Eșuarea educației?

Șocați de măsurile anunțate de Ministerul Învățământului, mulți mă întreabă îngrijorați: încotro merge educația din țara noastră?
Încep răspunsul cu observația că, în orice țară, schimbările majore se pregătesc și se discută public pe un proiect demn de nume. În Romania, în clipa de față, nu există un proiect de ameliorare la propriu a educației.
Să ne amintim istoria. Reforma din 1996-2000 a făcut trecerea educației de la socialismul oriental, la societatea bazată pe libertăți și drepturi ale individului și cetățeanului. Măsurile ei sunt listate și oricine le poate examina (A. Marga, Anii reformei 1997-2000, 2006). Reforma de atunci a adus educația din România la nivelul țărilor dinamice ale Europei Centrale – Ungaria, Polonia, Cehia. A fost și singura reformă indigenă a educației, recunoscută internațional.

Ulterior, politizarea și amatorismul au distrus într-o măsură și tradiția și măsuri ale reformei, încât România a rămas în urmă. Pe acest fond, unii concetățeni au devenit, explicabil, reticenți la schimbări.

Educația este chemată însă să pregătească noi generații în vederea lumii ce vine. De aceea, după distrugerile amintite, dar și odată cu evoluția – inclusiv în urma pandemiei și a conflictului armat – spre o lume a națiunilor care se asumă pe sine, care își respectă suveranitatea și securitatea și care cooperează neîngrădit, este nevoie de o nouă reformă serios elaborată a educației. Multe țări o fac deja. În Franța, educația își asumă că „voința de a fi o națiune, una dincolo de toate diferențele, își are sursa în școală” (Jean-Michel Blanquer, L”Ecole de demain, Odile Jacob, Paris, 2016, p.13). Se anticipează o schimbare, iar educația știe ce are de făcut.

O asemenea reformă nu este însă în capul decidenților carpatici. Aceștia au anunțat recent noi încropeli, mai curând din ambiții de inși nimeriți la decizii, decât din competență. Acum, de pildă, se vrea aplicarea rețetelor libertinajului preluat din învățământul nordic la elevi și se aruncă alte prafuri în ochii naivilor.

Se vorbește de un miliard de euro alocați combaterii abandonului școlar, la care, în ultimii ani, România deține recordul internațional. Se invocă „bani care vin”. Numai că banii gestionați în mod diletant nu duc la nimic. În definitiv, și dacă vin bani (care, oricum, nu sunt un cadou!) nu înseamnă că trebuie cheltuiți pe improvizații.
Se vrea schimbarea programului de pregătire curentă a elevilor adaptând anul școlar la sezoanele turistice, renunțând la teze, făcând o medie pe an, lăsând profesorului evaluarea și înlăturând ierarhizările. Desigur, autonomia dascălului este vitală, dar nu aici erau piedici.
„Educația s-a descompus!” spune un reputat manager din industrie, atenționând că au contribuit multe forțe. În opinia mea, descompunerea s-a petrecut, în primul rând, din cauza amatorismului, nepriceperii și lipsei de răspundere la decidenți. Dar cum să nu se descompună educația când nicio persoană cu pregătire profesională, civică, etică indiscutabilă nu este astăzi la deciziile țării? Cum să nu se descompună când se vede bine și în cazul penibilelor proiecte de legi ale noii Securități că scopul decidenților nu este propășirea țării, ci propria căpătuială împilând cetățenii? Și că ele nu au de a face cu libertățile și drepturile democratice sau cu patriotismul?

Unii rectori îmi spun că se anunță măsuri surpriză, tot într-o optică demult depășită. Alte inovații („comisie de tutoriat”, „catalog electronic” etc.) sunt rezolvări triviale ce nu merită discuția.

La întrebarea „Încotro merge educația actuală?”, mă grăbesc să subliniez că sunt numeroase locuri în care ea funcționează și în România ca oriunde în lume. Am în vedere școli și licee, mai ales private, care nu cedează reglementărilor și deciziilor nechibzuite, sau departamente universitare care sunt la nivel competitiv. Numai că acestea sunt doar insule.

Sistemul de educație din țară se degradează de la o zi la alta. Oricât s-ar ideologiza discuția, este evident că degradarea nu ține de istorie (trecutul comunist sau ce a urmat). Ea este rezultatul aducerii la decizii a unor inși tot mai nepricepuți în ultimii douăzeci de ani. Faptele o atestă punct cu punct. Și mai direct, eronata legislație din 2011 își spune din plin cuvântul. Cât timp este în aplicare, aceasta va genera degradare.

Ministrul actual a și recunoscut că învățământul a atins în 2022 treapta cea mai de jos a performanței: foarte mulți elevi au dificultăți cu cititul și cu scrisul corect. Or, atunci când nu mai asigură nici deprinderea elementară a cititului, educația eșuează!

Demnitarul nu a menționat cauza, dar cine judecă lucid înțelege că statul însuși a fost condus spre eșuare. Chiar „președintele” spunea că „statul a eșuat”. Dar asta s-a întâmplat cu aproape orice: firme indigene, justiția, asistența socială, parlamentul, sănătatea, democrația, mișcarea sindicală, partidele politice, politica externă. Iar educația este la rând.
Pe tot ce au pus mâna actualii decidenți s-a prăbușit! Au sporit în schimb deciziile de azi pe mâine, desfigurarea instituțiilor democrației, prin instrumentarea noii Securități și a justiției în sistem de „președinție africană”, inegalitățile între cetățeni, corupția și devalizarea.

De altfel, tot mai mulți oameni constată că nu există capacitate la decidenți de a concepe dezvoltarea țării. Rezultatele sintetice se văd în nepriceperea de a opri creșterea prețurilor, inflația și îndatorarea fără precedent a României. Țară care, obiectiv, nu ar trebui să aibă necazuri!

Iată doar câțiva indicatori factuali ai eșuării actuale a educației.
Criza gravă a educației a fost semnalată deja cu ani în urmă (vezi Criza educației. Indicatori de stare și rezolvări, 2020). Dar, în pandemie, autoritățile din România au adăugat măsuri greșite, neîntâlnite pe continent, ținând, în esență, de simpla incompetență. Ca efect, sute de mii de elevi și studenți nu au mai beneficiat de educație la propriu, nici măcar atât cât a fost posibil.

Manageri din economie, administrație și cultură reclamă de ani buni tot mai slaba pregătire a absolvenților. Acum, această evaluare se generalizează. Slaba pregătire este ascunsă sub pojghița „pilelor”, ce se extinde ca o molimă în societate, imitându-i, desigur, pe cei de sus. Nu mai sunt concursuri pe bune și abundă cariere publice ale inșilor fără valoare.

Nu mai este încredere în pregătirea sistematică. Firmele recurg pe scară crescândă la calificare la locul de muncă. Până și în presă se fac „școli” ce vor să substituie studiul din facultăți.

Voința de părăsire a educației naționale și, desigur, a țării este tot mai mare. Odinioară „fuga de ceea ce este în țară” era la licențiați, apoi la studenți. Mai nou, ea a prins și la elevi. O directoare de liceu din Capitală spunea deunăzi că 60% dintre elevi vor să plece din țară!

Plagiatele și diplomele fără acoperire sufocă ordinea valorilor din România actuală. Curtea Constituțională a luat decizia, pare-se unică în istorie, de a recunoaște diploma doctoratelor, incluzând cele plagiate. Probabil că efectivul plagiatelor este mare, încât ruinează pretenția de normalitate!
În 2012, am lăsat universitatea pe care o conduceam în anticamera primelor cincisute, în cea mai exigentă ierarhizare din lume, alături de universități din țări vecine. Alte universități din țară o urmau. Acum, totul se transformă într-un vis.

Nepotismul cel mai mare din istorie, slaba cultură instituțională, inorganizarea eforturilor trag în jos învățământul superior din România. Un expert străin, vizitator recent, spunea că ceea ce este cel mai interesant în universitățile de la Carpați sunt festivitățile de început și de sfârșit de studii!

S-a ajuns să nu se mai înțeleagă noțiunile care se folosesc în comunicarea de zi cu zi. O analiză internațională, din iunie 2022, spune că elevii din România nu înțeleg presa cotidiană, deși ea este în românește și în limbajul curent.

Peste toate, un „proiect” fără cultura educației, numit „România educată”, îi ține pe unii captivi și educația în impas. Nu se știe nici acum cine este needucat, după cum și celălalt „proiect”, „România normală”, nu a spus nici astăzi cine este anormal. În orice caz, cetățenii sunt induși în eroare cu o impostură.

Când măsluirea pornește de sus, ea capătă greutate. Nepregătirea profesională, lipsa civismului și imoralitatea se regăsesc apoi în ungherele societății.

În timp, mi-am mai spus părerea despre acest „proiect” mediocru care imprimă o direcție greșită. Revin acum pe scurt, nu din alt motiv decât acela că „proiectul” cheltuie bani și contribuie la noi eșecuri!

Desigur, „desideratele proiectului” sună pompos, dar sunt doar parole ciupite de ici și colo. Se vorbește, de pildă, de „educație de calitate pentru toți”, dar această deviză a fost deja elaborată, mult mai temeinic, în urmă cu mai bine de douăzeci de ani. Acum este doar o lozincă. Se vorbește de „educație individualizată, diversitate”, dar aceasta era concepută deja în Curriculumul Național (1998), luat internațional ca referință. Putem da multe alte exemple.

În „proiect” sunt cuantificate ținte. „Președintele” declara că va reduce „analfabeții funcționali” la 20% și elevii care sunt sub reperele PISA la 15%. Să fim serioși, așa ceva ar fi un dezastru, ca și abandonul școlar anunțat pentru 2030, de 10%! Educația din România ar fi caz clinic.

Se promit 30% discipline opționale în învățământ, până în 2030, dar acest parametru se realizase deja în Curriculumul Național, iar în unele universități de multă vreme. Li se promit studenților 20% la mobilități externe și se preconizează venirea a 10% „studenți internaționali”, din totalul studenților, fără să se știe ce presupun acestea.

Și dacă ar fi atinse aceste ținte, România ar rămâne în urmă. Cu asemenea opțiuni „proiectul România educată” condamnă țara la înapoiere.
Cine proiectează educația ar trebui să cunoască politici educaționale, ceva administrație, drept, sociologie, psihologie, pedagogie. Or, diletantismul „proiectului România educată” este izbitor, la fiecare pas. Bunăoară, autorii au auzit că refrenul timpului ar fi „competențele” și vor, de pildă, un „nou curriculum”, centrat pe „competențe”. Doar că se înșeală. Discuția din Franța și mai ales din Germania și Austria ultimilor ani atestă că educația solidă este astăzi pe „tripticul competențe, abilități, educație pentru valori”. Acest triptic apropie educația de educația clasică, și o deschide spre viața de azi.

Multe prevederi ale „proiectului România educată” pastișează prevederi anterioare și le dau ca noutăți. De pildă, posibilitatea elevilor de a trece de la un liceu profesional, la unul teoretic sau vocațional, punerea profesionalului pe baza cooperării cu mediul privat, consorțiile regionale, desființarea schimburilor în școli, reabilitarea bibliotecilor, reconsolidarea liceelor agricole, descentralizarea, universitățile producătoare de tehnologie. Sunt măsuri ce se regăsesc deja în reforma din 1997-2001, dacă nu chiar în legislația anterioară, unele mergând până la 1968.

„Proiectul” confundă noțiuni simple. „Curriculumul școlar” depinde de „definirea standardelor”, dar depinde mai mult de scopul asumat al educației. „Guvernanța” nu este același lucru cu „administrația” și, cu atât mai puțin, cu „adecvarea profesiilor la piață”. „Evaluarea” nu ține loc de învățământ bine organizat, „calitatea” nu se reduce la „stardardele de siguranță” și „reziliența campusurilor”.

