În miezul lucrurilor

În spaţiul gigantic al Halelor Timco din Timişoara, Galeria Calina a deschis expoziţia de pictură contemporană „În miezul lucrurilor”, reunind lucrări semnate de 14 tineri artişti ai locului.

 

 

 

Oraşul de pe Bega s-a impus de mult drept centru important al artei contemporane, în care aerul timpului, cercetările novatoare au găsit un teren prielnic. Curatoarea actualei expoziţii, remarcabilul critic de artă Ileana Pintilie, a selectat creaţii menite să demonstreze faptul că „pictura contemporană a încetat să fie doar un limbaj plastic” şi s-a îmbogăţit prin eliberarea imaginaţiei artistului, prin lărgirea tematicii şi prin spulberarea limitelor mijloacelor de exprimare.

Mihai Zgondoiu, „Me”

Cei 14 expozanţi reuşesc, prin diversitatea operelor lor, să ofere o imagine relevantă a noilor preocupări şi tendinţe din plastica timişoreană şi nu numai, de la modalităţile de expresie „clasice”, atât ca rezolvare formală, cât şi ca tehnică (ulei pe pânză), trecând printr-o reiterare a artei abstracte, ajungând la reevaluarea forţei de comunicare a grafitti-ului sau la folosirea, în scopuri expresive, a unor medii neconvenţionale, cum ar fi rugina, în linia „bad painting”, din lucrările lui Cosmin Haiaş, de pildă.

Gheorghe Fikl, „Curcan”

Zonele de interes sunt şi ele foarte diverse, toate lucrările fiind dominate însă de sentimente de revoltă, de analiză ironică a lumii sau narcisistă contemplare a propriului chip, de sondare a sentimentelor de frustrare, de aşteptare, de angoasă. Uneori, ele se manifestă în compoziţii cu aer suprarealist, ca la Andrei Rosetti, unde fragmentele de realitate figurate cu un accentuat realism al formei îşi schimbă inserţia în lumea înconjurătoare, sau ca în „Curcanul” lui Gheorghe Fikl, alteori un neoexpresionism accentuat trimite la tragic, ca în „Personaj” de Cristian Sida.

Cristian Sida, „Personaj”

Un melanj de revoltă şi analiză a sinelui întâlnim în „Me 1″ şi „Me 2″ ale lui Mihai Zgondoiu, în care transformarea propriei persoane în matrice a lumii se îmbină cu figurarea amintind de street art, alteori invazia realului se petrece sub semnul unei estetici a urâtului, ca la Daniel Brici, sau este inclusă într-un continuum cultural, ca în cazul compoziţiilor cu aspect de palimpsest semnate de Laurian Popa.

Laurian Popa, „Norul meu”

Indiferent de zona abordată, de mijloacele folosite, de gradul de comunicare a privitorului cu operele, expoziţia de la Timişoara nu poate lăsa vizitatorul indiferent. Lucrările cer şi obţin reacţia celui din faţa lor, îl implică în descifrarea raportului culorilor şi a sensului lor, în compoziţiile ţinând de arta abstractă a Robert Köteles sau în jocul identitar al tatuatelor personaje din „Cina” Andreei Foanene.

Daniel Brici, „Say Cheese”

Prin cei 14 artişti aleşi de curatoarea expoziţiei – Daniel Brici, Gheorghe Fikl, Andreea Foanene, Cosmin Haiaş, Robert Köteles, Liliana Mercioiu, Sorin Neamţu, Laurian Popa, Andrei Rosetti, Sorin Scurtulescu, Cristian Sida, Alina-Ondine Slimovschi, Reka Ugron şi Mihai Zgondoiu – Galeria Calina schiţează o hartă a pictorilor acestui început de secol din şcoala timişoreană, cu ramificaţii în tabloul general al artei româneşti a momentului actual.

Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.