De unde ni se trage lockdownul culturii

Generația mea citește ce trebuie și de aici ni se trage lockdownul culturii, mai precis închiderea teatrelor și a instituțiilor din cultură care nu sunt utile în viața omului de rând. Publicul educat în România este sectar. La teatru se găsesc rudele apropiaților din teatru, inclusiv actori, și ale celor care au cochetat cu sectorul cultural, încă de la vârste fragede ori s-au aflat în proximitatea culturii.

Deschiderea spre populație a instituților de cultură se face prin targetarea corporatiștilor (dispun de bani și vin mai rar pe invitații – deci cumpără bilet), ei fiind aculturali prin definiție pentru că nu au nevoie de cultură pentru a reuși să-și promoveze interesele profesionale și materiale.

Aaaa, au nevoie de cultură organizațională, cultură managerială, un MBA, dar nu de cultură, de acel tezaur de cunoaștere de unde își trage seva fericirea, împlinirea și setul de valori precum binele, adevărul, dreptatea etc..

Analog, ei au nevoie de cultură, acel depozitar de elemente eclectice, atent targetate semantic pentru achievement and goals de unde derivă un mission life în stare să aducă destule plasme, Ferrari și purcoi de bani. Surprinzător, unii dintre ei caută fericirea și, atunci, iau calea psihologului dacă cultura dezvoltării personale nu e îndestulătoare pentru gurile lor flămânde și avide de pansamente gastrice de tip metafizic.

Tineretul acultural de ieri, corporatiștii de astăzi

Nu sunt doar corporatiști, dar mă folosesc de această sintagmă deoarece fiecare dintre noi a exprimentat, a avut un happening cu un astfel de individ care se comportă asemeni țăranului român de rând cu visul american în cap de când era copil. Adică trăiește autarhic și nu-i mai așteaptă pe americani, trece direct la fapte și se comportă exact ca ei.

Cultura de ambalaj de tip american se prinde ca un abțibild de fruntea corporatistului român care, după ce iese din stereotipurile care îl bântuie până la vârsta fragilității (atenție am zis fragilității și nu maturității), ia drumul european al metafizicii (căutând, apoteotic, să confirme studiile lui Toqueville referitoare la americani și europeni, respectiv purtători de non-strat metafizic și purtători de strat metafizic) și începe să citească, să citeze sau doar să menționeze – grațios, cu aer de împroșcat cu superficialitate – autori străini cu nume pompos sau exotic, pentru a surescita sexual animalul de lângă ei sau pentru a-și face reclamă (deci tot pentru sex).

Acest animal modern nu-și pierde timpul cu lecturi inutile care nu îi aduc nici un beneficiu practic, real în a-și promova pe deplin interesele. El este interesat doar de pululația de plasme din casă și orice cercetare adâncă de ordin existențial este amânată la infinit, ba chiar devine rebarbativă.

Omul, astfel, devine subiectul propriei exploatări, și intrument și subiect al atingerii tuturor intereselor sale care, fie ele profesionale fie manageriale, tot la bani duc în final.

Tineretul acultural își croiește drumul către conducerea României

Nimeni nu s-a alarmat acum 16 ani când Liviu Capșa a scris articolul ”Un tineret acultural”. Vă învit să-l citiți aici pe site-ul lui George Pruteanu. După ce dați un ochi peste distrugerea școlii românești și peste dispariția cultivării culturii în rândul tinerilor, vă invit să vă gândiți la revirimentul manelelor în tânăra generație, inclusiv al fenomenului trap care, în timp, va duce la dispariția a cuvintelor propriu–zise și înlocuirea lor cu onomatopee specifice troglodiților din peșteri. Credeți că va sesiza cineva din prima pleonasmul? Mă refer, bineînțeles, din rândul celor aculturali… Despre acest aspect am mai scris pe aici.

Acum, tineretul acultural își face drum către conducerea României. Putem închide toate teatrele pe termen nelimitat și să-l punem pe Manole să se arunce de pe stâlpul de la Cotroceni, că nu vom avea proteste pentru cultură.

Dacă elementul feminin care se asezonează la teatre cu sclipici de Instagram ar lipsi, teatrele ar da faliment

Până la urmă, acest tineret nu vede în cultură decât o distragere a vieții lui, care îl împiedică de la yoga. Dacă elementul feminim care se asezonează la teatre cu sclipici de Instagram ar lipsi, teatrele ar da faliment. Căci elementul bărbatesc ar lipsi și s-ar dedica propriei dezvoltări și propriilor interese. E drăgut să scrii că ai trecut și pe la teatru într-o sâmbătă, că dă bine la accesoriile imaginii proprii. În rest, cultura e inutilă dacă nu intră în această logică glossy sau imagologică.

