Despre cum să nu repari o autostradă demolată

Actualii şefi ai Ministerului Transporturilor precum şi cei ai Companiei Naţionale pentru Autostrăzi (CNADNR) vor repeta greşeala predecesorilor lor şi vor da drumul la tronsonul III de autostradă Sibiu-Orăştie, în prezent închis din cauza infiltraţiilor de sub asfalt, înainte să fie rezolvate toate problemele, susţin reprezentanţii Asociaţiei Construim România. “De mai bine de cinci ani suntem la curent cu faptul că soluţiile tehnice utilizate pe acest tronson de autostradă sunt eronate şi că tronsonul nu este şi nu va fi utilizabil până la reconstrucţia lui fie pe alte soluţii tehnice, fie chiar pe alt traseu. Cu toate acestea, tot ceea ce au făcut CNADNR şi constructorul italian Impregilo în ultimii patru ani a fost ca în continuu să încerce să cârpească lucrările şi soluţiile tehnice greşite, însă fără nici un succes. Și asta tocmai pentru că problemele terenului de sub autostradă sunt grave, iar soluţiile tehnice aplicate sunt complet inadecvate. Deloc întâmplător, tronsonul este închis de aproape un an de zile”, scriu specialiştii de la Asociaţia Construim România. Tronsonul dintre Cunţa şi Sălişte a fost inaugurat de Victor Ponta cu câteva zile înainte de alegerile prezidenţiale din toamna lui 2014. Câteva luni mai târziu, tronsonul a fost închis iar contractul cu Impregilo a fost reziliat. Pentru prima dată, CNADNR şi-a luat inima în dinţi şi a demarat la construcţia în regie proprie.

Numai că… “Surpriza cea mai mare a fost însă că proaspăt numitul Ministru al Transporturilor Sorin Buşe a efectuat joi 14 iulie o vizită pe A1 Orăştie – Sibiu Lot 3, iar la finalul vizitei, flancat fiind de actualul Director General al CNADNR, Cătălin Homor, a reiterat ideea predecesorului Dan Costescu, respectiv că circulaţia pe tronsonul în cauză se va relua din luna septembrie a acestui an. De ce surpriză? Pentru că în tot răstimpul de când tronsonul este închis CNANDR nu a schimbat nimic din soluţiile tehnice şi mai mult s-a concentrat exclusiv pe refacerea terasamentului demolat de la KM 276 (kilometrul tehnic 60 al tronsonului), în timp ce problemele reale şi mult mai grave de la Viaductul Aciliu şi din debleul din dealul Bucium (Aciliu) au rămas nerezolvate. În fapt problemele s-au agravat şi merg în direcţia unui colaps catastrofal, aşa cum noi avertizam încă de acum doi ani. Cu alte cuvinte CNADNR continuă cârpeala de ochii lumi, chiar şi acum când suntem mult după ceasul al doisprezecelea, căci ochii lumii sunt aţintiţi asupra KM 276. Și se pare că pentru CNADNR imaginea este tot ceea ce contează”, susţin cei de la Asociaţie.

Conform acestora, nici la 328 de zile de la închiderea tronsonului nu există încă o expertiză tehnică asupra autostrăzii, licitaţia pentru realizarea unei astfel de expertize fiind abia în desfăşurare, în condiţiile în care la licitaţie a fost depusă o singură ofertă din partea asocierii SPC ELITE CONSULTING SRL – ERRE. VI.A RICERCA VIABILITA’ AMBIENTE SRL (errevia) – PRO ITER PROGETTO INFRASTRUTTURE TERRITORIOA (Proiter). “Cu alte cuvinte ştim că avem o autostradă prost construită şi ştim că nu ştim ce este greşit la ea, dar planificăm să redeschidem traficul. Ceva este nepermis de în neregulă în această situaţie şi am sperat că odată cu înlăturarea de la conducerea CNADNR a politrucilor de tip Narcis Neaga (fostul şef al CNADNR, cercetat de DNA, n.r.), problemele serioase, precum cele ale autostrăzii A1 din zona Aciliu, vor fi abordate profesionist şi cu responsabilitate. Constatăm însă cu mare amărăciune că ne-am înşelat şi că CNADNR şi Ministerul Transporturilor continuă să fie animate de aceeaşi abordare politicianistă, heirupistă şi iresponsabilă a problemelor grave din transporturile naţionale”, susţin reprezentanţii Asociaţiei Construim România.

