Impactul „Revoluției fiscale” asupra veniturilor: trei scenarii

Costul angajatorului va fi începând cu 1 ianuarie 2018 cu până la 10 lei mai mic, în funcție de venit, pentru contractul obișnuit de muncă (timp normal de 8 ore pe zi), în care salariul net se păstrează la același nivel. În cazul companiilor IT, dacă acum costul total al firmei este de 147% raportat la net, începând cu 1 ianuarie 2018, costul va fi de 157% raportat la același net. Pentru o Persoană Fizică Autorizată care determină impozitul în baza normelor de venit, acum, datorează contribuții sociale și impozit 32% raportat la norma de venit, iar începând cu 1 ianuarie, costul va crește la 40% raportat la aceeași normă de venit.

Mai mult, creșterea costului cu taxele pentru PFA este de 26% față de costul din 2017, considerând pentru pensii venitul minim asigurat. Referitor la persoanele care au venituri din drepturi de autor, în 2017, încă se rețin la sursă contribuții și impozit (am considerat în acest caz opțiunea pentru reținerea impozitului final) de 21,5% raportat la net. Din 1 ianuarie 2018, contribuțiile sociale și impozitul reținute la sursă pentru același beneficiu net vor crește la 33,5%. Acest lucru înseamnă că în cazul celor care obțin venituri din drepturi de autor, impactul va fi semnificativ: vor fi nevoiti ori să renegocieze o creștere a valorii contractului de 12% raportat la beneficiul net actual, ori vor suferi pierderi de 10% la suma netă încasată. Aceste calcule au fost realizate de către Romanian Software, furnizor de soluții software în domeniul resurselor umane.

Cum vor fi afectate salariile pentru program de 8 ore

În cazul salariilor, trendul anticipat este acela căcei mai mulți dintre angajatori vor asigura același salariu net ca în prezent, cunoscut fiind faptul că la angajare se negociază salariul net. Numai că acest lucru va atrage un disconfort administrativ considerabil și posibile probleme de infrastructură la momentul la care toate modificările contractelor de muncă se vor transmite în Revisal, anterior datei de 1 ianuarie 2018. Schimbările aduse de actul normativ adoptat de Guvern care modifică Codul Fiscal vizează un transfer al cotelor de asigurări sociale și asigurări sociale de sănătate de la angajator la angajat, acestea devenind 25%, respectiv 10%, eliminarea contribuției de asigurări sociale de somaj și introducerea unei contribuții unice de asigurări sociale, în cotă de 2,25% la angajator.

În plus, pragul venitului până la care se va acorda deducerea personală de bază, precum și cuantumul acesteia vor crește, iar cota impozitului pe venit va scădea la 10%. Prin urmare, pentru orice salariu obținut în condiții normale și program normal, de 8 ore pe zi, 5 zile pe săptămână, în situația în care salariul net se păstrează la același nivel, costul angajatorului este ușor mai mic începând cu 1 ianuarie 2018, iar diferența va fi de până la 10 lei, în funcție de venit.

Pentru veniturile salariale, care anterior erau scutite de impozit, cum este cazul programatorilor, situația se schimbă. Dacăangajatorul dorește să păstreze neafectat netul, costul va crește cu 10 procente raportat la net.

Dacă anterior costul total era de 147% raportat la net, începând cu 1 ianuarie 2018, costul va fi de 157% raportat la același net.În acest caz, în conditiile în care pentru păstrarea beneficiului scutirii de impozit, dar neafectarea salariului net de transferul contribuțiilor angajatorului la angajat și considerând că beneficiul a scăzut prin modificarea cotei, de la 16% la 10% din salariul brut negociat, vor fi salariați care primesc scutirea de impozit și al căror salariu net va fi afectat cu diferența de la 16% la 10%.

Ce întâmpă cu PFA-urile

În ceea ce privește PFA-urile cu normă de venit, este de așteptat ca ”Revoluția Fiscală” să impacteze preponderent tot industria IT, pentru cămare parte dintre companiiledin domeniu colaborează cu persoane fizice autorizate. Pentru a exemplifica impactul modificărilor, ne referim la situația unei persoane fizice autorizate, care determină impozitul în baza normelor de venit. Pentru anul 2017, norma de venit anuală în București pentru acest domeniu de activitate a fost de 28.000 lei. În acest caz, PFA datorează contribuții sociale și impozit 32% raportat la norma de venit. Începând cu 1 ianuarie 2018, costul va crește la 40% raportat la aceeași normă de venit. Modificările care duc la acest rezultat sunt următoarele: reducerea cotei impozitului de la 16% la 10%, creșterea cotelor contribuțiilor sociale de la 10,5% la 25% la pensii și de la 5,5% la 10% la sănătate, modificarea bazei de calcul al contribuției la pensii, aceasta fiind începând cu ianuarie 2018 venitul asigurat, care nu poate fi mai mic decât salariul minim (anterior era norma de venit). Creșterea costului cu taxele pentru PFA este de 26% față de costul din 2017, considerând pentru pensii venitul minim asigurat.

Cât câștigă cei care sunt plătiți pe drepturi de autor

Referitor la persoanele care au venituri din drepturi de autor, în 2017, încă se rețin la sursă contribuții și impozit (am considerat în acest caz opțiunea pentru reținerea impozitului final) de 21,5% raportat la net. Din 1 ianuarie 2018, contribuțiile sociale și impozitul reținute la sursă pentru același beneficiu net vor crește la 33,5%. Acest lucru înseamnă că în cazul celor care obțin venituri din drepturi de autor, impactul va fi semnificativ și vor fi nevoiți ori să renegocieze o creștere a valorii contractului de 12% raportat la beneficiul net actual, ori vor suferi pierderi de 10% la suma netă încasată.

Conform specialiștilor Romanian Software, cel mai mic impact din punct de vedere financiar este asupra veniturilor din salarii. Pentru restul categoriilor, în funcție de alte variabile, este nevoie de o analiză detaliată a impactului pentru a evita disconfortul financiar, dincolo de cel administrativ. Este de așteptat ca începutul de an 2018 să aducă pentru companii mai mult de muncă (dat fiind și impactul OUG 82/16 noiembrie 2017 – obligație temporară privind inițierea de negocieri colective de către toți angajatorii în vederea aplicării măsurilor reformei fiscale) în sistemele contabile interne și actualizarea simultană a contractelor de muncă pentru aproape toți angajații. Iar din punctul de vedere al administrației fiscale, vor trebui rescrise toate ordinele secundare și va fi nevoie să fie identificată o soluție asupra modului în care vor fi alocate pe destinații sumele colectate la bugetul de stat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

2 Comentarii

  1. Io, n-am si pricep kum di au luat’o toati razna,leutu’ in jos; preturili’n sus, kand astia si lauda ki suntim a 3 a tara din lume, cu crestere economica, cika dupa India si China,^ 6,1% ! Aia o duk tot asa di bini ?!!!

  2. Cu PFA-urile din IT nu e nici o paguba. Oricum reprezinta evaziune fiscala, pentru ca ei de fapt lucreaza ca salariati. Ca sa nu mai vorbim ca cei mai multi lucreaza in Bucuresti sau alte orase mari, dar si-au declarat PFA-ul la Cucuieti, ca sa plateasca taxe minime. Apropos, tuturor celor in situatia asta… Rusine!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.