratatelor Uniunii Europene”, se arată într-un comunicat al IAA. Conform membrilor asociaţiei, dreptul consumatorilor de a se informa în privinţa ofertei farmaciilor şi a tratamentelor medicale este susţinut de politicile guvernamentale de creştere a sănătăţii publice, politici susţinute la nivel european de Association of the European Self-Medication Industry. Totodată, IAA susţine că nu există studii care să ateste o tendinţă de consum exagerat şi nejustificat de medicamente în România.

Proiectul legislativ a fost aprobat în Senat deşi Guvernul României, Ministerul Sănătăţii, CNA, Comisiile de Cultură şi Media şi Comisiile de Sănătate din ambele Camere ale Parlamentului au emis rapoarte negative. Proiectul de lege, iniţiat de senatorul UDMR Alexandru Vegh, stipulează că „pot face obiectul publicităţii destinate publicului larg, pe altă cale decât prin programe de televiziune/radiodifuziune, acele medicamente care prin compoziţia şi obiectivul lor sunt destinate şi concepute pentru a fi utilizate fără intervenţia unui medic în ceea ce priveşte diagnosticul, prescrierea sau urmărirea tratamentului, la nevoie cu recomandarea farmacistului.”

Totodată, iniţiativa legislativă mai prevede interzicerea publicităţii pentru farmacii la televizor sau radio de natură a „induce ideea că farmacia respectivă reprezintă un model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum şi publicitatea mascată la farmacii care reprezintă publicitate mascată la medicamente”. Conform proiectului de lege, sunt interzise inclusiv comunicările comerciale audiovizuale destinate produselor şi tratamentelor medicale.

“Proiectul reprezintă o limitare nejustificată a accesului la informaţie. Adoptarea sa de către Parlamentul României este cu atât mai surprinzătoare cu cât guvernul României, Consiliul Naţional al
Audiovizualului şi Comisiile de specialitate (sănătate şi media) din cele două Camere au recomandat respingerea acestuia”, au declarat reprezenanţii Uniunii Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR).
Directorul general al producătorului de medicamente Terapia din Cluj şi preşedintele APGMR (Asociaţia Producătorilor de Medicamente Generice din România), Dragoş Damian, susţine că promulgarea legii va duce la o limitare a accesului populaţiei la informare şi că, în cele din urmă, nu doar producătorii de medicamente, farmaciile şi trusturile media vor avea de suferit, ci şi bugetul statului, care nu va mai primi bani din tarifarea reclamelor TV şi radio la medicamente aprobate de Agenţia Naţională a Medicamentului (ANMDM).

Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) consideră că legea reprezintă o limitare nejustificată a accesului la informaţie şi solicită preşedintelui retrimiterea actului normativ în Parlament.
Potrivit UAPR, impactul negativ al acestei propuneri este unul considerabil şi pe plan financiar.

„Veniturile la bugetul de stat se vor diminua prin reducerea încasărilor din industria de media şi comunicare şi prin restrângerea activităţii în industria farmaceutică”, susţine sursa citată. Şi Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis, marţi, să transmită o scrisoare preşedintelui Klaus Iohannis
prin care să şi solicite şefului statului să nu promulge acest act normativ.

Există însă şi un punct de vedere pro. Reprezentanţii Colegiului Farmaciştilor din România susţin că publicitatea la medicamente, în esenţa ei, urmăreşte doar scopuri comerciale, de aceea sunt binevenite
noile reglementări privind interzicerea publicităţii la medicamentele eliberate pe bază de prescripţie medicală, dar şi interzicerea publicităţii făcute în beneficiul furnizorilor de servicii farmaceutice. Noile prevederi legale clarifică faptul că publicitatea directă sau mascată la medicamentele cu prescripţie este cu desăvârşire interzisă, iar cea a furnizorilor de medicamente este restricţionată semnificativ.

Conform IAA, publicitatea la medicamente şi suplimente este deja reglementată strict prin 6 acte normative la nivel naţional, 3 directive europene, un Regulament al Comisiei Europene, dar şi 3 acte şi mecanisme de autoreglementare ale industriei de publicitate şi media. “Legislaţia actuală solicită în mod obligatoriu ca orice formă de comunicare comercială la medicamente să fie avizată de Agenţia Naţională a Medicamentelor şi a Dispozitivelor Medicale, înainte de expunerea acesteia către consumatori. Pe lângă acest filtru foarte necesar, există coduri şi documente de autoreglementare şi coreglementare detaliate care funcţioneaza şi sunt respectate de toate companiile active din industrie”, susţin reprezentanţii IAA. Potrivit acestora, implementarea propunerii legislative nu va duce la o mai bună protecţie a consumatorului împotriva abuzului de medicamente, aşa cum precizează iniţiatorul legii în expunerea de motive, întrucât propunerea legislativă în forma actuală nu va împiedica accesul consumatorilor la comunicarea produselor medicale în totalitate, ci doar la cea difuzată prin canale aflate sub jurisdicţia română.

Implementarea propunerii legislative va avea un impact profund negativ asupra industriei de publicitate, spune IAA, având în vedere că în 2014 suma totală investită în publicitatea media pentru medicamentele fără prescripţie şi suplimente s-a ridicat la 57,5 milioane de euro, conform Kantar Media, şi estimări IAA, ceea ce reprezintă aproximativ 19% din totalul pieţei de publicitate (estimată în total la 313 milioane de euro pentru 2014). IAA susţine că legea va avea un impact devastator într-o piaţă ale cărei bugete s-au redus deja cu 50% faţă de 2009 şi va conduce la scăderea încrederii investitorilor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4562 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.