Italienii de la Pizzarotti, foarte contestați pentru lucrarea de pe A10, sunt acum lăudați pentru activitatea de pe lotul de autostradă dintre Dumbrava și Mizil.
ONG-ul Pro Infrastructură, specializat pe monitorizarea lucrărilor de infrastructură mare din România, aduce și laude activității italienilor de la Pizzarotti, după mai multe critici.
”În sfârșit șantierul de 21 kilometri dintre Dumbrava (nod cu Autostrada A3) și Mizil arată a… șantier. Se pare că italienii de la Pizzarotti chiar vor să dea uitării dezastrul de pe A10 și încep să se țină de promisiunile pe care ni le făceau când i-am vizitat în aprilie: investiții, mobilizare, seriozitate.
La terasamente au doi subcontractori puternici, Apolodor și IBB, iar pe partea de structuri partenerii de asociere de la Retter se pare că încep și ei să intre într-un ritm bun după îndelungi dispute legate de proiectarea servită la licitație de CNAIR, prin Consitrans.
Îndelungile probleme birocratice și tehnice din teren care, apropo, nu s-au rezolvat în întregime, au adăugat deja 5 luni la termenul de finalizare, împins așadar în septembrie 2024.
Luna septembrie este totuși foarte greu de atins, dar o deschidere în decembrie 2024 este încă fezabilă într-un scenariu realist-optimist, dacă italienii reușesc să mențină această mobilizare cum rareori am văzut la ei”, au spus cei de la Pro Infrastructură.
Ce spunea Pro Infrastructură acum câteva luni
Ca să ne dăm seama de schimbarea bruscă de ton, să menționăm ce scriau cei de la Pro Infrastructură acum câteva luni despre ”șantierul” Pizzarotti dintre Dumbrava și Mizil.
”Progresul fizic se învârte în jurul cifrei de 8%, poate spre 10% cu multă indulgență. Asta pe un contract semnat în 16.06.2022 cu ordin de începere emis în 22.08.2022 și o perioadă de execuție directă (fără proiectare) de 20 de luni.
Este cert că termenul contractual, aprilie 2024, va fi depășit. Ca să fie respectat, asocierea Pizzarotti-Retter va trebui să aibă un ritm mediu lunar de ~7%. Adică de vreo 7 ori viteza de execuție de până acum. Un vis.
Șantierul încă are petice unde cresc cereale și bălării, terasamentele rareori depășesc cu un metru terenul natural și aproape că nu găsești poduri și pasaje care să fi ieșit din pământ. Știm, am filmat sâmbăta, dar este rușinos că la marea descărcare arheologică de lângă Mizil se mișcau mai mulți arheologi decât utilajele constructorilor pe tot lotul.
Să ne iertați sarcasmul din paragraful anterior, dar „mobilizarea” celor doi antreprenori este total inacceptabilă când orice mică întârziere înseamnă vieți pierdute pe DN2, cel mai mortal drum din țară.
Sperăm că au încetat dezbaterile sterile cu oficialii CNAIR legate de optimizările la structuri și că se apucă serios de treabă ca să circulăm în decembrie 2024: ~85% în 20 de luni, 4,25% lunar. Cerem prea mult?!” spuneau cei de la Pro Infrastrutură.
Compania de Drumuri a trimis constructorului Pizzarotti o notificare de întârziere pentru șantierul primului lot al Autostrăzii Ploiești – Buzău. Cristian Pistol, șeful companiei, a declarat că nu este mulțumit de progresul de șantier pe lotul de 21 de kilometri Ploiești (Dumbrava) – Mizil, un tronson pe care Asocierea Pizzarotti – Retter este la doar 5,8%, deși ar fi trebuit să ajungă la 9-10%, conform graficului estimat.
A doua autostradă demolată
Se pare că autostrăzile demolate s-au lipit de capitalul italian. Primul a fost segmentul de autostradă Sibiu-Sebeş care face parte din autostrada Orăştie-Sibiu şi care a fost deschis circulaţiei în anul 2014, cu trei zile înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale. În anul 2015 au apărut probleme pe acest lot, ceea ce a făcut necesară demolarea şi reconstrucţia unui sector de 200 de metri, redeschis în acelaşi an şi care este operaţional la ora actuală. Ca urmare a acestor probleme a fost reziliat contractul cu Salini Impregilo SpA., căruia i-a fost reţinută garanţia de bună execuţie în valoare de aproximativ 60 milioane lei.
După câțiva ani, Pizzarotti a demolat o zonă cu fisuri de pe Autostrada A10 Sebeș – Turda.
La doi ani de la deschiderea circulației, carosabilul s-a tasat pe sensul spre Cluj-Napoca din cauza unei acumulări de apă „care nu putea fi prevăzută”, potrivit expertizei tehnice, deși inițial se lua în calcul și o eroare de execuție. Apa care s-a scurs transversal spre exteriorul autostrăzii a spălat terasamentul și a dus la fisurarea carosabilului. Lotul 1 de pe A10 Sebeș – Turda a fost deschis cu 4 ani întârziere față de contract.
Fostul secretar de stat în ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma, a spus că inaugurarea din 2020 s-a făcut după „modelul Ponta din 2014” pe A1 Sibiu – Sebeș, chiar înainte de alegeri, cu lucrări pe ultima sută de metri.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.