Lupta împotriva dezinformării

Zilnic ne regăsim în postura de consumatori, fiind dependenți de comercianți. Mulți comercianți practică dez-informarea.
Adică știrile false. Adică fake news.
Cei mai falși și dezinformatori sunt și cei mai vizibili în spoturile tv, pe net, în rețelele de socializare, pe platformele de tranzacționare, pe scene sau ecrane, la influeneri, pe listele de tone de bani din sponsorizări obținute de experți, specialiști, științo-mani. Vorbim de bănci, farmacii, industrie farma, jocuri de noroc, sucuri, ong – uri „filantropice” sau „democratofile” ori politic „corecte”. Sau de autorități supra-statale, nevotate de nimeni și imposibil de tras la răspundere juridică.
Principalul drept al consumatorului este dreptul de a fi corect informat și de a nu fi dez-informat, în scopul de a evita deformarea comportamentului său contractual, vătămarea sa și supra-îndatorarea sa. În lipsa informației, încrederea în comercianți se dezintegrează, iar fără încredere nu există comerț.
Consumatorii au dreptul de a fi informați, în mod complet, corect și precis, asupra caracteristicilor produselor și serviciilor oferite de către agenții economici, astfel încât să aibă posibilitatea de a face o alegere rațională, în conformitate cu interesele lor.
În calitate de cetățeni ai Uniunii Europene, avem dreptul la un tratament corect, tratament care pornește de la informare – asupra caracteristicilor și riscurilor produselor și serviciilor comercializate, asupra clauzelor contractelor pe care le semnăm sau pe care le acceptăm, asupra îndatorării și răspunderilor pe care ni le asumăm achiziționând pe credit sau împrumutându-ne, practicilor incorecte ale comercianților sau asupra dezinformării prezente la tot pasul.
Normele Uniunii Europene urmăresc transformarea achizițiilor consumatorilor – fie că sunt făcute online, prin telefon, prin comandă pe e-mail, pe stradă sau în magazin – într-un proces clar, simplu și corect, adecvat nevoilor și intereselor noastre reale, nefalsificate.
Consumatorii au drepturi și obligații pe care, laolaltă cu marea majoritate a comercianților, le ignora cu desăvârșire.
Lupta împotriva dezinformării este un efort comun ce implică atât Instituțiile Statului Roman (ANPC, ANRE, ANSVM, BNR, Consiliul Concurenței), cât si Instituțiile Uniunii Europene (Comisia Europeană, Curtea de Justiție a Uniunii Europene, autoritățile independente specializate) și organizațiile non-guvernamentale de protecție a consumatorilor.
În ciuda interesului acut și a obligațiilor legale care le incumbă, autoritățile și mass media, platformele de tranzacționare sau dezbatere și rețelele de socializare se preocupă puțin sau deloc de dez-informarea practicată curent și intens de comercianți contra consumatorilor, în vederea deformării comportamentului lor contractual.
În schimb, entitățile mai sus enunțate se preocupă de „dez-informarea” în domeniul politicii, al ideologiei, al „științei” oficiale, al informării dintr-o singură sursă, birocratic impusă.
E chiar mai grav decât atât – confundând opinia și judecata de valoare ori arta cu „informația” sau cu „știrea”, sistemul monolit mai sus descris prin componentele sale a făcut adevărate politici publice din combaterea dez-informării, a delictului de opinie, a deviaționismului ideologic, cultural sau artistic și a negaționismului „anti-științific”, ceea ce a condus la excluziunea socială a ereticilor, prin aruncarea lor extra-muros, precum și la segregarea socială pe criterii de opinie și credință, cu consecințe dezastruoase în planul liberului arbitru, al democrației și al domniei legii.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 10
Gheorghe Piperea 414 Articole
Author

24 de Comentarii

  1. Cum sa lupti cu dezinformarea cand ce-i platiti sa informeze, dezinformeaza la ordin ? Candidam ca „independent” cu naivitatile astea sau e o alta dezinformare ?

