Droguri, Alzheimer, alcoolism, corupţie: marile teme ale Festivalului de Film de la Roma

Sâmbătă şi duminică seară, în elegantul complex Auditorium Parco della Musica, construit de Renzo Piano, Festivalul Internaţional de Film de la Roma a acordat Premiile Oficiale ale celei de a noua ediţii.

Benicio Del Toro, Richard Gere, Geraldine Chaplin, Kevin Costner, Cleve Owen, William Dafoe, Guillaume Canet, Lily Collins, Sam Claflin, Simon Merrells, Ksenia Rappoport sunt doar câteva dintre celebrităţile care au călcat pe covorul roşu la această ediţie.

Anul acesta, principalele premii au fost atribuite, pentru prima dată, de publicul plătitor, care a votat peliculele prezentate în toate secţiunile Selecţiei Oficiale: Cinema D’Oggi, Gala, Mondo Genere, Prospettive Italia.

Regizorul Stephen Daldry, distins cu Premiul Publicului la secţiunea Gala

Cele mai importante distincţii au fost acordate pe baza preferinţelor spectatorilor la ieşirea din săli.

113 proiecţii de filme, 23 de ţări, peste 85.000 de spectatori, 7 săli de proiecţie.

Premiul Publicului BNL la secţiunea Gala a fost conferit peliculei Trash de Stephen Daldry, autorul unor filme foarte apreciate în ultimul deceniu, toate nominalizate la Oscar: Billy Elliot, The Hours, The Reader şi Molto forte, incredibilmente vicino. Filmul spune povestea a trei tineri dintr-un cartier defavorizat din Brazilia care lucrează ca gunoieri. Ei găsesc o geantă în care se află o carte de vizită, o cheie şi un portofel plin cu bani. Ascultându-şi conştiinţa, predau geanta unui ofiţer de poliţie, care le oferă o recompensă. Considerând gestul lui suspect, cei trei prieteni se hotărăsc să înceapă o anchetă, care îi pune în pericol în faţa poliţiştilor corupţi.

Regizorul chinez Xu Ang

Un film despre sărăcie şi corupţie. Un film despre credinţă, justiţie, prietenie şi speranţă. Pelicula iese în afara ecranului şi atrage atenţia publicului prin spontaneitatea interpretării, prin coloana sonoră impresionantă şi o imagine perfectă.

Premiul Publicului pentru secţiunea Cinema-ul de astăzi a revenit filmului Shier gongmin / 12 Citizens, primul lungmetraj al multi premiatului regizor de teatru chinez Xu Ang, cel mai tânăr regizor de la Teatrul de Artă Populară din Beijing, campion al încasărilor pentru spectacolul său Il dolore della commedia.

12 Citizens

Cu Shier gongmin, inspirat din piesa lui Reginald Rose şi din filmul La parola ai giurati de Sidney Lumet, Xu Ang aduce pe marele ecran dezbaterea dintre 12 juraţi, de etnii şi din arii geografice diferite, care se confruntă asupra unui caz de omucidere. Pelicula explorează contradicţiile societăţii chineze, demonstrând multiplele puncte de vedere şi confirmându-l pe Xu Ang ca pe una dintre importantele voci ale culturii timpului său. Pelicula a fost proiectată în premieră mondială, avându-i în distribuţie pe celebrii actori de cinema şi televiziune Gang Wang, Tongsheng Han, actor cu peste 40 de participări la comedii de televiziune, spectacole de teatru şi filme, printre care comedia de succes Sorry Baby şi Cell Phone, şi pe Bing He, distins cu numeroase premii în teatru, cunosut pentru comediile The Sorrow of Comedy, Tea House şi pentru participarea la fime regizate de faimosul regizor chinez Feng Xiaogang (The Dream Factory, Sorry Baby şi Shower).

În programul Mondo Genere a învins Haider de Vishal Bhardwaj, adaptarea bollywoodiană a piesei Hamlet de Shakespeare.