„Președintele” spunea că ținta „proiectului” este „eliminarea barierelor birocratice”. Or, barierele efective sunt acum sociale, economice și profesionale. Se vorbește apoi de „centrarea educației pe elev”, ignorându-se că până și elevii au observat că sub această deviză slăbește învățarea. De altfel, în educația inovativă de azi, cum se observă în SUA, China, Germania, se întărește centralitatea profesorului. Se vrea „bacalaureat bazat pe competențe” – or bacalaureatul este, începând cu tradițiile franceză și germană, care l-au creat, și cu ministrul Constantin Angelescu, care l-a introdus în România, un examen al maturității culturii generale. Se spune că liceele pot introduce admitere înaintea „evaluării naționale”. Dar de ce nu s-ar reveni la sistemul mai bun, din legea din 1995, cu „capacitate” și „bacalaureat” ca examene de talie națională, pe temelia cărora să se construiască treptele educației?
În fapt, „proiectul” exprimă o abordare cam rurală, a unor persoane vizibil fără lecturi și cunoștințe. Ar fi fost mai bine ca banii pentru educație, dacă tot se împrumută (și vor fi returnați de generațiile viitoare!) sau sunt granturi, să meargă la necăjiți. Adică la prea numeroșii copii nevoiași, la familii în dificultate, la comunități sărace, pentru a asigura premise și pentru educația lor.

Nici măcar prevederea democrației – care este cel mai bun cadru de educație – nu are trecere în „proiectul România educată”. Valorile nici atât! În vreme ce în diferite alte țări scopul civico-democratic al educației este în față!
„Proiectul România educată” stă pe ideea mărginită după care confruntarea dintre „suveranism” și „globalism” ar fi fost deja tranșată. Fals, căci istoria rămâne deschisă! „Proiectul” este fără cap și va duce la o educație pe măsură.
Ce-i de făcut? S-a ajuns, într-adevăr, jos, când cititul și scrisul pun probleme, încât trebuie luate lucrurile de la capăt și în întregul lor.

Reparațiile nu mai dau rezultate.
Totul începe cu proiectarea. Luarea de la rădăcină a nevoilor României a devenit imperativă. Miezul operației rămâne curriculumul școlar și universitar – care are vaste implicații în cele din urmă în cultura și viața națiunii. În definitiv, ar trebui observat că a scăzut grija pregătirii nu doar la elevi. Curriculumul din România trebuie din capul locului regândit în vederea unei relansări culturale și societale.

Urgența numărul unu a educației din România este înlăturarea segregării sociale. Sociologii ne spun că analfabetismul, nu doar cel funcțional,concurează nivelul interbelic. Așa stând lucrurile, copilul necăjit ar trebui ajutat imediat cu bani de lumină în casă, de transport, de hrană și rechizite. Dar trebuie oprită și continuarea necăjirii pe scară mare de azi.

Este ora efortului inteligent în țară, nu a libertinajului. Infrastructura educației și tehnicalitățile trebuie, firește, ameliorate, dar fără soluții educaționale noi, rezultatele vor fi aceleași.

România înfruntă o criză economică. Se trăiește din împrumuturi pe generații. Ea este lovită și de o răsturnare a ierahiei valorilor, care demotivează cetățenii și face ca țara să aibă cea mai mare (proporțional, adesea și absolut!) emigrație din lume în timp de pace. Este și o criză a creativității – ce se vede și în jubilația când „ni se dă”, „primim”, „ni se alocă”, în loc „să producem”. Nu este alternativă la învățătură temeinică, la reclădirea ierarhiilor din societate pe criterii profesionale, civice și morale și la efortul propriu.

Mărturisesc că, pentru reforma din 1997-2000 am pregătit mii de oameni care lucrau în educație. I-am pregătit nu doar pentru implementare, ci pentru elaborarea detaliată de soluții de schimbare și probarea lor. Nu este posibil altfel, căci elaborări din birou nu dau rezultate. Revenirea la proiecte veritabile discutate public este condiția generală acum a multor altor măsuri, despre care am scris în alte locuri (Andrei Marga, Reforma modernă a educației, 2016; Andrei Marga, Educația responsabilă, 2019), încât nu le repet.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 11
Andrei Marga 587 Articole
Author

114 Comentarii

  1. Din păcate în România nu există proiect pentru învățămînt,agricultură,economie,energie pentru nimic.Acestea se văd bine și apăsat în criza actuală și nu numai.Avem în schimb o clasă politica plină de gargarisme și bogată peste măsură în schimbul “serviciilor” aduse altora,României în nici un caz.Pînă nu se vor face schimbări de substanță în politică, România nu se vindeca niciodată !

  2. Păi, exemplu grăitor al concepției despre educație, este de te uiți la ce se execută la Târgu Mureș.. Ai avut un UMF celebru, l-ai făcut, probabil pentru denumire, unit cu o subinginerie technică mafiotă,.Iar secție maghiară nici azi nu funcționează, din bunăvoința rectorului cornut, venitură din suceava,.La fel recent ”la sesizare” ai desființat o celebră școală maghiară, prin ”hotărâre judecătorească,..deci, unde se vrea școală și educație, acolo interzici,. In rest, românu se cam știe la ce folosește școala,..

  3. Bine a făcut mirele când i-a tras o palmă miresei care și-a permis o gluma proasta fata de mire in direct și la o ora de vârf. Mirele a vrut să-i arate „educatei” cine-i șeful in familie. Asta da educație!

  4. Totuși, este binevenită acea măsura cu masa caldă în școli ca metodă de atragere a elevilor din medii economico-sociale defavorizatè. Cu siguranță, nici părinții acestor elevi nu au conștiinta necesară pentru a îndemna copilul să mearga la școală, iar masa caldă ar fi ceva atractiv.
    Da, de acord că în educație nu mai merge cu reparații, ci trebuie schimbat totul de la rădăcină.

  5. Cu respect D-le profesor Romania astăzi are cel mai grandios program in ce privește educația scris chiar de „idiotul util”cum spunea un ziarist polonez.ROMANIA EDUCATA se numește acest program .A Nu se confundă cu „Romania eșuată „programul verbal(nu scris)al aceluiasi celebru autor.Dar sa revenim la programul ROMANIA EDUCATA care cere mai întâi de toate că ministrul învățământului sa fie un securist adevarat și care să aibă puncte comune cu învățământul ,adică să fi trecut în viața lui ,pe trotuar, pe lângă o scoala ori grădinița.Apoi cadrele didactice musai sa cunoască botanica și din botanica SPARANGHELUL e baza .Fara sparanghel nu se poate .Sparanghelul e un fel de „dati-mi un punct de sprijin in univers și o sa răstorn pământul”.Cadrele didactice trebuie sa fie toate navetiste,așa trebuie organizata treabă.De ce sa fie navetiste?Pentru că așa intra in contact cu lumea și socializează,iar pe drum își scriu și planurile de lecții.Cunosc un navetist adevărat care pe drumul București- Valea Oltului-Sibiu face un plan de tara ceea ce dovedește că se poate.Acest program de tara scris de navetist se numește Romania esuata și a reușit.Insusi autorul este surprins de reușită înainte de termen.

  6. Intr-o tara esuata in colonie, cum putea tocmai educatia sa fie altfel? Esuatii conduc o tara esuata.

  7. Toata lumea doreste o scoala moderna (nu doar ciment si termopane apa calda toaleta cantina ) ci si cu parc langa ea cu bazin de inot cu gradina(solar) cu plane exotice cu muzeu de istorie, stiinte, etc. Sa invatam copiii sa iubeasca frumosul arta religia stiinta sportul respectul. Scoala nu este o joaca!!! Soarta unui individ este in joc si a societatii in general. Vai! Ma pregatesc cu cel mai bun profesor ca are rezultate (sau stie subiectele…) cel mai bun liceu vocational (unde se invata doar ce se da la examene toti anii de studiu si materiile celelalte sunt restul…) unde se invata pe sarite deh prestije. Scoala pentru barbari. Tacere…

  8. O profesoară de la un liceu din Moldova are,într-un interviu din februarie a.c., câteva explicații la situatia de criză a sistemului educațional:
    1.Politizarea este cel mai mare dușman al învățământului, prin crearea un sistem piramidal de decizie, care nu mai are nicio legătură cu interesele sistemului educativ
    2.Descentralizarea a determinat doar crearea de baronate. Există dinastii care conduc școlile, inspectoratele, Casele Corpului Didactic, cei mai mulți dintre ei prin decizii de numire periodică, nu prin concurs,
    3.Pregătirea continuă a profesorilor de multe ori e formală
    4.Traficul posturilor și imposibilitatea tinerilor de a le ocupă prin concurs, coroborat cu scăderea numărului de copii, a condus la îmbătrânirea sistemului educațional
    5.Reformele în educație se pot face doar cu cei mai buni profesori din sistemul de învățământ, oameni cu atitudine, deschidere și caracter, care cunosc și înțeleg macro-problemele sistemului, nu cu profesori înregimentați politic, cu speranțe de parvenire, legați de mâini în actul decizional.
    6.Proiectul „România Educată” al cunoscutului profesor de liceu de reputație internațională ,bate pasul pe loc,chiar poate fi numit „România E-trucată”(ce e corect,e corect!:)))
    In rest articolul” Eșuarea educației?”este demn de invatamantul de partid ,Universitatea Muncitorească a PCR,pe vremea cand era infiintată de Ana Pauker si condusă de Baruch Lazarovici aka Barbu Lăzăreanu a cărui nume il poartă cu mandrie revolutionară si astazi doua strazi ,in Botosani,respectiv Craiova!Si noi vrem reforma:))

  9. Când tinerii care se scălâmbăie pe internet sunt prezentați ca mari „influensări” și capitaliști generatori de profit, când tinerii fără posibilități materiale sunt scoși la mezat chiar de către părinții lor, când profesorii lor intermediază vânzările, când îl ai pe intelectualu’ Godină, care a scris mai mult decât a citit toată familia lui, când se urlă in gura mare prin piețe că vrem spitale, nu școli sau catedrale, atunci soluțiile prezentate de domnul profesor se datorează doar firii optimiste a domniei sale. In realitate, însă, trebuie trase obloanele nației și scris pe ele FALIMENT MORAL.
    Singurul program național de succes a fost până acum programul ROMÂNIA DRESATĂ și nu e conceput de farul de la Cotroceni. GHINION!

  10. Plutonier Fekete Tulipan, te dai în stambă cu ce se vede, săracele tale cunoștințe despre educație, ca și despre restul. Se vede că știi bine Ana Pauker, pe care noi, din generația autorului, nu o știm, căci nu era epoca ei. Dar, fii liștit, ți se văd epoleții – plutonierești, de ins care lingușește și atacă și el ce apucă. Atacă oamenii de turul pantalonilor, căci cap pentru argumente nu are. Consultă ceva cărți, măcar în traducere, ca să vezi cum se discută azi educația. Domnul Marga a face cu strălucirea ce-i caracterizează articolele.

  11. Andrei Marga chiar știe ce vorbește (scrie)! Ce face acum dl ministru e o cârpeală care nu va aduce ceva bun. Personajele noi, cu „expertiza”, aduse în minister nu cunosc realitățile școlii românești și vor sa aplice mot-a-mot modelul finlandez, care a eșuat în țara mamă.

  12. Din continutul articolului reiese ca in educatie, la fel ca in toate compartimentele vietii social-economice, este o harababura. Daca ar fi numai in Romania poate nu ar fi asa mare pericol, insa harababura este in majoritatea Tarilor. Romania este o tara vasala, la fel ca si UE. Dregatorii din Educatie si din toate ramurile social-economice, direct sau indirect sunt avizati de stapanii mondiali ai democratiei.Pentru harababura, nu putem sa dam vina numai pe institutiile din Tara , ci si pe stapanii mondiali ai democratiei. Forta de munca cea mai pregatita si valoroasa a fost si este acaparata gratuit de stapanii mondiali ai democratiei.In aceasta realitate echitabil ar fi ca la nivel de Uniune, Alianta Suprastatala, sa se constituie un FOND UNIONAL pentru EDUCATIE, care sa fie repartizat in mod egal pentru fiecare elev, student, cursant, indiferent de tara in care invata.

  13. Cred ca si pentru orice analfabet functional, nu doar pentru scolarizatul urban idiferent si indolenta fata de cultura si educatie, diferenta intre un profesoras de fizica suplinitor la Agnita si un profesor universitar la Cluj, autor al unei opere de substanta, este o diferenta evidenta si lamuritoare. Cine si ce conduce defineste starea statului roman in aceste zile.

