„ImPulsTanz”. Pulsaţii vieneze

Viena a devenit capitala dansului mondial. 5 săptămâni, 90 de spectacole, 230 de workshopuri şi proiecţii, peste 30.000 de spectatori, 120.000 de vizitatori fac din Viena, în fiecare vară un epicentru al tuturor formelor de dans.

Profesionişti ai dansului, dansatori, coregrafi, regizori, dramaturgi, jurnalişti au sosit la Viena, la cea de a 30-a ediţie a “ImPulsTanz Festival”, care transformă oraşul, între 17 iulie şi 17 august, într-o scenă deschisă a dansului contemporan, în cadrul căreia marile Companii îşi prezintă ultimele producţii.

Când la sfârşitul secolului al XVIII-lea, perechile pluteau pe ritm în trei sau patru timpi pe ringurile de dans vieneze, lumea a fost la început şocată, dar valsul a cucerit întreaga lume. Astăzi ritmurile şi sensul dansului au căpătat valenţe noi.

Lacul lebedelor într-o interpretare inedită

În trecut, au onorat festivalul “ImPulsTanz” mari coregrafi şi companii renumite, ca “Nederlands Dans Theater”, “Merce Cunningham Dance Company” sau “Baletul de Frankfurt”, cu coregraful american William Forsythe. Wim Vandekeybus, Marie Chouinard şi Mark Tompkins au rămas fideli festivalului de dans austriac.

Astăzi, stele internaţionale precum Alain Platel, Cecilia Bengolea, An Kaler, Georg Blaschke, Lloyd Newson, Chris Haring, Jerome Bel, Hans van den Broeck, , Ko Murobushi, Florentina Holzinger, Mathilde Monnier, Wim Vandekeybus, Marie Chouinard şi Akram Khan au adus cu ei cele mai importante creaţii.

Lista celebrilor coregrafi prezenţi la Viena pe parcursul festivalului este completată de nume ca Amanda Piña & Daniel Zimmermann, Ismael Ivo sau Akemi Takeya. „Impulstanz” este însă, în egală măsură, şi o platforma pentru tinerii coregrafi şi dansatori. În fiecare an, Festivalul prezintă o selecţie a producţiilor de avangardă. Clou-ul este ”Prix Jardin d’Europe”.

Lacul lebedelor în versiune masculină

Marca festivalului, fondat în 1984 de Ismael Ivo şi Karl Regensburger, este combinaţia de stiluri, de la dans clasic şi contemporan la hip hop, trecând prin jazz şi dansuri populare tradiţionale. Spectacolele au loc în zeci de locaţii, de la cele mai prestigioase la ateliere, curţi, care atrag din ce în ce mai multe tinere talente. ”ImPulsTanz” a urmărit de-a lungul timpului două obiective: acela de a oferi un mare spectacol şi în acelaşi timp de a favoriza întâlnirea a mii de balerini şi coregrafi în acelaşi oraş, pentru a promova noi proiecte şi a da un impuls tendinţelor de mâine. Festivalul se va desfăşura fie în aer liber, fie la ”Burgtheater”, ”Volkstheater” , ”MuseumsQuartier”, ”Odeon”, ”Akademietheater” şi ”Schauspielhaus”… Workshopurile vor avea loc la ”Arsenale” din Viena. Să nu uităm să adăugăm şi nopţile dansului, în care cluburile sunt deschise până în zori, chiar şi în liniştita Vienă, cu participarea ”DJ-Nights”.

