Sindicaliștii argumentează: Guvernul, pe urmele regimului Boc-Băsescu!

Sindicaliștii de la Cartel ALFA acuză că Guvernul Cîțu „continuă opera de transformare a României în țara noului sclavagism, demarată de regimul Boc-Băsescu!”

Potrivit acestora, propunerile de modificare a legislației muncii sunt „un nou atac la securitatea lucrătorilor din România!”.

CNS Cartel ALFA precizează în acest context că respinge în totalitate aceste propuneri și solicită revenirea la un dialog social normal

Sindicaliștii precizează într-un comunicat de presă că Guvernul a aprobat săptămâna trecută în primă lectură trei ordonanțe de urgență, modificările vizând eliminarea fișei postului și a regulamentului intern pentru firmele cu 1-9 angajați, introducerea semnăturii electronice pentru contractele de muncă, transferul asupra angajaților în telemuncă a obligației asigurării confidențialității, eliminarea răspunderii pentru accidentului de traseu. „Aceaste propuneri au fost aprobate în guvern fără o discuție prealabilă cu partenerii sociali și fără existența unei dezbateri publice.

Angajații din firmele mici, peste un milion de salariați din România, nu au dreptul la asociere sindicală, acest drept fiindu-le blocat prin Legea Dialogului Social (L62/2011), adoptată prin asumare în timpul Guvernării Boc-Băsescu și nemodificată până în prezent. Prevederile restrictive ale acestei legi au desființat de facto negocierea colectivă la nivel de sector și național, astfel încât, din 2011, angajații din firmele mici nu pot beneficia de protecția unui contract colectiv de muncă. În absența contractui colectiv de muncă, fișa postului și regulamentul intern rămân principalele izvoare specifice de dreptul muncii. În plus, acestea sunt instrumente esențiale ale unui business, care oferă claritate și structură în relațiile de muncă, contribuind la performanța managerială.

Orice modificare legislativă pentru “flexibilizarea” relațiilor de muncă, lasă poarta larg deschisă abuzurilor și apropie angajații de statutul de lucrători informali.

Constatăm că actualul guvern consideră debirocratizarea un lucru bun atunci când implică sacrificarea securității angajaților. Dacă însă interesul de partid o cere, nicio birocrație nu este prea stufoasă. Impunerea modificării contractelor individuale de muncă pentru realizarea obligației de informare asupra fondurilor de pensii private este o acțiune care împovărează mai mult angajatorii decât elaborarea regulamentului intern sau fișa postului (care se realizează o dată pentru toți angajații care ocupă succesiv posturile respective).

În toată Europa, preocuparea din ultimii ani este fix în sens contrar: aceea de a extinde protecția socială și prevederile legislației muncii pentru cât mai mulți lucrători aflați în noi tipuri de relații de muncă, precum lucrătorii pe cont propriu sau angajații platformelor. Instanțele judecătorești din Marea Britanie, Spania și alte state membre au acordat statutul de angajați lucrătorilor de pe platformele de ridesharing (Deliveroo, Uber), astfel încât aceșția să fie protejați de reglementările specifice unei relații de muncă.

Ce face în acest timp Guvernul României? Lucrează intens și pe ascuns la destructurarea și dereglementarea relațiilor de muncă, la erodarea și mai mult a protecției și securității angajaților.

Aceste modificări sunt aparent nesemnificative, mulți fiind tentați să le considere chiar rezonabile, după principiul “oricum nu se respectau, ce să ne mai încurcăm cu fișa postului, să fie scoasă”. Este o judecată cel puțin pripită! Aceste modificări, oricât de marginale, sunt extrem de importante, pentru că se circumscriu unei tendințe. Este precum demolarea unui structuri scoțând câte o cărămidă în fiecare zi. Acțiunea nu este atât de vizibilă, însă la final ne aflăm în fața unei ruini care cu greu mai poate fi refăcută. Să ne amintim de pildă modificarea recentă în raportul de telemuncă, conform căreia părțile se pot înțelege ca angajatul să-și utilizeze aparatura proprie în efectuarea sarcinilor de serviciu. Din excepție, încet încet, se transformă în regulă, iar la final angajatorul va pune direct condiția de angajare: ai aparatura necesară, primești jobul, dacă nu, are prioritate candidatul care o deține. Vedem practica platformelor în care lucrătorii trebuie să vină cu mijloacele proprii (mașină, bicicletă, etc.), iar dacă nu, angajatorul le poate pune la dispoziție, în schimbul unei taxe de închiriere.

