De ce a eșuat afacerea avioanelor IAR-99 Standard

În luna septembrie a acestui an, s-au depășit, deja, trei ani de la semnarea contractului dintre Ministerul Apărării Naționale și Avioane Craiova pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 Standard și sunt șanse foarte mici ca măcar un singur aparat upgradat să iasă la zbor, având în vedere că durata acordului este de 4 ani/48 de luni.

Contractul are o valoare de 275 de milioane de lei, plus TVA, compania Avioane Craiova primind, în avans, două tranșe, de 51.775.400 lei în 2020 și 46.398.600 lei în 2021. Cu alte cuvinte, aproximativ o treime din valoarea totală a contractului a fost încasată în avans!

Un document semnat de ministrul Economiei, Radu Oprea, arată că întârzierea livrării aeronavelor a fost generată în special de dificultățile de livrare a unor echipamente ale sistemului de avionică, cauzate de situația pandemiei și contextul geopolitic actual. Acestea au generat dificultăți în aprovizionarea cu materiale și echipamente, în special în domeniul electronicii, precum și în stabilirea priorităților de către unele state în ceea ce privește acordarea licențelor de export și livrarea unor echipamente din domeniul apărării.

”Față de acestea, vă amintim faptul pe parcursul derulării contractului, evoluția pandemiei Covid-19, manifestată încă de la semnarea și începutul derulării programului, a impus restricții și întârzieri majore de transport al mărfurilor la nivel global, lock-down național și absența de la locul de muncă, ceea ce a afectat în mare măsură inclusiv activitatea societății Avioane Craiova S.A.
De asemenea, începând cu luna februarie 2022} criza economică globală generată de izbucnirea războiului din Ucraina, a afecrtat majoritatea furnizorilor, precum și piețele de echipamente și materia!e în ansamblu, mărind timpul de livrare a produselor sau chiar impunând schimbarea furnizorilor unor componente”, se spune în document.

Pe timpul derulării contractului, pentru toate problemele de natură tehnică au fost identificate soluții de rezolvare, prin proiectare, tehnologie sau execuție, Avioane Craiova S.A. efectuând în timp util toate operațiunile care au fost în sarcina exclusivă a societății.

Echipamentele a căror lipsă sau livrąre cu întârziere a condus la decalarea livrărilor aeronavelor, sunt cele care țin de sistemul de navigație, sistemul de comunicații și sistemul de identificare amic-inamic. Totodată, aceste tergiversări au influențat și activitatea de proiectare și achiziție a altor materiale și echipamente, având în vedere că întârzierea livrării echipamentelor propriu-zise, afectează și punerea la dispoziție a documentației aferentă acestora, cu efecte asupra ritmului de proiectare și elaborare a tehnologiilor.

În acest sens, Avioane Craiova S.A. a notificat autoritatea contractantă, respectiv Direcția Generală pentru Armamente din cadrul M.Ap.N. cu privire la evenimentul de forță majoră, urmare Avizului de existență a cazului de forță majoră, nr. 2184 din 15.02.2023, emis de către Camera de Comerț și Industrie Dolj, în legătură cu cele două situații excepționale, precum și efectele generate de acestea, care s-au manifestat pe timpul derulării contractului.

Avioane Craiova S.A. a efectuat, pentru toate cele 7 aeronave puse la dispoziție de către M.Ap.N, etapa de evaluare a stării tehnice și executare a operațiunilor de fiabilizare a sistemelor și echipamentelor, precum și etapa pentru aplicarea de buletine service, conform planificării din contract. Primele aeronave IAR-99 SM aveau ca termen de livrare către M.Ap.N. data de 14.08.2023, astfel că, până la data de 31.12.2022, nu a fost prevazută în contract modernizarea niciunui avion IAR-99 Standard.

În ceea ce privește modernizarea aeronavelor, majoritatea echipamentelor sistemului de avionică și armament, precum și pentru cele câte constituie pachetul de sprijin logistic inițial, sunt furnizate de compania’ Elbit Systems Ltd. , care nu a putut furniza echipamentele din motivele amintite mai sus.