  14. @Director (fost) :daca esti”fost’ti-au facut un bine ca te-au dat afara!Vezi ca limba o poti utiliza fata/verso,mai ales ca de la o varsta ,trebuie sa fii ajutat/a cu spatele !”Arcul de Triumf” de la Cluj e unul dintre cei 27 de ministrii ai educatie post Lovilutie 1989 care au sabotat sistemul de invatamant,dar din modestie, nu se baga in fata!
    Harnici si discreti,fara zoom

  15. Teoria ca teorie, dar…d-le Marga ati fost ministru al invatamantului si ce „branza” ati facut ?
    PS: Exceptie face lansarea afirmatiei descoperirii caloriferului de catre romani .

  16. Lectiile de istorie au fost scrise asa cum a fost convenabil pt cei de la putere, istoria i-a favorizat pe luptatori: conducatorii (voevozi, domnitori, regi , imparati etc) sunau din trambite, corn sau ce aveau si supusii plecau de la treburile lor si se duceau la lupte, sa le apere tronul, viata taranilor si mestesugarilor este slab reprezentata, se spune foarte putin de lipsuri si nedreptati in timp de pace sau razboaie, pierderile sunt de cele mai multe ori trecute cu vederea. Unele evenimente nici nu apareau: de pilda putini stiu ca, pana in 1947 , India si Pakistan erau o singura tara. Nu este singura disciplina controversata,despre religie sunt multe semne de intrebare, este mai mult despre conformism (la fel ca politica), era suficient sa fie predata un an, in rest sa fie inlocuita cu literatura universala( o multime de copii nu au auzit sau nu au citit nimic de Jules Verne). Despre latina erau suficiente 2-3 ore la lectiile de lb. romana sau literatura, ca nici printre politicieni nu sunt multi care sa poata spune o prop. intreaga in latina.

  17. Auzi trasnaie filosofarda, socialism asiatic, o stampila de falsificare a BOLSEVISMULUI DE TIP ASIATIC, romanesc, care a creat/ clonat pe banda rulanta doar MONSTRII pe care i-a si scolit in strainezia capitalista la profesorii legendati acolo sa creeze Stefan Gheorghiuri…Despre ce „reforme” vorbim cand in 1989 LOVITURA DE STAT KGB/GRU/Comintern a asigurat CONTINUITATEA printr-o
    FARSA DEMOCRATICA cu CRIMINALII CONTRA UMANITATII din esaloanele doi-trei ale PCR/Securitate, esalonul unu fiind plasat in spatele
    scenei pentru a trage sforile…Culturnicii ceausismului trag sforile pretorienilor activi pe forum si ca AGENTI SOVIETICI, nu doar
    ca securistoizi de genul lui Alatrinei Ion, seful Garzii, care e un „cititor”…in stele!!!

  18. CITITOR
    ; Un profesor de fizica este f. important in Scoala . Un prof. de filozofie si socialism stiintific , este a cincea roata la caruta in Scoala !

  19. Mai nene, la sparanghel nu-ți trebuie educație! Mai educați sunt cei plecați la ciordit in vest( la noi nu a mai rămas nimic de furat) care trebuie să învețe proceduri și să se descurce într-o țară străină. Na, școala vieții! Și Petrov a absolvit școala vieții(a învățat să fure și să mintă frumos) și a ajuns prezident de doua ori cu ajutorul sistemul care l-a creat. Daca a reușit Petrov in cariera, de ce n-ar reuși și ultimul roman?

  20. Antisemit și vulgar – stil Fekete Tulipan(dat și Profesor din Cluj). Diferența între cei 27 de care vorbești (ceea ce este un alt fals de plutonier Feketan, dar dacă așa e capul insului, fie!) și domnul Marga este că el a făcut reforma istorică a educației. Că alții au stricat lucrurile, voi, neosecuriști feketani, ar trebui să știți bine. Bag seama că de aia vă și zvîrcoliți cu minciuni.

  21. TOATE MANGAFALELE DE AZI-in varsta de 40-80 ani-SI,MAI ALES,ASTIA NEALESI DE NIMENI-ADICA,SAU ALES EI
    INTRE EI-pana si excrocul analfabet,hot de case,si de oameni-ZAT-BECALIJII-a ajuns in parcare=parla-menta.SI BECALI ESTE PRODUSUL INVATAMANTULUI SOCIALIST-COMUNIST.AVEAM 5 MIL DE ELEVI IN TOATE FORMELE DE INVATAMANT.SI TOV,CIUCA,OHANIS,ZBARNA,COCOS,UZDREA,BASINESCU,SI ALTI EXCROCI-unii fugiti de puscar
    ie-AU ABSOLVIT CELE 8,12 CLASE OBLIGATORII.ALTII,CU CAPUL MAI PUTIN PATRAT,AU FACUT FACULTATI.ATANCION
    SI,TOATE MOCA.!!!.IN PLUS,TOTI AVEA REPARTITII LA LOCURILE DE MUNCA.ROMANIA AVEA,IN 1990,11 MIL.DE SALARIATI,TOTI CU CARTI DE MUNCA,SI TOTI MEMBRI DE SINDICAT-moca la concedii,la tratamente de sanatate,
    elevii in tabere.BA,AZMERICANILOR,CU ADUNATURA DE 280 DE ANI,PLECATI DRACULUI IN PALILULA,IN COZMOS.LA SATANA.VREM O TARA,CA INAINTE-NU,CA AFARA,HOATA,CRIMINALA,CU DROGURI,CU FUFE,CU BOMBE.ADICA..RSR,CU 4
    TITLURI DE CAMPIONI MONDIALI LA HANDBAL IN 7,CU NADIA,CU NASTASE,CU HAGI,CU GRUIA,GATU,.SICTIR AZMERICA
    ORIUNDE NU VEI MAI FII NICIODATA. POATE,IN DESERTUL KALAHARI..

  22. Scopul educației e formarea unui alegător care sa gândeasca doar cu televizorul. În rest, importăm.

  23. Pei ce credeati bre ? In catun de pui primar ultimul betivan meditator ,de pui dascal groparul catunului,de pui vacar cpbzarul catunului..se blocheaza ,rotitele,,de se duce totul in cap .Pas cu Pas.La nivel de tara dureaza mai mult da rezultatul e tot blocarea si prabusirea tarii.Ghi-ni-on.Bre,mie imi place de Klausica cum ia de prosti pe toti..De ie bine iese sa insface laurii,de ie rau nu-si mai asuma nimic si lasa pacaliciul instalat de el sa cada de fazan.Ganditi bre.Pricepeti bre.Au are ai cui era programul ,,Romania Educata,, cu care gangavea mandru nevoie mare la microfoane ? Klausica bre .Au oare cine l-a instalat pe Tampeanul la carma invatamantului ? Klausica bre.Cine cade de vina ca invatamantul a cazut in cap si 40 de mii de elevi au abandonat scoala ? Rumanachii ,,e,,de vina si nea Tampeanu.Pas cu Pasa.Nea Klausica ? Nici usturoi n-a mancat,Nici gura nu-i miroase.Ghi-ni-on.

  24. Incapabili să discute la obiect, apar neosecuriștii baba cloanța, margot, cu minciuni demult consumate. Se vede că au în cap doar clișee de înapoiați. Reformatorii din Cehia, Ungaria, Polonia au predat socialism științific la școlile de partid. Au devenit reformatori. Constantinescu, Severin, Marga nu au predat socialism științific, ci geologie, drept, respectiv istoria filosofiei și logică. Au devenit reformatori. Ce decizii a luat ministrul Marga la Educație se poate vedea complet în volumul citat în articol – A. Marga, Anii reformei 1997-2000. La Externe se poate vedea totul în volumul România în lumea în schimbare (2012). Nu știu dacă romanii au descoperi caloriferul, cum spune m.Dar la Viena este păstrat brevetul inginerului Meissner din Mediaș ca inventator. Asta a menționat domnul Marga, care predase la Viena. Vezi volumul A.Marga, Sincronizarea culturii române, 2014. Așa, din minciună în minciună nu ajungeți nicidecum la adevăr, biete eșecuri ale istoriei!

  25. @Director (fost) :esti cumva evreu/evreica si nu stim?Ce ti-am spus la modul antisemit,Rachela draga? Vad ca ai acelsi limbaj(nazist,fascist,namdera,antisemit) cu propaganda rusa care te finanteaza: )) Ce spectacol e forumul asta,incap toate paiatele ” domnul Marga este că el a făcut reforma istorică a educației”:))) cea mai tare apoftegmă din luna iunie ac
    Mai ca-l iertam ca nu a facut nimic util,ca a bramburit invatamantul,ca el in calitate de fals PNTCDist de fapt un sortiment din PSD, nu a stiut cum sa mai dea drumul la universitati particulare in toate garile in care opreau trenurile- personal
    Dar nici caracter sa recunoasca; pentru el CV-ul a inceput in 1990, cca 30 de ani de activitate au fost stersi cu buretele uitarii
    Creiere reptiliene,dominate de frica

  26. Cat timp o sa fim conduși de servicii ca anexe ale CIA și a celorlalte, din Occident și o sa fim sclavii verzei de Bruxellese nimic nu se va reforma în România. O securitate antinationala face exact ceea ce-i dictează stăpânii. PS. Cat timp PSD avea conducere civilă securitatea a scos in strada mii de oameni, iar apoi l-a trimis pe domnul Dragnea la închisoare. Acum PAD-UL având cu o conducere securista, totul e lapte și miere, iar Jhoannys se pupa zilnic, în Piață Dependebtei ca forma de Independenta, cu Ciolacu. PS. Oare de ce nu e schimbata faina de ovăz de la conducerea Senatului? O fi tras, alături de marii generali, pe nas aceeași faina sau generalii l-au trimis la inspirat, în America, spre liniștea lor, satisfacția serviciilor străine și vânzarea pe un leu a României.

  27. Plutonier Fekete Tulipan (zis mai nou profesor din Cluj) discuția aici este dacă educația a eșuat. Neosecurismul schimbă mereu subiectul.Dacă tot vrei schimbarea, înainte de a te lua de persoane, te-ai întrebat dacă nu cumva ești o biată nulitate, în orice regim, care crede că devine ceva cu minciuni și bîrfe. De asta nu merg treburile în țara asta: burtăverzimea ce trăiește din minciuni și bîrfe, nefiind capabilă de altceva, se lăfăie. Se lăfăie ca plutonieri ce se scoală devreme și mint orice ca oamenii să nu poată citi articolele. Simple haimanale folosite ca argați. PS. Nu are importanță dacă sunt sau nu evreu, dar poți vedea în postările tale de mai sus și antisemitismul și vulgaritatea. Te dezamăgesc, dar universități private și alte prostii sunt ale patronilor tăi, nu ale celor care au cultura completă și înălțimea intelectuală și morală de a spune lucrurilor pe nume în articole ca Eșuarea educației?

  28. Nu am vrut sa ma amestec in schimbul de replici contondente dintre FOSTUL DIRECTOR CEAUSIST si Fekete, dar pretorianul ajuns director sub Ceausescu s-a AUTODEMASCAT ca fiind humoroidul multiplu obsedat de folosirea „P.S.”, indiferent ce pseudonim scoate din TOLBA, humor/rene/marius/Ion Alatrinei/cititor/profesor de Cluj/Friedrich(raposat de virusul bolsevic chinez)/ingineras de Constanta/etc!!!
    L-am uitat pe Con care o da cu „P.S.” si cu „ovreii” de vreo OPT ani, inainte de a-si zice humor/raduca/gelu…Inaltimea caracteriala
    invocata de directorul ceausist cand se refera la Maresal e de PIGMEU, iar aceea morala de CARTITZA…Stilul humoroid e inconfundabil
    si prin declararea lui fekete drept Profesorul din Cluj, tot asa cum ma identificau pe mine cu Tica!?

  29. experienta si realizarile profesorului Spiru Haret…atunci era un respect fata de profesia de dascal si o retribuire pe masura, scolile construite de el detineau locuinte/vile pt directori, azi un invatator/profesor incepator este platit cu putin mai mult decat un necalificat cu minim pe economie si vreti ca el sa doreasca sa devina dascal, cand ca sofer sau muncitor in constructie castiga mai bine? Vreti ca tinerii sa respecte profesorul ponosit cand el are bani de la babacul pt tigari, etno si taxi nu ca proful care circula cu tramvaiul, etc….