De ce modficarea Codului Muncii – lege organică –  este realizată prin ordonanță de urgență? Ce este atât de urgent, în plină criză sanitară, economică și socială, în eliminarea regulamentului intern pentru microîntreprinderi? Asta este problema cu care se confruntă acum aceste entități?”, se mai precizează în comunicatul citat.

Semnătura electronică este reglementată în legislația românească

ȚSemnătura electronică este deja reglementată în legislația românească de 20 DE ANI! Legea nr. 455/2001, la articolul 5 prevede clar că înscrisul cu semnătură electronică “este asimilat, în ceea ce privește condițiile și efectele sale, cu înscrisul sub semnătură privată”. În practică, semnătura electronică este deja utilizată în România de mulți ani, inclusiv pentru contracte individuale de muncă. Dacă unele instituții nu acceptă acte semnate electronic, atunci această problemă specifică trebuie rezolvată punctual, și nu prin introducerea unei supra-reglementări care de fapt aduce mai multă confuzie. Astfel, ne întrebăm:

  • Cine va suporta costurile certificării semnăturii electronice, costuri care nu sunt de neglijat (30-40 euro emiterea și 15-20 euro cost anual)? Dacă aceste sume sunt plătite de angajator, este clar cui aparține juridic semnătura electronică (atât dispozitivul fizic, cât și dreptul de utilizare) angajatului sau angajatorului? O semnătură a unui angajat cumpărată de angajator va putea fi folosită în alt context decât relația cu acel angajator? Cum se asigură confidențialitatea semnării de către angajat a unor documente din afara relației de muncă, dacă semnătura ar aparține angajatorului?

  • Este clară modalitatea de utilizare a semnăturii electronice? Poate fi utilizată de pe orice dispozitiv, sau numai de pe calculator cu programe cu licență? Împlică, din acest punct de vedere, costuri suplimentare?

  • De ce reglementarea privind semnătura electronică nu se rezumă la raporturile de telemuncă (deși ar fi vorba tot de o supra-reglementare), ci modificarea vizează toate raporturile de muncă, prin modificarea Codului Muncii?

Având în vedere aceste aspecte, nu înțelegem de ce este nevoie de o reglementare care deja există, de ce aceasta se realizează prin ordonanțe de urgență și fără analiza consecințelor acestor decizii?

Așteaptă cumva firme de casă ale partidelor de guvernare clienți pentru servicii legate de semnătura digitală? Este o piață de peste 100 milioane de euro pe an.

Se încearcă poate digitalizarea forțată a cetățenilor pentru introducerea ulterioară a votului electronic? Ce anume se urmărește mai exact prin aceste inițiative de reglementare care aparent nu au niciun sens?

Susținem procesul de digitalizare! Credem însă că eforturile de digitalizare trebuie îndreptate spre instituțiile publice în primul rând, nu spre impunerea unor costuri și proceduri pentru cetățeni. În prezent, inspectorii de muncă vin în control cu tablete, pe care pot verifica instant datele din Revisal, unde sunt trecute contractele de muncă și actele adiționale ale angajaților, nu este nevoie să fie semnate digital pentru asta.

Aceste modificări ale legislației muncii apar și sunt adoptate de pe o zi pe alta, fără să fi fost propuse sau discutate în comisiile de dialog social de la nivelul Ministerului Muncii. Dacă sunt probleme reale cu care se confruntă angajatorii pe piața muncii, atunci acestea trebuie discutate transparent, cu toți partenerii sociali și găsite soluții comune. Dacă sunt concluziile unor studii elaborate de aparatul de specialitate al ministerului, atunci ministerul să le facă publice, să le discutăm! Dacă nu, atunci de ce apar din neant astfel de proiecte de acte normative?

În acest sens, Confederația Națională Sindicală Cartel ALFA solicită doamnei ministru Raluca Turcan să precizeze public care este sursa propunerilor.

CNS Cartel ALFA consideră propunerile de modificare a legislației muncii un nou atac la securitatea lucrătorilor din România, le respinge în totalitate și solicită în continuare revenirea la un dialog social normal în beneficiul întregii societății! Respingem aceasta politică neoliberală, neadecvată realității și perspectivelor democratice și  europene!”, conchid sindicaliștii.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 10
Ioana Radu 8518 Articole
Author

13 Comentarii

  1. Cuvintele nu – si mai au rostul , dialogul cu acesti terroristi politici trebuie sa se desfasoare altfel …..

  2. Iar „çelebrii sindicalisti ALFA”?:)) AStia sunt ca „cercetatorii britanici”, nelipsiti la rubrica de umor..

  3. In sfarsit, un articol ca un articol, semnat in clar, documentat, despre noi, nu despre nimeni (Voiculescu, Navalnii, Biden, BLM etc.), nu despre singurul copil de toate culorile (non fara culoare) nascut prin Caraibe, pe care parintii, in obiceiul locului, l-au botezat Le Mensonge a les jambes courtes !

