
Ziua Internațională de Comemorare a Victimelor Holocaustului, stabilită pe 27 ianuarie, va fi marcată de Filarmonica „George Enescu” printr-un concert condus de dirijorul și compozitorul israelian Yoav Talmi, care va interpreta compoziția sa Elegie pentru coarde, timpani şi acordeon, “Dachau Reflections”, dedicată victimelor din lagărul de concentrare Dachau de lângă München, Germania. Programul concertelor de joi, 27 și vineri, 28 ianuarie 2021, susținute de Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român, mai include Concertul nr. 20, în re minor, pentru pian şi orchestră, KV 466 de Wolfgang Amadeus Mozart cu Dimitri Malignan în ipostază solistică, și Simfonia nr. 2, în re major, op. 36 de Ludwig van Beethoven.
Elegie pentru coarde, timpani şi acordeon, “Dachau Reflections”, a avut premiera în septembrie 1997, cu Orchestra Filarmonicii din Bergen, Norvegia, dirijată de compozitorul Yoav Talmi. De atunci, a fost interpretată de peste 20 de orchestre din SUA, Canada, Norvegia, Polonia, Franța, Olanda, Letonia, Israel, Grecia, Argentina, Peru, Costa Rica „În procesul de compoziție a Elegiei, am construit un colaj de imagini trecătoare din trecut și prezent. Astfel, se aude un cântec evreiesc din ghetou (Sub cerul înstelat) interpretat de la depărtare de un cvartet de coarde, precum și Sarabanda pentru violoncel solo de Bach. O temă din Kindertotenlieder de Gustav Mahler deschide lucrarea. O altă temă a aceleiași lucrări este citată spre încheiere, ca postludiu al tăcerii și al acceptării. Sunetele acordeonului amintesc de cineva aruncat din stradă în ghetou. Elegia a fost scrisă în 1997, parțial în Israel, parțial în San Diego, și este dedicată bunicilor mei, pe care nu i-am cunoscut niciodată”, mărturisește compozitorul.
Concertul în re minor pentru pian şi orchestră, KV 466, compus în 1785, este primul din cele două concerte scrise de Mozart într-o tonalitate minoră. Simfonia nr. 2, în re major, op. 36 de Ludwig van Beethoven a fost compusă în 1802, când auzul său era degradat ireversibil. A fost interpretată pentru prima dată la Viena, la 5 aprilie 1803, sub bagheta compozitorului. Concertul lui Mozart este „poate cel mai furtunos, mai intens şi mai sumbru în atmosferă şi expresivitate”, în timp ce „simfonia lui Beethoven are alura unui zâmbet schiţat în vremuri sumbre”, potrivit muzicologului Octavia-Anahid Dinulescu.
Yoav Talmi
Dirijor şi compozitor, Yoav Talmi este unul dintre cei mai cunoscuţi muzicieni din Israel, fiind distins în 2013 cu Premiul pentru compoziţie oferit de Prim-ministrul Israelului. Este absolvent al Academiei de Muzică Rubin din Tel Aviv şi al prestigioasei Juilliard School din New York, unde a studiat compoziţia şi dirijatul cu burse acordate de America Israel Cultural Foundation (AICF). Este dirijor principal invitat la München Philharmonie, director muzical la Arnhem Philharmonic, Hamburg Symphony, San Diego Symphony, Quebec Symphony şi la Israel Chamber Orchestra. Este unul dintre fondatori şi primul director muzical al New Israeli Opera. Colaborează cu numeroase orchestre printre care Berlin Philharmonic, Concertgebouw din Amsterdam, toate orchestrele importante din Londra, orchestrele simfonice din Viena, Hamburg, Praga, St. Petersburg, Oslo, Stockholm, Varşovia, München, Orchestre National de France, Tonhalle din Zürich, Santa Cecilia din Roma, orchestre ale radiodifuziunilor din Israel, Franţa, Italia, Spania, Germania, Polonia, Olanda, Belgia, Finlanda şi Suedia. În Japonia a condus NHK Symphony, New Japan Philharmonic şi Tokyo Symphony, iar în SUA a dirijat orchestre din Pittsburgh, Detroit, St. Louis, Houston, Dallas, Indianapolis, Rochester, Seattle. A realizat înregistrări pentru Chandos, Decca, EMI, Naxos, Teldec, CBC Records (Toronto), Atma şi Analekta (Montreal). Discul său cu Simfonia nr. 9 de Bruckner la pupitrul Filarmonicii din Oslo a câştigat Grand Prix du Disque la Paris, în timp ce numeroase înregistrări cu Quebec Symphony, San Diego Symphony şi Israel Chamber Orchestra au câştigat premii importante şi au fost elogiate de presa de specialitate de pretutindeni. Dintre lucrările compuse de Yoav Talmi amintim De Profundis pentru cor şi orchestră, Animi Motus pentru orchestră şi cor de copii (sau de femei), Elegy for Strings, Timpani & Accordion (Dachau Reflections), Clarinet Quintet, Music for Flute String Orchestra, Suite of Israeli Songs pentru flaut şi orchestră de cameră (sau pian), Dreams (Halomot) pentru cor a cappella, Three Monologues pentru flaut (sau violoncel) solo, Three Humoresques pentru cor a cappella, cât şi multe transcripţii, orchestrări, aranjamente pentru orchestră, cor şi ansambluri camerale.