La teatru e mai rău ca la nuntă pentru corporatiști, căci ei trebuie să facă un exercițiu de imaginație suplimentar, să trezească interes sexului frumos care vrea să toarne, asemeni siropului de arțar, un pic de cultură peste plasma nouă din living. Nu e ca darul de nuntă unde află potența fiecăruia, chiar și pe căi mai subtile. Când răspunsul la întrebarea ”Ce faci?” e ”Mă culturalizez” îmi imaginez siropul de arțar care inundă livingul în căutarea infinită a formei.

Întrebarea care se pune e ce va face această generație aculturală când va prelua conducerea României? Și acest lucru se va întâmpla, căci nu putem sfida biologia și nici procesul de îmbătrânire în ciuda ”fenomenului Aslan”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 6

21 de Comentarii

  1. De la cult, la cultură, prin toate formele de formare – dar și de fondare – a Omului, conform formelor CU fond sau conținut! Cultura cu toate capcanele, cursele, ocolișurile ei: acultură, ocult ura masonică și nu doar, subcultura, incultura… Cultura, DOAR ca defrișarea și cultivarea unui suflet cu tot ce îi este necesar pentru a ajunge pe piscurile cmpetențelor sale în folosul obșresc al semenilor, deci altruist, căci nicio singură floare sau un singur strugure nu-s suficiente pentru o linguriță de miere sau un pahar de vin aromate!

  2. Multumesc pentru articol si link-uri. Foarte adevarat si extrem de trist. Noi am citit tot ce am prins si am vazut cam toate spectacolele puse in scenele friguroase la acea vreme (opera, opereta, teatru). Tin minte ca uneori imi intepeneau picioarele in cizme in sala de frig. Dar cand plecam de la spectacol parca pluteam. De fericire. Ce ce se intampla in Romania noastra din ultimii 30 de ani este o decapitare a culturii si a „luminarii mentale” pe care statul securist ne-o face cadou. Se vrea asta. Se vrea imbecilizarea si incultura, de aceea saracesc si vand tot. Totul a inceput cu distrugerea sistemului de invatamant si lipsa scolilor, apoi saracirea, parintii plecati sa munceasca din cauza lipsurilor si a unui beneficiu decent al muncii, copiii facuti (??? oare de ce ??) si parasiti de parinti si toate nenorocirile pe care le vedem de ani de zile si nu facem nimic. Traim intr-un inturneric mental, o idiocratizare a societatii. Un om care citeste si care se apropie de arta este mai fericit. Asta nu ne-a luat niciodata ceausescu, pentru ca nici nu a avut habar, fiind un decapitat cultural prin definitie, LIBERTATEA DIN INTERIORUL NOSTRU. Se uita cu aceeasi admiratie, ca si politrucii Romaniei de astazi, catre china. Si el vedea in china „perfectiunea”, ca si soros. Insa in china (intentionat scriu cu litere mici, pentru ca acestea pentru mine nu reprezinta si nu vor reprezenta niciodata „nume proprii” ci doar niste ideologii monstruoase prin insasi „denumirea” lor) pe langa ororile comise asupra oamenilor care s-au facut si se practica inca, china iti ia si dreptul de gandi! „Experimentul Pitesti” in china inseamna scoala. Astfel sunt educati puii chinezilor sa isi toarne parintii si sa-i judece. Un fel de „Equillibrium”. Acolo absolut totul este controlat de putere. Asta se vrea acum. Asta este „viata noua” si „omul nou”.

    • Multumesc mult pentru comentariu. Complet adevarat…Nu as mai avea nimic de adaugat…Poate totusi ne gandim sa oferim si o salvare, o solutie din acest marasm.

    • pff, China, ce obsesie, scrii tu China cu litera mica si crezi ca te poti mandri cu asta.. tu si China

  3. Autorul a sesizat perfect manelizarea culturii romanesti.
    Acest fenomen se resimte din plin in comentariile cititorilor acestui ziar. Chiar persoane, poate din mediul universitar, cu pseudonime de genul „asistent”, „profesor X”, „profesor de Cluj (Iasi, Bucuresti)”, ce se simt obligate sa ia apararea profesorului Andrei Marga, este dreptul lor, folosesc un limbaj trivial plin de autosuficienta dispretuitoare si incapabili sa dezvolte o argumentatie rationala si de buna credinta. Ma refer la tentativa mea de dialog cu acestea. O asemenea inadecvare este pura ironie dramatica…

  4. Poate in loc sa fie cu nasul pe sus si plangandu-se de un public neinteresat, cei care traiesc din cultura ar face si ei ce face orice vanzator privat care vrea sa supravietuiasca: incearga sa isi inteleaga clientul si sa ii ofere ce poate sa faca vanzatorul impachetat in ce isi doreste clientul. Daca nu, vor pati ce patesc privati care nu vand: dau faliment.
    Dar trebuie sa renunte la aerul de superioritate…