  4. N-au început bine și deja au început cu slăbirea sau tăierea de drepturi.
    PNL condamanți să guwerneze cu USR și românii să fie conduși de bandele de dreptaci.

  5. Si, e ceva nou in ce spun acesti vorbitori? S-a vazut si simtit din momentul cand s-a latrat:”fara PeSeDe la guvernare”, aici sustinatorii si votantii acestui partid fiind eliminati din orice discutie, pentru clanurile din guvern, acesti cetateni nu exista!

  6. Spatiu de lucru =
    – Spatiul propriuzis
    – Climatizarea
    – Energia + utilitati
    – Mentenanta + securitate.
    Practic un mic capital care implica amortizari, achizitii , investitii , imprumuturi si dobanzi de platit.
    Suma ( se vede in timp ) e mare , poate fi cu ordine de marime mai mare decat transportul zilnic.
    Asta e o fantezie care o sa da iluzii si esecuri foarte costisitoare catre toate partile.

  7. Guwernerii astia sunt varfurile cele mai toxice ale alora care au iesit in strada ca vor ei o tzara ca afara,dar fara una,fara alta precum la ce are occidentul mai democratic si civilizat,iar acum arata cel mai clar ce au vrut si vor,dupa ce s-au catzarat la Ciolan ca,de fapt,vor o tzara ca afara in Africa sau Coreea de nord si acum,aratandu-se fraierilor ca lupta cu covidul,dupa ce au luptat in draci cu coruptia din care au supt miliarde din bani publici de la romani prim tot felul de firme care nu au produs nimic decat infractiuni musamalizate de organilii conduse de presedintii lor,acum,pe din dos,ziua si noaptea ca hotzii baga la greu smecherii contra cetatenilor,pe care ii fraieresc non-stop cu tot felul de vrajeli cum este cu votul prin corespondentza,care ar trebui scos in afara legii ca si crima impotriva umanitati,cu lichidari de drepturi si pana la semnatura electronica „legalizata” pas cu pas in toate cele, pana o sa se trezeasca orice cetatean cu casa vanduta,sau cu imprumuturi pe care nu le-a luat niciodata,pe acte semnate cu „semnatura lui” electronica,alaturi de toate datele lui „confidentiale”,aflate deja peste tot,folosite de orice rechin are interes dintre finantzatorii Partidului Unic care viseaza toti sa se consolideze cat mai bine ca sa ne ramana pe cap pe viata si mai multe vieti,vietile lor placute si sclavia noastra vesnica.Iar nici justitie sa faca dreptate nu va mai exista pentru popor ca o inghit astia total,pas cu pas.Si sunt inca la inceputul smecheriilor de realizare a viziunilor lor naziste gaunoase si a „reformelor” lor mafiote.

  8. La fel ca guvernul Bi-Bi si acesta este un guvern 100% format din oamenii securitatii. Astia guverneaza intotdeauna numai pentru cei ai lor.

  9. ESTE A DOUA CONFIRMARE A INCAPACITATII DE CONDUCERE A ardelenilor.DE LA EI NU SE VEDE DECAT URA,NEPOTISM,AVARITIE,HOTIE,TRANSFORMAREA LEGII DUPA BUNUL PLAC SI APLOCAREA EI DUPA INTETESE ETC.ETC.ETC.

  10. Vorbe fara nicio finalitate, miscarea sindicala din Romania rezolva doar interesele liderilor.

  11. Atentie la nuanta folosita de „gloanii(b+f) din guvern” care folosesc cuvinte si expresii prin care se dau de gol la excrocheriile prin numiri politic masiv, si anume:”cheltuieli cu personalul..”, astea sunt cu certitudine banii care ajung la numitii doar in functii politic fara prestatie la program, care ajung la peste 50% in orice institutie! Cealalta varianta:”cheltuieli de personal” reprezinta cheltuielile per numit politic in functie pentru bunastarea proprie! Nu pot intelege cum numesc sau in ce categorie de expresii si cuvinte, sunt inclusi angajatii cu un singur loc de munca platit subtire cat si pensionarii carora le-au limitat nivelul de trai la maximum 1600-1700 lei pe luna! Atentie: nu sunt incluse categoriile de salarii peste 3-4 mii lei/luna si pensiile peste 3-4 mii lei/luna! Aceste calcule se includ in alta categorie de exprimare politic!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.