  30. Nu poți face reforma în învățământ cu Werner și cu Câmpeanu, sunt jalnici , fara viziune, incapabili administrativ

  31. Tovarășe Charlie, tot prin brusturi, tot prin gunoaiele istoriei? Nu puteam fi director ceaușist căci aveam la Revoluție 12 ani. Se vede cît de la întîmplare grăiești. Ai mintea confuză de incultură, dezinformări și incapacitate. Nu sunt nici unul din ce spui, cu aceeași rătăcire a minții, că aș fi. Sunt eu însumi și-i respect pe oamenii care au cultură și stăpînesc arta discuției civilizate. Am condus direcții de minister și cred că voi mai conduce. România are nevoie de oameni cultivați, nu de inși ce se ascund sub anonimat ca să spună inepții. Cum faci.

  32. Când timpii-s sclavi și lacomi, când lumea-i grea de vină,
    Când capul n-are minte și ochii n-au lumină,
    Când în poporul timid, pătruns de-o noapte tristă
    Nimic nu mai lucește, nimic nu mai există,
    Când nu mai e virtute, când nu mai e putere,
    Virtutea cea săracă vezi cum pe uliți piere,
    Când țara, bântuită de bici și nehodină,
    Plânge după dreptate și după legi suspină,
    Atunci, singura moaște, catarg pe-al mării val,
    E palida ruină din vârful unui deal.

    E dragostea de țară, Moldovă veche,
    Iubirea pentru tine e un eres, bătrănă!
    Azi dragostea de țară nu n-e mai șade bine
    N-ați înțeles? Mai bine!
    (Monologul lui Luca Arbore din drama «Mira», de M. E.)

  33. „Patria o face limba și istoria, religia și tradițiile. A da cu piciorul în toate acestea este a se lepăda cineva de patria sa”. (Spiru Haret)

    „Cum arată astăzi şcoala, va arăta mâine ţara.” (Spiru Haret)

    „A nu sprijini lupta pentru luminarea poporului, a lucra contra existentei tarii, este tot una.” (Spiru Haret ).

    Spiru C. Haret (n. 15 februarie 1851, Iași – d. 17 decembrie 1912, București) a fost un matematician, astronom și pedagog român de origine armenească, renumit pentru organizarea învățământului modern românesc din funcția de ministru al educației, pe care a deținut-o de trei ori. A fost membru titular al Academiei Române.

  34. Directorasul vrea sa ne convinga ca are doar cei 12 ani ceausisti de-acasa si totusi respecta culturnicii clonati de Securitate sub Ceausescu si se exprima precum seful Garzii pretoriene Ion Alatrinei cu „araturi, miristi, brusturi, subsoluri!? Ai dreptate nulitate
    la cub care a dus de rapa ministere ca acoperit permanent la dispozitia ACOPERITILOR de grade superioare legendati ministrii, IDOLUL
    tau natzi/bolsevic AGENT SOVIETIC provine din gunoaiele pestilentiale ale istoriei de crime contra umanitatii…Esti un analfabet functional care nu are de-a face cu CULTURA si nici cu…arta conversatiei asa cum reiese clar din dejectiile repetate de mai sus
    care numai „civilizate” nu sunt!!! Intr-un singur punct iti dau dreptate, cu analfabetii de grade inferioare, dar si cu culturnicii inregimentati care rastalmacesc REALITATEA SECURISTA romaneasca trebuie sa fii dur…Directori securistoizi ca tine AU DISTRUS aceasta tara executand alte ordine decat ale ministrilor neinregimentati si talonandu-i cu „expertiza” in distrugere pe legendati.
    Numai un creti noid de rotatie a cadrelor…pionieresti mai poate vorbi azi de „revolutie” si inca cu „R”!!! Te-a luat sergentul de Securitate pe atunci, azi Maresal, cu el in GRUPELE TERORISTE care au combatut la Timisoara, apoi la Brasov, apoi la Sibiu, cot la cot cu Alogenul Secu-i cu care se mascareste azi, apoi in sfarsit la…Cluj? Erai copil de trupa?

  35. Iar a fost trimis ciangaul betiv sa deturneze discutia, sa-l salveze pe comunistul pe care l-a ales presedinte la taranistii beti ca el.

  36. Camarad Charlie (poate că apelativul legionar ți se potrivește mai bine!), cei care-ți citesc comentariile sub anonimat (căci pe unde te mai exprimi?) știu ce dificultăți ai cu informația curată, cu judecata dreaptă și în general cu cultura. Unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere! Faci însă deducții prostești ce depășesc nu doar etica, ci și legalitatea. Nu știu cine a combătut pe cine, dar luatul cu inepții pe arătura prostiei, cum faci, este penal de la un moment dat. Mesteci cuvinte de care habar nu ai și ignori istoria. Simplu palavragiu iresponsabil. Dovedești din plin cât de străin ești nu de arta discuției civilizate, pe care se vede că o ignori cu desăvîrșire, ci de bunul simț cetățenesc.

  37. „Incapabili să discute la obiect, apar neosecuriștii …”

    Asistentul s-a scapat ca aici se bat sekuristii ceausisti cu neosecuristii unora care nu mai exista. Nu, nene, tineretul satul se bate cu bosorogii comunisti ratati. Ati inteles, sa va intre bine in capul prost, de noi nu scapati decat predand echipamentul ! Vorba iepurasului: „am promis copiilor” !

  38. Am citit teres articolul d-lui Marga,si disputa de pe forum dintre partizaanii si adversarii domniei sale ; se pleaca de la o premisa gresita ;dl Marga este in primul rand filosof si niciodata organizator,deci cine crede ca din cauza lui a decazut invatamantul se insala!Un filosof nu are nimic a face cu latura practica a vietii..În ultimii ani, tot mai multe personalități legate de domeniul științific au criticat utilitatea filosofiei în general și a filozofiei științei în special, numindu-le adesea „moarte”. Printre aceștia, Stephen Hawking, Richard Feynman, Lawrence Krauss, Steven Weinberg, Neil deGrasse Tyson și Edoardo Boncinelli;Totusi un Remo Bodei afirma: „filozofia a avut meritul de a fi, și de a continua să fie, un laborator în care conceptele și valorile sunt testate, experimentate, și se observă reziliența acestora în discuții care au loc în întreaga societate”
    Noi in Bozovici,la un sprit ,la o gargara, la un ceas liber intram in dispute filosofice acerbe,dupa ce terminam subiectul nr 1:Situatia internationala incordata
    Subiectul nr 2 este „creștinism vs ateism”dar e greu,foarte greu de combatut cu ateii
    De aceea savuram disputele,dl Marga are si el ,ca orice om,slabiciunile sale II dorim sanatate!

  39. Nu ai nici acum nimic de spus la subiect, lichea anti2024, și minți în fel și chip. Nu numai că profesorul Andrei Marga s-a dovedit excelent organizator – cele cinci mandate în fruntea ubb, care a și devenit sub dînsul prima universitate a țării, o dovedesc, alături de multe alte dovezi. A organizat și condus cu succes reforma educației din 1997-2000.Dînsul a dat și cea mai vastă analiză a educației în cultura română de la Spirul Haret încoace. Volumele sale University Reform Today, Bildung und Modernisierung, Educația responsabilă, Reforma modernă a educației sunt cunoscute nu numai în țară. Că lichelele nu citesc și nu au cum să priceapă este treaba lor. Păcat că fac umbră pămîntului, căci acest lichelism de anii 3o se știe unde a dus. Inși ca anti2024 au mai căutat să ducă românii în ispită cu minciunile lor. Cînd au reușit a fost tragic pentru România, care a plătit din greu. Prostia unită cu lichelismul sunt ce poate fi mai rău pentru o țară. Se vede iarăși cu inși ca anti2024.

  40. S-au adunat tiriplici nu numai în politică. S-au adunat tiriplici și cu misiunea de a deturna atenția de la articolele de mare pondere, cum este și Eșuarea educației?. Fiind în afara subiectului, atacă persoane. Ca și cum un adevăr nu rămâne adevăr indiferent de persoane. Îi vezi pe acești neosecuriști ce amintesc de banderiștii anilor treizeci, la articolele importante, mereula fel: nici o părere despre subiectul în discuție, dar minciună și falsuri cîte vrei în rest. Citiți postările lui Fekete Tulipan, Anti2024, Baba cloanța și sosiile lor, care se prezintă ca slugile la ordin. Despre ce educație vorbim la asemenea inși? Ei nu știu că în lumea civilizată se examinează ce spun oamenii, nu se atacă cei care vorbesc. Mai ales că vorbesc cu impresionantă cultură și verticalitate, precum o face autorul articolului Eșuarea educației?

  41. Din tot ce crede chelnerul constant ca a scris raman in eternitate doar notele olografe prin care un profesor si-a turnat colegii, studentii si musafirii. Asta ramane din acesta secatura nenorocita. Si cele 4 case cumparate din bugetul invatamantului, daca nu-l ingroapa cu ele.

  42. Este un efort al lichelelor de a căuta discreditarea de persoane la a căror valoare nu au cum să ajungă nici în șapte vieți ca ale lor. Deja se repetă obsedatul de chelneri Tomlin (Anti2014) cu minciunile lui răsuflate, ca să sperie cititorii. Nu există nici o notă olografă despre colegi, musafiri etc., despre nimeni. Securitatea a furat jurnale personale oamenilor.Neosecurismul se leagă orbește de orice, căci nu are nici inteligență și nici scrupule. Și minte din răsputeri. Altă minciună: nu există case, nici două, nici trei, nici patru, ci o casă, ca orice om, într-o casă cu alți trei coproprietari. La valoarea lui, chiar ar fi trebuit ca cel atacat să aibă opt case! Cât privește opera, este bine să se pronunțe cunoscătorii, nu simple lichele obsedate de chelneri, bufet și acareturi ca acest tomlin9anti2024). Ales de cinci ori în fruntea UBB, ministru în patru guverne, Premiul Herder, invitarea pentru a preda un semestru la Munchen, Viena, Ierusalim, Montpellier, București etc., conferințe în 11 universități americane, publicații în lume, ordine și distincții ale României și ale altor state, doctor honoris causa în Germania, Ungaria, SUA, Canada etc., sunt elocvente. Și mai elocventă este construcția filosofică, de la monografii (Filosofia contemporană, 2014; Heidegger, 2021; Habermas, 2022 etc.) la sistematica filosofică (Pragmatismul reflexiv, 2017; etc.), cu Monografia Argumentării, 2010, cu scrieri de teoria societății, teoria modernității, filosofia dreptului, filosofia politică, etică și filosofia religiei și filosofia artei. Numai că trebuie citit dacă e să judecăm. Licheaua nu citește ci împroașcă cu murdăria ce-i umple capul.

  43. Am mai recomandat acestui tomlin (anti2024) să se îndrepte spre spital. Acum, la un articol despre educația de azi, vede iarăși chelneri în fața ochilor, în alte postări cuafeze, cum le spune, și atacă persoane care-l depășesc și nu-l iau în seamă. Acum vorbește de chelnerul care crede că a scris – care chelner? Poate că și un chelner a scris cărți. Dreptul lui! Ba o ia bine pe arătură semnând că un profesor „ar fi cumpărat din bugetul învățământului patru case”. Afirmație de ignorant și iresponsabil! Am crezut că l-a lovit mai grav covidul, dar nu-i doar asta. Îndreaptă-te spre spital, mă nene tomlin (anti 2024). Ți-am mai spus-o: unde-i schizo, tot la medic ajungi. Ce spui sub acoperirea anonimatului sunt falsuri demult fumate. Probabil că trăiești din ele, dar aici este maladie. Lasă balivernele, că le repeți și arăti că nu ai în cap decît trăirile prostului devenit lichea. Debitezi enormități și le mesteci ca magiunul. Am spital și te preiau.

  44. Cita ura , cita manipulare , cita violenta verbala , la acest neterminat care posteaza sub mii de nick -uri – demostene , dr. multescu , asistent , dorina , director la balamic ( fost ) etc, etc ! Neaga , delirant , evidenta , lucruri notorii publice , documente oficiale , isi neaga propriul trecut ( s-a nascut dupa 1990 ) . Fereasca Dumnezeu de asemenea oameni !

