Mânăreli la cea mai așteptată autostradă? „Concluzia e tristă”

Asociaţia Pro Infrastructură afirmă, luni, că la licitaţia pentru pregătirea Autostrăzii Ploieşti-Comarnic-Braşov a fost depusă o singură ofertă, iar ”proiectanţii serioşi au stat deoparte”. Conform asociației, acest lucru este cauzat de contractul complet debalansat, erori şi neconcordanţe în documentaţie şi valoarea estimată foarte mică

„La licitația pentru pregătirea Autostrăzii Ploiești-Comarnic-Brașov proiectanții serioși au stat deoparte, fiind depusă o singură ofertă. Principalele cauze: contractul complet debalansat, numeroasele erori și neconcordanțe din documentație, valoarea estimată foarte mică sau modalitatea de plată doar la finalul serviciilor prestate.
În cadrul solicitărilor de clarificări din partea celor interesați, aceștia au ridicat problema valorii estimate de CNAIR pentru acest contract extrem de complex (57 milioane lei), sub 1% din valoarea investiției. Pentru o pregătire temeinică în special pentru o autostradă montană, cele mai bune practici vorbesc despre procente de 3-5%. În plus, Compania de Drumuri a omis să includă formularele financiare pentru studiile geotehnice la tunele, nefiind clar dacă aceste sume consistente au fost incluse sau nu în valoarea estimată.
De asemenea, prevederile contractuale sunt extrem de avantajoase pentru CNAIR și dezavantajoase pentru ofertanți. Compania de drumuri va putea solicita studii suplimentare la discreție, va putea opri în orice moment plățile în funcție de finanțarea de la bugetul de stat, va putea modifica, suspenda și rezilia contractul după bunul plac, în timp ce proiectantul nu va avea parte de aceleași pârghii contractuale în cazul în care CNAIR nu își face treaba, neavând posilibilitatea de a solicita daune financiare.
Plățile se vor face doar la finalizarea studiilor de teren, geotehnice, de fezabilitate, a acordului de mediu sau proiectului tehnic. Cu alte cuvinte, prestatorii vor trebui să vină de acasă cu zeci de milioane de lei până să fie plătiți (dacă vor fi plătiți, existând și posibilitatea ca statul să nu bugeteze respectivele sume).
Deși CNAIR ar fi avut ocazia să repare multe dintre aceste neajunsuri prin răspunsurile clarificări, a decis să nu o facă, motivând că este perfect normal ca prevederile contractuale să îi avantajeze, deoarece ”Beneficiarul este cel care gestionează fondurile publice”.
Concluzia este previzibilă și în același timp tristă: competiția sănătoasă a fost anulată, iar singurul ofertant, Consitrans, este recunoscut pentru marile probleme în a livra proiecte de calitate și la timp (spre exemplu A7 Ploiești-Bacău sau A13 Sibiu-Făgăraș)”, spune Asociaţia Pro Infrastructură.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ioana Radu 8519 Articole
Author

16 Comentarii

  1. Vagaboanta Ioana Radu baga Groaza in SemiDoctii Governului Meu. SemiZeul PNL – OberStumpFuhrerul Kaput Iohannis – il va trece in Somaj pe SemiUngurul Ludovic Orban.
    Boborul lui Mozart o Cere !

  2. Și astfel s-a găsit o metodă eficientă să nu se realizeze porțiunea de autostradă inducând prostimii ideea că noi vrem dar dacă nu sunt proiectanți! Ghinion.

  3. Consitrans este o firma de cca 30 de ani vechime in proiectare infrastructura si a lucrat cu Louis Berger Group si BCEOM (Franța) care sunt printre primii 10 consultanti in infrastructura..
    Asociaţia Pro Infrastructură nu si-a luat malaiu,face urat..probabil e mufata la altii

  4. stim bine ce fac oameni seriosi(proiectanti) o freaca vreo 5 ani dupa care cer un studiu de fezabilitate,se schimba guvernele ,moare presedinti,ca nu s-a ales bine traseu, vor bani precum curvele inainte si vezi doamne nu ne incurcam cu o soseluta de 200km

  5. Din tren, azi am vazut ca se lucreaza din plin la autoastrada care ocoleste orasele din judetul vaslui, zona barlad si chiar se lucreaza! Deh, parca barladul are un liberal avocat primar si gospodar cat de cat fata de ceea ce au avut pana acum. In tara chiar isi bat joc de zonele unde sunt psd primari sau, naiba sa-i ia! De ce sa chinuie cetatenii daca scarbele astea politice se balacaresc intre ei?

  6. E cum trebuie! Pentru prima dată, aud că Statul Român, cel care plătește, stabilește și reguli și răspunderi pentru contractat!

  7. Băi, dacă habar n ai nu comenta mai trepadusule! Nu are nicio legătură cu cine e primar.Beneficiarul,care este guvernul prin CNAIR se ocupă de avize si expropieri.Daca statul nu ti da expropierile ,tu ca si constructor stai pe margine si nu poti face nimic.
    Mai puneti mâna pe carte mai rezistentilor # !