Directorul artistic al Festivalului, Marco Muller

Cea mai bună producţie din secţiunea Cinema Italia (Fiction) a fost declarată Fino a qui tutto bene, noua comedie a regizorului Roan Johnson, povestea unui weekend, ultimul pe care cinci băieţi îl vor trăi în aceeaşi casă unde au locuit şi au studiat ani de zile.

În cadrul secţiunii Cinema Italia (Documentario) s-a detaşat Looking for Kadija de Francesco G. Raganato.

Toate debuturile în lungmetraj, prezentate în diferite secţiuni, au concurat pentru Premiul TAODUE Camera d’Oro, conferit de un juriu internaţional, condus de regizorul Jonathan Nossiter şi format din regizoarea şi specialista în montaj Francesca Calvelli, actriţa Cristiana Capotondi, regizorul, actorul şi producătorul Valerio Mastandrea şi regizoarea Sydney Sibilia.

Premio Taodue

Au fost recompensaţi Andrea Di Stefano, regizorul peliculei Escobar: Paradise Lost (Gala) şi Laura Hastings-Smith, producătoare a filmului X+Y de Morgan Matthews (Alice nella città).

O Menţiune specială a mers către Last Summer de Lorenzo Guerra Seràgnoli (Prospettive Italia).

Au rămas cu mâinile goale Still Alice, de Richard Glaszer, cu sublima protagonistă Juliane Moore, Gone Girls, de David Fincher, Out Time of Mind, de Oren Moverman, într-un mare recital Richard Gere Tre Tocchi de Marco Risi, Phoenix, în regia lui Christian Petzold, Lo Sciacallo, în regia lui Dan Gilroy…

Echipa de la Bollywood pe covorul roşu

Premiul Doc/it a fost acordat unuia dintre cele opt documentare italieneşti prezentate în Selecţia Oficială. Juriul a fost prezidat de producătorul şi monteurul Federico Schiavi şi format din producătoarea Valeria Adilardi, regizorul Mario Balsamo, specialista în montaj Ilaria De Laurentis şi regizorul Paolo Petrucci.

Premiul a fost obţinut de Largo Baracche de Gaetano Di Vaio (Prospettive Italia). Noul documentar al cineastului napolitan povesteşte viaţa a trei băieţi din Quartieri Spagnoli, mica lume “marginală” din centrul oraşului Napoli. Între sărăcie şi criminalitate, tinerii protagonişti sunt animaţi de dorinţa de a-şi face cunoscută energia dincolo de limitele cartierului lor.

Ficarra şi Picone, Andiamo a quel paese

Roma Termini di Bartolomeo Pampaloni (Prospettive Italia) a fost răsplătit cu Menţiune specială. Filmul este debutul în lungmetraj al lui Bartolomeo Pampaloni, regizor florentin care şi-a început cariera la Paris, ca video-asistent, regizor de documentare şi scurtmetraje prezentate în festivaluri ca ViaEmiliaDocFest, Videopolis, Roma Creative Contest, Amarcort, Corto Dorico, Pillole di Attualità.

Documentarul aduce în scenă mica lume care locuieşte în gara Roma Termini, a doua ca mărime din Europa: nu un punct de trecere, ci un loc de viaţă, unde oamenii încearcă să mănânce, să se odihnească, să doarmă… Autorul arată viaţa mai puţin cunoscută a “celor invizibili” care trăiesc în această imensă locuinţă anonimă.

Looking for Kadija

Premiile Colaterale ale acestei ediţii sunt Farfalla D’oro Agiscuola, The SIGNIS Award – Ente dello Spettacolo (dotat cu cinci mii de euro), L.A.R.A. (Libera Associazione Rappresentanza di Artisti) pentru Cel mai bun actor italian, Premio AIC, pentru Cea mai bună imagine, AMC, pentru Cel mai bun montaj, A.I.T.S. pentru Cel mai bun sunet, La Chioma di Berenice pentru cel mai bun trucaj, Premio La Chioma di Berenice pentru cel mai bun coafor, Akai International Film Fest, Green Movie Award, Premiul Criticii Sociale Sorriso diverso Roma 2014.