  5. SI sa renunte si la aerul de functionari ai culturii (lumea teatrala)…

  6. Și @Pragmatism are dreptate: după 89 s-a sărit din libertate în libertinism, autosuficiență snobă, vulgaritate, concurența cu manelismul, pentru audiență cu orice preț, n-a existat nici răbdarea, nici tactul coborârii spre toate categoriile de public, întinzându-le o mână și trăgând-i tot mai sus spre valoarea culturală AUTENTICĂ, nu coborând ștacheta în hrubele întunecate ale subculturalului și coborând împăunați printre paria, imitându-i caraghios! Mingea s-a aflat mai mult în sălile de spectacol, decât în Agora, aflată în MARE suferință! Din păcate, (prea) mulți dintre marii actori și artiști suferă de boala dictatorilor: CABOTINISMUL!

  7. Uneori mai licăre in mine speranța cum că și printre români ar fi oameni deștepți,.. Insă, a murit și speranța. Cum de nu se iau măsurile identice ca la ”primul val”, când totuși s-a putut conrola virusul ? Era model chnezesc și nu mai e de urmat ?? Trebuie să maimuțărim in orice imprejurre pe yankeul mizer ?? Un ministru sinistru deja depășit, care crede că dacă turuie ar fi mai deștept, un premier la care degeaba zici PNL,. un președinte care nu mai știe pe unde să scoată cămașa, și puzderia de băgători de seamă unu mai prost ca celălalt,..care nu reușesc de fapt nimic,. mai mult, nu-și dau seama cum că un pe, se, de, e aceeași mizerie cu un pe, ne, le,..iar restul sunt dsateliți, creaturi mizere flămânde.

  8. Dacă tot e CULTURĂ, ce-ar fi să respectați si limba românilor ,sa dati traducerea ”lockdownul”, ca la price prospect din altă limba?.Nu sunteți mai deștepți dacă va renegați limba țării în care (probabil)v-ați născut

    • Imi cer scuze, insa de neologisme ati auzit, banuiesc. Intr-o epoca a tehnologiei si informatiei „on-line”, pe care vad ca o folositi si Dvs. cu succes aici, anumite cuvinte, expresii si/sau idioame nu se pot traduce in limbe romana. Am aceeasi problema cu tata, care nu utilizeaza calculatorul, si nu intelege expresiile (el stie ceva franceza ca acelea erau vremurile) si ma intreaba: „Draga dar tu chiar nu mai stii Limba Romana? De ce nu se traduce cuvantul asta ??” Insa el a uitat cand a fost trimis pe vremea lui ceashk in Austria, ca inginer, pentru ca avea know-how-ul unui aparat de tiparire nou, peste tot in lume la acea vreme, ceausescu il cumparase pentru tipografi. Ei, ce sa vezi acest aparat avea niste instructiuni ai caror termeni (doar anumiti termeni) NU SE PUTEAU TRADUCE IN ROMANA. Unele cuvinte straine sunt adevarate „descieri” in Limba Romana, prin urmare fie inventezi practic un cuvant nou in limba materna, fie folosesti neologismul. Asta nu intelegea se pare nici raposatul Pruteanu, pentru care la Registrul Comertului nu se puteau rezerve decat denumiri de societati in Limba Romana. Personal am considerat-o si o consider o mare aberatie. Putem spune ca dictatura poate exista in orice domeniu, nu? Sigur ca „lockdown” se traduce si aveti posibilitate sa traduceti chiar Dvs. acest cuvant cu ajutorului motorului de cautare – browser. Iubim limba romana, incercam sa nu ne incurcam in micile ei „diversiuni”, dar cred ca nu trebuie sa exageram. Pana la urma cred ca fiecare zi este data pentru a invata ceva nou. In bine.

  9. Cultura este Scumpa la Vedere ! Adica nu se vede deloc ! Mai Bine Mergem la un Muzeu de Arta sa Vedem Picturi din Anul 1500 . Da ! La Plural ! Picturi de Valoare !

  10. Achievement and goals, happening, mission life… cam multe englezisme intr-un text care trateaza cultura romana. Altfel, foarte bine punctat, cu mentiunea ca aceasta proliferare pe scara larga a inculturii este omniprezenta in societate. Corporatisti sau nu, majoritatea cetatenilor traitori pe acest teritoriu sunt de o incultura crasa, ba chiar analfabeti functional, incapabili sa asimileze o idee exprimata in mai mult de 20 de cuvinte (publicul Las Fierbinti si generatia PRO da’ multi). Este rezultatul ultimilor 30 de ani de subminare intentionata a culturii si educatiei, cu scopul de a transforma o natiune informata intr-o masa amorfa de consumatori abrutizati, care nu isi pun intrebari si pot fi usor controlati de papusarii care ne conduc la scara globala.