  8. Autostrada Comarnic-Brasov e cea mai inutila investitie. Nu foloseste decat cocalarilor de Bucuresti, sa-si frece gumele in weekend. Importante ar fi legatura Pitesti-Sibiu, conectata cu autostrada care duce la granita de Vest si cea care sa uneasca Moldova de Ardeal. Cat despre seriozitate, CNAIR e condusa de incompetenti, numiti politic, iar caietele de sarcini se fac cu dedicatie.

  9. Din totdeauna se știe că legatura între Ardeal și Vechiul Regat trebuie făcută pe Valea Oltului. Predealul este la 1000 de metrii. Și dacă spre chinuirea noastră încă doi trei ani nu cadea comunismul Calea ferată care lega Bucureștiul de Europa era terminată. Cine ocolește Dealul negru venind la Sibiu prin Curtea de Argeș trece pe sub niște viaducte undeva spre cer abandonate. Cea mai așteptată autostradă cea cu ofertă de finanțare UE de 20 de ani este Pitești-Sibiu! Din păcate idea neroadă a Bucureștenilor că o autostrada va ușura traficul spre Sinaia, Bucegi, Predeal unde au proprietăți, când este clar că atunci ieșirile spre stațiuni vor fi strangularea nu trece. Unde mai pui că ieșile și intrările presupun bucle mari, traversări adică mari sacrificii pentru natura deosebită a Văii Prahovei. Cine intră dinspre Aiud spre Turda cu buclele spre Târgu Mureș și Cluj Napoca, vede de sus care este prețul, cum câmpia grozavă cultivată care înainte este acum brăzdată și bucatațită de nesfârște bucle de acces. În loc să terminăm Autostrada București-Arad cu conexiuni spre Craiova, să facem Lugoj, Calafat, și Târgu Mureș-Iași lagând astfel cele trei provincii de UE ne înfundăm într-un proiect scump și fără sanse la ce am dovedit până acum.

  10. Ba tata, pentru peste 10 melodie de iepuroi pe nici 50 km nu se baga dacat unu’? S-au învățat pe bani mulți (pentru nimic) ăștia din firmele de proiectare în 30 de ani!

  11. Reinfiintati in subordinea ministerului macar un colectiv de proiectare drumuri si autostrazi din ceea ce a fost candva prestigiosul IPTANA. Poate mai gasiti niste batranei pensionari inca valizi care in cativa ani sa-i pregateasca pe cei tineri. Apoi reinfiintati macar un santier din ceea ce a reprezentat candva prestigioasa Centrala de constructii drumuri si poduri cu atatea foste santiere profesionise in compunere. Apoi rascoliti prin arhive si cu siguranta veti gasi documentatii complete pentru multe din proiectele cu care-si bat capul amaratii din CNAIR-ul de azi. Niste nemernici au desfiintat aceste foste bijuterii (inclusiv faimoasa CCCF) ale constructorior romani in acei dementi ani ’90-91-92. Nimeni din acei guvernanti nu au sfarsit unde le era locul:in puscarie!

  12. @@parere proasta:
    Ajungi de rasul curcilor daca chiar crezi ca nu stiu etapele! Am vorbit strict despre ce am vazut si nu de partea tehnica! Fii mai atent cand contrezi in scris opiniile altora.

  13. Nu intelegeti o data pentru totdeauna ca NU avem voie sa facem aceasta autostrada? Colonia nu are nevoie de autostrazi, doar de franturi, au hotarat stapanii.

  14. Cat timp RASPUNDEREA MINISTERIALA E APA DE PLOAIE niciodata nu se va realiza nimic in ROMANIA.
    In guverne ajung indivizi tot mai prosti ,mai iresponsabili,maiincomperenti dusi de nas de niste birocrati (CURVE HARSITE SI
    NARAVITE LA PUS BOTUL )ce zac prin ministere de zeci de ani .Cand n-ai habar nici de meserie si ai o diploma cumparata esti prost facut gramada si esti usor de manipulat. De geaba cereti ca nu aveti de la cine.

  15. Aiurea! Guvernantii trebuie sa aiba o agenda si un program si sa urmareasca realizarea lor. Si sa aiba multa cinste personala. Nu de pregatire personala de top este nevoie in cazul lor. Asta-i o diversiune care scuza adevaratele manarii ce se fac si care n-au absolut nici o legatura cu diplomele de orice fel.

  16. @georgel: Bine zici! Sa terminam odata cu firmele astea private care iau de 3 pana la 8 ori pretul real, si sa facem autostrazile cu firme de stat. Pe vremuri cum reuseam sa facem drumuri si poduri de o calitate foarte buna si mai faceam si la altii, iar acum nu mai suntem in stare de nimic? S-a distrus chiar totul in tara asta? Putem sa recladim macar acele sectoare care sunt strategice (inclusiv sectorul de constructii)? Sau ne vom lasa in continuare la mana intereselor straine?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.