Dimitri Malignan
Pianistul Dimitri Malignan posedă „acea măiestrie fundamentală a literei care singură permite să ajungi la spirit”, despre care vorbea Cortot ( în Lettre du Musicien – Frédéric Gaussin). Laureat la numai 19 ani al prestigiosului Prix Cortot 2017, impresionează prin maturitate, inteligență muzicală și sensibilitate. La acest concurs a câștigat trei premii în luna mai 2021: premiul 3 oferit de către Stingray Classica, premiul publicului oferit de către ICI Musique și premiul J.S. Bach oferit de către Festivalul Bach Montréal. Născut la Paris într-o familie de origine română, nepot al compozitorului Henry Mălineanu, a început să studieze pianul la vârsta de 5 ani cu pianistul Nicolas Horvath. În 2011, a fost admis în clasa Ludmilei Berlinskaya, discipol al pianistului Sviatoslav Richter, la Ecole Normale de Musique „A. Cortot” din Paris. A obținut diplomele decernate de Ecole Normale de Musique din Paris cu cele mai înalte distincții. În 2020, la 22 de ani, a absolvit Masterul la Conservatorul din Amsterdam. În același an a devenit bursier al Fundației Europene Yamaha. A fost premiat la peste 20 de concursuri, a concertat în săli importante: Salle Cortot (Paris), Saint Martin-In-The-Fields (Londra), Konzerthaus (Berlin), Merkin Concert Hall (New-York), Ateneul Român și Palatul Regal (București), Filarmonicile din Timișoara, Craiova și Chișinău, Muzeul Ceaikovski din Klin (Rusia), cât și în Olanda, Danemarca, Monaco, Italia și Croația. A fost invitat la festivaluri prestigioase precum: Flâneries Musicales de Reims, Nohant Festival Chopin, Nuits du PianoParis, Nuits du Piano d’Erbalunga și Trasimeno Music Festival (Italia). În 2020, a lansat proiectul „Missing Voices” dedicat compozitorilor evrei dispăruți în Holocaust.
@ unii -sa-nteleg ca sunteti mai multi ? Va multiplicati ? Citeste „Tora „si-mi vei da dreptate . Si da , Iisus din Nazareth , Hristosul-Fiul lui Dumnezeu a pus bazele credintei crestine. Si gresit ca numai iudeii se inchinau lui Adonai sau Elohim , Yahweh -Dumnezeu unui singur „zeu „Si locuitorii Geto _Daciei se inchinau la un singur „zeu „-Zamolxis – Gebeleizis .De aia a fost atit de usor sa devina poporul asta crestin . Iar arhaismul „dece nu „iti spune ceva ? Are cumva legatura cu preotii lui Zamolxis -Deceneii ? Dar tablitele de la Tartaria iti spun ceva ?
15. Dar mai presus de toate, ţineţi din răsputeri la dragostea dintre voi, pentru că dragostea acoperă mulţime de păcate. (I Petru 4, 8) 16. Păziţi-vă întru dragostea lui Dumnezeu şi aşteptaţi mila Domnului nostru Iisus Hristos, spre viaţă veşnică. (Iuda 1, 21) 17. Poruncă nouă dau vouă: Să vă iubiţi unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi să vă iubiţi unul pe altul. Întru aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii faţă de alţii. (Ioan 13, 35) 18. Cel ce are poruncile Mele şi le păzeşte, acela este care Mă iubeşte; iar cel ce Mă iubeşte pe Mine va fi iubit de Tatăl Meu şi-l voi iubi şi Eu şi Mă voi arăta lui. (Ioan 14, 21) 19. Precum M-a iubit pe Mine Tatăl, aşa v-am iubit şi Eu pe voi; rămâneţi întru iubirea Mea. Dacă păziţi poruncile Mele, veţi rămâne întru iubirea Mea după cum şi Eu am păzit poruncile Tatălui Meu şi rămân întru iubirea Lui. (Ioan 15, 9-10) 20. Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii săi. (Ioan 15, 13)
„Am mers cu metroul, de am fost în centru de am făcut câteva poze. Era atâta tristețe, chiar m-am deprimat. Era atâta lume săracă. Unii vorbeau singuri prin metrou. I-am spus soțului meu că nu o să mai merg niciodată cu metroul.
