Ford Craiova dorește să se dezvolte, dar nu are autostradă

Unul dintre cei mai mari investitori în economia românească, Ford Craiova, dorește să se dezvolte însă invocă lipsa unei infrastructuri, mai exact a unei autostrăzi și a unei rețele de căi ferate deficitară.

Noul ambasador al SUA la București, Hans Klemm, a vizitat uzina de la Craiova și a spus că oficialii companiei sunt gata să investească mai mult dar nu sunt ajutați de o infrastructură adecvată. „O nevoie foarte specifică este infrastructura mai bună – drumuri mai bune şi legături feroviare mai bune – acest lucru nu este necesar numai Ford, dar şi celorlalţi producători mari, inclusiv celălalt mare producător de automobile, Dacia, a cerut la rândul său infrastructură mai bună de drum. Cred că este ceva ce este dorit şi de foarte mulţi români. Ford plănuieşte o investiţie majoră în România, ce ar creşte producţia peste nivelurile actuale, însă pentru a face asta chiar are nevoie de o reţea de autostrăzi de la această fabrică spre Piteşti, iar mai apoi spre Europa, care să fie mult mai bună decât nivelul actual. De asemenea, au nevoie de o infrastructură feroviară mai bună pentru a putea aduce piesele de care au nevoie şi mai apoi să exporte produsele lor”, a declarat diplomatul american.

Acesta susține că fără îmbunătățiri de infrastructură e foarte greu pentru Ford să susțină o creștere de producție. Deocamdată, uzina de la Craiova are probleme cu comercializarea modelului Ford B-Max. În prima jumătate a acestui an, de exemplu, vânzările acestui model, produs exclusiv în țara noastră, au scăzut cu 20% şi Uzina Ford de la Craiova a ajuns să deţină doar 12% din piaţa de producţie auto din ţară, faţă de 19% în urmă cu doi ani. Ford B-MAX şi-a găsit 24.900 de clienți în Europa, cu 6.200 sub primul semestru din 2014. În iunie s-au comercializat 3.800 de maşini (faţă de 5.000 în iunie 2014), conform datelor publicate în raportul comecial Ford Europa. Constructorul a rulat anul trecut afaceri de 912 milioane de euro, în scădere cu 17% faţă de 2013, conform datelor publicate de Ministerul Finanţelor. Declinul americanilor afectează exporturile României în condiţiile în care constructorul de la Craiova ocupă locul al treilea în topul celor mai mai exportatori de pe piaţa locală.

Scăderea producţiei de propulsoare a fost determinat de mutarea de către Ford a producţiei motorului de 1,5 litri EcoBoost în uzina din Bridgend, Ţara Galilor, în România fiind produs în continuare cel de 1,0 litri. Modelul Ford B-MAX s-a lansat în martie 2012, iar în 2013 vânzarile au trecut de 67.000 unităţi, dar anul trecut livrarile au fost sub nivelul din 2013. Scăderea Ford a dus la creşterea principalului competitor, Dacia. Americanii de la Craiova continuă să ţină producţia sub nivelul asumat prin contractul de privatizare. Eu au dat de înţeles că nu sunt ajutaţi de autorităţi în ceea ce priveşte insfrastructura şi că licitaţiile pentru diversele instituţii ale României sunt aranjate pentru o anumită companie, făcând aluzie la Dacia. „Nu cerem ajutor financiar din partea statului, dar ne punem problema de ce Ford România nu câştigă niciodată licitaţiile guvernamentale care ar ajuta producţia locală. De exemplu, imaginaţi-vă că jumătate din maşinile de Poliţie ar fi produse la Ford. Ar fi 10.000 de maşini produse în România, puţin poluante, economice, care ar crea sute de locuri de muncă. Dar noi nu putem nici măcar intra în licitaţii pentru că ele sunt create la milimetru pentru anumite companii – de la cilindre la alte specificaţii tehnice – care ne elimină din start, fără discuţii. Si nu suntem singurii. De exemplu, pe vehicule comerciale, nimeni nu poate bate Ford la o licitaţie pe preţ sau dotări. Dar dacă licitaţiile sunt gândite de la început pentru a nu lăsa maşinile noastre să intre, logic că nu le putem câştiga – nici nu ajungem să participăm.” a afirmat Zoltan Brassai, fostul director al Ford. Compania de la Craiova a opri timp de 9 zile lucrătoare producţia modelului B-Max şi cea de motoare, în luna octombrie, pe fondul volatilităţii pieţei auto europene.

În contractul de privatizare al fabricii de la Craiova, americanii şi-au asumat creşterea salariaţilor de la 3.900 la peste 7.000, dar şi un salt al producţiei la 300.000 de maşini. În prezent, la Craiova lucrează doar 2.500 de oameni iar producţia este undeva la 60.000 de maşini. „Cei de la Ford Europe nu pot înţelege de ce într-o ţară din Uniunea Europeană nu se pot face autostrăzi, nici după cinci ani de scandal al societăţii civile. Nu pot înţelege. În Portugalia, când am investit într-o uzină, au venit autorităţile şi au construit o autostradă de 300 de kilometri într-un an. Într-un an! Nu putem pur şi simplu înţelege cum, la şapte ani de la investiţiile de la Craiova, autorităţile române nu sunt în stare să facă un drum expres, darămite o autostradă”, a spus Brassai. Constructorul principal auto al ţării, Dacia, a livrat maşini către mai multe instituţii ale statului, precum ANAF, Guvern, Ministerul de Interne.

În plus, oficialii companiei au reacţionat foarte puternic atunci când fostul guvern Ponta a susţinut la un moment dat că autostrada Piteşti-Sibiu va fi doar drum expres. Constantin Stroe, vicepreşedinte al grupului Automobile Dacia şi figura emblematică a companiei, s-a arătat neplăcut surprins de această decizie. Rob Ardley, executivul englez de la Ford Craiova pregătește pentru 2017 lansarea a două noi modele, pe lângă deja tradițonalul B-Max, unul dintre ele fiind SUV-ul de clasă mică EcoSport, produs pentru Europa în India, la Chennai.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.