  45. @ Dorina – sa lasam invitatiile , conferintele , rectoratul , ministeriatul , mai bine ne oprim la caracter : cum se impaca uascr & ciripit secu cu convingerile democratice capatate dupa 90 ?

  46. Dupa cum arata in poze, tuasu a gasit topoganul fara intoarcere, nu cred ca mai prinde 2024. Raman celelate cadavre spalate de presa care preseaza: Gioana si Luluta. Au aceleasi sanse ca Ciolos si Simion la un loc. Din 2024 se termina cu hotii impusi de afara !

  47. Numai în minciunile voastre trebuiau împăcate. Este la mintea cocoșului că profesorul a fost lider pe toate treptele pregătirii și nici nu era nevoie, nici nu era voie să împace. În plus, convingerile democratice nu sunt monopolul unor lichele ca voi. Și după 45 și după 1968 mulți oameni au avut convingeri democratice. Nu aveți cum contrazice o personalitate și atunci mințiți pe șleau. Este cam tot ce puteți, Gmbplay. caracterul? Ar fi cazul să vă uitați la voi și să vă întrebați care vă sunt și caracterul și valoarea. Mă tem că se apropie de cele ale hitlereilor, care vă inspiră. Falsificau și ei, cum faceți voi, să se dea luptători. Jalnic! Nici acum nu observi, loază, că subiectul este educația. Vi se cam văd gradele, argaților!

  48. Abandonul școlar este precum neinjectare cu seruri experimentale; semn de deșteptăciune.
    „Many students, especially those who are poor, intuitively know what the schools do for them. They school them to confuse process and substance. Once these become blurred, a new logic is assumed: the more treatment there is, the better are the results; or, escalation leads to success. The pupil is thereby „schooled” to confuse teaching with learning, grade advancement with education, a diploma with competence, and fluency with the ability to say something new. His imagination is „schooled” to accept service in place of value.” (Iavn Ilich, Deshooling Society, 1970, pg 3)

  49. @ gmbplay > toata biografia lui a fost directionata de viitoarea securitate, decand a fost trimis in vacanta de o luna la familiile americane, spre functiile ocupate dupa 1990. Viata de dupa 1990 a fost pregatita cu 30 de ani inainte de aceeasi securitate, alt departament. Inchipuiti-va cum acest utecila turnator a fost ales cu mari rugaminti presedinte la PNT-CD !

  50. Nu trebuie să mire turbarea lui Anti2024 (Tomlin, Baba cloanța, Gmbplay și alte nume sub care se ascund orfani de Udrea-Băsescu) când văd analiza precisă, conceptualizată și curajoasă din articolul Eșuarea educației?. Îmi amintesc că autorul a fost între primii care au semnalat public, ca ministru, încotro va duce băsismul. Documentele există. Într-o bună zi se va dezvălui cît a cheltuit băsismul cu postacii ca să denigreze personalități. Care nu numai că nu au cedat, dar au și refuzat demnitățile regimului.Nu convine faptul că s-a atras atenția asupra naturii securiste a regimului și eșecului său previzibil. Caracterizările din articolul Eșuarea educației?, anume trecerea din România actuală la prostocrație, președinție africană,distrugerea educației, afirmarea pe față a securismului cu proiectul legilor securității, se confirmă tot mai mult. Este interesant că de ani de zile postacii udriști nu au putut contrazice cu vreo iotă ce spun articolele profesorului. Neputînd contrazice, loazele mint orice. Are johannis șase case, trebuie ca și alții să aibă case, chiar dacă omul are apartament în bloc. Nu a putut fi oprit să edifice o operă, și atunci neosecurismul se minte intens. Incapabili să concureze o operă recunoscută, loazele falsifică. Asta le poate capul. Doar că au trecut la usr, până ce, fiind speranțe moarte, care mai și fură, au fost dați afară.

  51. Morgo isi neaga aici pana si propriile declaratii de avere. Fabulistul nu se desminte, nici macar cand mai are cateva respiratii la activ, e ca baba aia care mai vorbeste si dupa ce e acoperita cu pamant.

  52. Cand o activeaza morgo si pe baba aia dinaintea erei noastre, cea care pretindea ca-i o arhitecta cu imaginatie de colega cu Cristoiu, aia nevasta lui Brutus ? Pe zi ce trece e tot mai greu, slab asistentul.

  53. Faci încălcări de gramatică, tomline (anti2024 etc.). Confirmi articolul Eșuarea educației?, la rubrica cei care nu scriu corect. Îndreaptă-te spre spital, băiete! Ți-am mai spus-o: unde-i schizo, tot la medic ajungi. Ce spui sunt falsuri demult fumate. Probabil că trăiești din ele, dar aici este maladie. Repeți baliverne și arăti că nu ai în cap decît trăirile prostului devenit lichea. Debitezi enormități și te încurci. Vezi că te dă Johannis în judecată că-i spui că dupa cum arată in poze, „tuasu a gasit topoganul fara intoarcere, nu cred ca mai prinde 2024”. Lasă-l tu pe Johannis că-și găsește el spital. Nu te va lua cineva.Am spitalul propriu și te preiau.

  54. Pe humoroida Dorina care e de fapt Ion Alatrinei, seful GARZII pretoriene a IDOL LATRAULUI PROFI-ului natzi Heidegger, o tot uit cand listez clonele securistoid-ceausiste AGENTE SOVIETICE!!! „Operele” cominternistilor indiferent ca au fost legendati ca natzi precum Heidegger ca ca ceausisti precum Maresalul Sekuku din Padurea Faget isi pierd valoarea, inchipuita/pretinsa, elogiata de CAMARAZI, ca sa folosesc termenul directorasului care…”A fost/core”, atunci cand se constata ca au sevit tot timpul IDEOLOGIA GENOCIDULUI marxist
    bolsevic/natzist!!!Heidegger A INTRAT IN ISTORIE CA IDEOLOG AL NATZISMULUImobilizand tineretul universitar sa-l sustina pe Hitler si sadindu-le, identic cu IDEOLOGUL UNIVERSAL al ANTISEMITISMULUI Iorga sau IDEOLOGUL MIORITIC AL Garzii de Fier, Nae Ionescu, URA FATZA DE EVREI ca baza a viitorului HOLOCAUST!!! Epigonul lui Heidegger devenit intre timp Maresal de Securitate IL LEGITIMEAZA pe NOUL Stalin, CRIMINALUL CONTRA UMANITATII Rasputin, dupa ce i-a inaltat ODE MATERIALIST-DIALECTICE lui Ceausescu…Nu conteaza cine spune un ADEVAR cu conditia sa o faca fara intentii ascunse si fara sa se autodemaste ca AGENT SOVIETIC la senectute, astfel determinand NECESITATEA REEVALUARII ACTIVITATILOR DE_O VIATA in tara si strainatate de pervertire a constiintelor…

  55. Sa-l „reabilitezi” cu o energie mistifacatoare demna de o Cauza mai buna, transformandu-l din IDEOLOG AL NATZISMULUI in „titan” al filosofiei ignorand crimele regimului hitlerist la instaurarea caruia a contribuit COMINTENISTUL caruia i-a fost atasata ca amanta
    o TEHNICA NKVD-ista specializata in ILEGALI prin as tern nuturile carora a trecut pt victoria „revolutiei/resetarii” mondiale si apoi sa „acuzi cu the best ialitate poporul ucrainean de „natzism” numai pt a-i legitima fostului sef KGB CRIMELE CONTRA UMANITATII din Ucraina mi se pare O COMPLICITATE CLARA la acest GENOCID…Sunt unii care si-au construit spitale ca sa fie internati viager…O veche clona din GARDA pretoriana care se da doctor capitalist? Nu un vechi pretorian prin limbaj si incultura…

  56. Este ca la balamuc, cu charlie, tomlin, gmbplay, anti2014, baba cloanța etc., la acest subsol ce părea curat pentru o discuție pe subiectul crucial pentru România: criza ei a educației și ce se poate face. Care de care mai voluntarist în incultura lui evidentă, în lipsa de informații și masacarea adevărurilor! De-a dreptul recorduri de inepție și penibilitate – Heidegger, Iorga, Nae Ionescu, Raputin, securiști, agenți sovietici băgați într-o oală, cam imbecil, de simpli ignoranți. Încă odată, mergeți la citit, biete loaze, că vă apucă seara și nu ați realizat în viață nimic afară de a vă lega de oamenii la anvergura și verticalitatea cărora nu aveți cum să vă ridicați. Pe un prost, doar efortul de citit îl mai ameliorează.

  57. Educatia e o tema prea seriasa si complexa ca sa o lasi pe seama maestrilor in PERVERTIREA CONSTIINTELOR!!! Pretorienii dejectori la acest forum uitasera de „subsolurile” din vocabularul insalubru cand isi ziceau „profesori, asistenti, ingineri” din diferite cartiere clujene care si-au facut instructia de front in Padurea Faget, dar ajunsi la ananghie au periat de praf notiunea pentru a o aduce in dicutie…Acesti AGENTI SOVIETICI in frunte cu Maresalu’ Sekuku se cred desteptocrati, ei fiind prostovanocrati inraiti lipsiti total de UMANITATE, ca orice securistoid care se respecta!!! The BEST ia padureana e si epigonul lelui mai pretios AGENT COMINTERN de dupa al doilea macel BOLSEVIC mondial, Kiss Ingerul mortii a zeci de milioane de cetateni nevinovati!!! Trebuie sa ai obrazul cat pielea de elefant sa IDOL LATRAIZEZi CRIMINALI precum Heidegger, Kiss Ingerul mortii, Rasputin si sa nu o uitam pe moanstra rasputinista ENGIE care a adus Teutonia si Colhozul BOLSEVIC european in halul actual, patroana lu Golema Secu-ie din Deal!

  58. Dar cine vrea ameliorarea ?E bine asa mergem doar la vot, ca vorba aia – avem drepturi – si impresia de ce treaba am facut noi, cand am votat dintre 2 sau 7 boi, care au folosit un vocabular de doar 25 de cuvinte si am inteles noi ce a vrut sa spuna !!!! Asa e cazul unui Iliescu, betivului de Basescu – care se filma prin carciumi, de asta de acum ce sa mai zicem, ca nici nu stie 25 de cuvinte in romana! Pas cu pas-deja sunt 3 !

  59. La balamucul de la subsol schizofrenia se cam ia de unul de la altul. Doamne ferește de minți așa rătăcite în pretenții de proști! Într-adevăr, nu numai cine vrea ameliorarea balamucului, dar la ce bun efortul? Nu are cum reuși cu așa material.

  60. @ Dorina : nu ma imparti in gastile din care nu fac parte : ceea ce spun eu gresit sau potrivit ma priveste .Cit despre faptul ca esti suportera a unora care au facut TOTUL in vremurile trecute si fac acelas lucru si astazi este treaba ta .

  61. Da, balamuc cît vrei la subsol, cu inși fără lecturi, cum observă Dorina, și duși bine pe arătură, cum rețin Ironic și Tot ironic. Chestiunea este: doar la balamuc trebuie rămas? Bine întreabă Ironic: de ce ameliorare? Destul să mergem la vot. Ironic, firește. Realitatea este însă tristă și are dreptate domnul Marga că ar trebui învățare și educație ca să se poată trăi mai bine și pe meleagurile noastre. Eșecul educației la noi îl vede fiecare cetățean, dar nu ne putem opri la el. Nu-i greu de ghicit, balamucul nu duce decît tot în sărăcie. Așa că este de lucru. Cam mult, dar cine-și face cu mîna lui, plătește.

  62. Orice personalitate veritabilă participă cu toată ființa la eforturile de ameliorare a condițiilor vieții oamenilor din timpul său. Nu știi ce înseamnă să fii om și perorezi. Așa că să nu ne pripim, gmbplay, istoria încă nu s-a scris. Că vorbești în afara ei, la întîmplare, te privește, într-adevăr. Doar că un om matur chibzuiește și este responsabil. Cu vorbe în vînt, zvonuri și clișee ești unde am intuit. Chiar crezi că împarți dreptatea? Convingere de prost. În rest, viața este deschisă. Nu văd de ce nu ți-ai dat seama.