O altă constatare amară este aceea, adaugă reprezentanţii Asociaţiei, că România pare că a rămas fără specialişti în drumuri şi poduri, sau că cel puţin din motive de neînţeles ei aleg să tacă, deşi ştiu bine că situaţia de la Aciliu este gravă şi iremediabilă în condiţiile tehnice actuale. “Prin urmare alegem din nou să facem noi oficiile şi îi transmitem ferm domnului Ministru Sorin Buşe şi domnului Director CNADNR Cătălin Homor că redeschiderea circulaţiei publice pe tronsonul de autostradă A1 Orăştie – Sibiu Lot 3 în condiţii de siguranţă este tehnic imposibilă în mai puţin de doi ani şi că orice forţare a redeschiderii traficului pe actualele soluţii tehnice înseamnă iresponsabilite la cel mai înalt nivel, respectiv punerea în pericol cu bună-ştiinţă a vieţii celor care vor circula pe respectivul tronson de autostradă”, spun oficialii Asociaţiei.

Conform acestora, pentru a fi sigură în exploatare A1 Orăştie – Sibiu Lot 3 are nevoie de soluţii tehnice radical diferite, pornite însă de la acceptarea realităţii că stratul de suport pur şi simplu nu ţine autostrada. Iar în aceste situaţii, dacă nu se ia în considerare schimbarea traseului autostrăzii, singura soluţie este construcţia de sisteme de sprijin care să fie aşezate pe stânca de sub argila nisipoasă îmbibată cu apă. Potrivit Asociaţiei, CNADNR şi Ministerul Transporturilor sunt responsabile de construcţia unei autostrăzi sigure pentru utilizatorii ei. “Or, fix asta nu fac cele două instituţii! Din contră, din motive imposibil de înţeles – ce motiv poate fi mai presus de viaţa oamenilor?! – cele două instituţii aleg să rişte aberant şi de-a dreptul inconştient. O autostradă pe pământuri mişcătoare, cu versanţi de deblee care curg spre axul drumului nu este autostradă!”, conchid reprezentanţii Asociaţiei.

Mai jos urmează câteva exemple de lucrări defectuoase:

Foto: Asociaţia Construim România

În cazul secţiunii demolate de la KM 276, CNADNR a indus ideea că problema care a dus la demolarea secţiunii a fost faptul că Impregilo a construit incorect terasamentul, susţin reprezentanţii Asociaţiei. “Se prea poate – de fapt aşa şi este – numai că Impregilo a construit terasamentul de la KM 276 la fel de bine sau la fel de prost pe cât l-a construit pe întreg tronsonul de 22 de kilometri. Ba chiar, dat fiind că înainte de inaugurare secţiunea problemă de 300m a fost (re)construită de trei ori (!!) este de aşteptat că la KM276 afost de departe cel mai bun terasament realizat de Impregilo din întreg tronsonul. Şi atunci cum se explică faptul că numai aici s-a surpat terasamentul în mod repetat? Răspunsul evident este că nu terasamentul e problema, ci stratul de suport. Cu toate acestea CNADNR speră că reconstruind terasamentul de la KM 276 pentru a cincea oară – a patra reconstrucţie parţială a fost făcută în vara lui 2015 – autostrada se va stabiliza şi va fi aptă de trafic”, spun cei de la Asociaţia Construim România.

Soluţia tehnică reală a problemei terasamentului de la KM 276 nu este, conform sursei citate, reconstrucţia lui ca terasament, ci înlocuirea lui cu un viaduct de300 m. Cu alte cuvinte, până când autostrada nu va fi aşezată la KM 276 pe coloane de beton armat înfipte în stânca din adâncime, autostrada va continua să se surpe sistematic. Iar dacă CNADNR ar demara astăzi construcţia inevitabilului viaduct, chiar la un ritm de construcţie accelerat, reluarea traficului ar fi posibilă cel mai devreme abia în vara viitoare. Și asta doar dacă KM 276 ar fi cea mai mare problemă a tronsonului. Numai că nu este.

Lucrări la terasament la Km 276. Foto Asociaţia Construim România

De departe cele mai mari probleme ale A1 Orăştie – Sibiu Lot 3 continuă să fie Viaductul Aciliu şi traversarea A1 prin Dealul Bucium (Aciliu), în optica reprezentanţilor Asociaţiei. Pe de o parte, în cazul culeei 1 aviaductului (capătul de pod dinspre Orăştie), nici până la această dată nu sunt cunoscute date privind monitorizarea deplasărilor culeei, deşi ele ar fi fost esenţiale în orice decizie tehnică. Dar chiar şi în absenţa acestor date este din nou evident că în ciuda lucrărilor de intervenţie şi de refacere a pereului (placa de beton de sub pod) surpat anul trecut, terasamentul din vecinătatea culeei continuă să deplaseze, chiar şi în absenţa traficului pe autostradă de aproape un an. Din nou, este tot mai clar că soluţia tehnică reală o reprezintă demolarea culeei 1 şi prelungirea viaductului cu încă una sau două deschideri spre Orăştie, pentru a traversa zona de teren instabilă.