După ceremonia de decernare a premiilor, la Sala Sinopoli a fost proiectat filmul de închidere a celei de a noua ediţii: Andiamo a quel paese, de Salvatore Ficarra şi Valentino Picone. Duetul comic palermitan, protagonist al unora dintre cele mai importante programe de televiziune de divertisment ale ultimului deceniu, cum ar fi Striscia la Notizia, Zelig, L’ottavo nano, a trecut din nou în spatele camerei după succesele obţinute cu Nati stanchi, Il 7 e l’8, La Matassa şi Anche se è amore non si vede. Ficarra şi Picone – scenarişti, regizori şi interpreţi principali – îşi plasează noua comedie în Sicilia, povestind întâmplările amuzante ale unor şomeri care, întorşi în locul de baştină, îşi imaginează o soluţie originală pentru a ieşi din criză.

Alec Baldwin şi Julianne Moore în Still Alice

În distribuţie: Fatima Trotta, actriţă şi autoarea emisiunii satirice de televiziune, Made in Sud, şi Tiziana Lodato, care a jucat în creaţiile unor regizori ca Giuseppe Tornatore, care a distribuit-o în L’uomo delle stelle (1995), Emanuele Crialese şi Franco Battiato. Pe afiş se află şi Nino Frassica, protagonistul unor programe de televiziune din anii 80 (Quelli della notte, Indietro tutta!), interpret apreciat al unor seriale de ficţiune (Don Matteo, Ho sposato uno sbirro, L’ispettore Coliandro).

Totodată, publicul a aplaudat proiecţia filmului Il postino (după Neruda), multi premiata peliculă a lui Michael Radford, cu Massimo Troisi.

Last Summer

În Sala Petrassi i-a fost adus un omagiu lui Philip Seymour Hoffman, actorul premiat cu Oscar pentru Truman Capote – A sangue freddo, nominalizat la Premiul Academiei de alte trei ori, pentru La guerra di Charlie Wilson, Il dubbio şi The Master. A fost proiectat A Most Wanted Man – ultimul rol interpretat de acest actor dispărut în luna februarie la numai 46 de ani. Noul film al regizorului Anton Corbijn, inspirat de romanul omonim al lui John Le Carré, este un thriller a cărui acţiune se desfăşoară între Hamburg şi Berlin, în care sunt implicaţi un fugar, un bancher britanic, o tânără avocată idealistă şi şeful unei unităţi secrete a spionajului german.

Maxxi a găzduit o Masă rotundă dedicată cinema-ului gothic italian, la care au participat Emiliano Morreale, Marco Giusti şi Steve Della Casa Lamberto Bava, Mario Caiano, Corrado Farina, Edoardo Margheriti şi Giorgio Ardisson. Retrospectiva a propus apoi La lunga notte di Veronique, de Gianni Vernuccio.

Il Postino

A fost proiectată, de asemenea, versiunea restaurată a peliculei Ricomincio da tre de Massimo Troisi, ideal prolog al proiecţiei de duminică, oferită publicului la ora 20.30, cu versiunea restaurată a filmului Il Postino, multi premiatul lungmetraj regizat de Michael Radford. Producţia este transpunerea cinematografică a operei Il postino di Neruda a scriitorului chilian Antonio Skàrmeta şi este proiectată la 20 de ani de la moartea marelui actor napolitan Massimo Troisi.

La MAXXI a fost prezentat în cadrul Wired Next Cinema, primul episod al serialului italian Il candidato – Zucca Presidente, care a cunoscut un mare succes la ultima ediţie Fiction Fest. Actorul Filippo Timi interpretează un om politic, capabil să greşească orice, în orice moment. Alături de el apare Lunetta Savino, care a fost prezentă şi la o întâlnire cu publicul după proiecţie, împreună cu regizorul Ludovico Bessegato şi producătorul Rosario Rinaldo.