Cecilia Bengolea şi Francois Chaignaud, Dub Love

Pentru a cunoaşte acest Festival este bine de ştiut că încă din 1984, la prima ediţie, când s-a numit ”International Tanzwochen Wien”, nu erau decât workshopuri. Patru ani mai târziu, programul a fost completat cu spectacole. Bineînţeles că astăzi festivalul s-a mărit, dar cele 230 de workshopuri sunt cele care disting ”ImPulsTanz” de celelalte festivaluri, cu participarea atât a profesioniştilor şi debutanţilor, a tinerilor şi a celor mai în vârstă… Coregrafi invitaţi, sosiţi din întreaga lume, propun toate spectrele dansului, ca în cursurile texanei Libby Farr, un excelent profesor, care iniţiază în principiile baletului sau cele ale lui Sadé şi Kristin Alleyn de la ”Compania AkramKhan”, care combină dansurile africane şi europene. În ceea ce o priveşte pe Francesca Harper, ea propune în cursul său, ”Voice and Mouvement”, de a combina dansul cu vocea. Amatorii au ocazia de a învăţa coregrafie de la experţi în dans în workshopuri. Cele dedicate ”Pole danse”, o disciplină care combină dansul cu excerciţiile acrobatice la bară, un melanj între barurile de noapte şi circ, sau cursurile ”New Style Street Jazz”, oferite de Nathalie Lucas, arată că nicio faţetă a dansului nu a fost uitată. Un alt punct de atracţie al Festivalului îl reprezintă workshopurile şi proiectele de studiu (research projects), coordonate de coregrafi precum Mathilde Monnier, Lloyd Newson sau Meg Stuart. Cele aproximativ 240 de workshopuri organizate în cadrul „ImPulsTanz”, dintre care 90 pentru începători, îşi propun să insufle publicului de toate vârstele plăcerea şi bucuria mişcării.

David Zambrano, Why Not

Proiectele de cercetare sunt un alt pilon al Festivalului. Aceste proiecte urmăresc de a aborda subiecte într-o manieră mai aprofundată, iar participanţii sunt selecţionaţi după nişte probe foarte precise şi dificile. Un asemenea proiect este cel al lui Mathilde Monnier, care propune ”Le Corp cette archive”, pentru a conserva urmele, rădăcinile şi a povesti istoria dansului pentru a aduce un omagiu trecutului.

În ceea ce priveşte programarea spectacolelor, în jur de 90 de reprezentaţii, cu siguranţă va fi un larg evantai de subiecte şi de estetici. Mişcările sociale şi crizele globale sunt temele recurente. De aceea a fost normal ca Festivalul să se deschidă cu tauberbach de Alain Platel, o coproducţie a ”Companiei de balet C de la B”, şi a ”Kammerspiele” din München, care a avut ca subiect întrebarea ”cum poţi supravieţui în condiţii inumane fără să-ţi pierzi demnitatea?”.

Jerome Bel

Un alt răspuns la problemele existenţiale este propus de Dada Masilo, cu privirea sa sud-africană asupra ”Lacului lebedelor”. Acest cunoscut balet pune în prim-plan stereotipiile masculin-feminin într-o manieră contemporană şi fascinantă.

”John” de la ”DV8 Physical Theatre”, în schimb, se focalizează pe aspectele masculine ale sexualităţii, vorbind despre dragoste. Pentru această creaţie mondială în premieră, 50 de bărbaţi s-au supus unor chestionare despre acest subiect. Video-urile înregistrate au stat la baza proiectului de cercetare dirijat de Lloyd Newson, directorul artistic de la ”DV8” şi de partenerul său creativ, Hannes Langolf.

ImpulsTanz Workshop

Coregrafii Cecilia Bengolea şi François Chaignaud prezintă în cadrul „ImPulsTanz“ „Dub Love“, un spectacol în care muzica dub se îmbină cu mişcări de balet clasic. Coregraful austriac Chris Haring va fi prezent la această ediţie a festivalului cu cel mai nou spectacol al său, „DeepDish“, dar şi cu o producţie mai veche, care s-a bucurat de un mare succes, „Talking Head“. Renumita coregrafă Meg Stuart explorează în „Sketches/ Notebook“ posibilităţile artistice ale improvizaţiei.

Punctele culminante se anunţă a fi revoluţionarul coregraf şi dansator Dada Masilo din Africa de Sud, unul dintre cele mai talentaţi tineri coregrafi ai momentului, care prezintă la Viena o punere în scenă inedită a „Lacului lebedelor“. A mai montat în acelaşi stil „Romeo şi Julieta” şi „Carmen”. Producţia plină de umor tratează în fapt teme extrem de serioase precum homofobia, SIDA şi apartheidul. Biletele la cele trei reprezentaţii ale acestui spectacol au fost epuizate, aşa încât, la cererea publicului, au fost programate două reprezentaţii suplimentare. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu alte spectacole sold-out din cadrul „ImPulsTanz“, ca spre exemplu „Far Away So Close“ al coregrafului Hannes Wurm sau „The Bosch Experience“ al renumitului coregraf austriac Georg Blaschke.

