Louis Blériot și demonstrația de la Băneasa

foto3: www.zenith-watches.com

Louis Blériot s-a născut la data de 1 iulie 1872 și a fost primul aviator care a reușit să traverseze în zbor Canalul Mânecii cu un aparat mai greu decât aerul. Zborul a avut loc la data de 25 iulie 1909, pornind de la Calais la Dover, zbor cu o durată de 38 minute și cu o viteză de 75km/h, realizat la bordul avionului său „Blériot XI”.

foto 1: www.britannica.com/biography/Louis-Bleriot

Câteva luni mai tăziu, în octombrie 1909, celebrul Blériot era invitat la București pentru o demonstrație, care urma să aibă loc la Hipodromul de la Băneasa, pe data de 14 octombrie. Relația sa cu capitala românească nu-i era străină, aici legându-l relațiile de colegialitate, de prietenie din timpul studiilor la Școala Centrală de la Paris.

Cu privire la acest eveniment, presa nu a încetat să titreze detalii despre aceasta manifestație. Ziarul Furnica titra la data de 22 octombrie 1909: „Miercuri 14 octombrie, zeci de mii de oameni din Bucureşti şi din alte oraşe depărtate ale provinciei, veniţi cu cheltuială mare pe Hipodromul Băneasa ca să vadă pe Blériot sburând, au fost vestiţi în ultimul moment că un accident suferit de motorul aeroplanului face cu neputinţă ascensiunea, care se amână peste o săptămâna, nu se ştie în ce anume zi”.

Bucureştiul nu mai văzuse atâția oameni adunați pe peluza hipodromului, niciodată. S-au estimat atunci 100.000 de oameni, plătitori de bilet, care au călcat gazonul proaspăt al hipodromului pentru a participa la mondenitatea tehnico-ştiinţifică nemaivăzută la Bucureşti. Despre acest subiect, Constantin Bacalbașa nota: „N-a rămas în București tramvai, camion, cabrioletă, brișcă, căruță, nici cel mai neînsemnat vehicul, care să nu fie întrebuințat spre a transporta lumea la hipodrom”.

Realitatea Ilustrată detalia cu adevărat evenimentul „În acea zi, la 14 octombrie 1909, mai mulţi tineri ingineri români, camarazi de promoţie ai lui Blériot, la „Ecole Centrale” din Paris au crezut de cuviinţă, să dea în onoarea colegului lor iubit, un banchet la Capşa.

https://www.stelian-tanase.ro/bleriot-la-bucuresti/

Tinerii, în loc să fixeze banchetul după terminarea „experienţei de sbor”, s-au grăbit să-l organizeze la ora 12, adică cu două ore înainte de meeting. Sărbătoritul, foarte vesel şi bine-dispus, a avut prilejul să aprecieze calda prietenie a camarazilor, priceperea bucătarilor români, dar şi calitatea excelentă a vinurilor de Drăgăşani, Odobeşti, Cotnari, precum şi a celorlalte podgorii. Se spune că la un moment dat, Blériot, în culmea entuziasmului, ar fi ridicat un toast în cinstea regelui dac Burebista, care, în înțelepciunea lui, n’a distrus chiar toate viile de pe meleagurile noastre, după cum se spune de obiceiu. Când petrecerea era mai întoiu, iar convivii uitaseră cu desăvârşire despre meeting, a venit în grabă, cu automobilul, un sol de la Băneasa, din partea comitetului organizator al „Automobil-Clubului” . — Miile de oameni așteaptă cu nerăbdare să aclame pe aviator… — spuse acesta agitat. —Nu mai e de pierdut, nici o clipă… A sosit curtea regală !…Blériot și-a trecut mâna peste frunte. Cei de față nu prea au înţeles bine despre ce e vorba. După o scurtă consfătuire au hotărît să nu-l lase pe camaradul lor să plece dintre dânşii. — Totuşi mă duc ! — a exclamat el in cele din urmă. Ajuns pe câmp, se spune că —într-un moment de fericită inspiraţie — a rupt intenţionat aripa elicei şi a aruncat-o, dându-și seamă, probabil, că nu va putea efectua sborul. Ne grăbim să arătăm că, a doua zi, a scos din vagonul său, de la gară, altă elice, de rezervă, înlocuind pe cea stricată. Buna regină Elisabeta, care după cum am arătat se afla la hipodrom, profund afectată, nefiind nici ea precis informată, a invitat imediat pe Blériot în loja ei din tribună. Ce a vorbit acolo tânărul aviator şi ce explicaţii a dat Suveranei nu se ştie, căci Carmen Sylva, în îngăduinţa ei, n’a reprodus niciodată ciudata conversaţie”.