Foto: Asociaţia Construim România

Numai că în vreme ce la culeea 1 problemele nu sunt nici măcar adresate de CNADNR, se dezvoltă probleme de teren şi în zona pilonului 2 al viaductului, susţin cei de la Asociaţie. Astfel au apărut şiroiri masive şi alunecări în imediata vecinătate a pilonului. Chiar dacă acestea nu sunt o problemă care să pună în pericol structura viaductului – aşa cum am explicat anterior, pilonul este aşezat direct pe stânca de sub nisip –, totuşi nu putem să nu remarcăm coincidenţa cu discuţiile şi zvonurile din timpul construcţiei despre deplasamentele de la pilonul 2, urmate mai apoi de un ciudat regulament de şantier în toamna lui 2014, care impunea o distanţă minimă de300 mîntre basculantele încărcate care traversau viaductul.

Foto: Asociaţia Construim România

Mai mult, tot în acest an s-au dezvoltat probleme şi la culeea 2, respectiv la capătul de pod dinspre Sibiu, adică la punctul de ancorare al Viaductului Aciliu în Dealul Bucium (Aciliu). Ca şi la culeea 1 dinspre Orăştie, şi aici pereul (placa de beton de sub capătul de viaduct) s-a surpat, fiind acum în curs de refacere. Și din nou subliniez, asta chiar în condiţii de autostradă închisă, adică în absenţa vibraţiilor continue induse de trafic, ceea ce denotă o instabilitate intrinsecă a terenului. Numai că în timp ce CNADNR reface pereul, terasamentul adiacent de sub sferturile de con se surpă, noua tentativă de consolidare a terenului întinzându-se până la drumul judeţean spre satul Aciliu, adică pe primele două deschideri ale viaductului. Iar surparea este majoră, fotografia arătând că în groapa rămasă în urma alunecării încap uşor câteva buldozere.

Foto: Asociaţia Construim România

Însă de departe cele mai grave probleme sunt în debleul din Dealul Bucium (Aciliu). Căci chiar şi la panta de 1:5 – soluţia agreată în 2013 de Impregilo şi CNADNR – dealul continuă să “curgă”. Întreg versantul nordic al debleului A1 prin Dealul Bucium este fracturat în trei mase enorme de pământ în alunecare, pe o lungime totală de 600 m şi urcând până aproape de culmea dealului.

Scenariul petrecut în vara lui 2013 în Cehia la Litochovice pe şantierul autostrăzii D8 devine tot mai mult o certitudine la Aciliu, iar CNADNR nici măcar nu se preocupă de problemă, ba chiar intenţionează să permită şoferilor să utilizeze acest tronson în mai puţin de două luni. Or, la Aciliu vorbim de o masă în alunecare de cel puţin trei ori mai mare decât a fost cea care a alunecat în Cehia!

Iunie 2013, Litochovice, Cehia, Alunecare de teren pe şantierul autostrăzii D8

Foto: Asociaţia Construim România.

Încercarea din vara trecută de a stabiliza solul cu un strat de geotextil se dovedeşte a fi, aşa cum era şi de aşteptat, o neinspirată abordare amatorească, fără nici o legătură cu ceea ce se aşteaptă de la o companie responsabilă şi de la nişte constructori competenţi. În fapt tot ceea ce au reuşit Impregilo şi CNADNR cu respectiva cârpeală a fost ca involuntar să marcheze mult mai bine fracturile din versant, acolo unde geotextilul aşezat iniţial pe sol a rămas acum suspendat în aer deasupra fracturilor. Cu alte cuvinte, cele două companii au reuşit astfel să marcheze cu succes conturul maselor de sol care alunecă.

Foto: Asociaţia Construim România

O adevarată “glumă” sinistră s-au dovedit şi şanţurile de scurgere a apei pluviale despre care Narcis Neaga şi Ioan Rus ne asigurau că vor prelua apa pluvială înainte ca aceasta să se infiltreze în sol şi să activeze alunecările de teren, spun cei de la Asociaţie. Nu doar că solul este îmbibat cu apă, aşa cum se vede în fotografii şi în filmare, dar şanţurile propriu-zise au fost fie rupte de deal, fie au fost acoperite de valurile de pământ în alunecare.

Foto: Asociaţia Construim România

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.