În prezent, se lucrează simultan la toate cele 7 aeronave, pentru ca acestea să poată fi pregătite până la momentul primirii tuturor echipamentelor, astfel încât să fie facilitată testarea la sol, pregătirea pentru zbor și executarea zborurilor de testare. În continuare, Avioane Craiova S.A.” face eforturi de soluționare a întârzierilor, solicitând sprijin la cel mai înalt nivel al furnizorilor de echipamente și materiale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Cosmin Pam Matei 4634 Articole
Author

11 Comentarii

  1. e un produs functional. Aerodinamica aparatului este buna.
    instrumentele de zbor se pot cumpara, nu e mare inginerie.
    daca motorul functioneaza bine, care e problema ?
    aparatul de zbor trebuie fabricat in continuare si pilotii se pot antrena pe el

  2. IAR99 rste un aparat de zbor remarcabil, si … e facut in Romania!
    Am avut sansa sa-l vad efectuand acrobatii la Baneasa.
    Micutz, cu un singur motor, cu o forma aerodinamica eleganta, a facut manevre pe care multe avioane mai grele si mai mari nu le pot face. )
    In razboiul modern conteaza mai mult aparatele electronice, decat viteza aparatului, sau plafonul maxim de zbor.
    Conteaza radarul, raza de actiune a rachetelor, avionica, pentru ca nu mai sunt „dog fight” (lupte intre avioane cu mitraliera sau tunul)
    Pilotii nu vad adversarul cu ochii lor, vad informatiile de la aparate.
    Este un avion in care au investit timp multi romani inteligenti.
    Pacat ca „furnizorii” ne-au pus bete in …motor.
    Trebuie folosit, pentru asta a fost facut.

  3. Paiii…asta sa faca Iohanis, sa promoveze acest produs la export in Africa. La fel MAE-ul. Ar fi si ei utili cumva ! Se pare ca avionul nu este rau deloc !

  4. Era unul Berceanu de a ajuns sa dea planurile, inclusiv avionul la confratzii lui de esentza khazara, ka ka unul ca el a lucrat acolo. Fratzii lui vazand avionica calculata de matematicienii noshtri au facut mai intai drone, etc. Fabrica noastra ma mir ca este in functzie in kolonia noastra, ca asha shi MIG-urile ni le-au modernizat aia pe banii noshtrii, ca apoi sa renuntzam la ele. Clisheul asta a fost shi cu centrala atomica de la Cernavoda care trebuia fi gata acum, ca sa nu mai spunem ca Ceashka mai vroia cel putzin 3 in toata Romania, ex.Brashov, etc. Se pare ca nu intamplator l-au omorat pe Ceashka, ka khazarii nu este nimeni, dar sa fie sange mult, da sange mult, ca sa poata fura la maxim.
    O zi buna.
    Con
    P.S. Fabrica de locomotive de la Craiova a ieshuat ca multe altele.

  5. Con spune:
    15 NOV. 2023 LA 1:29
    Era unul Berceanu de a ajuns sa dea planurile, inclusiv avionul la confratzii lui de esentza khazara, ka ka unul ca el a lucrat acolo. Fratzii lui vazand avionica calculata de matematicienii noshtri au facut mai intai drone, etc. Fabrica noastra ma mir ca este in functzie in kolonia noastra, ca asha shi MIG-urile ni le-au modernizat aia pe banii noshtrii, ca apoi sa renuntzam la ele. Clisheul asta a fost shi cu centrala atomica de la Cernavoda care trebuia sa fie gata acum, ca sa nu mai spunem ca Ceashka mai vroia cel putzin 3 in toata Romania, ex.Brashov, etc. Se pare ca nu intamplator l-au omorat pe Ceashka, ka khazarii nu este nimeni, dar sa fie sange mult, da sange mult, ca sa poata fura la maxim.
    O zi buna.
    Con
    P.S. Fabrica de locomotive de la Craiova a ieshuat ca multe altele…