  63. „Romania educata” esuata ca si esuatul care a „mosit-0”,( un biet profesoras ), = o ciorba racita si sleita pe care esuatul care a „mosit-0” o scoate la aerisit sa nu faca paianjeni si sfoiag si, doamne fereste , sa nu faca si carcioabe ca , gainile lui mos Costache Titirez, ca e greu , nu se mai gaseste DDT si se scarpina gainile pana isi dau duhul , ca si „Romania educata” .

  64. Felurite lichele vorbesc ca și cum autorul spendidei analize Eșuarea educației? se trage de brăcinar cu ele. Unii, evident incapabili să discute despre educație, vorbesc de cât de înalt este autorul, alții mint pe șleau și îi atribuie prostii din capul lor, alții știu cât are de trăit etc. Aiureli de minți smintite. Demne de balamucul subsolilor, de care vorbea cineva. Nu știu ca autorul să-și fi pierdut timpul cu ei. Nici vorbă! Probabil că în rolurile publice autorul i-a ignorat și nu i-a numit în funcții. Dar îi ignoră și acum. De altfel, din Croația cred că numai la asemenea specimene nu se gândește. Mai ales că apar delatori de profesie, murdari pînă în măduvă, care fac greșeli de gramatică și încurcă cuvintele.La subsol este plin de ei. Orice om cu verticalitate ia distanță de acești inși.

  65. Un „membru” CC al UTC din Romania (cu sediul central la Moscova), si-a turnat la securitatea ceausista colegii, studentii si musafirii, un individ lipsit de talent literar si de umor, cand apare in public are o morga de parca asista la propria inmormantare, nici o mirare ca aceia care-si permit sa-l sustina pe aici nu depasesc 12 pomanagii. Continuati … pupincuritul in cerc (la infinit) este obicei de dezaxati.

  66. Vezi că o să te asfixiezi anti2024-tomlin mințind din răsputeri și în minciunile tale. Totuși, nu observi că se discută în articolul propus despre educație? Se vede bine că nu te prinde, că-ți lipsește și n-o percepi.Că de priceput, nu ai cum.
    Listele cu membri cc al utc se pot consulta. Ți se vede de lam o poștă și minciuna asta. Chestuiunea este însă alta. Nu cumva vorbesc de utc inși respinși atunci, înainte de 1989, nu politic, ci pentru că erau incapabili? Cam așa stau de fapt lucrurile. Frustrații care nu aveau valoare vor să dea tonul. Ferească Dumnezeu! Nu cumva burtăverzimea ce se bate cu pumnul în piept că nu a fost utc nu ajunge nicidecum la nivelul profesional și civic al utc-iștilor? Nu trăim tocmai în realitatea pe care inși fără valoare, dar vehemenți, ca acest anti20240-tomlin, au creat-o. Nu, orfani de Udrea-Băsescu, nu, nepoți ai lui Goebbels, nu, botezații lui Bandera – nu este cazul de voi! Sunteți doar nou cancer.

  67. Ai mai spus minciuni de pîrîie Anti 2024, alias tomlin. Boală grea la cap! Ca să nu mai vorbim de primitivism. Nu ai habar, dar îi dai cu agenturili, precum cei care te-au zămislit – coldea, băsescu, udrea. Iată și cîteva învățături pentru capul vostru plin de veninul prostului: 1. Nu ați putut mișca un cuvînt nici din articolul Eșuarea educației?; 2. analizele domnului Marga din „Cotidianul” și din alte ziare și reviste continuă să fie dintre cele mai axate pe actualitate în România. Domnia sa este unul dintre cei mai informați intelectuali din țară; 4. patriot, a condus reforme în țară și a fost decorat. A fost în patru guverne și i s-a oferit din nou să conducă ministerul educației ; 5.dînsul a preferat să-și edifice opera și a publicat cărți de care habar nu aveți; 6.a fost decorat internațional și este invitat în diferite capitale. Altitudinea culturală, civică, morală vă deranjează. Trăiți, biete loaze,din delațiune. Nu ține la infinit. Putreziciunea neosecuristă miroase.

  68. Patriot, hahaha, unul care a fost prins in slujba platita a unei puteri straine, sa-si cumpere carnati in RFG ca nu avea ce sa manance la bursa, sa nu lucreze ca chelner, ca era sub demnitatea lui. Doar tampitii de „chelneri din Italia si de la Bucuresti” il apara fara sa stie istoria sordida a acestei secaturi. Bey, chelner de Bucuresti, citeste hotararea definitiva si irevocabila a instantei judecatoresti si cearta-te cu ea, ca ceilalti idioti.

  69. Pretorienii Maresalului de Securitate din Padurea Faget sunt atat de ingramaditi incat isi dau de gol IDOLUL AGENT SOVIETO-NATZI, asa cum l-a demascat seful GARZII Ion Alatrinei cu vreo doi-trei ani in urma prin informatia brizanta ca ofiterul inferior pe atunci
    a combatut in desantul terorist sovietic la Timisoara, Brasov, Sibiu si Cluj!!! Ei bine, IDOL LATRAUL Cititor constant il demasca pe rasputinistul de joasa speta ca un valoros produs ideologic al utc-ului ceausist!!! Fanatic al IDEOLOGIEI GENOCIDULUI legendat post Lovitura de Stat KGB/GRU/Comintern la care a participat activ nu doar cu naganul la unitatea „istoricelor” reanimate din fosti agenti
    marunti intermaceluri bolsevice mondiale, cu scopul mobilizarii a „15.000 de specialisti comunisti” care sa refaca „maretia” iepocii de trista amintire!? Dupa care a fost readus la baze si la vechile prestatii culturnice prosovietice…

  70. Felicitari ANTI 2024 , pt. efortul de a deschide ochii oamenilor mai tineri , asupra ticalosiei si toxicitatii unor zei falsi ! Care au distrus si vindut Romania bucata cu bucata in ultimii 32 de ani , in diferite functii mari de tot , si care se tem acum de dreapta judecata a acestor oameni !

  71. Omul câtuși de puțin civilizat discută la Comentarii articolul respectiv. Dacă nu este în stare, își vede de treabă. Unii, cum se vede, nu sunt în stare să discute articolul Eșuarea educației? Venind, însă, cum se vede, cu misiune, ei atacă orbește, cu minciuni, ce apucă: autori, comentatori, alți cetățeni. Că atacă la un articol în care se acuză stupidocrația în care România s-a lăsat prinsă și noua Securitate se explică prin misiunea de neosecuriști. Se vede și că nimeni nu i-a învățat pe acești anti2024, tomlin, gmbplay, charlie, baba cloanța și cum ceea ce se învață în gimnaziu – că un articol se consideră pentru ce susține, nu pentru că autorul are sau nu chelie sau fustă. Nivel de cultură de primitivi, care au apucat sub umbrela noii securități. Tot acolo suntem?

  72. Robotul securistoid de fabricatie sovietica e un model atat de invechit incat cloneaza rebuturi U manoide incapabile de alt discurs
    decat cu „subsoluri, miristi, loaze, aspecte personale ale impricinatului PROFI din Padurea Faget”…Cu PRPFI-ul agent sovietic si pretorienii lui am discutat cu ani in urma civilizat, dar ei sunt BRUTE SECURISTE cu duzini de pseudonime de profi-asistenti-ingineri -dame de companie legendate de IDOLUL sef de AGENTURA in tara si strainatate, ultimul exemplu fiind Profi de Strasbourg, frantuzit ca a uitat vorbirea romaneasca!!! Dar mult mai demascator pt aceste LOAZE SOVIETICE, ca sa le folosesc limbajul suburban, de PROLETI, e faptul ca se dau „aristocrati”, caci exista si o „aristocratie prolet-cultista”, intitulandu-se „de Strasbourg”, identic cu omologul „de Cluj”!!! Nu-i exclus sa fie vorba de Proletul de San Germaine care se dadea antisecurist si dejecteaza pe forum ca AGENT SOVIETIC
    reactivat…Auzi trasnaie, „noua Securitate” cand in 1989 s-a consfintit ETERNIZAREA Securitatii ceausiste…

  73. Securismul se arată singur. Acest anti2024 tomlin se felicită mai sus că a demascat pe cei care au vîndut țara bucată cu bucată în ultimii 32 de ani. Cum nu toți elefanții sunt masculi, un om inteligent nu vorbește la grămadă de toți sau toate. Dar de unde inteligență cînd nu e? Altceva este și mai interesant. Ca să abată atenția de la creatorii lor, Udrea-Băsescu–Coldea, lichelele nu vorbesc de cei care efectiv au vîndut țara. Nici de Cîțu, Orban L, Barna, Johannis etc. Vi se văd gradele, inșilor! Nu citiți, sunteți lași și o dați în bară. Nu au fost intelectuali mai profilați în a atrage atenția că se fură țara decât Florin Georgescu, Adrian Severin, Cornel Nistorescu, Andrei Marga, Ion Spânu, SRStănescu, Vladimir Ionaș. Au fost mulți alții la aceelași nivel. Se pot vedea scrierile lor, publicate, negru pe alb, nu postări la amărîte subsoluri. Nu faceți, lichelelor, decât să vă ascundeți patronii, ca să nu li se vadă matrapazlîcurile. Securism, bre, nu glumă!

  74. Cine este de vina daca copii nu mai invata … M.E. … scoala/profesorii … anturajul … sau PARINTII ???
    Daca parintii NU isi EDUCA copiii pentru a INVATA (in SCOALA si sa isi faca temele ACASA) … DEGEABA !!!
    In anii de pandemie (2019-2021) , COPIII au STAT ACASA (majoritatea timpului) si IN CASA. DEGEABA ! Si-au facut temele ? NU !
    Problema educatiei post pandemica a DEVENIT o problema DRAMATICA nu numai in Romania, dar si in intreaga lume !!!
    Se pare ca OMENIREA, prin POLITICA sa de PROTEJARE/SEPARARE a POPULATIEI in pandemie a CONDAMNAT intregi generatii de COPII !
    Adica, prin politica sa pandemica PROASTA, OMENIREA s-a CONDAMNAT singura la INVOLUTIE … pe GENERATII intregi VIITOARE !

  75. Doina raspunderii : Nu mai amesteca tu cap sec in jleahta de care pomenesti mai sus , pe C. Nistorescu ! C. N. nu a fost nici sifonar la SECU , nici puscarias ! In plus , acum isi face pomana cu voi prin faptul ca va gazduieste la cotidianul. ro . Un pic de recunostinta nu ti-ar strica .

  76. Că te feliciți în văzul lumii prin subsoluri ține de maladie. Faci de acum și încălcări de gramatică, tomline (anti2024 etc.). Îndreaptă-te spre spital, mă băiete! Ți-am mai spus-o: unde-i schizo, tot la medic ajungi. Ce spui sub acoperirea anonimatului sunt falsuri demult fumate. Probabil că trăiești din ele, dar aici este maladie. Repeți baliverne și arăti că nu ai în cap decît trăirile prostului devenit lichea. Debitezi enormități și te încurci. Vezi că te dă Johannis în judecată că-i spui că “dupa cum arata in poze, tuasu a gasit topoganul fara intoarcere, nu cred ca mai prinde 2024”. Lasă-l tu pe Johannis că-și găsește el spital. Am spitalul propriu și te preiau.

  77. Andrei Marga, în Viaţa Studenţească, nr. 14, 5 aprilie 1972, p. 11
    „Doresc să informez Conferinţa că studenţii centrului nostru universitar – români, maghiari, germani şi alte naţionalităţi – sub îndrumarea organizaţiilor de partid, acţionînd în lumina indicaţiilor preţioase date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu cu ocazia deschiderii actualului an universitar s-au implicat cu deplină hotărîre şi responsabilitate în perfecţionarea întregului proces instructiv-educativ, în conceperea şi desfăşurarea propriei lor activităţi de educaţie comunistă. Măsurile iniţiate de conducerea de partid în scopul unei hotărîte îmbunătăţiri a muncii politico-ideologice constituie cadrul real şi oferă jaloanele de inestimabilă însemnătate pentru activitatea noastră, conturînd totodată obligaţii politice şi etice substanţial sporite pentru fiecare membru al organizaţiei studenţeşti revoluţionare”.