ImPulsTanz Workshop susţinut de Corinne Lanselle

Rondul premierelor mondiale se prelungeşte cu solo-ul ”I Cure” de Ivo Dimchev, un atac muzical-vizual asupra celor cinci simţuri ale spectatorilor.

Dar, cum Festivalul are, de asemenea, misiunea de a ocroti memoria marilor coregrafi din trecut, publicul va avea prilejul de a revedea ”Jerome Bel”, opera minimalistă de tinereţe a coregrafului şi filosofului francez.

Tinerii coregrafi români ”Au Jardin”

Baletul John în coregrafia lui Lloyd Newson

Să nu uităm nici de programul ”DanceWeb”, care va oferi 65 de burse unor tineri din 42 de ţări.

Larisa Crunţeanu, Simona Deaconescu şi Judith State participă, cu sprijinul Institutului Cultural Român, la ediţia de anul acesta a ”danceWEB”, care se va derula în perioada 16 iulie – 20 august la Viena.

Programul ”danceWEB” oferă unui număr de 63 de dansatori profesionişti şi coregrafi din 41 de ţări oportunitatea participării la un program intens de ateliere de creaţie şi performance-uri. Derulat pe parcursul a cinci săptămâni, ”danceWEB” se desfăşoară în paralel cu festivalul de dans contemporan ImpulsTanz – Vienna International Dance Festival.

Jumping la QuartierMuseum

Programul ediţiei 2014 este coordonat de doi mentori artistici, selecţionaţi din rândurile celor mai reprezentativi coregrafi şi performeri ai momentului, care au avut un rol major la nivel internaţional în dezvoltarea dansului contemporan: Chris Haring (AT) şi David Wampach (FR).

War, în coregrafia Amandei Pina&Daniel Zimmermann

Peste 800 de dansatori profesionişti şi coregrafi din peste 70 de ţări au participat la ”danceWEB” începând de la crearea sa în 1996.

Larisa Crunţeanu lucrează cu performance, video şi sunet. A urmat cursurile programului masteral ”Fotografie şi Imagine Dinamică” din cadrul Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti. În prezent este student doctorand în cadrul aceleiaşi instituţii. Din 2012, împreună cu Xandra Popescu, coordonează ”Atelier 35”, un spaţiu de proiecte artistice din Bucureşti.

Străzile liniştite ale Vienei, invadate de dansatori

Simona Deaconescu este coregraf şi dansator, absolventă a Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“ din Bucureşti (secţia Coregrafie) şi a studiilor masterale în ”Artele spectacolului coregrafic”, din cadrul aceleiaşi universităţi. Simona a studiat şi regie de film în cadrul Universităţii Media, lucrând ca scenarist pentru producţii TV. Derulează proiecte în domeniul dansului, filmului şi managementului cultural, apreciate atât de public, cât şi de critica de specialitate.

Revoluţionarul coregraf Dada Masilo are graţia unei lebede

Judith State este dansatoare profesionistă şi coregraf emergent, cu o pregătire de bază în dansul clasic şi licenţă în limbi străine. Judith este într-un continuu proces de schimbare şi asimilare, încercând să experimenteze şi să combine cât mai multe stiluri de dans, urmând cursuri de pregătire în ţară şi în străinătate.

Un workshop pentru amatori şi profesionişti

În acest an, mai mult decât în alţii, tinerilor coregrafi li se va acorda o atenţie deosebită. 14 proiecte venind din Europa, Asia şi America de Nord fac parte din seria ”8:Tension”, o categorie specială a programului Festivalului. Aceste piese sunt nominalizate pentru ”Prix Jardin d’Europe”, în cadrul căruia va fi oferit un premiu de 10.000 de euro. Vor fi, de asemenea, un Premiul al Juriului şi unul al publicului, care vor fi decernate în timpul Festivalului. Laureaţii vor fi recompensaţi cu o rezidenţă de două săptămâni la ”ImPulsTanz” pentru anul ce vine.

Seara finală a Concursului Internaţional de Balet şi de Dans Contemporan, ”Wien-Welt-Wettbewerb” 2014, va avea loc la ”Volksteater” şi va fi animată de steaua baletului internaţional, Vladimir Malachov.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.