 

După 27 de ani, gazetarul Alex Mihail dezlega misterul pentru care acea demonstrație nu a mai avut loc la data indicată. „După 27 de ani, am găsit la muzeul Institutului medico-legal, aripa frântă din elicea avionului lui Blériot. O aruncase aviatorul pe câmp, iar prof. Dr. Neculae Minovici, venit pe teren cu brecul cu patru cai înaintași ai „Salvării“, avusese grijă s-o ridice și s-o păstreze. Dar ce s-a întâmplat atunci? A fost într-adevăr un accident neprevăzut? Sau trebue căutată poate, „mâna criminală”? Sunt câteva săptămâni, de când sufletul maestrului [Louis Blériot] și-a luat sborul spre sfere misterioase. Făcând o cercetare reportericească acum, după moartea ilustrului îndrumător al aviaţiei internaţionale, cred că astăzi, se poate aduce la cunoştinţa publicului adevărul istoric”.

 

 

Articol scris de Ionuț Alexandru Banu, muzeograf, Muzeul Nicolae Minovici, Muzeul Municipiului București

 

Surse:

Constantin Bacalbașa- Bucureștii de altădată, vol. III, Ed. a II a, Ed. Ziarului „Universul”, 1936.

Furnica, 1909.

Universul literar, 1909.

Realitatea Ilustrata, 1936.

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Author

4 Comentarii

  1. tot orighici,tot,
    recunoastem „stilul”,
    maniera infecta;
    bleriot a fost năimit cu o suma imensă,
    campanie politica si atat tot,
    de leprele liberale,
    in 1907, I.I.C. Brătianu, în funcția de ministru de interne, și generalul Alexandru Averescu, ministru de război, au condus cu mână forte acțiunea de reprimare a țăranilor răsculați.

    La Congresul P.N.L. din ianuarie 1909, I.I.C. (Ionel) Brătianu este ales președinte al partidului, funcție politică pe care a păstrat-o până la sfârșitul vieții sale.

  2. „Fiu de țărani români din Binținț, lîngă Orăștie, Transilvania austro-ungară. A fost elev al liceului reformat „Kocsárd Kún” din Orăștie (care din 1919 a fost redenumit „Liceul Aurel Vlaicu”) luându-și bacalaureatul în 1902 la actualul C.N. „Gh. Lazăr” din Sibiu (în trecut „Staatsobergymnasium”, respectiv „Állami Főgymnázium”, inițial colegiu iezuit înființat în 1692). Și-a început studiile inginerești la Universitatea Tehnică din Budapesta,
    https://ro.wikipedia.org/wiki/Aurel_Vlaicu#/media/Fi%C8%99ier:Vlaicu_StudentNotes02.jpg
    studii pe care le-a continuat la Technische Hochschule din München,
    https://ro.wikipedia.org/wiki/Aurel_Vlaicu#/media/Fi%C8%99ier:Vlaicu_StudentNotes05.jpg
    obținând diploma de inginer în 1907. A lucrat ca inginer la uzinele „Opel” în Rüsselsheim.
    La 13 septembrie 1913, Aurel Vlaicu s-a prăbușit cu avionul său „Vlaicu II” în timpul unei tentative de a traversa Munții Carpați ✟
    https://ro.wikipedia.org/wiki/Aurel_Vlaicu#/media/Fi%C8%99ier:Vlaicu_II_parts.jpg
    https://jurnalul.ro/special-jurnalul/ipoteza-senzationala-vlaicu-a-fost-asasinat-69375.html

  3. @Din istoria NOASTRĂ, a ardelenilor
    -Bibicule
    teoria „derivei continentelor”
    a prin radacini(!!!) prin ’60
    ca s-a nevrozat inventatoru si….

    daca nu vezi cum se-mbucă Brazilia cu Camerun
    nu vezi o oarecare predestinare,
    „iesirea din Africa”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.