  78. Semnele securismului nou la lichelele tomline se înmulțesc. Inventează, mint, măsluiesc – aceasta le poate capul. Oricine le poate citi postările la orice articol din Cotidianul. Nu au opinie, ci se leagă de persoanele autorilor, comentatorilor, alții. Nu au idei la subiectele discutate, ci minciuni și bîrfe. Ținta este evidentă: delațiune+diversiune. Securism înflorit!

  79. Se iau de uascr și de trecut tot felul de nimeni în drum care nu știu nici istorie și nici altceva, dar falsifică și mint. Îi vezi pe tomlin, anti2024, gmbplay, baba cloanța cu trecutul în gură, ca și cum le-a dat cineva injecție de prostie. Vă înșelați lichelelor, nu puteți opri citirea articolului ce vă scoate din minți prin strălucire și adevăr. Firește, să cunoaștem istoria. Numai că despre ea vorbesc inși frustrați – pe unii dintre voi regimul de dinainte de 1989 i-a respins nu politic, ci pentru că erau incapabili. Ar fi bine, biete loaze, să fiți măcar la nivelul uascr – cultural și ca demnitate. Nimeni nu se cobora atunci la minciuni și la lipsa voastră de educație – că tot suntem la articolul impecabil scris Eșuarea educației?. Vă preocupă 2024? În mod sigur nu cu voi și patronii voștri se va face viitor.

    • Impecabil , superb , plin de eleganta si educatie , limbaj de mahalagiu demn de inaintasii activisti cu facultatea facuta inainte de a termina gimnaziul .Nici macar porcaelile folosite nu ma mira , pentru ca atita stiu , atita fac .

  80. Minti , anti 2024 ! Nu putea sa scrie in Viata studenteasca si sa citesca asa ceva de la tribuna Conferintei Studentilor Comunisti , cel care era viitorul presedinte al Partidului National Taranesc ! Si viitor ministru de externe din partea Partidului National Liberal ! Nu l-ar fi lasat constiinta si principiile lui ! Cred ca are dreptate bolnavul MuLtescu , cind spune ca minti !

  81. Confunzi, gmbplay, ce ai în capul tău, cu adevărul. Mai lărgește-ți orizontul, că ai îmbătrînit înainte de vreme. Nu are nimeni de dat seama în fața ta, de nimic. Învață să fii om ca toți ceilalți oameni normali. V-a prostit cineva cu ideea că fiecare din voi este centrul. Nu, este doar o amărîtă periferie ce-și face iluzii cu pretenții cărora nu le face față.

  82. Dr. Mulțescu: Văd că te travestești tomline anti2024 ca să poți minți și altfel: iei ziare de acum cincizeci de ani, le măsluiești, ca să ce? Maladie!Că te feliciți în văzul lumii prin subsoluri ține tot de maladie. Faci de acum și încălcări de gramatică. Îndreaptă-te spre spital, mă băiete!. Ți-am mai spus-o: unde-i schizo, tot la medic ajungi. Ce spui sunt falsuri demult fumate. Probabil că trăiești din ele, dar aici este maladie. Repeți baliverne și arăti că nu ai în cap decît trăirile prostului devenit lichea. Debitezi enormități și te încurci. Vezi că te dă Johannis în judecată că-i spui că “dupa cum arata in poze, tuasu a gasit topoganul fara intoarcere, nu cred ca mai prinde 2024”. Dar Johannis își găsește el spital. Am spitalul propriu și te preiau.

  83. Evident ca nu Viata Studenteasca, „organul” UASC din Romania (cu sediul central la Moscova), acolo zgaria sefu, ala care aducea osanale la trecerea in mormant a lui Traian Stefanescu, fostul ministru comunist al tineretului comunist. Pupincureala este la ea acasa. Trecutul se razbuna. Deci, e minciuna. Ati vazut, unul era membru si celalalt era organ.

  84. Lipicios Securismul! La comentariile de articole anti2014 tomlin și acoliții nu discută articolul, dar fac diversiunea spre orice alt subiect. Ce a spus autorul cîndva, cu cine a discutat etc. Nu doar la acest articol, ci la toate, la oricare autor. Ați scris voi, loazelor, ceva mai bun? Publicați! Sunteți mai competenți în subiect? Combateți autorul! Nu are voie un cetățean al țării la opinie? Mai ales că cetățeanul a dovedit înaltă calificare și are operă recunoscută? Mai ales că același cetățean a lăsat realizări majore în orice rol – profesor, rector, ministru! De unde interdicția? Vă este frică de anvergura autorului, care a fost lider prestigios pe toate treptele vieții? Veniți cu argumente mai bune ca ale lui. Vreți răfuială cu trecutul? Dar voi ce ați produs, afață de delațiuni pe la subsoluri. Vă derajează că articolul Eșuarea educației? acuză prostocrația, noul securism și președinția africană? Contraziceți-l cu probe! Nu cumva sunteți niște argați care trăiesc din minciuni și fraude și ar trebui să fie trimiși în altă parte?

  85. Ești pe arătură bine, mă tomlin anti2024! Se poate spune mult despre uascr, dar asta cu sediul la Moscova este de minte bolnavă. Povești de adormit conștiințe! Deciziile România și le lua la București. Ce spui despre Ion Traian Stefănescu este tot de minte bolnavă. O combat ca să nu creadă cineva că au dat toți în mintea săracă a lui tomlin. ITS a fost unul din oamenii străluciți ai generației lui, cu opțiuni politice care erau libertatea lui. Istoria, când se va scrie de istorici serioși, îl va judeca. Se poate discuta mult despre el. Interesant este azi că elevii și asistenții lui au devenit miniștrii în guvernele postdecembriste, unii dintre ei judecători la cele mai înalte curți din zilele noastre. Moartea lui a fost discretă. Bănuiesc că domnul Marga, nefiind în relații apropiate, a aflat de dispariția lui ITS la peste o lună. Așa că treaba cu osanale este tot produsul unei minți rătăcite.

  86. proadevar , tiberiu, multescu …Citind jalnicele postari ale tale devine limpede cit de mult ii datorezi lui C. Nistorescu . Fara ajutorul lui nu ar mai auzi nimeni de tine ( voi ) . Sa multumesti si celor citiva comentatori care iti fac cinstea sa intre pe site … fara ei ai fi un anonim . Si tu o stii . ” Am spital propriu si te preiau ” – spune bolnavul multescu . Asta este expresie de intelectual ? Varza , varza …

  87. Mare vânzoleală în aripa copiilor lui Florian Coldea să o facă digerabilă pe Luluța Kovesi la prezidențiale. În fel și chip, securism. Acest anti2024 tomlin se felicită singur că a demascat pe cei care au vândut țara în ultimii 32 de ani. Un inteligent nu vorbește la grămadă de toți sau toate, dar de unde inteligență? Altceva este și mai interesant. Ca să abată atenția de la creatorii lor, Udrea-Băsescu–Coldea, lichelele nu vorbesc de cei care efectiv au vândut țara. Nici de Băsescu, Cîțu, Orban L, Barna, Johannis etc. Ba mint de stinge. Nu au fost intelectuali mai profilați în a atrage atenția că se fură țara decât Florin Georgescu, Adrian Severin, Cornel Nistorescu, Andrei Marga, Ion Spânu, SRStănescu, Vladimir Ionaș, Iulian Iancu și mulți alții. Se pot vedea scrierile lor, publicate, negru pe alb, nu postări la amărîte subsoluri. Nu faceți, lichelelor, decât să vă ascundeți, cu patroni cu tot, ca să nu vi se vadă matrapazlîcurile. Securism, bre, nu glumă! Vi se văd gradele, inșilor!

  88. Nu poți decît să minți odată cu respirația, 2024 tomlin anti2024 sitalul dr. M. Ai putea să-ți adulmeci șirul. Vezi că obsesia ta publică în patru publicații din țară și în unele din afară. Lucrează cu edituri, căci cărțile sunt examenul și rămîn. Dacă-ți folosește la sănătate minciuna, dă-i înainte. Din minciuni nu ies decât tot minciuni. Mai iese și creația ta de trei parale. Pesemne că de asta ataci persoane – nu-ți ies decât murdăriile. Poftă bună?

  89. DOINO , NU prea ai tinere de minte , nu ? TI-AM spus sa nu-l mai amesteci pe C. Nistorescu in gasca pe care o pomenesti tu mereu . El nu a fost nici sifonar la Secu , nici puscarias … n-a fast , imi pare rau pt tine ! PROADEVAR : Obsesia mea se leaga de o femeie ( frumoasa) ! Stii tu ca ea publica in 4 publicatii din tara si in unele din afara ? Ar fi un lucru bun … merci ca m-ai informat ! Nu stiam ca ai preocupari deastea , lumesti ! varza , va spune ceva?

  90. Mai mult decât boală securismul lui anti2024-tomlin-spitalul dr.M și acoliții. La comentariile de articole acești inși nu discută articolul, dar fac diversiunea spre orice alt subiect. Nu doar la acest articol, ci la toate. Ați scris voi, loazelor, ceva mai bun? Publicați! Sunteți mai competenți în subiect? Combateți autorul! Nu are voie un cetățean al țării la opinie pe față? Mai ales că cetățeanul a dovedit înaltă calificare și are operă recunoscută? Mai ales că același cetățean a lăsat realizări majore în orice rol – profesor, rector, ministru!De unde așa ceva? Vă este frică de anvergura autorului, care a fost lider prestigios pe toate treptele vieții? Veniți cu argumente mai bune. Vreți răfuială cu trecutul? Dar voi ce ați produs, afară de delațiuni pe la subsoluri. Vă derajează că articolul Eșuarea educației? acuză prostocrația, noul securism și președinția africană? Contraziceți-l! Nu cumva sunteți argați ai minciunilor și fraudei, care ar trebui să fie în altă parte?

  91. Se iau de oameni de valoare tot felul de nimeni în drum, care nu știu nici istorie și nici altceva. Îi vezi pe tomlin, anti2024, gmbplay, baba cloanța cu trecutul în gură, ca și cum le-a dat cineva injecție de prostie. Vă înșelați lichelelor, nu puteți opri citirea articolului ce vă scoate din minți prin strălucire și adevăr. Firește, să cunoaștem istoria. Numai că despre ea vorbesc frustrați – pe unii dintre voi regimul de dinainte de 1989 i-a respins nu politic, ci pentru că erau incapabili. Ar fi bine, biete loaze, să fiți măcar la nivelul acelui trecut – cultural și ca demnitate. Nimeni nu se cobora atunci la minciuni și la lipsa voastră de educație – că tot suntem la articolul Eșuarea educației?. Vă preocupă 2024? În mod sigur nu cu voi și patronii voștri se va face viitor.

  92. Pe la Comentarii de articole, eu fiind cititor frecvent de Cotidianul, acești inși, care semnează tomlin, anti2024, gmbplay și alții, cu care nu-mi pierd acum timpul,fac trei lucruri, după ce ignoră ce se spune în articole, căci deh!, prostul nu are nevoie decît de el însuși. Fac, ziceam, diversiune, ce nu poate fi decât securistă, fac provocare și măsluiesc orice. Nu vezi sub semnăturile lor o idee,ceva curat. Dar vezi provocări, diversiuni ca nu cumva oamenii să citească cu capul lor articolele. Vezi minciuni cu ghiotura, care nici nu au legătură cu subiectul. Așa jos s-a ajuns cu acest usrpnlism? Doamne ajută România, că așa năpastă nu a mai fost!

  93. Scrii vulgarități, tomline anti2024, că nu rabdă hârtia mîrlănia-ți. Confirmi toate lacunele educației spuse în articolul Eșuarea educației? Văd că te travestești ca să poți minți și altfel: măsluiești orice, ca să ce? Maladie!Că te feliciți în văzul lumii prin subsoluri ține tot de maladie. Confunzi cuvinte simple. Greșeli de gramatică. Îndreaptă-te spre spital, mă băiete!. Ți-am mai spus-o: unde-i schizo, tot la medic ajungi. Ce spui sunt falsuri demult fumate. Probabil că trăiești din ele, dar aici este maladie. Repeți baliverne și arăti că nu ai în cap decît trăirile prostului devenit lichea. Vezi că te dă Johannis în judecată că-i spui că “dupa cum arata in poze, tuasu a gasit topoganul fara intoarcere, nu cred ca mai prinde 2024”. Dar Johannis își găsește el spital. Am spital propriu și-ți fac loc.