  2. Multumesc tuturor VOCILOR care lupta sa deschida ochii romanilor adormiti!

  3. Hoția și dezinformarea sunt caracteristice românilor!…nu degeaba într-un clasament al corupției colonia rumania e pe locul 4 !…da ,e pe locul patru în lume!…
    În acestă țară toată lume fură, de la cerșetor până la conducătorii țării!…
    Conform programului o românie normală și furată, viitorul ei se va afla la mâna coruptilor aduceți încă de la grădiniță, până la învățământul superior!…
    Vor ieși pe porțile acestor instituții publice milioane de hoți, interlopi, curve cu atestate de merit…
    V-ați pus intrebarea de ce românii plecați cu familile lor în west nu vor să mai revină în țară?…
    Mai vin doar ca turiști sau pentru acte, dar în rest nici nu vor să audă de nenorocită asta de țară…

  4. “ Consumatorii au dreptul de a fi informați, în mod complet, corect și precis”… Așa cum unul din drepturile membrilor PCR era să plătească cotizația, repet nu era obligație era drept, așa și “consumatorii” au dreptul să plătească toate falsurile și surogate pe care la cumpără pe post de mâncare.

  5. Rezultatul lumii „civilizate” occidentale…adica de cel putin 200 de ani, subminare deliberata a iudeomasonilor globalisti satanisti pentru ca lumea sa intre in lagarul digital mondial !
    Trezeste-te Ridica-te! Imparatul e gol !

  6. Ups, ‘Don Quijote’ vorbește despre o luptă deja pierdută, când va ajunge el ‘decident’ lucrurile vor sta la fel ca acum.

  7. limba romana la fel ca toate celelalte limbi are moduri de exprimare pline de ambiguitati din care fiecare intelege dupa cum doreste. orice afirmatie poate fi „inteleasa”atit pozitiv cit si ngativ deoarece fiecare informatie, pentru fiecare dintre noi, are sens in functie de pozitia fiecaruia in plan cultural. din acest punct de vedere, pentru mine, asa zisa „dezinformatie” este fara sens. vreau sa spun ca atunci cind te informezi din diverse syrse, atunci cind sti cit de inselatoare pot fi cuvintele, atunci cind ai un nivel de cultura care il cresti in fiecare zi, atunci nu poti fi „dezinformat”.Cel mult poti sa intelegi ca nu ai suficiente date sau argumente ca sa intelegi o anumita informatie. Si vreau sa va dau si un exemplu legat de ce am gasit in presa noastra. se vorbea despre faptul ca exista in multe case un mare consumator de energie electrica si care consuma cit multe zeci de becuri. Era vorba de un ondulator de par. prima problema: consumul este asociat cu energia iar energia este puterea inmultita cu timpul. un ondulator poate avea 200W fata de un bec economic de 5W. Aparent ar trebui sa ne ingrijoram de aceasta situatie dar evident ca cei care stiu ce inseamna consumul isi dau seama ca chiar daca un ondulator de par are o putere relativ mare, consumul este mic deoarece el este folosit rar si un timp scurt fata de un bec. E asta „dezinformare”? este dezinformare prin confuzia intre puterea electrica si energia consumata. Si apropo de asta, este deranjant sa auzim pe toate televiziunile cit costa un kilowat si care sint pragurile de taxare. Este evident ca este vorba de energie masurata in kilowat-ora nu de putere care se masoara in kilowat.

  8. „adica de cel putin 200 de ani”

    Hai, fii generos, mai lasa de la tine, scrie 2.000 de ani.

  9. Nu e lupta impotriva dezinformarii e lupta PENTRU dezinformare,pentru prosteala ignorantilor prinsi in marasmul internetului si tehnologiei ! Si chiar o merita ! Principalul drept e sa vorbesti cu un robot sau sa trimiti un e-mail si gata, de fapt astai tot dreptul lui Fraiereanu !

  10. Reclama are scopul de a te racola, de a te amagi, de a – ti fura banu din buzunar.
    Cele 100 de posturi TV…cine dracu le plateste?….iti repeta aceleasi stiri in pauzele dintre reclame….cu foarte putine exceptii…..Saitul Cotidianul este singurul care iti da posibilitatea sa te exprimi.

  11. „Principalul drept e sa vorbesti cu un robot …”

    … sa spui „saru’ mana” la robot !

