La Paris, fotografia ca artă

Institutul Cultural Român de la Paris inaugurează astăzi o nouă galerie de artă, dedicată artei fotografice. Prima expoziţie vernisată este „Peisaje interioare” a fotografilor Bogdan Gîrbovan şi Michele Bressan. Galeria Rue de l’Exposition se adresează publicului francez tânăr, amator de artă fotografică, cu scopul de a promova fotografia românească contemporană, dar şi de a obişnui […]

La Paris, fotografia ca artă

Institutul Cultural Român de la Paris inaugurează astăzi o nouă galerie de artă, dedicată artei fotografice. Prima expoziţie vernisată este „Peisaje interioare” a fotografilor Bogdan Gîrbovan şi Michele Bressan. Galeria Rue de l’Exposition se adresează publicului francez tânăr, amator de artă fotografică, cu scopul de a promova fotografia românească contemporană, dar şi de a obişnui […]

Institutul Cultural Român de la Paris inaugurează astăzi o nouă galerie de artă, dedicată artei fotografice. Prima expoziţie vernisată este „Peisaje interioare” a fotografilor Bogdan Gîrbovan şi Michele Bressan. Galeria Rue de l’Exposition se adresează publicului francez tânăr, amator de artă fotografică, cu scopul de a promova fotografia românească contemporană, dar şi de a obişnui acest public cu o prezenţă românească constantă în peisajul cultural parizian.

„Dorim să facem acest loc cunoscut publicului francez prin calitatea lucrărilor expuse şi consecvenţa programării unor expoziţii cu subiecte interesante, relevante pentru realitatea zilelor noastre. Am luat decizia de a înfiinţa această galerie în urma succesului pe care l-au avut, anul trecut, expoziţiile de fotografie «angajată» pe care le-am prezentat: «Bucarest la mal aimée» sau «Nu întoarce capul!», un eveniment în cadrul «Mois de la Photo à Paris 2010»”, spune directoarea ICR Paris, Katia Dănila.

Galeria va funcţiona în spaţiul expoziţional al ICR Paris. Expoziţiile de fotografie programate vor gravita în jurul unor subiecte cu tentă socială, sociologică sau antropologică. O temă anuală va reuni artişti fotografi români sau străini. Tema anului 2011 este „Solitaria”, iar subiectele explorate în cele şase expoziţii programate vor fi solitudinea, marginalitatea sau izolarea.

Expoziţia „Peisaje interioare”, al cărei vernisaj va inaugura noua galerie de artă pariziană, cuprinde seriile fotografice „Chambre d’amis” (2010) şi „10/1” (2008) ale lui Bogdan Gîrbovan, cât şi creaţia video „Etajele 5, 6 şi 7” (2009), realizată de Michele Bressan. Seriile lui Bogdan Gîrbovan sunt în primul rând o explorare a reflexiilor personalităţii indivizilor care locuiesc spaţiile fotografiate asupra locuirii în sine.

„10/1” este o serie de fotografii realizate în garsonierele dintr-un bloc de 10 etaje, câte o fotografie pe etaj. În cuvintele autorului: „Înainte de a fi o documentare fotografică a blocurilor comuniste, seria investighează posibilitatea infinităţii formale pe care o poate îmbrăca un spaţiu, deşi proiectat ca irevocabil identic. În ciuda faptului că, în perioada comunistă, oamenii erau plantaţi în apartamente identice, în încercarea de a împiedică orice tendinţă spre individualism a «omului nou», fiecare apartament are propria sa personalitate”, declara Bogdan Gîrbovan.

„Chambres d’amis” conduce privitorul în spaţiul rural românesc, fiind o documentare a 12 camere de oaspeţi, aşa-zisa „camera bună”, în case din România. Această cameră, deşi nu este folosită de locuitorii casei în mod uzual, este aranjată cu meticulozitate, pentru a reprezenta familia în faţa oaspeţilor.

Michele Bressan completează tabloul antropologic cu filmul său „Etajele 5, 6 şi 7”, o creaţie video realizată în manieră fotografică, de la balconul autorului. În obiectivul camerei lui Michele Bressan se află balcoanele blocului de vizavi, unde surprinde crâmpeie din viaţa locuitorilor, înţelese de privitor doar prin limbajul corporal.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.