  11. Cand la Articole Politice se Scrie la Misto , iar la Cultura se Revine la Intelectualitate , adica se Umbla cu Dubla Masura , in Comentarii , se Are Societatea de care se Merita , adica o Societate Aculturala , adica de Misto ! , Cu Misto ! , pe Viitor !

  12. ”Lockdown” este de multă vreme, poate de 30 de ani,.Și o fac patrioții, frânarii care se opun, se opun in primul rând la normalitate, la respectul legior și intârzie orice peste limită,. doar doar treburile merg rău și ei vor avea dreptate,. Uite am informații cum că prefectul de mureș in cârdășie cu președintele tribunalului mureș, cu poșta română,. și alții prea patrioți, pun frână ca buni frânari investirii primarului nou ales și a președintelui consiliului județean,.. ambii evident maghiari,. Găsesc mizerabili posibilități, portițe, spre a pune frâne și a opri mersul unor evenimente,. Și nu e prima oară, nu sunt singurii,. Deci cu astfel de apucături evident opresc tot, fac un lockdown politic administrativ, ca pe urmă să vină cu vornbe către polime de genu că ”ungurii și Verestoy tund pădurile,”..iar căscatu primitiv crede.

  13. Marine la ce teatru ai fost tu de ti-au inghetat picioarele in cizme? Intreb din curiozitate, eu locuind in Bucuresti in acei ani.

  14. Te uiti la zidul lui Perjovschi si iti dai seama ca ai mai slabit 20 de kilograme pe scara intelectuala. Bine ca exista curentul elitist ca altfel n-am recunoaste pseudovalorile, o tautologie complet izolata de firesc.

  15. In toate teatrele din Bucuresti iti inghetau picioare in perioada anilor ’80. In toate salile de spectacol. Teatrul Bulandra (mic, cochet), Teatrul Mic(Teatrul Maria Filotti), Teatrul Notarra, Opereta (era una singura ha!) langa judecatoriile actuale, dar a apoi a fost mutata in incinta actualului Teatru National. Opera a fost si este unde o stim. Imi amintesc cum balerinele aveau bluze de corp pe gat (asa-zisa helanca) pe sub costumele care erau foarte decoltate si ar fi trebuit sa arate pielea. Actorii de teatru erau incotosmanati pe sub costume. Mainile imi erau vesnic inghetate! Actorii pe scena, faceau glume la adresa puterii ceea ce ne incalzea instant pe toti. Poate dumneavoastra ati fost la vreun „teatru privat” (pentru securicii vremii) unde erau „resouri” in priza? In salile oficiale, unde ne adunam noi, oamenii de rand, singura caldura era din amuzament sau contemplatie. era frig pe bune.

  16. Domnu’ autor , asa o fi ! Dar v-ati intrebat daca nu cumva romanul de astazi nu mai merge la teatru si din cauza repertoriului si calitatii prestatiei actorilor ? Inainte de ’89 am fost un mare consumator de teatru ! Si ca mine milioane de romani ! Nu stiu ce varsta aveti ca sa stiti , dar era o problema sa gasesti un bilet ! Romanii MERGEAU la spectacole ! Si pentru ceea ce se juca , dar mai ales sa-si vada actorii preferati , pentru unii adevarati idoli ! Dupa ’89 , incet-incet , am rarit-o cu teatrul ! De ce ? Nu am mai putut suporta toate mizeriile numite experimente teatrale avangardiste , cu decoruri tembele ( doua-trei scanduri si cateva draperii ! ) , cu actori imbracati de strada , cu textul deformat care vulgaritate si insinuari sexuale de prost gust , … ! Cat despre prestatia actorilor ,…, vai de mama lor ! Si care actori ? Majoritatea sunt copii de bani gata care si-au bagat in cap ca sunt mari vedete ! Cum poti sa rezisti la un film al lui Bobi Paunescu ? Ala e regizor ca vrea el si famiia sa fie regizor ! Nu stiu cine sunteti si ce influenta aveti , dar incercati sa convingeti lumea specatcolului sa revina la spectacolul clasic , cu piese din repertoriul clasic , cu interpretari de genul celor date de marii actori romani ,… ! Teatrul , filmul , spectacolul , trebuie sa ramana un mijloc de educatie al natiei , nu o posibilitate de exhibare a unor minti , hai sa nu le zic bolnave , dar cel putin greu de inteles de marea parte a publicului ! Si care din acest motiv plictiseste si a doua oara omul nu mai calca in vreo sala de spectacol ! Sunt demodat ? Asa o fi , dar nu veti atrage public la spectacole cu tampeniile astea pe care nici 10% dintre spectatori nu le inteleg !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.