  94. Vânzoleală printre copii ai lui Florian Coldea să o facă digerabilă pe Kovesi la prezidențiale. În fel și chip, securism. Acest anti2024 tomlin se felicită singur că a demascat pe cei care au vândut țara în ultimii 32 de ani. Un inteligent nu vorbește la grămadă de toți sau toate, dar de unde inteligență? Altceva este și mai interesant. Ca să abată atenția de la creatorii lor, Udrea-Băsescu–Coldea, lichelele nu vorbesc de cei care efectiv au vândut țara. Nici de Băsescu, Cîțu, Orban L, Barna, Johannis etc. Ba mint de stinge. Nu au fost intelectuali mai profilați în a atrage atenția că se fură țara decât Florin Georgescu, Adrian Severin, Cornel Nistorescu, Andrei Marga, Ion Spânu, SRStănescu, Vladimir Ionaș, Iulian Iancu și mulți alții. Se pot vedea scrierile lor, publicate, negru pe alb, nu postări la amărîte subsoluri. Nu faceți, lichelelor, decât să vă ascundeți, cu patroni cu tot, ca să nu se vadă matrapazlîcurile. Securism, bre, nu glumă! Vi se văd gradele, inșilor!

  95. Cred ca , comentariile dupa cel de la 15.58 sint facute de aceeiasi persoana .Astept injuraturile .

  96. Nu-și pierde nici un om normal timpul să te înjure, biată loază gambplay. Nu este miză să înjure cineva pe un măsluitor, mincinos și incapabil să distingă valoarea de purici ca el. Și care este abia gură cască la prostii, dar cred că are dreptul să atace epersoane după ce nu pricepe nimic. Să-ți fie de bine, dacă doar din murdării trăiești.

  97. Prostul, neavînd argumente, mută discuția pe ceea ce poate și el: minciuna. Și minte din răsputeri. Acest anti2024 (alias tomlin) asta știe. Ar fi fost bine ca proștii ca aceștia să fi atins nivelul de dinainte de 1989. Atunci ar fi fost casieri la ștrand. Nefiind cazul, trăiesc din ce le poate obișnuința. I-au luat udrea și băsescu sub aripă. Azi au rămas orfani.
    Biete lichele, nulități ca voi nu au cum pricepe că Andrei Marga a fost pe toate treptele vârf profesional și civic al generației lui. A spus-o fără ezitare. În 1968 a fost printre liderii studenților care sperau în schimbarea lumii. A fost totdeauna citit, cultivat, angajat. Nu este un secret decît pentru proști ca voi – acest gmabplay este mostră.
    Doi: declarațiile oficiale ale liderilor studenților, inclusiv ale lui Andrei Marga în calitate de lider, erau – se știe demult de oricine, afară de proști, – periate și aduse la limbajul oficial. Andrei Marga avea deja cultura diferită, dar ce se publica era altceva decât spuneau lideri de atunci. Bateți cîmpii, biete lichele , cu trivialități și falsificați orice.
    Pesemne că acum în 2022 este altfel! Și oamenii trăiesc bine, cum zicea părintele vostru Băsescu!

  98. Rog redactia sa modereze comentariile care contin expresii jignitoare , injuraturi , violenta verbala , amenintari ! Sunt postaci ‘specializati ” in acest sens ! SUNT ARHICUNOSCUTI , NU LE MAI PRONUMT NUMELE ! POSTARILE LOR AU CA ELEMENTE DE BAZA – LOAZA, PROST , MINCINOS , MASLUITOR , MURDARII , LICHELE , SECURISTI , SCHIZO , MALADIE , BALIVERNA , S. A .ps— Si nu cred ca site-ul cotidianul este numai pt. acest gen de postaci !

  99. Yes, bade Ioane, dar de ce nu ceri ca cei care fac Comentarii la un articol să trateze subiectul acelui articol, nu dacă autorul a zîmbit la trecerea timpului? Chestie de civilizație elementară (se învață în clasa a zecea!) să discuți la subiect! Așa, cu ignoranți mînați la luptă din umbră nu iese decît balamuc, cum spunea cineva mai sus. Mata poți să nu spui minciunii, lichelelor, măsluitorilor, loazelor, proștilor care se bagă, și cui mai vrei, pe nume? Nu este cinstit, bade! Uită-te la postări și vezi cine începe cu aiureli de oameni reduși la minte, în loc să discute articolele la Comentariile cărora se află? Ești pe miriștea rătăcirii bade Ioane!

  100. Observ la Comentarii, eu fiind cititor frecvent de Cotidianul, acești inși, care semnează tomlin, anti2024, gmbplay, ioan și alții, cu care nu-mi pierd acum timpul,fac trei lucruri, după ce ignoră ce se spune în articole, căci deh!, prostul nu are nevoie decît de el însuși. Fac, ziceam, diversiune, ce nu poate fi decât securistă, fac provocare și măsluiesc orice. Nu vezi sub semnăturile lor o idee,ceva curat. Dar vezi provocări, diversiuni ca nu cumva oamenii să citească cu capul lor articolele. Vezi minciuni cu ghiotura, care nici nu au legătură cu subiectul. Așa jos s-a ajuns cu acest usrpnlism? Doamne ajută România, că așa năpastă nu a mai fost!

  101. Nu a existat nici un proces despre calitatea cuiva, nici la Maramureș și nici în altă parte. Că se minte este prea evident. A fost un proces intentat de domnul Marga unui conferențiar pe care Senatul UBB l-a respins cu majoritate zdrobitoare la profesură, ins care a atacat apoi în șir, cu calomnii, inclusiv rectorul de atunci.Cum l-a noi nu există sacțiune la calomnie, acțiunea domnului Marga nu a fost admisă.Desigur că insul, cum se poate citi în atacurile lui la multe persoane și memorii, spune verzi și uscate. Declarații, într-o justiție de răfuială.
    Nu avea cum să lupte domnul Marga cu justiția băsistă. După ce, ca ministru de externe, a semnat plecarea la Bruxelles, conform rezoluției Parlamentului de atunci, a primului ministru, nu a președintelui. Băsescu s-a răzbunat cu tot aparatul de falsuri la îndemână, Domnul Marga i-a ignorat. Când va exista interesul pentru adevăr, va ieși la suprafață folosirea de inși cu probleme ca unelte.
    Falsuri,de minți înguste, ca să nu se discute altceva. Pe deciziile CNSAS se scrie limpede și se poate citit că fam.marga nu au fost colaboratori și nici angajați ai Secu.
    Nu aș da nici eu importanță falsurilor, căci faptele sunt opuse la ce debitează cu ajutorul unor inși cu care un rector și un ministru a interferat. În loc să se întrebe asupra propriei valori și asupra valorilor, unii trăiesc din escrocherii. Mai ales acum cu situația Udrea-Băsescu.

  102. Este jenant să constați că nici acum nu se discută articolul la Comentariile căruia suntem. Un articol despre coborîrea educației naționale întro disoluție vopsită. CNu se discută, ba se chiar abate discuția ca la nimenea! Aceste lichele tomlin anti2024 gmbplay și alte nume nu au putut mișca o iotă din analizele unui autor renumit. Nici nu au vreo idee la vreun articol. Se poate verifica. Au umplut însă postările cu vulgarități și cu deducții maladive, într-o campanie vizibilă băsisto-udristo-coldisto-usristă. Nefiind în stare să contrazică un autor, îl atacă cu imprecațiile băsismului. Orice autor poate fi contrazis – dar omul normal și civilizat îl contrazice în ce susține. Că Dostoievski era epileptic sau Einstein afemeiat sau Sartre discuta cu Gestapo sau Hemingway cu rușii nu spune nimic despre valoarea lor. Nu este capacitate de a contrazice autori în ce spus impresionant și cultivat, dar este loc de mîrlănii ce nu se fac în nici o altă țară. De fapt, altă chestiune de educație.

  103. Cu scuzele de rigoare, corectură: Cum la noi nu există sancțiune la calomnie, cineva de undeva l-a absolvit…

  104. Se folosesc, tipic securistic, deșeuri de presă ca probe, de către tot felul de nimeni în drum. Păi dacă s-ar lua în serios ce spune acea presă deja am fi după al treilea război mondial, băsescu ar fi demnn de împărat, iar românii ar duceo mai bine ca oricine pe Pământ. Cam asta este valoarea a ce susțin acei nimeni. Într-adevăr, la ei educația a eșuat. Nici cunoștințe, nici altceva nu a dat.

  105. Daună totală spunea și Goebbels. Îl reluase apoi Stepan Bandera.Nu-și închipuia nimeni altceva, lichelelor. Doar că prostia este mai mare la tomlin anti2024 gmplay ioan și alte ciurucuri. Păi în anii șaptezeci, din care luați ziare și le măsluiți, românii nici nu-l subliniau pe Nicolae Ceaușescu cît o făceau americanii, englezii și francezii. Richard Nixon îl declara pe Ceaușescu om de stat de talie internațională, iar Jimmy Carter spune că are mult de învățat de la președintele României – evident Nicolae Ceaușescu. Omagierea atunci a lui Nicolae Ceaușescu nu este deloc o rușine, Erau fapte, nu ca astăzi. Asta așa, ca istorie obiectivă.

  106. După ce se vede la fiece pas cît de proști sunt, cum bine remarcă mai sus istoricul calificat, țuțării lui Băsescu au rămas orfani și vor să-i bage pe toți în oala lor murdară. Nu au putut spune ceva inteligibil. O postare, din multele-i inepte ale lui tomlin anti 2024, îi și sună: „nu doar cine scrie pe aici alunga orice absolvent, dar si cenzura, singurul argument. In cazul asta, oricine pleaca si dupa 2024 e liniste aici, nici macar mosorog charlica, cainele de paza al turnatorilor si al coruptilor, pe scurt chelner”. Acum acest anti2024, tomlin, gmplay și alte nume, minte cu orice îi vine la gură. Vechi lingușitor la băsescu, udrea, iohannis, orban, cîțu, cum arată și semnăturile, insul crede că toți trăiesc din turnătorii ca el. Nu i-a intrat în cap că discuția despre istorie nu este pentru ca eșuații să se lege de cei care și-au făcut merite și au dovedit valoare. Într-o zi și ziarele vor publica cine profită de anonimat la Comentarii. Dacă tot trăiesc din minciună și turnătorie, ca și părintele lor!

  107. Acest prost Anti2024 tomlin își ia continuu elan să mintă. Nu a existat nici un proces despre calitatea cuiva, nici la Maramureș și nici în altă parte. A fost un proces intentat de domnul Marga unui conferențiar pe care Senatul UBB l-a respins cu majoritate zdrobitoare la profesură, ins care a atacat apoi în șir, cu calomnii, inclusiv rectorul de atunci.Cum la noi nu există sacțiune la calomnie, acțiunea domnului Marga nu a fost admisă.Desigur că insul, cum se poate citi în atacurile lui la multe persoane și memorii, spune verzi și uscate. Într-o justiție de răfuială. Nu avea cum să lupte domnul Marga cu justiția băsistă. După ce, ca ministru de externe, a semnat plecarea la Bruxelles, conform rezoluției Parlamentului de atunci, a primului ministru, nu a președintelui,Băsescu s-a răzbunat cu tot aparatul de falsuri la îndemână, Domnul Marga i-a ignorat. Când va exista interesul pentru adevăr, va ieși la suprafață folosirea de inși cu probleme ca unelte. Falsuri,de minți înguste, ca să nu se discute altceva. Pe deciziile CNSAS se scrie limpede și se poate citi: „domnul Andrei Marga nu a fost colaborator și nici angajat al Securității”. Nu aș da nici eu importanță falsurilor, căci faptele sunt opuse la ce debitează cu ajutorul unor inși cu care un rector și un ministru a interferat. În loc să se întrebe asupra propriei valori și asupra valorilor, unii trăiesc din escrocherii. Mai ales acum cu situația Udrea-Băsescu.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.