  6. A esuat pentru ca nimic nu merge cum trebuie in Romania, mai ales daca e vorba de industria proprie.

  7. Ati vazut , cum se gasesc PRETEXTE pentru nerealizarea unor contracte in Romania ? Suntem doctori in asta ; nimic nu se mai fave in tara asta in termenele contractuale!? Exemplu, clasic, de promisiuni neonorate : autostrazile! Vinovati, ceva acolo ? Cucu, cucu! Da, dar avem pretexte! Despre „Avioane S.A.” Craiova ? Numai de bine(sic!) ! Unde este avionul IAR 11o Soim, avion de lupta, promis acum 30 de ani ? Cucu, cucu! Vai de mama noastra!

  8. mergeți prin România și vedeți vioaie și castele și blocuri și averi nemăsurate, o sa va dați singuri răspunsul.
    Aici sunt miile de miliarde FURATE.

  9. La acest esec, se bucura americanii si vanzatorii de F-16 second hand…

  10. @ „justinianus”, 17 nov. 2023 la 12:50
    „La acest esec, se bucura americanii si vanzatorii de F-16 second hand”…
    Da, sigur! …prazilienilor, pi ăsta-l puteți numi EȘECUL UNEI DRONE (puteți face și un film cu titlul ăsta, vi-l toarnă la Haliud, la Departamentul „Animații”, cu suport tekhnik di șpețialitate dîn partea impostorilor olteni di la Rîmniku’-Vîlcii,
    https://dobrogealive.ro/arca-vrea-sa-construiasca-la-constanta-o-racheta-de-70-metri-au-avut-loc-primele-discutii-cu-primaria/
    https://parabolicarc.com/2017/11/13/arca-space-ceo-arrested-charges-embezzlement-fraud/
    https://parabolicarc.com/2016/11/28/arca-space-blame-failure-esas-exomars-lander/
    marii lansatori di sateliți! HAHAHA!), că în 2023 nu-i poți spune „avion” la JUCĂRIA asta oltenească, „Cine-o face, să trăiască!”… Ce „concurență” să facă unui F-16? …sau chiar și unuia prazilian cu elice?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_EMB_314_Super_Tucano#/media/File:Aeronave_A-29_Super_Tucano_em_voo_sobre_a_Floresta_Amaz%C3%B4nica.jpg
    Alea măcar ZBOARĂ!
    Nu zburătăciră ȘoiMărițili-99/666 în vrem’ili lu’ Ceașkă a’ vostru, n-au zburat sub Ilici, n-au zburat sub Milică, n-au zburat sub „Petrov”, vreți voi să le faceți să zboare sub urmașu’ lu’ sasu’? HAHAHAHA! Sunteți de-tot-rîsu’! În 2030, Rro’ NU VA MAI EXISTA, rata demografică negativă vă va reduce la 30000, cîți „viteji” se adunară la Pa’ș’opt la Islaz șî apoi fugiră șî se ascunseră sub vîlnicele nevestelor, di frica a 3000 di turki……[Rumburak]

  11. …i’-auzi Patruzecișinouă!”, ca la uolteni…
    https://www.youtube.com/watch?v=XgNoLylEAQg
    Din 10 se făcură 7:
    „…semnarea contractului […] pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 Standard […] În prezent, se lucrează simultan la toate cele 7 aeronave, pentru ca acestea să poată…”
    Hocus-pocus, uOlteniya Feliks, pi vremea lu’ Ceșkă ot Scornicărești ținținalu’ îl făcea’ putorili di uolteni în 4 ani șî jum’a’…
    Unirea facke Phuterea, bre, șî Prezentu’ facke Viitoru’, tot „bre”! Bronzaților… NEAMU’ RROMALES, urmașii thrakilor corciți cu turkii! …HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.