Philip Seymour Hoffman în A Most Wanted Man

O serată finală a Concursului de scurtmetraje a avut ca temă dreptul de azil, “Fammi vedere”, condusă de Preşedinţia Consiliului Italian pentru Refugiaţi.

Festivalul a oferit publicului o zi întreagă pentru reluarea filmelor premiate.

Trash, pelicula distinsă cu Premiul Publicului BNL Gala, a fost proiectată sâmbătă seară la Sala Perassi şi astăzi la ora 11.00 la Sala Sinopoli.

Road Johnson

Tot astăzi are loc şi duetul, moderat de Mario Sesti, a doi dintre cei mai iubiţi actori ai cinema-ului italian, Isabella Ferrari şi Riccardo Scamarcio, respectiv protagonista şi producătorul peliculei La vita oscena a regizorului Renato De Maria. Înainte de discuţii va fi conferit Premiul Akai, patronat de SNCCI (Sindacato Nazionale Critici Cinematografici Italiani) şi de Fundaţia Ente dello Spettacolo.

În cursul dimineţii de duminică publicul a putut viziona şi celelalte pelicule premiate.

Gone Girls

MAXXI a găzduit, la ora 20.00, premiera mondială a producţiei L’altro Adamo de Pasquale Squitieri, unul dintre protagoniştii cinema-ului italian de autor, regizor premiat cu David di Donatello pentru Il prefetto di ferro şi autor al filmelor Gli invisibili şi Claretta, ambele prezentate la Festivalul de la Veneţia. Cel de al doilea a obţinut Premiile Pasinetti şi Nastro d’argento pentru cea mai bună actriţă, Claudia Cardinale.

Noul film al lui Squitieri este plasat într-un viitor nu foarte îndepărtat, în care protagonistul, Adam, îi cere evoluatei inteligenţe atificiale a computerului să realizeze un dublu al său, care să trăiască o scurtă perioadă de viaţă reală, făcută din idealuri, valori autentice şi pasiuni. Computerul îi împlineşte dorinţa şi Adam va începe să trăiască o adevărată poveste de dragoste, totuşi.

La Multisala Barberini au fost reluate Haider de Vishal Bhardwaj, Meno male è lunedì de Filippo Vendemmiati, Ore 12 de Toni D’Angelo şi Largo Baracche de Gaetano Di Vaio, Andiamo a quel paese de Salvatore Ficarra şi Valentino Picone, Time Out of Mind de Oren Moverman şi A Most Wanted Man de Anton Corbijn.


Ceremonia, ce s-a desfăşurat, de la ora 19.00, la Sala Sinopoli, a fost codusă de madrina Festivalului, actriţa Nicoletta Romanoff. S-a lansat în 2003, cu filmul Adu-ţi aminte de mine (Ricordati di me) de Gabriele Muccino, unde interpreta rolul Valentinei. Pentru acelaşi film a fost recompensată cu Premiul Guglielmo Biraghi de la Taormina. A urmat o nominalizare pentru cea mai bună actriţă nonprotagonistă la David di Donatello. În acelaşi an se afla printre protagoniştii scurtmetrajului Affinità Elettive, de acelaşi Gabriele Muccino. A jucat în numeroase seriale de televiziune.

Acum, Directorul artistic Marco Müller părăseşte Festivalul după ce a realizat, în cei trei ani, nişte performanţe extraordinare. Multe dintre filmele propuse de el în premieră mondială în ediţiile trecute au fost răsplătite cu Oscaruri. Printre ele, Dallas Buyers Club, în care Matthew McConaughey a fost distins drept cel mai bun actor, şi Her. Ar fi bine ca în viitor să se găsească o motivaţie proprie a Festivalului.

Am avut bucuria să pot participa la toate ediţiile Festivalului şi de fiecare dată am remarcat excelenta organizare de către echipa de jurnalişti de la Fondazione Cinema per Roma, profesionalismul Glendei Manzetto.

Întrebarea este ce viitor va avea Festivalul Internaţional al Filmului din Cetatea Eternă la cea de a X-a ediţie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.