  12. Păi bre.. Ce treabă ai cu un comerciant, devreme ce industria alimentară, pharma și a armamentelor este in mâna acelorași oameni..Ce poate vinde altceva un comerciant decât i se livrează de câțiva globaliști care vor sânge și din bășhină.. Nu produc nimic, Cumpărăr dintr-un loc și vinde in altu mai scump..Deci are el ceva dezinformator.. De ce nu te legi de politic, care trăiește din dezinformare.. Minte și fură mai patriotic decât oligarhii occidetali lgbtq, producători de făină din gândaci.

  13. Teoria ca teoria dar practica ne omoara. Primul pas spre dictatura e interzicerea unor medii de informare pe motiv de „dezinformare” . Adica nu mai poti discerne tu ce inseamna dezinformarea si „te ajuta” statul. Si apoi urmeaza „Ministerul Adevarului”, arderea cartilor, interzicerea poetilor si scriitorilor si la final condamnarea celor ce citesc sau vizioneaza ce statul nu permite. Noi am trecut prin astea si au murit oameni in 1989 ca sa nu se mai intample. Insa privind acum in jur se pare ca incet, incet statul reia practicile astea.

  14. Dezinformarea este tipica societatii de consum.Daca pe produse s-ar scrie proprietatile reale,indiferent ca este aliment,medicament,haine,aparatura,etc.multi ar fi mai reticenti sa le cumpere.Nu stiu care este originea,dar oamenilor le place sa amageasca si sa fie amagiti.Printre altele poate si asta ne-a lipsit in vechiul regim.90% din locuitori aveau masini Dacia.Practic este o utilitate,dar vanitatea nu prea putea fi zgandarita.

  15. …fiindcă mUEijdii dă la Bruksăl le permit!
    Acum, singura obligație pe ambalajele produselor alimentare a rămas PhUTEREA CALORICĂ, în KJ sau Calorii! …nici măcar inginerii nu o pricep, și chiar și nutriționijdii ‘lii n-au ce face cu ea! Poate, doar, criticii de filme hollywoodiene, ca să le spuie aktorilor cîte calorii să contabilizeze pă zi pentru a mai fi luați în calcul la premiile „Oskarrh”…
    Nu numele producătorului, nu compoziția, uneori chiar și termenul de expirare lipsește!
    Dați-i în judecată pe CRIMINALII DE LA Bruxelles! …sunt sigur că se vor speria! Momentan, „își permit”, fiindcă populimea nu reacționează… ÎNCĂ!

  16. Romanii sint dezinformati, mintiti de clasele politici,guvern,institutiile statului,presa ,televiziune , presedintele tarii, nu tin cont de dorintele si nemultumirile oamenilor,nici macar nu ii intereseaza, toti se comporta si fac dupa cum vor ei. Politicienii sint foarte receptivi si promit romanilor in pragul alegerilor ,dupa care uita ce au promis romanilor.Cam asa arata Romania zilelor noastre.

  17. Minciuna agresiva mai acerba ca acum nu a fost vreodata in istoria omenirii. Obiectivul este unul singur: rinocerizarea la maximum a tot ce este rusesc si amplificarea emotiei colective antirusia pentru a putea fi incolonati usor sclavii viitori carne de tun, care deocamdata nu sunt atat de puternic motivati, mai trebuie lucrat la emotia colectiva. Razboi atat de agresiv prsihologic pentru minciuna si propaganda nu a fost in istoria omenirii.
    Sunt ordine date strict in presa din Romania despre cum si ce sa se scrie.
    Pacat ca sclavii sunt orbiti si adevarul nu e ce li se impune, cand vor suferi e deja prea tarziu sa caste ochii.

  18. Duminica dimineata am fost martorul unei dezinformari crase la stirile A3 de la ora 09.00: ,, Vacanta de primavara a elevilor a fost planificata in prioada 07-18 aprilie iar pastele catolic este pe 29 mai si pastele ortodox pe data de 05 mai.” Stirea a continuat cu criticele de rigoare asupra celor care au planificat anul scolar al elevilor in anul 2023.

  19. Trebuie să existe mai multă concurență pe piața farmaceutică .Avem nevoie de mult mai multe farmacii !
    Asta ar duce la scăderea cu 50-60 % a prețurilor !!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.