Am văzut oameni cu mâinile tăiate de muncă, tocite și toate rasele de pe Pământ, toate națiile, fiecare în lumea lui acolo, ținându-se de câte ceva și o tristețe grozavă, îmbrăcați prost. M-a deprimat total.”, a povestit Maria Dragomiroiu impresii dupa un turneu in SUA
Crimele nu se justifica prin crime.
Stiti cum traiau muncitorii ca niste sclavi fara drepturi? Noi vrem pamant de Cosbuc sau Imparat si proletar de M. Eminescu va spun ceva?
„… Zdrobiţi orânduiala cea crudă şi nedreaptă,
Ce lumea o împarte în mizeri şi bogaţi!
Atunci când după moarte răsplată nu v-aşteaptă,
Faceţi ca-n astă lume să aibă parte dreaptă,
Egală fiecare, şi să trăim ca fraţi!
Sfărmaţi statuia goală a Venerei antice,
Ardeţi acele pânze cu corpuri de ninsori;
Ele stârnesc în suflet ideea neferice
A perfecţiei umane şi ele fac să pice
În ghearele uzurei copile din popor!
Sfărmaţi tot ce aţâţă inima lor bolnavă,
Sfărmaţi palate, temple, ce crimele ascund,
Zvârliţi statui de tirani în foc, să curgă lavă,
Să spele de pe pietre până şi urma sclavă
Celor ce le urmează pân’ la al lumii fund!
Sfărmaţi tot ce arată mândrie şi avere,
O! dezbrăcaţi viaţa de haina-i de granit,
De purpură, de aur, de lacrimi, de urât –
Să fie un vis numai, să fie o părere,
Ce făr’ de patimi trece în timpul nesfârşit… ” M. Eminescu
Oamenii au vrut mereu societati drepte. Din pacate, pana acum, in istorie, nu s-a putut atinge acest ideal.
„yahweh”, unde ai auzit tu de evrei violatori si violatori de copii?
Ai studiat tu cartile lor sfinte sau maculatura antisemita care sa va justifice crimele?
Nu exista popor de sfinti, orice popor are oameni de toate felurile.
Si, da, Iisus si ucenicii lui au fost evrei care au propagat religia crestina si, pana la sutasul Corneliu, erau botezati numai evrei care imbratisau noua religie. Evreii au fost primul popor care s-a inchinat unui singur Dumnezeu si mai apoi, ucenicii lui Iisus au raspandit aceasta credinta, in lume Pe poporul roman cine l-a crestinat? Stiti ce raspuns a dat Petre Tutea unora ca voi? „Iisus Christos nu s-a nascut la Falticeni”
Cert este ca in 1933(cand au venit unii la putere in Germania),”o stafie bantuia prin Europa”de multa vreme,instituise teroarea ca forma de guvernare in Rusia si lucra intens pentru impunerea ei in intreaga lume prin „internationale”,”comintern”,partide comuniste care promovau „revolutia mondiala”,in fruntea carora se aflau…cam stiti voi cine;dar ce sa mai vorbim?milioanele care au fost jertfite( in timp de pace)prin teroare,asasinate, in lagare,gulag,razboaie civile,jefuiti,muncind pe deselate ca sa multumeasca bolsevicii,infometati,”reeducati”pana crapau in chinuri nu conteaza-gloria „revolutiei mondiale”era prioritatea;iar Vorkuta,Belene,Sighet etc,etc erau pentru „dusmanii poporului”(bolsevic),asa ca nu se pun…ce concerte comemorative?
@ Gogu-unde ai invata istorie ? La scoala lui Mikhail Roller ? Si te dai „Gogu „? Ori tu esti Gog ? Si-l astepti pe Magog ? Si da Kulturnici sunt fiii lui Sem ,Ham si Iafet . „Nu-i pacat sa-l saracesti pe un goim si neamul lui „, „Un evreu poate sa violeze o fetita a unui goim cu conditia ca fetita sa aiba peste 3 ani ” . Scrie asta in Talmud to’arase Gogu . Halal cultura . Da „ochi pentru ochi ,dinte pentru dinte ” iti spune ceva ? Poate vrei sa vezi cum e traiul pe acolo ? Daca nu mergi in „Tara Sfinta „vezi 2 seriale evreiesti : „Familia Shtisel „si „Unorthodox ” . Poate te mai culturalizezi . Si poti citi si „Talmudul „. E tradus .